Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Verkiezingen

<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 09 Nov 2023 18:55

Verkiezingen

Ze komen er weer aan. Ik vind het iedere keer toch weer moeilijk.
De stemwijzer heb ik al ingevuld maar moet nog even de standpunten doornemen.

Heb jij al een keuze gemaakt? En hoe kom jij tot een beslissing?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 09 Nov 2023 19:06

Re: Verkiezingen

Ja ik heb een beslissing genomen. Ik stem op de partij waar ik me goed bij voel. Ik twijfel alleen nog op wie ik stem. De mannelijke lijsttrekker die veel voor het klimaat doet of een vrouw die veel voor het onderwijs doet maar ontzettend Amsterdam minded is wat me totaal niet aansprak. Denk dus het eerste maar moet nog even bedenken of ik daar echt achter sta.
Let's discover the world together.
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 09 Nov 2023 20:06

Ik weet wat ik stem. Ik ben aardig bekend met standpunten van de partijen, dus het is voor mij niet erg moeilijk om tot een keuze te komen.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 09 Nov 2023 20:11

heb totaal nog geen idee
Afbeelding
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 09 Nov 2023 20:23

Ik wilde eerder op Volt stemmen maar begin ze nu wel iets minder realistisch (voor NL) te vinden, hoewel hun ideeën in de basis me wel erg blijven aanspreken. Nu dat op losse schroeven staat weet ik het eigenlijk niet zo goed even!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 10 Nov 2023 09:08

Ja dat blijf ik ook lastig vinden bij Volt, Zora!
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 10 Nov 2023 09:27

Ik ben er ook al een tijdje uit en stem op Gl/PVDA. De combinatie vind ik soms wat lastig maar ik stem voor de grote koers.

Uit de stemwijzer die ik gisteren deed kwam ook Volt trouwens, vlak boven GL/PVDA. Kan me goed vinden in hun standpunten. Maar ik gun GL/PVDA wat extra slagkracht omdat ik vind dat het echt eerlijker en groener moet.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Nov 2023 11:22

Ik stem partij voor de dieren of GL/PvdA
Waarschijnlijk beslis ik pas op het laatste moment. Ik voel me bij beide partijen niet helemaal thuis daarom twijfel ik nog.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 10 Nov 2023 11:47

Ik heb vorige keer ook op Volt gestemd, maar net als Zora gaat dat 'm dit keer niet worden. Ik stem nu voor GL/PVDA. Heb gister nog een stemwijzer gedaan en daar stond GL/PVDA ook in de top 2.
Hoop dat we eindelijk eens van een VVD kabinet afkomen...
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Nov 2023 13:26

Ik heb nog geen idee, vorige keer ochtend zelf besloten, nog even verder oriënteren, maar ik vind veel niet realistisch of kan me er niet in vinden of het interesseert me niet zo.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 10 Nov 2023 14:28

Max schreef:Ik heb vorige keer ook op Volt gestemd, maar net als Zora gaat dat 'm dit keer niet worden. Ik stem nu voor GL/PVDA. Heb gister nog een stemwijzer gedaan en daar stond GL/PVDA ook in de top 2.
Hoop dat we eindelijk eens van een VVD kabinet afkomen...

Wat houdt jou nu tegen bij Volt?
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 10 Nov 2023 14:44

Ik heb even de stemwijzer gedaan. Jemig wat heeft Volt idealistische en onrealistische ideeën. Echt jammer. Voorgaande jaren was ik fan, vooral vanwege hun ideeën over Europa in relatie tot NL maar dit vind ik allemaal niet echt haalbaar meer.

D66 en GL/PvdA scoren precies even hoog nu bij mij. Ik ga me nog maar even verdiepen in hun precieze plannen.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Nov 2023 15:06

Ik ben een vrij trouwe aanhanger van de PvdD, maar toch twijfel ik dit jaar. Ik vind hun standpunten vrij extreem nu, natuurlijk moet er iets gebeuren qua milieu/klimaat maar als je wil regeren moet je ook compromissen sluiten. Ik twijfel nog even verder..
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 10 Nov 2023 15:25

Ik heb me er echt helemaal niet in verdiept deze keer. Normaal stem ik op PvdD of GL. Ik heb de stemwijzer net gedaan en daar kwam GL/PvdA uit. Dus ik denk dat ik daar op ga stemmen. Ik vind het nu ook wat lastiger allemaal.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Nov 2023 16:50

Scandic schreef:Ik ben een vrij trouwe aanhanger van de PvdD, maar toch twijfel ik dit jaar. Ik vind hun standpunten vrij extreem nu, natuurlijk moet er iets gebeuren qua milieu/klimaat maar als je wil regeren moet je ook compromissen sluiten. Ik twijfel nog even verder..

Ik heb oa vorig jaar ook op PvdD gestemd. Kwam er nu ook als 1 uit, maar nagenoeg gelijk met GL/PvdA. Op die beide heb ik in het verleden ook wel gestemd. Ik ben blij dat ze nu samen zijn en ga op ze stemmen. Vind het voor het eerst sinds tijden minder lastig.
<<

Palmyra

Noob

Bericht 10 Nov 2023 19:33

Bij het invullen van de stemwijzer en de stemchecker komen bij mij Volt en GL/ PVDA op gelijke hoogte uit. Ga ook voor GL/PVDA als tegengas voor alle rechtste partijen. Moet alleen nog even kijken op wie ik stem. Wil weer op een vrouw stemmen.
A negative mind will never give you a positive life.
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 11 Nov 2023 06:27

Palmyra schreef:Bij het invullen van de stemwijzer en de stemchecker komen bij mij Volt en GL/ PVDA op gelijke hoogte uit. Ga ook voor GL/PVDA als tegengas voor alle rechtste partijen. Moet alleen nog even kijken op wie ik stem. Wil weer op een vrouw stemmen.

Je kunt dan beter niet op de eerste vrouw stemmen (die komt toch wel in de kamer). Wat je het beste kunt doen is kijken op hoeveel zetels de partij waarschijnlijk uitkomt en dan stemmen op een vrouw lager dan het aantal. Dus stel de partij verwacht vijf zetels, stem dan op een vrouw lager dan plek vijf. Misschien wel wat lastiger om in te schatten bij een nieuwe partij.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 11 Nov 2023 07:23

Als we het hebben over GL/PVDA en op een vrouw stemmen: zoek dan Anita Pijpelink op. Ik heb haar ondertussen al vaak ontmoet en gesproken en gehoord en ik vind haar echt een heel fijn persoon met goede ideeën en standpunten.
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 11 Nov 2023 07:46

Ik stem PvdD
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

Palmyra

Noob

Bericht 11 Nov 2023 08:18

Tove_ schreef:
Palmyra schreef:Bij het invullen van de stemwijzer en de stemchecker komen bij mij Volt en GL/ PVDA op gelijke hoogte uit. Ga ook voor GL/PVDA als tegengas voor alle rechtste partijen. Moet alleen nog even kijken op wie ik stem. Wil weer op een vrouw stemmen.

Je kunt dan beter niet op de eerste vrouw stemmen (die komt toch wel in de kamer). Wat je het beste kunt doen is kijken op hoeveel zetels de partij waarschijnlijk uitkomt en dan stemmen op een vrouw lager dan het aantal. Dus stel de partij verwacht vijf zetels, stem dan op een vrouw lager dan plek vijf. Misschien wel wat lastiger om in te schatten bij een nieuwe partij.

Ja dat ga ik doen. :smile: Kijk via https://stemopeenvrouw.com/ wat de prognose is en kies een vrouw die onder de voorspelling op de lijst staat en mij het meeste aanspreekt.
A negative mind will never give you a positive life.
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 11 Nov 2023 08:45

Ah top! Daar kan ik zelf ook mooi ff kijken dan ;)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 11 Nov 2023 13:40

Ik heb dat vorige keer ook gedaan inderdaad. En ik ben toen die vrouw gaan volgen op Instagram. Was heel erg leuk en interessant om te zien wat er eigenlijk gebeurd met je stem en wat ze allemaal deed.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 12 Nov 2023 08:06

Tove_ schreef:Je kunt dan beter niet op de eerste vrouw stemmen (die komt toch wel in de kamer). Wat je het beste kunt doen is kijken op hoeveel zetels de partij waarschijnlijk uitkomt en dan stemmen op een vrouw lager dan het aantal. Dus stel de partij verwacht vijf zetels, stem dan op een vrouw lager dan plek vijf.

Hmm, ik twijfel hierbij toch wat voor onbedoelde effecten je daarmee krijgt.

Als in jouw voorbeeld degene op plek 5 toevallig een vrouw is, dan kan de lager geplaatste vrouw op wie jij stemt in de kamer komen ten koste van die andere (hoger op de lijst geplaatste) vrouw. Dit is de afgelopen verkiezingen al een paar keer gebeurd.

In mijn gemeente ken ik een voorbeeld van een vrouw die met voorkeurstemmen in de gemeenteraad terechtkwam, maar daar eigenlijk niet echt klaar voor was. Inmiddels is ze gestopt.

Die lijsten worden heel zorgvuldig samengesteld en er is een reden dat bepaalde mensen lager staan. Bij partijen als GroenLinks/PvdA, Bij1, PvdD zal dat echt niet zijn omdat het vrouwen zijn. Bij al deze partijen staan er zelfs meer vrouwen bovenaan op de lijst dan mannen, en is de kans dus inderdaad groot dat vrouwen met voorkeurstemmen in de kamer komen ten koste van andere vrouwen.

Bij christelijke partijen of partijen zoals FvD ligt het anders denk ik, misschien werkt dit trucje dan beter?
T (2008) en I (2013)
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 12 Nov 2023 09:25

Ik moet me er nog beter in verdiepen, maar mijn eerste gevoel zegt GL/PvdA. Vorige keer ook Volt gestemd trouwens. Maar heb inmiddels al op aardig wat partijen gestemd in het verleden. Ben niet echt een trouwe kiezer.
❤️ 7 juni 2018
<<

Sugarfall

Kletskop

Bericht 14 Nov 2023 19:42

Ik stem VVD en dan “gewoon” op Yeşilgöz.
Volgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten