Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Auschwitz herdenking - Sta jij er bij stil?

<<

Anoniem114

Bericht 27 Jan 2015 17:15

Auschwitz herdenking - Sta jij er bij stil?

Sta jij nog stil bij de oorlog? Bij de Holocaust? Nu je niet meer op school in aanraking wordt gebracht met geschiedenis, met WO2, met de Holocaust.. Sta je nog wel eens stil bij die miljoenen doden? De overlevers, die langzaam allemaal komen te overlijden. De verhalen, herinneringen die 'ophouden'..

Maar vooral; het antisemitisme, racisme en discriminatie, dat vandaag de dag nog steeds aan de orde is. Sta je daar bij stil?

(Als het niet zo is, dan is dat begrijpelijk, hoor. Het is een ver van je bed show en ik bedoel het ook niet als aanval o.i.d.)
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Jan 2015 17:20

Re: Auschwitz herdenking - Sta jij er bij stil?

Ik sta er niet dagelijks bij stil of zo, maar zo af en toe wel. Maar moet wel zeggen dat ik door mijn werk er wel af en toe mee in aanraking kom (Overigens dit jaar meer, omdat het 70 jaar na bevrijding is).

Gisteren lieten ze trouwens bij RTL Late Night zien wat voor onrespectvolle foto's er soms op socialmedia verschenen (meiden die een groepsfoto plaatsen bijvoorbeeld met opmerkingen als 'was leuk dagje Auschwitz), daaraan merk je wel dat het besef bij de jongere generatie lijkt te verdwijnen.
Hoewel het ook bleek dat 1 van de foto's juist niet onrespectvol was bedoelt, goed om ook de andere kant te horen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 27 Jan 2015 17:32

Ik vind het wel schokkend om te horen dat dat ene meisje doodsbedreigingen heeft gekregen naar aanleiding van die selfie. Denken mensen die die doodsbedreigingen uiten dan serieus dat dat de manier is om je respect te tonen? In mijn ogen heb je dan ook wel een afslag gemist.

Ik sta er zelf wel bij stil op bepaalde momenten, maar niet continu, ik heb wel periodes dat ik er meer mee bezig ben, dat het meer doordringt. Dat geldt ook voor andere vreselijke gebeurtenissen, dat ik er dan over lees en me er meer in verdiep. Maar ik heb ook wel periodes dat ik er niet zoveel over nadenk.

Ik ben zelf wel in Auschwitz geweest en het was wel een eye-opener, natuurlijk weet je wel dat mensen daar afschuwelijk en onmenselijk zijn behandeld, maar als je Auschwitz bezoekt wordt het allemaal wel wat meer concreet. Al is het natuurlijk nog steeds onvoorstelbaar voor ons hoe dat geweest moet zijn.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem140

Bericht 27 Jan 2015 17:47

Eigenlijk niet, maar ik heb net wel beelden van Auschwitz gezien die gemaakt zijn met een drone. Erg indrukwekkend, lijk me dus nog veel indrukwekkender als je daar daadwerkelijk loopt. Ik wil er wel nog een keer heen. Ik hoor eogenlijk van de mensen die ik ken en die er zijn geweest dat ze het allemaal niet droog gehouden hebben.
Ik sta wel stil bij de gebruikelijke momenten als dodenherdenking enzo.
<<

Anoniem321

Bericht 27 Jan 2015 17:58

Ik sta er zeker niet dagelijks bij stil, maar nu met deze herdenking wel weer. Ik heb er in de loop der jaren veel over gelezen en wil ook nog eens die kant op, dan wil ik het combineren met Krakow.
<<

Catnip

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 27 Jan 2015 18:07

Ja ik sta er nog regelmatig bij stil. Ik denk er de laatste tijd juist meer aan dan vroeger op school. Toen waren het saaie geschiedenislessen en nu besef ik dat die vreselijke dingen echt gebeurd zijn en dat mensen dat elkaar hebben aangedaan. Ik vind het zo'n ongeloofwaardige bizarre oorlog. Ik vraag me ook weleens af hoe ik zelf zou handelen, of mijn buren bijvoorbeeld, of we elkaar zouden verraden uit angst of juist helpen. Beetje gek misschien om daar zo over na te denken.

En jij Bazinga?
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Jan 2015 18:30

Ik ben twee keer in Auschwitz geweest. Ik denk er zeker nog vaak over na. Ik vind het wel logisch dat er minder over na wordt gedacht omdat het al zo lang geleden is. Toch denk ik dat het feit dat het 'vergeten' wordt (overdreven gezegd) wel een bedreiging is voor de huidige samenleving. Hoe minder je je bewust bent van het verleden hoe gemakkelijker het nog een keer zou kunnen gebeuren. Dan denk ik dus in de context van de huidige samenleving (Geert Wilders; extermistische aanslagen).

Auschwitz zelf vond ik trouwens heel erg indrukwekkend. De eerst keer was in 4VWO, ik was 15/16 jaar. Toen was ik echt nog te jong om het allemaal goed te bevatten. Op mijn 22e ben ik er nog een keer geweest. Ik vond het nog steeds erg indrukwekkend, maar kon het wel beter plaatsen. De impact en het hele verhaal kwam toen ook nog meer bij mij binnen. Echt heel heftig hoe een politiek verhaal in zo'n enorme oorlog en rassenvervolging heeft kunnen veranderen. Zo subtiel als dat er dingen verandert zijn en mensen beïnvloed werden. Onbegrijpelijk, maar toch geloof ik wel dat het nog een keer zou kúnnen gebeuren.
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 27 Jan 2015 18:33

Dat heb ik ook hoor, Catnip, dat ik me afvraag hoe ik zelf zou handelen in zo'n situatie. Ik sta er zeker niet dagelijks bij stil, maar denk er echt wel af en toe over na. Ik ben een paar jaar geleden in Auschwitz geweest en vond dat ontzettend indrukwekkend. Ik was er met mijn man en een bevriend stel en we waren er nog dagen door van slag. Zo raar om daar rond te lopen en te beseffen wat daar allemaal gebeurd is.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Anoniem114

Bericht 27 Jan 2015 18:38

Ik sta er altijd bij stil, elke dag. Soms neem ik de oorlog en de Holocaust teveel mee in het dagelijks leven. Ik kan geen Joodse namen of woorden horen, zonder eraan te denken. En het is vreemd, want ik kom uit een verschrikkelijk Arische familie, vol verzetslieden, aan beide kanten. Maar ik voel me zo, zo schuldig als ik de Holocaust denk.

Ik heb wel geleerd het enigszins los te laten, maar het blijft een heel groot en belangrijk deel van m'n leven.
<<

Marjolein

Gebruikers-avatar

Noob

Bericht 27 Jan 2015 19:09

Ik sta er nog wel regelmatig bij stil. Ik lees veel boeken en kijk documentaires over WO II en dan vooral over hoe het geweest is voor de 'gewone mens'. Verschrikkelijk wat er zich allemaal voor ellende heeft afgespeeld 70/80 jaar geleden en hoeveel impact heeft gehad (en nog steeds heeft).
Zo was er jaren terug een special waarin Oprah Winfrey een rondleiding kreeg door een Auchswitz-overlevende en die beelden van die ruimtes vol met familiefoto's, bergen haar en koffers hebben veel indruk gemaakt.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 27 Jan 2015 20:55

Ik denk er zeker wel over na, zeker als het veel in het nieuws is geweest zoals nu. Ik ben zelf ook in Auschwitz geweest en ook in andere concentratiekampen trouwens, en dat maakt altijd veel indruk. Echter ben ik ook op veel plekken rondom WOI geweest, en als dat dan veel in het nieuws is (zoals dit jaar bijvoorbeeld), denk ik daar even goed over na. Net als bij dingen rondom de oorlog in Joegoslavië, daar ben ik namelijk ook zo'n beetje overal geweest.
Ik denk dus wel regelmatig na over dit soort dingen, maar niet specifiek alleen over WOII.
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 27 Jan 2015 21:11

Ja zeker. Mijn vader is in de oorlog geboren. Zijn ouders zijn "gelukkig" maar alleen hun boerderij kwijt geraakt. Het was of dat of pa meegeven aan de Duitsers. Ze vonden het in de die tijd niet goed dat je het ook nog leuk kon hebben. Het had natuurlijk nog heel veel erger gekund. Maar ik vind het wel erg dat mijn opa en oma hebben moeten handelen om mijn vader.
10-08-2017 ♥
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Jan 2015 21:44

Ja, ik sta er bij stil maar niet altijd. Ik ben in Auschwitz geweest en dat is indrukwekkend maar ik ben tijdens die vakantie bv ook in Lidice in Tsjechië geweest en dat voelde voor mij zeker zo indrukwekkend. Dat liet me nog meer nadenken over het feit dat zulk soort dingen je echt zo maar kunnen overkomen: dat het niet met je ras, geloof ed te maken heeft maar dat iemand zo maar over dood en leven kan beslissen.

Ik sta regelmatig stil en denk na over wat er gebeurd en gebeurd is in de wereld/in de geschiedenis. En dan vooral ook als ik op plekken kom/met de geschiedenis in aanraking kom. En dan gaat het me niet alleen om de miljoenen doden in de gaskamers tijdens WOII.

Ik vond afgelopen kerstvakantie toen ik in Ieper en Noord-Frankrijk was het verhaal over de WO I (waar ik maar weinig van af weet) en zijn slachtoffers ook indrukwekkend en onvoorstelbaar. http://www.wereldoorlog1418.nl/statistieken/.

In Armenië vond ik het verhaal van de slachtoffers van de Armeense genocide ook onvoorstelbaar en indrukwekkend.

In Merv/Mary in Turkmenistan was ik erg onder de indruk van het feit dat de stad in 1221 werd veroverd door een Mongools leger onder Tolui Khan, zoon van Dzjengis Khan, als reactie op de executie van 450 handelaren die ervan werden verdacht Mongoolse spionnen te zijn. Vierhonderd inwoners van Merv werden meegenomen om als ambachtslieden te werken, de rest werd geëxecuteerd. De stad zelf werd voor het grootste deel verwoest. Een generatie na de vernietiging van Merv schreef de Perzische historicus Juvayni: "De Mongolen bevolen dat, afgezien van vierhonderd ambachtslui ... de gehele bevolking, met inbegrip van de vrouwen en kinderen, moest worden gedood, en niemand, of vrouw of man, mocht worden gespaard. Elke Mongoolse soldaat was de executie van drie tot vierhonderd Perzen toegewezen. Zoveel werden gedood dat bij het vallen van de avond de bergen tot heuvels werden, en de vlakte was doordrenkt met het bloed van de machtigen."
Sommige historici geloven dat meer dan een miljoen mensen stierven in de nasleep van de verovering, met inbegrip van honderdduizenden vluchtelingen van elders, wat het tot een van de grootste bloedbaden uit de wereldgeschiedenis zou maken.

Dat laatste liet me weer beseffen dat dit soort dingen van alle tijden zijn. Dat dit ook nu weer kan gebeuren zonder dat ik zelf meer invloed op heb/er iets tegen kan doen.

Ik vraag me regelmatig af wat ik zelf zou doen in bepaalde situaties. Zou ik zelf bv als Christen mijn geloof belijden als ik er de doodstraf voor zal krijgen? Dat gebeurd ook nu in bepaalde landen. Zou ik mensen verraden om mezelf te redden? Vorig jaar was een reorganisatie op mijn werk en toen moest ik stom genoeg ook aan WOII/Duitsland denken. Je zegt soms zo gemakkelijk dat je zelf niet aan dingen mee zou werken maar ook tijdens een reorganisatie blijkt eigenlijk al dat het ieder voor zich is. Dat sommige mensen zich al niet meer inlaten / spreken met mensen die ontslagen zijn want stel je voor dat je er mee besmet raakt, straks ben jij de volgende.. En kom ook niet op voor die mensen want wie weet sta je dan zelf in de schijnwerpers en loop je zo meteen zelf een risico om de volgende te zijn. Klinkt waarschijnlijk heel overdreven in vergelijking met WOII maar ik moest er zelf toen wel aan denken.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem286

Bericht 27 Jan 2015 22:48

Ik sta er niet veel bij stil. Er is een periode geweest, enkele jaren geleden, dat dit anders was. Mijn opa en oma waren beiden 'fout' in de oorlog en dat werd toen bekend. Zij waren er toen beiden al niet meer en dit heeft wel indruk gemaakt. Nu ik er over nadenk moet ik toegeven dat ik er inmiddels vrijwel nooit meer mee bezig ben.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 27 Jan 2015 23:29

Ik sta er wel regelmatig bij stil. Lees graag boeken die gaan over de 'menselijke' kant van de oorlog, dus biografieën e.d. Maar het is niet zo dat ik er dagelijks mee rondloop. Heb al wel een aantal concentratiekampen bezocht en wil graag nog eens naar Auschwitz.
Ik heb vroeger ook vaak aan mijn opa gevraagd hoe hij de oorlog beleefd had, maar helaas leeft hij niet meer. Mijn enige nog levende oma was nog erg jong in de oorlog.
<<

Anoniem152

Bericht 28 Jan 2015 00:01

Ik sta er wel bij stil, maar niet heel erg vaak. Mijn oma wilde nooit zo veel praten over de oorlog.
Zou Auschwitz graag nog een keer bezoeken. Er is één foto in het bijzonder die me nog steeds koude rillingen bezorgt: die van krassen in de muur van de gaskamer gemaakt door nagels.
<<

Patsy

Bericht 28 Jan 2015 09:43

Ik sta vaak stil bij wat er toen gebeurd is, niet iedere dag maar wel zeer regelmatig. Ik bekijk vaak documentaires en lees boeken over WO2. Ik woon vrij dicht bij W.esterbork en ga hier ook regelmatig even naartoe. Ik wil ook nog een keer naar Auschwitz.
<<

Emmeve

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 28 Jan 2015 10:51

Susan schreef:Ik sta er zelf wel bij stil op bepaalde momenten, maar niet continu, ik heb wel periodes dat ik er meer mee bezig ben, dat het meer doordringt. Dat geldt ook voor andere vreselijke gebeurtenissen, dat ik er dan over lees en me er meer in verdiep. Maar ik heb ook wel periodes dat ik er niet zoveel over nadenk.

Ik ben zelf wel in Auschwitz geweest en het was wel een eye-opener, natuurlijk weet je wel dat mensen daar afschuwelijk en onmenselijk zijn behandeld, maar als je Auschwitz bezoekt wordt het allemaal wel wat meer concreet. Al is het natuurlijk nog steeds onvoorstelbaar voor ons hoe dat geweest moet zijn.

Jij hebt mooi verwoord zoals ik het ook ervaar.

Ik vind een bezoek aan Auschwitz echt een aanrader. Kamp Westerbork overigens ook om het concreter te maken. Al is Auschwitz natuurlijk nog veel indrukwekkender.
If only wishes could be dreams and all my dreams could come true..
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 29 Jan 2015 17:54

Susan schreef:Ik sta er zelf wel bij stil op bepaalde momenten, maar niet continu, ik heb wel periodes dat ik er meer mee bezig ben, dat het meer doordringt. Dat geldt ook voor andere vreselijke gebeurtenissen, dat ik er dan over lees en me er meer in verdiep. Maar ik heb ook wel periodes dat ik er niet zoveel over nadenk.

Hier sluit ik me bij aan. Ik sta er bij stil maar niet dagelijks. Ik probeer me er daarnaast ook in te verdiepen, d.m.v. films, musea etc.
Mijn vriend en ik hebben voor dit jaar een trip geboekt naar Krakau en we willen een daguitstap maken naar Auschwitz/Birkenau.

Toen we in april in Boedapest waren, hebben we het Holocaust Memorial Center bezocht. Enorm heftig en gruwelijke beelden/verhalen. We zijn ook langs de Shoes on The Danube/Schoenen op de Donaukade gewandeld en ook een aantal foto's gemaakt. Heel heftig ook, gewoon om het alleen al te zien en als je je dan verdiept in het verhaal erachter:

Schoenen op de Donaukade is een gedenkteken in de Hongaarse hoofdstad Boedapest. Dit monument ligt aan de kade van de Donau en op deze plek zijn over een lengte van veertig meter, zestig paar metalen schoenen te vinden die op de rand van de kade staan. Zo'n tien meter hierachter is een zeventig cm hoge bank te vinden.

Het monument is geplaatst ter nagedachtenis aan de Joden die langs de oever van de Donau zijn gefusilleerd tijdens de pogroms die door de Pijlkruisers, een met nazi-Duitsland sympathiserende beweging, werden uitgevoerd. De Joden werden eerst gedwongen om hun schoenen uit te trekken en vervolgens op de rand te gaan staan. Hierna werden ze doodgeschoten waarna ze in de rivier vielen en door de stroming werden meegenomen.

We mogen echt nooit vergeten wat er toen allemaal is gebeurd :snik:
If you cannot do great things, do small things in a great way.
<<

Anoniem315

Bericht 29 Jan 2015 18:10

Ik sta er regelmatig bij stil.

Hoe ouder ik word, hoe meer ik me besef wat voor een beesten mensen kunnen zijn.
<<

Patsy

Bericht 29 Jan 2015 18:30

Lauren, wat moet dat indrukwekkend geweest zijn zeg. Alleen her verhaal bezorgd mij al de rillingen.
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 29 Jan 2015 18:46

Katrien schreef:Lauren, wat moet dat indrukwekkend geweest zijn zeg. Alleen her verhaal bezorgd mij al de rillingen.

Ja erg he :snik: Het was heel heftig en indrukwekkend. Zelfs nu ik het verhaal al ken krijg ik er nog rillingen van als ik het lees. Er waren ook best veel mensen bij het monument.
If you cannot do great things, do small things in a great way.

Terug naar Algemeen