Zou jij dit doen? Geld geven aan iemand die dat vraagt.
Ik was de enige op het perron verder dus uit zelf bescherming heb ik direct gezegd dat ik geen cash heb. Heb ik wel, maar ik durf m'n portemonnee niet te pakken, zo in m'n eentje ben ik te kwetsbaar.
Maar eigenlijk is dat toch stom. Wat als die man nou eens oprecht is? Wat als ik in zo'n situatie zou zitten, echt geen geld meer om thuis te komen en iedereen poeiert je af. Ik denk dat er maar weinig mensen zouden zijn die echt geld geven. Is dat eigenlijk niet erg?
Ik geef dan niks omdat ik bang ben voor mijn eigen veiligheid, wat een verstandige keuze is lijkt me. Maar toch zou ik eigenlijk gewoon wél eens iemand zou willen helpen. Gewoon eens in de goedheid van de mens geloven en als ik iemand daarmee thuis krijg, is dat fijn. Hoe vaak ik wel niet met nog maar een tientje op zak heb gereisd en als ik dan ergens in de penarie was gekomen had ik t misschien ook zo op moeten lossen door te vragen aan mensen. Had ik dan ook geen geld gekregen? Ligt dat aan het feit dat het een man is die het vraagt? Durf je te gokken dat zoiets oprecht is of niet? Anderzijds wat doet die kerel hier als ie al geen geld had?
Wat zou jij doen? En wat is de reden als je geen geld geeft? Of wat is de reden dat je het juist zou wel doen?