06 Nov 2014 15:04 door Marie
Susan: ik denk dat dat vooral afhangt van de definitie die je aan 'consumptiemaatschappij' stelt. Volgens sommige definities gaat het erom dat er steeds meer gekocht wordt dan nodig is om in een basisbehoefte te voorzien. Volgens andere definities gaat het om aankopen die de status verhogen.
De basisbehoefte wordt steeds verder verlegd. Mensen kunnen tegenwoordig niet meer zonder mobiel. Als je in groep 6 geen mobiel hebt, val je buiten de boot. Op school staat de fietsenstalling vol space scooters. Gewoon omdat het kan. Wat is er mis met de oeroude step? Kinderen hebben steeds jonger een televisie op hun slaapkamer. Alles moet meer, groter, mooier en duurder. Alles om er maar bij te horen. En zo biedt men steeds vaker tegen elkaar op.
Mijn dochter werd gister aangesproken over haar fiets: een klein kleurig Loekie fietsje van jaren oud. Nee, ze heeft geen roze meidenfiets, want deze fiets rijdt nog. Maar vervolgens reageert dochter wel verdrietig, omdat ze denkt dat haar fiets niet goed is. Terwijl ze haar fiets zelf helemaal geweldig vindt. Moet ik dan maar een ander fietsje kopen, omdat ze nu afwijkt?
De gedachte erachter, status af laten hangen van wat je hebt. Natuurlijk kun je op vakantie gaan omdat je wat van de wereld wil zien. Prima gedachte. Maar als je op vakantie gaat om nadien te kunnen vertellen waar je wel niet geweest bent, dat is voor mijn gevoel de consumptiemaatschappij.
Stofzuiger: wat jij benoemt over je tablet, dat bedoel ik dus ook met mijn e-reader. Op deze kan ik ook boeken lezen. De reviews zijn hartstikke goed, er zit een backlight in en hij is het formaat dat ik graag wilde. Dan ben ik tevreden en neem ik die. Dan ga ik niet voor een duurdere omdat dat toevallig interessant staat als ik met mijn reader in de bus zit. Ja, de vormgeving van het ding is ruk, maar soit? Hij doet wat hij moet doen. Daar gaat het om.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!