Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Hoeveel mensen sterven er van ouderdom?

<<

Anoniem78

Bericht 28 Jul 2014 14:17

Hoeveel mensen sterven er van ouderdom?

Gister op een verjaardag was er wel een interessante discussie. Hoeveel mensen er nou eigenlijk een natuurlijke dood sterven, gewoon in de slaap, of in een stoel als je oud en versleten bent. Veel mensen worden op den duur toch ziek, alzheimer, kanker etc. Ik ging er later nog verder over nadenken en volgens mij zijn het er maar heel weinig....
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 28 Jul 2014 14:24

Re: Hoeveel mensen sterven er van ouderdom?

Ik ken er ook maar weinig. Vaak worden ze nog ziek.
Afbeelding
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 28 Jul 2014 14:25

Doordat de medische wereld steeds meer kan inderdaad steeds minder. Ik geloof dat van mijn opa's en oma's maar mijn oma's aan ouderdom zijn overleden. In die zin gevallen en heup gebroken, wel dement aan het worden, maar daar niet aan overleden. Mijn andere oma had een pacemaker, maar was ook klaar met het leven eigenlijk. Beide 80 plus geworden. Mijn opa's zijn overleden aan kanker. Geloof mijn ene opa toen hij begin 70 was ( nooit gekend), andere opa was ook 80+ en overleed aan botkanker. In dat op zich zeker wel aan respectabele leeftijden.

Zero

Bericht 28 Jul 2014 15:16

Ik denk dat mijn oma is gestorven aan ouderdom - ik weet niet precies wat ze had, maar ze was gewoon op.
Ze had wel overal pijntjes en ze slikte iets van 20 pillen per dag (volgens mij nog meer) en zonder die dingen was ze al lang niet meer in leven natuurlijk, maar de echte doodsoorzaak...

Ik stond er bij toen ze stierf, ze blies gewoon haar laatste adem uit en dat was het. Ze was gewoon op.
Ik noem dat gewoon maar 'ouderdom' voor het gemak (93 jaar dus tja...) maar medisch gezien zal het wel wat anders zijn geweest. Al geloof ik niet dat dat nog is onderzocht...
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Jul 2014 15:54

Maar vele kwaaltjes en ziekten waar ouderen aan sterven krijgen ze natuurlijk van ouderdom.
Als ik een longontsteking krijg ga ik in principe niet dood, maar als een persoon van 90 deze krijgt is de kans groot dat ze daaraan overlijdt.
Laatst gewijzigd door Jorja op 30 Mei 2020 22:15, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem315

Bericht 28 Jul 2014 16:00

Tja, wanneer ben je oud? Heel veel mensen sterven aan hartfalen, dat gebeurt niet alleen bij oud, maar ook bij jong(er). Ik denk dat dit heel lastig te definiëren is.

Mijn opa is op zijn 93e overleden aan een geknapte/versleten ader bij zijn urinebuis en is doodgebloed. Is dat dan ouderdom?
Mijn oma is 91 geworden en is overleden een aantal maanden nadat ze een herseninfarct heeft gehad waardoor ze gedeeltelijk verlamd was. Zij was daarnaast compleet op. Is dat ouderdom?
<<

Anoniem124

Bericht 28 Jul 2014 16:12

In principe is ouderdom niet dodelijk. Er is altijd wel een naam voor waar je aan sterft. Al is het een hartstilstand. Maar dat kan ook gebeuren als je 20 bent. Dus ja, het is gewoon een manier van benoemen.
<<

caribbeanlover

Bericht 28 Jul 2014 16:22

[quote="Charles"]In principe is ouderdom niet dodelijk. Er is altijd wel een naam voor waar je aan sterft. Al is het een hartstilstand. Maar dat kan ook gebeuren als je 20 bent. Dus ja, het is gewoon een manier van benoemen.[/quot

Dat vind ik niet dat er altijd wel een naam voor is. Mijn oma is vorig jaar zomer overleden omdat ze gewon op was, nooit ziek geweest, had zelfs haar eigen tanden nog. Ze heeft geen hartstilstand of wat dan ook gehad en is gewoon vredig ingeslapen om het zo maar even te zeggen
<<

Anoniem119

Bericht 28 Jul 2014 16:23

Volgens mij ga je uiteindelijk altijd wel dood aan een lichamelijk falen, of dat nou een ziekte is of inderdaad een hartstilstand in je slaap. Dat noemt men dan dood door ouderdom, maar uiteindelijk blijft het natuurlijk iets dat met de gezondheid van diegene te maken heeft.
<<

Romee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 28 Jul 2014 19:00

caribbeanlover schreef:
Charles schreef:In principe is ouderdom niet dodelijk. Er is altijd wel een naam voor waar je aan sterft. Al is het een hartstilstand. Maar dat kan ook gebeuren als je 20 bent. Dus ja, het is gewoon een manier van benoemen.[/quot

Dat vind ik niet dat er altijd wel een naam voor is. Mijn oma is vorig jaar zomer overleden omdat ze gewon op was, nooit ziek geweest, had zelfs haar eigen tanden nog. Ze heeft geen hartstilstand of wat dan ook gehad en is gewoon vredig ingeslapen om het zo maar even te zeggen

Je gaat altijd ergens aan dood. Hoe weet je dat je oma geen hartstilstand heeft gehad? Dat kan ook gewoon in je slaap gebeuren natuurlijk en bij oude mensen doen ze over het algemeen geen autopsie meer.
<<

Jena

Noob

Bericht 28 Jul 2014 19:02

Als haar hart niet was gestopt met kloppen (hartstilstand) was ze ook niet dood geweest.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Jul 2014 19:03

Romee schreef:
caribbeanlover schreef:
Charles schreef:In principe is ouderdom niet dodelijk. Er is altijd wel een naam voor waar je aan sterft. Al is het een hartstilstand. Maar dat kan ook gebeuren als je 20 bent. Dus ja, het is gewoon een manier van benoemen.[/quot

Je gaat altijd ergens aan dood. Hoe weet je dat je oma geen hartstilstand heeft gehad? Dat kan ook gewoon in je slaap gebeuren natuurlijk en bij oude mensen doen ze over het algemeen geen autopsie meer.

Een stilstaand hart lijkt me een voorwaarde om dood verklaard te worden ;)

Anyway, door ouderdom worden heel veel vitale functies minder door slechtere/geen celdeling. Logisch dus dat als je zo oud bent de kans op dood gaan zo veel groter is. Hoe je het dan precies noemt waar je aan dood gaat lijkt me ook niet heel relevant.
<<

Anoniem87

Bericht 28 Jul 2014 19:10

Mijn opa en oma zijn beide gestorven door ouderdom. Mijn opa was 90 en mijn oma 94. Ze mankeerden allebei 'niks ernstigs' alleen ging het steeds slechter, zijn allebei in het ziekenhuis beland en daarna overleden. Oma had hartproblemen en opa uiteindelijk kanker van de prostaat (bleek pas later), maar daar zijn ze niet aan overleden.
<<

caribbeanlover

Bericht 28 Jul 2014 19:52

Jena schreef:Als haar hart niet was gestopt met kloppen (hartstilstand) was ze ook niet dood geweest.

Nee, echt je meent het! Ja, dat is gestopt omdat ze nogmaals zoals ik al zei op was.
<<

Angela

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 28 Jul 2014 21:09

In mijn werk zie ik vaak dat mensen ziek worden en als gevolg daarvan overlijden. Zoals al eerder gezegd is een "simpele" longonsteking bij iemand van onze leeftijd relatief snel voorbij maar kan dat voor een ouder iemand fataal zijn. Er is eerder sprake van complicaties wanneer iemand ouder is.

Iemand die zonder ziektebed sterft zie ik minder vaak. Natuurlijk is er altijd iets, al is het "maar" een hartstilstand doordat het hart zogezegd op is en iemand in de slaap komt te overlijden. Maar vaak zie je wel dat mensen al diverse klachten hebben, meer bedlegerig worden en dan komt er op een gegeven moment nog iets bij en is het klaar.
Those we loved don't go away, they still walk beside us, every day. Unseen, unheard, but always there. Still loved, still missed, still very dear!
<<

Rain

Noob

Bericht 29 Jul 2014 08:47

Dat ligt er ook aan wat je onder ouderdom verstaat. Veel relatief 'moderne' ziektes, zoals 'ouderdoms'diabetes worden onder ouderdomsziektes verstaan. Hier hoort ook staar bij, al is dit natuurlijk geen doodsoorzaak. Er zijn voldoende theorieen, waar ik op zich achter sta, waarin naar voren komt dat deze ziektes simpelweg chemische reacties zijn op onze moderne voeding, die natuurlijk verder van de natuur staat dan heel vroeger.

Stel je zou ouderdom verstaan als pure slijtage, is dit echter wel dodelijk. Veel mensen die sterven aan een hartaanval bleken onder deze groep geschaard te kunnen worden (zeker niet allemaal!). Deze mensen hadden een versleten maagwand, en begonnen bloed te verteren. Hierdoor komt ijzer vrij, wat een hartaanval in de hand kan werken.
<<

Anoniem301

Bericht 29 Jul 2014 17:23

caribbeanlover schreef:
Jena schreef:Als haar hart niet was gestopt met kloppen (hartstilstand) was ze ook niet dood geweest.

Nee, echt je meent het! Ja, dat is gestopt omdat ze nogmaals zoals ik al zei op was.

Maar dat is dan toch een hartstilstand? Want ze is overleden van ouderdom omdat haar hart dus stopte met kloppen. Of begrijp ik het verkeerd?
<<

caribbeanlover

Bericht 29 Jul 2014 18:44

Dat is ook zo kan niet anders, maar ze had geen ziekte zoals kanker oid. Zo gek vandaag had ik een blouseding aan en de laatste keer dat ik dat droeg was de laatste dag dat ik mijn oma zag. Zo stom dat ik me dat herinner en ook zo stom van me dat ik ''tot ziens oma'' tegen haar zei. Dat was op een woensdag en die zondag op maandagnacht is ze overleden. Ik zei die zondagavond tegen mijn man ''ik bel je morgen wel dat ze is overleden''. Ik lijk soms wel helderziend, heb vaker van dat soort gevallen. Nu ik eraan denk moet ik bijna janken.................stom zeg!
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 31 Jul 2014 10:02

Mijn oma had allemaal dingen zoals vocht achter de longen waar ze niet voor behandeld wilde worden. Ze is overleden terwijl ze alweer thuis was en op groen licht wachtte voor euthanasie. Ze is, in mijn ogen, dus gestorven aan ouderdom. Ze was 99.

Mijn opa is wel gestorven door euthanasie. Mijn pake, beppe en vader alledrie aan kanker.

In mijn directe omgeving dus maar weinig ouderdom als oorzaak.
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Shy

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 31 Jul 2014 10:13

caribbeanlover schreef:Dat is ook zo kan niet anders, maar ze had geen ziekte zoals kanker oid. Zo gek vandaag had ik een blouseding aan en de laatste keer dat ik dat droeg was de laatste dag dat ik mijn oma zag. Zo stom dat ik me dat herinner en ook zo stom van me dat ik ''tot ziens oma'' tegen haar zei. Dat was op een woensdag en die zondag op maandagnacht is ze overleden. Ik zei die zondagavond tegen mijn man ''ik bel je morgen wel dat ze is overleden''. Ik lijk soms wel helderziend, heb vaker van dat soort gevallen. Nu ik eraan denk moet ik bijna janken.................stom zeg!

Ik vind dat helemaal niet stom! Dat soort dingen blijven je bij.

Toen mijn moeder overleed had ik een vest aan, die hangt nu nog ongewassen en sinds die tijd nooit meer gedragen zo in de kast. Ik doe er niks meer mee maar wassen en dan dragen kan ik niet. Ik vind het wel best zo. Dat vind ik dan weer stom.

Toen mijn moeder zelf ooit een telefoontje kreeg zei ik tegen mijn zus dat het slecht nieuws was, mijn moeder hoorde toen dat haar moeder overleden was.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<<

caribbeanlover

Bericht 31 Jul 2014 10:35

Carool schreef:Mijn oma had allemaal dingen zoals vocht achter de longen waar ze niet voor behandeld wilde worden. Ze is overleden terwijl ze alweer thuis was en op groen licht wachtte voor euthanasie. Ze is, in mijn ogen, dus gestorven aan ouderdom. Ze was 99.

Mijn opa is wel gestorven door euthanasie. Mijn pake, beppe en vader alledrie aan kanker.

Ik ben niet de slimste, maar waar staat pake en beppe voor? Beppe is toch oma of niet? Wat erg zeg om een ouder te verliezen.
<<

caribbeanlover

Bericht 31 Jul 2014 10:37

Shy schreef:
caribbeanlover schreef:Dat is ook zo kan niet anders, maar ze had geen ziekte zoals kanker oid. Zo gek vandaag had ik een blouseding aan en de laatste keer dat ik dat droeg was de laatste dag dat ik mijn oma zag. Zo stom dat ik me dat herinner en ook zo stom van me dat ik ''tot ziens oma'' tegen haar zei. Dat was op een woensdag en die zondag op maandagnacht is ze overleden. Ik zei die zondagavond tegen mijn man ''ik bel je morgen wel dat ze is overleden''. Ik lijk soms wel helderziend, heb vaker van dat soort gevallen. Nu ik eraan denk moet ik bijna janken.................stom zeg!

Ik vind dat helemaal niet stom! Dat soort dingen blijven je bij.

Toen mijn moeder overleed had ik een vest aan, die hangt nu nog ongewassen en sinds die tijd nooit meer gedragen zo in de kast. Ik doe er niks meer mee maar wassen en dan dragen kan ik niet. Ik vind het wel best zo. Dat vind ik dan weer stom.

Toen mijn moeder zelf ooit een telefoontje kreeg zei ik tegen mijn zus dat het slecht nieuws was, mijn moeder hoorde toen dat haar moeder overleden was.

Nee hoor vind ik niet stom. Het is nooit leuk om te horen dat iemand overleden is en een ouder al helemaal.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 31 Jul 2014 11:46

caribbeanlover schreef:
Carool schreef:Mijn oma had allemaal dingen zoals vocht achter de longen waar ze niet voor behandeld wilde worden. Ze is overleden terwijl ze alweer thuis was en op groen licht wachtte voor euthanasie. Ze is, in mijn ogen, dus gestorven aan ouderdom. Ze was 99.

Ik ben niet de slimste, maar waar staat pake en beppe voor? Beppe is toch oma of niet? Wat erg zeg om een ouder te verliezen.

Oh haha nee helemaal niet gek hoor dat je dat niet weet, dat is Fries voor Opa en Oma. Mijn vader is overleden toen ik nog een peuter was dus ik ben het eigenlijk niet anders gewend. Wel heel jammer dat ik hem nooit heb leren kennen maar echt enorm verdriet heb ik er nooit door gehad, het is gewoon 'altijd' zo geweest.
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

caribbeanlover

Bericht 31 Jul 2014 12:24

Je weet niet beter eigenlijk he, maar toch is het nooit leuk. Is je moeder hertrouwd als ik vragen mag? Was jij toen het enige kind of niet?
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 31 Jul 2014 12:29

Ik ben enig kind en dit altijd gebleven. Mijn moeder is 5 jaar geleden hertrouwt met een man zonder kinderen, ze was toen al een aantal jaar samen met die man.
R. 2013💙
D. 2016💜
Volgende

Terug naar Algemeen