02 Jan 2025 23:00 door Minx
Bovenstaande klopt niet helemaal. Het archief zou digitaal beschikbaar en doorzoekbaar worden. Het idee was dat mensen konden zoeken op naam en er zo achter konden komen wat er met familie gebeurt was. Je kon dat dan overal ter wereld vrij inzien. Daar is een stokje voor gestoken. De namenlijst van mensen die mogelijk ‘fout’ waren in de oorlog is wel vrij gegeven. Alleen om er achter te komen wat er precies met familie gebeurt is, is dus een stuk lastiger. Op dit moment zijn ze wel aan het onderzoeken of het mogelijk is om dat in het archief wel mogelijk te maken.
Ik snap de tegenstanders en de voorstanders. Ik kan me zo goed voorstellen dat als jij als achterkleinzoon van een hooggeplaatste nsb’er nu in de tweede kamer zit dat je niet wil dat dat bekend wordt. Iedereen kan dat namelijk zomaar nazoeken. Je hebt er dan zelf niets mee te maken maar mensen kunnen raar reageren. Aan de andere kant zijn dit ook net de puzzelstukjes die mensen nodig kunnen hebben om rust te vinden.
Zelf vind ik het vooral bizar dat dit zo last minute pas besloten is. Het is al jaren bekend dat dit zou gaan gebeuren en ze hier mee bezig zijn. Ik denk dat het voor een grijs beeld van de oorlog heel belangrijk is dat het goed onderzocht kan worden. Ik heb net de achternamen van mijn opa’s en oma’s al door de zoekmachine gehaald en niets opvallends gevonden. Ten minste dat denk ik aangezien ik hun families niet volledig ken. Mijn ene opa had een opvallende naam, de andere een naam van niveau Piet dus dat je dan een combi vindt die opvallend is, is niet zo gek. Op gebied van kennis over de oorlog vind ik het jammer. Ik ben zo bang dat we hierdoor de laatste mogelijke verhalen kwijt raken. De oorlog is ten slotte al 80 jaar geleden afgelopen en de mensen die het bewust mee hebben gekregen zijn dus al 90+
2015 💙