Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Ebola uitbraak west Afrika

<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 03 Jul 2014 15:19

Ebola uitbraak west Afrika

Heel af en toe lees of hoor je er wat over in het nieuws. Maar volgen jullie het nieuws over de ebola uitbraak in west Afrika ook.

Ik moet zeggen dag ik het best wel creepy vind. Met name de laatste maand zie je de hoeveelheden toenemen. Inmiddels zijn er 759 besmettingen gemeld en zijn er 467 mensen aan ebola overleden. Ik snap dat ze geen paniek willen zaaien maar ik denk dat het nu wel tijd word voor serieuze maatregelen. De laatste week zijn er al 150 nieuwe gevallen bij gekomen. Dat is 20% van het totaal aantal meldingen in 1 week tijd.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/2014_Wes ... a_outbreak
2015 💙
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Jul 2014 19:33

Re: Ebola uitbraak west Afrika

Ja, ik volg het wel maar zoek er niet speciaal op. Laatste nieuws bij mij was dat er tegen de 500 slachtoffers waren in 3 landen. Ik vind het op zich altijd wel een angstaanjagende ziekte / het idee dat er eigenlijk niets tegen te doen is en dat mensen het verspreiden omdat ze bang zijn om opgenomen/behandeld te worden door de complottheorieën die er rond gaan. Maar aan de andere kant is het op dit moment voor mij ook nog een wat ver van mijn bed iets dus maak ik me er niet echt druk om.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Jul 2014 19:37

Ik heb het kort gevolgd. Een goede vriend van me werkt in Guinea, in Conakry. Hij was een paar dagen voor de uitbraak terug in Nederland omdat z'n vriendin moest bevallen. Het was nog erg onzeker of hij 6 weken later weer terug kon/zou gaan. Uiteindelijk wel gegaan. Gelukkig is hij sinds vorige week gezond en veilig terug in Nederland.

Verder heb ik het eigenlijk niet gevolgd, maar het kwam wel even erg dichtbij.
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Jul 2014 20:50

Gisteren heb ik het een en ander opgezocht. Het is wel een hele enge ziekte (hoog sterftecijfer). Maar ik begreep wel dat hygiene heel belangrijk is bij de verspreiding, in landen waar de uitbraak nu is, is hygiene ook minder. Plus de medische zorg die daar stukken minder is maakt dat ik er iets meer nuchter in sta.

Wel verschrikkelijk voor de mensen die getroffen zijn en de families.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Anoniem170

Bericht 16 Okt 2014 17:55

Ik vind nu wel eng worden. Er was een verpleegster ziek, en die had iemand aangestoken. Nu is diegene een dag voordat ze dat wist nog met het vliegtuig gegaan in de VS..
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 16 Okt 2014 18:00

Tja het komt nu wel dichtbij. Maar hier in de westerse wereld hebben we veel meer mogelijkheden om mensen te isoleren en te behandelen.
In Afrika is nu 70% van de besmette personen overleden. Waarom? Vooral omdat mensen daar niet goed op de hoogte worden gehouden en de regels qua besmettingsgevallen minder goed worden nageleefd.

Anoniem173

Bericht 16 Okt 2014 18:00

Ik vind het doodeng. Ook al weet ik dat het niet via de lucht over gedragen wordt maar via lclichaamsstoffen. Ik werk in de zorg in een ziekenhuis midden in de grote stad. Sta er niet om te springen om mensen te verplegen met ebola of verdenking ebola.

Vraag me af of ze niet beter alle grenzen kunnen sluiten vanuit die landen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 16 Okt 2014 18:02

Volgens mij is iemand pas besmettelijk als hij of zij echt al duidelijk ziek is, dus zeker niet als hij of zij het nog niet weet. Daarbij kun je ook niet besmet worden door alleen met die persoon in een vliegtuig te zitten. Ik snap dat het een eng idee is, maar je moet wel echt met lichaamsvloeistoffen in aanraking zijn geweest.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem185

Bericht 16 Okt 2014 18:04

Ik heb gehoord dat in Antwerpen iemand in het ziekenhuis ligt met Ebola. Weet niet wat er van waar is, het komt natuurlijk via-via. Een collega heeft een vriendin in het ziekenhuis daar werken (of liggen, weet ik veel) en daarvan had mijn collega gehoord dat er iemand met Ebola daar ligt.

Vind het alleen een beetje vreemd dat daar nog niets over op het nieuws is geweest dan...
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 16 Okt 2014 18:05

Inderdaad Lampenkapje, want toen er in NL twee mannen waren die verdacht waren van ( en malaria bleken te hebben) was dat alom in het nieuws en werd het op de voet gevolgd.

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 16 Okt 2014 18:06

O, dat vroeg ik me net af: er waren toch allang twee mensen in Nederland met Ebola? Maar dat was dus geen Ebola.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 16 Okt 2014 18:07

Als het niet in het nieuws is dan is het misschien gewoon niet zo. Er ontstaan natuurlijk gauw verhalen.
<<

Anoniem185

Bericht 16 Okt 2014 18:07

Silly-One schreef:Inderdaad Lampenkapje, want toen er in NL twee mannen waren die verdacht waren van ( en malaria bleken te hebben) was dat alom in het nieuws en werd het op de voet gevolgd.
Precies, daarom vind ik het zo vreemd. Maar in principe is mijn bron wel iemand die ik vertrouw met dit soort informatie. Zij is niet echt iemand die sensatie zoekt door dit soort dingen te gaan vertellen. Maar ja, misschien haar vriendin wel... Ik ga eens kijken of ik op internet er iets over kan vinden.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 16 Okt 2014 18:08

Ik vind wel dit:

http://newsmonkey.be/article/22046

Misschien dat het daarover gaat? Die vrouw had dus geen Ebola.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Ik snap overigens niet zo goed wat iemand bezielt om hoogzwanger op reis te gaan naar een risicogebied, maar goed.
<<

Anoniem185

http://newsmonkey.be/article/22046

Ik denk dat het hier van afkomstig is geweest. Dus dat er wel een alarm is afgegeven maar uiteindelijk die vrouw niet besmet bleek.

Edit: Jij had hem dus ook al!
<<

Anoniem170

Bericht 16 Okt 2014 18:13

Susan schreef:Volgens mij is iemand pas besmettelijk als hij of zij echt al duidelijk ziek is, dus zeker niet als hij of zij het nog niet weet. Daarbij kun je ook niet besmet worden door alleen met die persoon in een vliegtuig te zitten. Ik snap dat het een eng idee is, maar je moet wel echt met lichaamsvloeistoffen in aanraking zijn geweest.

Er is wel een bepaalde incubatietijd, paar weken geloof ik. Je kan besmet raken door zweet en speeksel. Maarja als je dan niest kan je al besmet raken
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 16 Okt 2014 18:22

Ik las ergens anders dat iemand pas besmettelijk is als hij of zij echt zichtbaar ziek is, niet tijdens de incubatieperiode, en dat het ook niet via niezen verspreid kan worden.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 16 Okt 2014 18:23

Hier staat het in:

http://www.rivm.nl/Onderwerpen/E/Ebola

Ik citeer:

Mensen kunnen, als zij ziek geworden zijn, andere mensen besmetten via direct contact met bloed, ontlasting, urine, sperma, braaksel en zweet. Verspreiding van het virus via de lucht (bijvoorbeeld door niezen of hoesten), is nog nooit aangetoond.
<<

Anoniem173

Bericht 16 Okt 2014 18:27

De tijd tussen het oplopen van het ebolavirus en ziek worden is gemiddeld een week. Een patiënt is besmettelijk als er klachten ontstaan zoals koorts, hoofdpijn en spierpijn. Daarnaast kunnen nog een groot aantal andere klachten ontstaan. Het meest kenmerkende van de ziekte is dat het virus ontstekingen van kleine bloedvaatjes kan geven. Het gevolg daarvan is dat patiënten op verschillende plaatsen in het lichaam bloedingen kan krijgen. Op dat moment is de patiënt het meest besmettelijk.
http://www.rivm.nl/Onderwerpen/E/Ebola

En natuurlijk als iemand overleden is is het zeer besmettelijk.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 16 Okt 2014 18:34

Ik hoor net in het voorstukjes van SBS voor hart voor Nederland dat er een ebola telefoon nummer komt. Daar kan je terecht met vragen. ( ben masterchef fan)

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 16 Okt 2014 18:41

Ik vind het ook nog steeds eng. Zeker nu het ook in de vs is. Al hoop ik dat ze daar de uitbraak snel kunnen stoppen. Ze verwachten dat het nog minimaal een half jaar duurt voor het onder controle is.
2015 💙
<<

Anoniem187

Bericht 16 Okt 2014 18:51

Ik ben er niet bang voor. Wel vraag ik soms af of ik er wel verstandig aan doe om in december naar Londen te gaan. Maar van de andere kant.. Ik loop daar net zo veel (of weinig) risico als in Nederland.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 16 Okt 2014 19:02

<<

Anoniem127

Bericht 16 Okt 2014 21:21

Ik vind dit echt een doodenge ziekte, al vanaf dat dit jaren geleden voor het eerst in het nieuws kwam. Het is een besmettelijke, dodelijk ziekte en toch zijn er nauwelijks medicijnen omdat de farmaceutische industrie daar de winstgevendheid niet van in zag :suspect: . Echt bizar dat de overheid daar geen maatregelen tegen neemt.

Ik hoop dat het in Afrika snel onder controle komt en dat er niet nog veel meer mensen zo'n pijnlijke dood hoeven te sterven.

Terug naar Algemeen