Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?
Good idea or bad idea? Wat vinden jullie?
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2302 ... cebookpage
Jorja schreef:Op zich vind ik het wel een goed punt als je kijkt vanuit het oogpunt om (sommige) jongeren op het rechte pad te houden en (ook in sommige gevallen) wat opvoeding bij te brengen. Een hoop zullen er baat bij hebben.
Maar als ik naar mijzelf kijk, op mijn 18 zat ik in mijn 2e jaar HBO, moet ik dat dan een half jaar onderbreken? Lijkt mij ook niet wenselijk om dat te verplichten.
Ik zou dan eerder denken aan een constructie waarbij je wel die dienstplicht hebt, maar je die mag weigeren als je niet wilt en aan kunt tonen dat je 'goed' bezig bent, als in je volgt een opleiding of werkt full time.
Susan schreef:Maar ja, wie bepaalt er nou wanneer je goed bezig bent, dat is ook nog zoiets. Stel dat je na het behalen van je diploma een jaartje wil lanterfanten en je ouders hebben geld zat en zijn bereid dat te faciliteren, wie is een ander dan om te bepalen dat je discipline moet tonen? Het is niet gezegd dat je daarmee op het verkeerde pad raakt.
Nougat schreef:Ik ben tegen geweld en tegen oorlog, dus zou niet graag gedwongen willen worden, nee. Nu ben ik daar ook te oud voor, maar ik vind niet dat je mensen kunt dwingen te vechten voor hun land. De belangen die ik dan dien, staan lijnrecht tegenover mijn eigen principes.
Jente schreef:Overigens doen militairen echt wel meer dan wat oefeningetjes op de hei, dus dat vind ik onzin. En als je pacifist bent kun je in andere landen ook om vrijstelling vragen, dus dat lijkt me in Nederland dan ook logisch.
Susan schreef:Jente schreef:Overigens doen militairen echt wel meer dan wat oefeningetjes op de hei, dus dat vind ik onzin. En als je pacifist bent kun je in andere landen ook om vrijstelling vragen, dus dat lijkt me in Nederland dan ook logisch.
Het is een dienstplicht van een half jaar en je kunt neem ik aan niet zo snel de dingen doen die een beroepsmilitair kan doen, het draait blijkbaar grotendeels om het krijgen van discipline en dienstplichtigen worden sowieso niet uitgezonden, dus het zal voor een groot deel wel uit oefeningen bestaan, lijkt mij.
Nougat schreef:Hoezo, vooral een slecht idee voor meisjes? Je hebt heel sterke/sportieve meisjes en heel sterke/sportieve jongens, maar je hebt ook jongens en meisjes die niet vooruit te branden zijn, te dik zijn, weinig beweging krijgen, ongezond zijn. Als ik een sterk leger zou moeten bouwen in 2014, dan zou ik liever een vrouw hebben die sterk is en in goede conditie, dan een man die overgewicht heeft en al jaren geen beweging meer heeft gehad.
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers