Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Noodpakket

<<

Maple

Kletskop

Bericht 23 Nov 2025 19:23

Noodpakket

Wat vinden jullie van de oproep vanuit de overheid tot het maken van een noodpakket? Noodzaak, handig om te hebben, of bangmakerij?

Hebben jullie al iets (of misschien zelfs een compleet) noodpakket in huis? Wat hebben jullie erin zitten?
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 23 Nov 2025 19:44

Re: Noodpakket

Nou ben er toevallig net mee bezig. Ik heb het contante geld, de radio, kaarsen en genoeg eten en medicatie. Ik vergeet echter steeds het water te halen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Max

Yipyapper

Bericht 23 Nov 2025 20:01

Er wordt aangeraden 3 liter water per persoon voor 3 dagen in huis te halen. Oftewel 9 liter per persoon. Wij zijn met 3 personen en wonen in een appartement met maar weinig berg ruimte. Ik zou niet weten waar ik 27 liter water moet stallen. Naast dat ik weinig zin heb 27 liter water 3 verdiepingen omhoog te sjouwen.
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 23 Nov 2025 20:01

Ik vind het alleen maar goed dat je voorbereid bent op allerlei verschillende scenario's, waaronder langdurige stroomuitval of problemen met de wateraanvoer. Ik heb standaard wel 2 sixpacks water in huis, kaarsen, houdbaar eten en zaklampen. Daarnaast ook 2 powerbanks, meerdere EHBO-sets en een radio. Ergens vind ik het ook geruststellend dat we een camper hebben, met zonnepanelen en gevulde gasflessen. Kunnen we zo nodig ook nog gebruik van maken.
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ ♡ ♡ ♡
<<

Max

Yipyapper

Bericht 23 Nov 2025 20:03

We hebben overigens wel altijd contant geld, Kaarzen, lucifers en eten (in de diepvries) in huis. Niet speciaal hiervoor maar dat hebben we eigenlijk altijd wel.
Ipv een zaklamp kunnen we altijd onze fietslampjes gebruiken (daar hebben we een berg van). Radio en water hebben we dus niet en gaan we ook niet aanschaffen.
<<

Blunt

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 23 Nov 2025 20:08

Ik vind het goed dat de overheid aan verwachtingenmanagement doet (we staan niet meteen op je stoep als de shit uitbreekt). En ik denk dat het het goed is om zelf verantwoordelijkheid te nemen door het samenstellen van een noodpakket. Het geeft mij persoonlijk een goed gevoel dat ik dit geregeld heb. En eenmaal geregeld is het ook klaar, ik check af en toe de houdbaarheid van het water en de voeding en daarbuiten ben ik er verder niet mee bezig. Ik heb het noodpakket samengesteld in maart 2021 toen Rusland Oekraïne binnenviel.

Ik ben mij er wel van bewust dat niet iedereen het geld heeft om zoiets aan te schaffen, dat maakt het wel een privilege.

Ik heb een rugzak in de kelderkast en daar zit in:
- noodradio (werkt op batterijen, solar, handmatig opwinden en electriciteit). Kan ook worden gebruikt om telefoon op te laden
- telefoonoplader
- zaklamp
- batterijen
- zakmes
- lucifers
- waxinelichtjes
- ehbo kit met ruime hoeveelheid medicijnen
- cash geld
- kopietjes van onze paspoort
- waterzuiveringsrietje
- fluitje
- natte doekjes
- tissues
- mueslirepen, noten en gedroogd fruit

Een goed gevulde voorraadkast had ik altijd al. En 14 liter water, we zijn met z'n tweeën.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 23 Nov 2025 20:20

Wij hebben wat water op voorraad en meestal ook genoeg frisdrank in huis. Verder heb ik altijd wel eiwitrepen en havermout e.d. in huis. Wij hebben ook onze hele kampeeruitrusting in huis staan. Ons huis is volledig gasloos maar kunnen altijd koken op het camping gasstel en de bbq.

Niet echt een standaard noodpakket maar wel voldoende voorbereid.
2015 💙
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 23 Nov 2025 20:35

Wij kregen van de gemeente een fluitje met een brief erbij wat er in een noodpakket moet. Meeste hebben we wel. Geen radio . Vind het wel een beetje eng dat het nu zoveel in nieuws is. Alsof er iets komt.
Afbeelding
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

President

Bericht 23 Nov 2025 20:51

Wij hebben helemaal niks, noppes, nada in huis. 🤔 Ja een paar tientjes contant en wat er in de kast of vriezer ligt. Ik voel de noodzaak niet zo, is dat naïef?
❤️ 7 juni 2018
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 23 Nov 2025 21:27

Ik heb liever alles in huis en niet gebruiken, dan niks in huis en niet in staat m’n kinderen voedsel en water te kunnen geven. En ik weet nu al dat ik me dood ga ergeren als er dan buren komen vragen of ze wat water mogen want ‘ze hadden dit niet ingeschat’. Ja, duh.. je bent er zeker een jaar op gewezen. Niet bij mij aankloppen dus als we week plat liggen ;) Eigen schuld dikke bult dan maar. Daar ben ik dan ook hard in.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Maple

Kletskop

Bericht 23 Nov 2025 21:29

Er worden binnenkort in elk geval informatieboekjes verspreid vanuit de overheid met betrekking tot het inslaan van een noodpakket. Ik wilde eerst niet meegaan in de paniek, maar ik begin toch bij te draaien. Mijn man wil sowieso wel een noodradio aanschaffen, en de rest vind ik eigenlijk vooral een kleine moeite om aan te schaffen. Contant geld hebben we altijd wel in huis (niet genoeg volgens de richtlijnen, maar wel iets), frisdrank ook en vaak ook wel iets uit blik. En met de vriezervoorraad kunnen we sowieso anderhalve dag vooruit gok ik, voordat we het echt weg zullen moeten gooien. Zaklamp hebben we, een paar honderd waxinelichtjes ook, batterijen hebben we ook altijd op voorraad. Dus heel veel extra moeite is het niet eens. En gebruik je het niet, maak je het op voor de uiterste tht en vul je het weer aan.
<<

Maple

Kletskop

Bericht 23 Nov 2025 21:30

Hoe groot schatten jullie de kans dat er daadwerkelijk een situatie kan voorkomen waarin we zo'n pakket echt nodig zullen hebben?
<<

Max

Yipyapper

Bericht 23 Nov 2025 21:37

Marsy31 schreef:Ik heb liever alles in huis en niet gebruiken, dan niks in huis en niet in staat m’n kinderen voedsel en water te kunnen geven. En ik weet nu al dat ik me dood ga ergeren als er dan buren komen vragen of ze wat water mogen want ‘ze hadden dit niet ingeschat’. Ja, duh.. je bent er zeker een jaar op gewezen. Niet bij mij aankloppen dus als we week plat liggen ;) Eigen schuld dikke bult dan maar. Daar ben ik dan ook hard in.

Dit vind ik ook echt typisch iets voor jou om te zeggen. Denk dat daarom de kans ook maar klein is dat iemand bij jou om hulp komt vragen in dit geval.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 23 Nov 2025 21:37

Maple schreef:Hoe groot schatten jullie de kans dat er daadwerkelijk een situatie kan voorkomen waarin we zo'n pakket echt nodig zullen hebben?

Klein. Daarom koop ik dus ook niks.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 23 Nov 2025 21:54

Ik heb een noodradio en powerbank, cash geld en keek van de week naar een gasbrander kook iets.

Ik wil eigenlijk wel een kratje maken met alles daar in, zat het bij elkaar ligt. Ik ben niet bang, maar ook niet geheel gerust merk ik.

Ik wilde vandaag water halen, maar er waren geen six packs en ik moet nog even denken waar ik zoveel water ga opslaan. Misschien maar gewoon elke week 2 flessen meenemen.

Hoe lang blijft dat eigenlijk goed? Ik heb denk ik een fles water staan die al 6 jaar oud is of zo?
Their smile makes me smile♡ Januari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 23 Nov 2025 21:58

Bliss schreef:Wij hebben helemaal niks, noppes, nada in huis. 🤔 Ja een paar tientjes contant en wat er in de kast of vriezer ligt. Ik voel de noodzaak niet zo, is dat naïef?

Haha, wij ook niet hoor. Altijd wel een paar 100 euro contant geld door Marktplaats verkoopjes etc. Maar geen noodradio, geen liters water, geen EHBO set, niet meer dan 1 doosje paracetamol. Ik voel de noodzaak ook niet zo en ik ben er inderdaad ook nog niet achter of dat naïef is of niet.

Het zou wel goed zijn om de beide vriezers en de voorraadkast eens leeg te eten 😅. En misschien is een goedkope noodradio wel een leuk Sinterklaascadeau voor m’n man :smile: .
• @found_my_key2sport •

28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 23 Nov 2025 22:15

Maar ben ik dan de enige die denkt dat als ze zelfs zo ver gaan dat er flyers in de bus komen, ze daar vast een reden voor hebben? Ik vind het zo vreemd dat mensen dat bewust negeren..

Ik kan ook niet in de toekomst kijken en ik hoop ook op niks. Maar zeggen: ‘ik ga dit niet doen’, dat vind ik, uh, bijzonder. En onverstandig. Want jezelf voor je kop slaan als Nederland een week plat ligt is dan te laat. Als mijn kinderen dan geen water hebben en ik moet zeggen: ‘nee sorry, mama geloofde er niet in, dus heb niks gekocht’. Terwijl het zoooo makkelijk is om die paar basisdingen aan te schaffen en wat geld te pinnen.

Maar goed, ieder z’n eigen natuurlijk verder.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 23 Nov 2025 22:34

Ik heb gewoon geen zin om mij daar zorgen over te maken of bang door te worden. Ik heb al genoeg andere dingen om bang voor te zijn.

Wel wil ik een soort van voorbereid zijn. Overigens heb ik genoeg medicatie ed in huis, dus ik denk niet dat het perse apart in het noodpakket moet nog.

Qua eten vind ik het lastig. Want het meeste moet toch opgewarmd worden. Wat stop je dan in zo een noodpakket...
Their smile makes me smile♡ Januari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 23 Nov 2025 23:10

Ik heb een deel wel in huis, maar niet alles. Water bewust sinds een jaar of twee wel in huis, sowieso een aantal flessen. Was ook heel handig toen ik pas ‘s avonds laat een lekkage had waarvoor ik de hoofdkraan moest afsluiten de hele avond en nacht en er pas de volgende dag een monteur kon komen. Ik heb wel wat contant geld, maar niet genoeg. Hoe doen jullie het met een powerbank en zorgen dat die altijd voldoende opgeladen is? Anders heb je er natuurlijk nog niks aan 😉

Qua eten heb ik altijd best een voorraad. Ik wil eigenlijk nog wel een gasbrandertje aanschaffen. En anders, Jip, eet ik in geval van nood de blikgroenten gewoon koud. Met eerst de voorraad uit de diepvries en daarna crackers met koude blikgroente komen wij denk ik best redelijk een week door.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 23 Nov 2025 23:17

Ik ben vorig jaar al begonnen met een noodpakket. Toen werd ik al uitgelachen maar ik wil wel voorbereid zijn. En of je nu jezelf bang of naïef noemt, of er niet over na wil denken, dat lijkt me ook niet relevant.

Iemand vroeg naar de kans… dat is redelijk vaag. Want niemand hier kan een fatsoenlijke kansberekening maken. Iedereen doet aannames en maakt de keuze op basis van de kennis van dat moment. En sommige mensen bereiden zich voor en anderen niet. Ik heb er geen waardeoordeel over eigenlijk.

Ik heb van die jerrycans gekocht waar je water in opslaat en per 6 maanden ververs ik dat. De rest heb ik in huis, tot zelfs een back up internet als alles uitvalt.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 23 Nov 2025 23:19

Jip schreef:Ik heb gewoon geen zin om mij daar zorgen over te maken of bang door te worden. Ik heb al genoeg andere dingen om bang voor te zijn.

Wel wil ik een soort van voorbereid zijn. Overigens heb ik genoeg medicatie ed in huis, dus ik denk niet dat het perse apart in het noodpakket moet nog.

Qua eten vind ik het lastig. Want het meeste moet toch opgewarmd worden. Wat stop je dan in zo een noodpakket...

Er worden genoeg tips gegeven welk type eten je in huis kan hebben. Beetje zoeken en creatief zijn brengt je ver. Je kan ook gewoon 6 pakken crackers en pindakaas opslaan. Het hoeft echt niet zo ingewikkeld te zijn.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 23 Nov 2025 23:21

Marsy31 schreef:Maar ben ik dan de enige die denkt dat als ze zelfs zo ver gaan dat er flyers in de bus komen, ze daar vast een reden voor hebben? Ik vind het zo vreemd dat mensen dat bewust negeren..

Ik kan ook niet in de toekomst kijken en ik hoop ook op niks. Maar zeggen: ‘ik ga dit niet doen’, dat vind ik, uh, bijzonder. En onverstandig. Want jezelf voor je kop slaan als Nederland een week plat ligt is dan te laat. Als mijn kinderen dan geen water hebben en ik moet zeggen: ‘nee sorry, mama geloofde er niet in, dus heb niks gekocht’. Terwijl het zoooo makkelijk is om die paar basisdingen aan te schaffen en wat geld te pinnen.

Maar goed, ieder z’n eigen natuurlijk verder.

Persoonlijk denk ik dat de kans gewoon groter is dan 10 jaar geleden. Electriciteitsnetwerk is instabieler, de vrede is minder gegarandeerd, er worden tal van dingen gesaboteerd onder zee. Kortom; de onzekerheid is er meer dus ook gaat de mogelijkheid omhoog dat we iets gebeurd. Ik ben ook liever voorbereid.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Nov 2025 23:23

Ik was te lui om alles uit te zoeken en heb een tijd geleden een pakket gekocht. Daarnaast twee zakken waar je 18 liter kraanwater 5 jaar in kunt bewaren. Alleen moet ik die zakken nog vullen, dus wel goed om dat binnenkort echt een keer te doen. Ligt gewoon op zolder.

Edit: dit zijn die zakken: https://noodrantsoen.nl/product/waterza ... en-opslag/
Laatst gewijzigd door June op 23 Nov 2025 23:27, in totaal 1 keer gewijzigd.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Maple

Kletskop

Bericht 23 Nov 2025 23:24

Over die jerrycans heb ik ook gelezen, maar ik vind het ergens toch een vervelend idee om kraanwater gewoon even 6 maanden te bewaren. Ik gooi water uit mijn (schone) drinkflessen na een dag al weg. Ik schaf dan toch maar pakken Bar le Duc aan, of vier van die 5 liter dozen spa blauw.

Overigens denkt mijn man dat de kans op stroomuitval wel heel reëel is, met het overbelaste stroomnetwerk.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 23 Nov 2025 23:27

Dat water is vaak ook maar een jaar of twee jaar houdbaar, Maple.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
Volgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten