Met 'u' aanspreken
Als iemand zegt: "Je mag Amanda zeggen." Hoe ga je die persoon dan aanspreken? Met jij/je of u? Ook wanneer die persoon boven je staat?

Lonely Goatherd schreef:Bij een voornaam hoort 'jij' voor mijn gevoel, dus ja.
Maddie schreef:Lonely Goatherd schreef:Bij een voornaam hoort 'jij' voor mijn gevoel, dus ja.
+1
Elize schreef:In eerste instantie met u, volwassenen dan hè. Als ze aangeven dat ze met hun voornaam of je/jij aangesproken willen worden stap ik over. Ik heb dat altijd al gedaan, van kleins af aan al.
Exogenesis schreef:Als iemand zelf aangeeft dat je diegene met zijn/haar naam mag aanspreken, dan zou ik ook gewoon 'je' zeggen.
Wanneer dat nog niet is gezegd, dan houd ik 'u' aan (wanneer iemand ouder is en al helemaal wanneer diegene hoger in de rang is).
Lady schreef:Met jij/je. Sowieso spreek ik mensen niet snel met u aan.
Elize schreef:In eerste instantie met u, volwassenen dan hè. Als ze aangeven dat ze met hun voornaam of je/jij aangesproken willen worden stap ik over. Ik heb dat altijd al gedaan, van kleins af aan al.

.Meneer de Uil schreef:Als iemand ouder is dan ik, zeg ik altijd u. Tenzij er is gezegd dat ik iemand bij de voornaam kan aanspreken, dan zeg ik wel je/jij. Stuur ik een mail maar iemand die ik niet ken (en dus niet weet of die persoon ouder/jonger is), schrijf ik altijd u. Heb ik het idee dat het om iemand gaat waarvan ik denk dat die jonger of ongeveer even oud is, probeer ik het ge-u een beetje te omzeilen..
Francaise schreef:Met u. Ik wil ook geen je/jij van een onbekende naar mij toe horen.
In het ziekenhuis spreek ik ze daar ook gewoon op aan want daar jijen ze nogal eens.
Jente schreef:Ik zeg echt tegen niemand u. Ik heb het nooit geleerd, vind het onzin en ik woon nu in een land waar echt nooit u wordt gezegd, zelfs niet tegen de koning. Ik heb er ook nog nooit commentaar op gehad van iemand, dus ik hou het lekker zo.
Koko schreef:Ik ben daar echt heel slecht in, ik spreek bijna niemand met U aan. En dat is niet omdat ik geen respect voor diegene heb, of wat dan ook, maar gewoon omdat ik het niet gewend ben, het niet bij me past en ik het moeilijk vind om te zeggen.
Ik zeg dus bijna altijd 'je'; ik heb er gelukkig nog nooit een vervelende reactie op gehad, dat scheelt.
Maar goed, niet verkeerd om mezelf hierin te scholen om toch vaker U te gaan zeggen.
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers