Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Auto minder gebruiken

<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 31 Mrt 2026 14:12

Auto minder gebruiken

Ik las dit artikel:
https://www.ed.nl/binnenland/europa-maa ... ~ae41f64f/

Brandstof is duur en er wordt opgeroepen om minder te gaan gebruiken.

Laten jullie de auto vaker staan?
<<

Mori

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 31 Mrt 2026 14:19

Re: Auto minder gebruiken

Ik rijd een elektrische lease auto gelukkig. Al zou ik een benzine auto hebben, kan ik hem voor mijn werk niet kunnen laten staan. Ik zorg er wel voor dat ik onze zoon lopend naar school breng en daarna haal ik mijn auto op om naar mijn werk te rijden.
💙 2021 💙
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 31 Mrt 2026 14:23

Wij gebruiken de auto eigenlijk al heel weinig. Mijn man gaat altijd op de fiets naar zijn werk. Ik zelf werk niet door mijn ziekte ik gebruik de auto wel voor kleine stukjes hier in de plaatst dat wij wonen maar dat is niet veel. De kinderen gaan op de fiets naar school en hun sport.
Op zondag gaan we ergens naar het bos of iets maar dat is het dan ook. Met een volle tank doen wij ongeveer een maand denk ik.
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 31 Mrt 2026 14:35

Wij rijden ook elektrisch. Nu hebben we nog een vast contract maar gaan in juli naar dynamisch. Ik zal mijn auto dan slim op gaan laden. Ik denk wel dat de huidige problemen goed bloot leggen hoe kwetsbaar het systeem is. Ik zou overigens voorstander zijn van adviezen om meer thuis te werken. 6 jaar geleden kwamen we er achter hoe goed dat eigenlijk kan. Daarbij zijn de systemen nu veel beter dan 6 jaar geleden dus ik zie niet zo goed in waarom niet.

Veel minder rijden dan ik nu doe kan eigenlijk niet. Ik werk 50% van de tijd thuis. Mijn ex woont 100km hier vandaan. J z’n school zit op 70km. Dat zijn geen afstanden die je even kan fietsen. De trein is ook geen goed alternatief. Voor mijn werk ben ik dan 3-4x zo lang onderweg en ga ik naar 1,5 uur tot 2 uur enkele reis. Plus de kosten wegen niet op tegen de kosten van elektrisch rijden.
Laatst gewijzigd door Minx op 31 Mrt 2026 14:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
2015 💙
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 31 Mrt 2026 14:38

In het dorp pak ik altijd de fiets. Ik vind het onzin om te auto te pakken voor een stukje van 1000m oid.
Naar de sportschool zou ik op zich wel kunnen fietsen, dat is 3 km. Vaak combineer ik de sportschool met boodschappen doen dus dan in de fiets niet handig.
Naar mijn werk pak ik de auto. Enkele reis 40 km en vanwege onderwijs kan ik niet thuis werken.

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 31 Mrt 2026 17:19

Wij gebruiken de auto al vrij weinig. Ik denk dat we hem om de dag een keer gebruiken. Ik ga met het OV naar mijn werk (1x per week), mijn man wel met de auto (ook 1x per week) omdat het 75 km enkele reis is. Ik denk wel dat het autogebruik flink omlaag kan, sommige mensen fietsen werkelijk nooit, maar het ov moet ook worden verbeterd is mijn ervaring.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 31 Mrt 2026 17:45

Wij proberen zoveel mogelijk de fiets te pakken en als we met de auto moeten, dan zoveel mogelijk elektrisch (hybride). Als we naar familie gaan dan zouden we wel met de trein kunnen maar dan pakken we toch wel de auto, want die rijden we gratis…
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 31 Mrt 2026 18:38

Nee, want dat is in een dorp zonder voorzieningen niet te doen. Waar kan gebruiken we de fiets al zoveel mogelijk, maar veel zit op afstand, waardoor we doordeweek toch dagelijks beide auto's wel gebruiken. We wonen beide meer dan 30 km van ons werk. Dichtstbijzijnde supermarkt en de voetbalvereniging zitten op dik 5 km drie dorpen verderop. Basisschool zit in een ander dorp op 2 km afstand, dat fietsen we met mooi weer wel altijd. Mijn sportschool zit op meer dan 8 km, met mooi weer ga ik zoveel mogelijk op de fiets. Verder doen we alles rondom het dorp of een dorp verderop, wel zoveel mogelijk op de fiets.
2011 2012 2017
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 31 Mrt 2026 18:45

Wij rijden beiden elektrisch dus geen last van de stijgende prijzen. Probeer wel vaker te fietsen, maar meer omdat bewegen gewoon goed is natuurlijk.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Max

Yipyapper

Bericht 31 Mrt 2026 18:54

Ik doe alles op de fiets, ongeacht het weer. Pas als het verder dan 8-9km overweeg ik OV of auto.
Ik gebruik de auto rond de 2x per maand.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 31 Mrt 2026 18:59

Ik probeer er wel wat meer op te letten, maar in de praktijk kan ik niet heel veel veranderen. Mijn zoon zit bijvoorbeeld verder weg op school en die moet ik elke dag brengen en halen. Het is te ver om te fietsen. Overigens gaat hij na de zomervakantie naar de middelbare en dan zal ik veel minder kilometers maken, hij moet dan zelf naar school fietsen. Verder probeer ik er nu wel op te letten of ik bijvoorbeeld dingen kan combineren waardoor ik niet meerdere keren weg hoef. Maar echt veel minder rijden met de auto gaat haast niet. Wat ik wel balen vind met de huidige benzineprijs en een oudere auto die niet enorm zuinig is. Ben een flink bedrag aan brandstof kwijt elke maand.
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 31 Mrt 2026 19:39

Wij wonen buitenaf en hebben een elektrische en benzine auto. Gebruiken zoveel mogelijk de elektrische maar we gaan wel bijna elke dag ook op pad met de benzine. Vooral een ritje van 10 minuten naar het losloopgebied voor de hond of naar de supermarkt.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 31 Mrt 2026 19:54

Waar kan doen we alles in de buurt met de fiets! Anders rijden we i.i.g. zoveel mogelijk hybride (Lynk & co) ook al kunnen we niet zelf laden, maar lange rit snelweg ontkom je niet aan benzine uiteindelijk.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 31 Mrt 2026 20:25

nee gebruik heb niet minder , moet toch naar mijn werk. kan niet op de fiets. Ga wel hier in het dorp altijd op de fiets
Afbeelding
<<

LauraLinde

Bericht 31 Mrt 2026 21:00

Ja pff dat autorijden. Wij hebben 2 auto's, die we beiden ook wel regelmatig gebruiken. Wonen in Oost-N'land waar OV niet top is, en heb 'm voor mijn werk echt nodig (soms met spoed naar een locatie).
Maar we hebben 2 benzine auto's? 1 7-zits waar we met z'n allen in passen en een 5-zits waar we niet met zijn allen in passen. Rijden allebei even (on)zuinig, 1:10 ofzo. Nu zitten we te denken om onze 5-zits weg te doen en een elektrische auto te kopen ook 5-zits waarmee we de meeste km gaan maken. Is wel een enorme aanschaf (30.000 euro voor een tweedehands) maarja, dit is ook niet wat.

Overigens fietsen we binnen het dorp wel meestal alles. Maar buiten het dorp zijn al gauw langere afstanden
Laatst gewijzigd door LauraLinde op 31 Mrt 2026 22:22, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 31 Mrt 2026 21:37

Ik gebruik mijn auto in principe alleen om mee naar mijn werk te rijden. Verder alles met de fiets. Ook met regen. Tenzij het te ver is om te fietsen.
Cliënten aan huis pak ik de praktijk fiets voor.

Ik heb vorige week naar een speed pedelec gekeken, maar dat is nog niet haalbaar met mijn kinderen en naar de VWO en BSO.
Their smile makes me smile♡ Januari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 31 Mrt 2026 21:44

Wij rijden elektrisch en kunnen thuis opladen (en we hebben zonnepanelen). Dus ideaal eigenlijk.
Ik let dus niet specifiek op om de auto minder te gebruiken, maar nu ik er zo over denk valt er weinig winst te behalen. Misschien voor kleine afstanden zou ik nog vaker de fiets kunnen pakken wellicht. Naar mijn werk vind ik het OV geen optie, ik ben dan duurder uit en doe er dan ruim langer over.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 31 Mrt 2026 22:04

We gebruiken niet minder door de kosten maar überhaupt al weinig. Ik trein naar werk, man werkt thuis en zowel school als winkels zijn hier loopafstand. We gebruiken zo weinig dat ik soms bang ben dat de accu leeg is haha.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 01 Apr 2026 07:37

Helaas niet haalbaar want ik rij van locatie naar locatie om les te geven door het Zuid Limburgse land. Gelukkig woon ik aan de grens en tank ik of in Duitsland, voorheen dan, en nu in België.
<<

Maple

Kletskop

Bericht 01 Apr 2026 08:12

In ons geval betekent dit dat we minder naar familie gaan dan we graag gewild hadden. Zij wonen in het noorden, wij in het westen. Trein is ook ontzettend duur en een kortingsabonnement kan niet uit omdat we regelmatig ook doordeweeks gaan.
Naar mijn werk fiets ik, deed ik altijd al. Mijn man pakt wel de auto en lat hem er ook niet om staan. In theorie rijdt er een bus maar in de praktijk is dat met zijn nachtdiensten niet haalbaar. Overdag zou hij hem wel kunnen pakken, maar als hij die combi zou maken is hij onder de streep veel duurder uit per maand.

Wordt gewoon tijd voor gratis OV. Of in elk geval een stuk goedkoper.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 01 Apr 2026 12:45

Wij hebben een hybride auto en we hebben onlangs een volledig elektrische erbij gekocht. Tot nu toe raken de benzineprijzen ons gelukkig dus nog niet zo. Laden kan op mijn werk heel voordelig en thuis hebben we zonnepanelen, dus die kosten zijn ook erg minimaal.

Ik vind het ook echt bizar hoe duur treinreizen is geworden.
• @found_my_key2sport •

28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 01 Apr 2026 13:32

Ik kan ook echt niet minder rijden. Ik rij iedere dag ongeveer 100 km en rij helaas benzine.
In het dorp de boodschappen doe ik als ik toch aan het rijden ben, is maar een kleine omweg. En anders ga ik op de fiets.
Man en ik vonden het fijn om rond te rijden, ergens een ijsje te eten bv maar dat doen we niet meer. Daar is het vort te duur voor.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Apr 2026 15:36

Binnen onze woonplaats gebruik ik de auto nooit. Voor werk gebruiken wij 'm allebei ook niet; ik werk in onze woonplaats en mijn man in hartje Amsterdam waardoor hij de trein pakt.

Als we de auto gebruiken, rijden we 1 a 2 uur enkele reis naar familie. De afgelopen maanden heb ik dat vaker gedaan dan normaal ivm de gezondheid van mijn vader, maar normaal gesproken is dat 1x per maand.

We laten 'm dus niet perse extra staan.

Daarnaast hebben we een camper en die gaat vanaf morgen weer uit de stalling en die zullen we gewoon gebruiken zoals we altijd al deden.
<<

Chava

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Apr 2026 20:20

Ik gebruik mijn auto wel minder, maar dat is niet bewust.

Sinds ik werk in mijn woonplaats, pak ik niet meer de auto voor het woon-werkverkeer.
In het verleden ging ik ook minstens 1x per week bij mijn vader langs, maar ja… dat is ook niet meer aan de orde.
Nu gebruik ik de auto eigenlijk nog maar voor incidentele gevallen, zoals een bezoek aan de huisarts, het ziekenhuis etc.
Ik heb er weleens aan gedacht om de auto weg te doen, maar dan zit ik dus zonder op de momenten dat ik hem wél nodig heb. Deelauto’s zijn er niet bij mij in de buurt.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Apr 2026 22:33

Ik gebruik hem wanneer ik dat nodig vind. Dus omdat er geen OV naar die plek gaat waar ik moet zijn (fietsen is voor mij geen optie), omdat het te ver is of omdat ik te veel spullen mee moet nemen bijvoorbeeld. Maar ik gebruik hem al niet heel veel naar mijn idee. Nu dochter steeds vaker zelf met de fiets op pad gaat, zal het wel minder worden met de tijd. Maar dat is dus niet heel bewust.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
Volgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten