Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Geen drank meer in de supermarkt

Geen drank meer bij de supermarkt

Ja
22
76%
Nee
7
24%

Aantal stemmen : 29
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 25 Jan 2025 20:00

Geen drank meer in de supermarkt

Ik las dit artikel: https://www.ad.nl/gezond/geen-drank-mee ... ~a73a23a0/

Het is niet voor iedereen (premium artikel) te lezen maar een deskundige zegt dat drank niet bij de supermarkt moet liggen maar bij Gall en Gall bv.

"Minder zichtbaar
Volgens Takkenberg moet het roer om. ,,We moeten reclame voor alcohol verbieden, prijsmaatregelen nemen en zorgen dat drank op minder plaatsen beschikbaar en zichtbaar is, zoals de Wereldgezondheidsorganisatie al jaren adviseert. Waarom mag een bekend likeurmerk zo’n serie als Gooische Vrouwen, waar veel jongeren naar kijken, zo zichtbaar sponsoren? Ook zou het beter zijn als alcohol de supermarkt uit gaat, zoals in sommige Europese landen gebeurt. Geen drank meer in de Albert Heijn tussen de dagelijkse boodschappen, alleen bij Gall & Gall. Dat zou voor veel mensen een opluchting zijn.’’

Voert de overheid zulke maatregelen in, dan gaat de gezondheid met sprongen vooruit én levert het een enorme besparing op. Takkenberg: ,,Alcoholgebruik kost ontzettend veel: minstens 2,3 tot 4,2 miljard euro per jaar.’’ Het gaat om onder andere de kosten van verkeersongevallen, ziekteverzuim op werk, huiselijk, seksueel en uitgaansgeweld, behandelingen op de spoedeisende hulp, de impact op (ongeboren) kinderen. Takkenberg ziet dagelijks patiënten met complicaties van alcoholgebruik, zoals leverkanker en beschadiging en verschrompeling van de lever (cirrose)."

Wat vinden jullie ervan en waarom?
Laatst gewijzigd door Siesa op 25 Jan 2025 20:09, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 25 Jan 2025 20:05

Re: Geen drank meer in de supermarkt

Ik snap dat het slecht is, zelf drink ik nooit. Maar gaan we dan alles uit de supermarkt halen?
Bv chocolade alleen in de chocoladewinkel, vlees bij de slager, snoep bij de snoepwinkel, ga zo maar door.
Want veel dingen zijn slecht voor je.
Sterke drank hoort niet in de supermarkt maar tot een bepaald percentage kan best denk ik?
Hoe denken jullie erover?
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 25 Jan 2025 20:21

Als je het vergelijkt met (hard)drugs zijn de effecten of gevolgen van alcohol soms even erg of erger. Dus in die zin is het best bijzonder dat alcohol zo in de supermarkt te krijgen is.
Persoonlijk maakt het me niks uit of het nu veranderd wordt. Maar in het algemeen dat mensen zo anders tegen alcohol aankijken dan tegen drugs en de gevolgen bagatelliseren, dat stoort me wel.

Eten hoeft van mij niet uit de supermarkt maar zou het op zich wel chill vinden als niet 80%van het aanbod in de supermarkt ongezond is, dus zou niet per se gek zijn als ze daar ook wat aan doen.
Vlees uit de supermarkt ben ik trouwens meer voor dan alcohol 🤣
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 25 Jan 2025 20:36

Daar heb je wel een punt, alcohol is net zo slecht als drugs.
En er zijn nog altijd teveel mensen die bv rijden met alcohol. Dus er mag wel wat veranderen.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 25 Jan 2025 21:03

Ik vind het een goed idee, alcohol is verslavend en erg slecht voor je gezondheid, ik vind dat we het gebruik er van zo min mogelijk moeten promoten. Ik merk de laatste tijd ook dat ik me er aan erger dat er op tv zo vaak alcohol geschonken wordt, bij Wie is de mol begonnen ze de eerste uitzending al met champagne, er waren wel duidelijk mensen die een ander drankje hadden, in een champagneglas, maar het idee dat we moeten proosten met champagne staat me steeds meer tegen. Het idee dat alcohol drinken zo genormaliseerd is dat je er bijna niet omheen kunt als je televisie kijkt vind ik wel ingewikkeld. Ik vind het lastig dat mijn kinderen bijvoorbeeld naar Wie is de mol kijken en het idee krijgen dat alcohol drinken normaal is en een goed idee want kijk die toffe gasten van Wie is de mol doen het ook. Van mij mag dat best net zoals met roken worden, dat zie je haast nergens meer op televisie.
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 25 Jan 2025 21:51

Voorstander. En ook van het schrappen van alcohol in films/series/tvprogramma’s. Ik vind dat alcohol veel te veel genormaliseerd wordt. Ik let er zelf ook erg op dat ik niet tot nauwelijks drink in bijzijn van kinderen.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 25 Jan 2025 22:24

Ik kom uit een familie waar graag een drankje gedronken wordt. Ik hou zelf op zijn tijd ook van een goed glas wijn, maar kan ook prima zonder. Als het niet meer in de supermarkt zou liggen zou ik dat helemaal prima vinden. Het maakt de stap inderdaad kleiner. Al vraag ik me af of je het helemaal gaat voorkomen. Gall en Gall is bijvoorbeeld bij sommige Ah’s al een shop in shop.
Qua gezondheid is het wel een enorm ding. Mij vriend is op dit moment aan het testen. Hij draagt 24/7 een smartwatch. Sinds 1 januari heeft hij niets meer gedronken en hij ziet dat bepaalde waardes stabiliseren. Ik merk het zelf ook aan mijn trainingen. Het doet gewoon veel zelfs al is het maar 1 glaasje. Dat hakt er zelfs in. Zelf heb ik al jaren dat ik niet drink als ik de wijn niet lekker vind of er geen zin in heb. Ik merk ook dat ik steeds minder ga drinken en steeds meer mensen tegen kom die niet drinken. Vind het ergens wel mooi dat we er langzaam steeds bewuster mee om lijken te gaan. Ten minste in mijn omgeving.
2015 💙
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 26 Jan 2025 07:48

Lastig, ik zou het niet erg vinden als het zou verdwijnen want in de supermarkt hier zit een gall en gall, en Duitsland ligt hier om de hoek waar alles ook nog eens veel goedkoper is.Dus die tegenstrijdigheid maakt dat ik het dus eigenlijk een onlogische verandering vind.
Plus sinds de tabak uit de supermarkt is schieten hier in de buurt de tabakswinkels de grond uit. Dat zal met drank dan ook zijn. Dan komen er weer meer slijterijen.
Ik denk hoe meer je mensen probeert te beïnvloeden, hoe meer alternatieve oplossingen komen want de mensen die willen drinken of roken ga je er niet mee tegenhouden.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 26 Jan 2025 08:23

Als we eens beginnen met alleen bier en wijn te verkopen in de supermarkt. Niet allemaal mix drankje al kant en klaar en de drank waarmee we zelf als tiener mee begonnen zijn omdat het wegdrinkt als limonade. Die uit de supermarkt halen, dan wordt de halen voor de jeugd al moeilijker gemaakt. Want eerlijk. Ik dronk op die leeftijd net zo gemakkelijk een breeze dan een cola. Verschil proeftijd je toch bijna niet.
Verder kan je prima op alcohol een Max per keer zetten. Bijvoorbeeld Max 2 kratten bier per persoon oid. Dan als mensen meer moeten hebben dat ze meer moeite moeten doen. Heb je een verjaardag. Jammer dan, dan loop je maar 2-3 keer de supermarkt in of zo.
Nu bestellen wij ons special hier altijd. We zitten dan wel boven een bestelbedrag, maar vaak singer dan voor 4-5 weken of langer dat we in 1 keer bestellen. Wel raar dat ik zelden aan de deur gecontroleerd wordt op leeftijd terwijl het wel bij het bestel proces benoemd wordt.

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 26 Jan 2025 10:20

Joey, ik kan me helemaal in jouw reactie vinden.

Verder geloof ik dat het zeker wel effect kan hebben, ook al heb je de Gal&gal overal zitten. Het feit dat kinderen tijdens de gewone boodschappen niet worden geconfronteerd met schappen vol alcohol, zorgt al dat het minder genormaliseerd wordt. Een beetje bewuste ouder zal zijn kinderen toch minder snel meenemen naar een drankenhandel. (Geldt hier trouwens geen leeftijdsgrens voor?)
Daarnaast zal het ook voor mensen die niet willen drinken, maar wel de drang ervaren ook een drempel creëeren. Mijn schoonbroer is een alcoholist en heeft al meerdere pogingen gewaagd om te stoppen, maar juist dat mensen zoals hij telkens weer bij de gewone boodschappen geconfronteerd worden met alcohol is vaak funest.
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 26 Jan 2025 12:12

Ik zou dit helemaal prima vinden. Maakt de drempel toch wat hoger denk ik aangezien er niet overal een in-house Gall&Gall is en de slijterij ook niet bij elke supermarkt in de buurt zit. Ik doe zelf nu mee aan dry January, niet dat ik nou zo veel dronk maar even helemaal niks bevalt goed.
<<

Marit Eline

Bericht 26 Jan 2025 13:47

Wij hebben familie wonen in Zweden, en daar is dit ook. Drank met meer dan een bepaald alcoholpercentage (ik dacht boven 4% ofzo) mag niet in supermarkt verkocht worden. Ze hebben daar alleen bier met 2.5% alcohol in de supermarkt liggen (waarvan mijn man ooit nog het plan had om dit bier in Nederland te introduceren: even lekker maar de helft minder alcohol)
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 26 Jan 2025 15:51

Ik ben op zich wel voorstander, inderdaad om het net iets minder normaal en verleidelijk te maken. Tegelijk denk ik dat we niet de illusie moeten hebben dat jongeren er dan echt moeilijker aan kunnen komen, die vinden wel weer andere wegen net als met vapes bijvoorbeeld.
Ik merk in mijn omgeving dat alcohol drinken steeds minder standaard wordt en daar ben ik blij mee. Ik heb op zich niks tegen volwassenen die weloverwogen een alcoholisch drankje nemen, maar het níet nemen moet in mijn ogen minstens net zo normaal zijn. Bij het kersteten op mijn werk bijvoorbeeld was er als welkomstdrankje de keuze tussen met en zonder, maar vervolgens hadden ze bij het toetje alleen een versie mèt alcohol🤔
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 27 Jan 2025 17:50

O ja Char, herkenbaar! Bij mijn vorige baan, bij een marketingbureau, was de baas een wijnliefhebber. We hadden een keer een wijnproeverij als bedrijfsuitje. Maar ook bij het kerstdiner met de collega's draaide het allemaal om de wijn. En toen we als uitje op een boot gingen varen was er ook weer allemaal alcohol. Ik vind werk en alcohol, collega's die loslippig en losbandig worden, helemaal geen fijne combinatie. Bovendien drinkt niet iedereen graag alcohol en zijn er mensen die het om medische of religieuze redenen niet drinken. Dat die man een (ongezonde!) hobby heeft, daar hoeft hij niet het hele bedrijf mee te indoctrineren toch? 🤷🏼‍♀️

Verder ook eens met Joey en Namasté.
T (2008) en I (2013)
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 28 Jan 2025 13:19

Van het weekend bij hoge uitzondering naar een binnenspeeltuin geweest. Waarom serveren ze daar alcohol?
Ik vond dat echt heel raar, vooral omdat 1 man aan de tafel naast ons echt teveel had gedronken.
Ik vind dat bij een speeltuin of iets anders wat echt gericht is op kinderen, dat daar geen alcohol bij hoeft.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 28 Jan 2025 14:22

Nou dat vind ik zelfs ronduit belachelijk inderdaad! Ik wist niet dat ze bij dat soort gelegenheden alcohol schonken joh.

Ik vind het prima als het niet meer in de supermarkt verkocht wordt.
❤️ 7 juni 2018
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Jan 2025 16:33

Filoria schreef:O ja Char, herkenbaar! Bij mijn vorige baan, bij een marketingbureau, was de baas een wijnliefhebber. We hadden een keer een wijnproeverij als bedrijfsuitje. Maar ook bij het kerstdiner met de collega's draaide het allemaal om de wijn. En toen we als uitje op een boot gingen varen was er ook weer allemaal alcohol. Ik vind werk en alcohol, collega's die loslippig en losbandig worden, helemaal geen fijne combinatie. Bovendien drinkt niet iedereen graag alcohol en zijn er mensen die het om medische of religieuze redenen niet drinken. Dat die man een (ongezonde!) hobby heeft, daar hoeft hij niet het hele bedrijf mee te indoctrineren toch? 🤷🏼‍♀️

Maar er was vast ook wel fris te krijgen op die boot? Als anderen wel alcohol willen drinken, is dat toch geen probleem? Zolang het niemand verplicht wordt.
Binnenspeeltuin of andere kindplekken vind ik anders. Ik vind het ook raar dat daar alcohol geschonken wordt. Volgens mij heb is daar ook een vergunning voor nodig. Apart dat de gemeente dat heeft afgegeven.

Voor wat betreft de supermarkt zou ik liever een lagere bovengrens van een bepaald promillage zien, dan een totaalverbod. Als ik wijn nodig omdat ik risotto ofzo maak, wil ik niet naar een andere winkel moeten.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 28 Jan 2025 17:47

Luisa schreef:Maar er was vast ook wel fris te krijgen
Op die boot wel, maar dat andere bij dat andere bedrijfsuitje: een wijnproeverij is echt niet leuk als je geen alcohol wil drinken. Ik voelde me op een bepaalde manier wel gedwongen om mee te doen eerlijk gezegd. Dus ik heb toen met tegenzin wijn mee zitten drinken. Ik ben er niet trots op, maar zo is het wel gegaan.

Het was nog extra ongemakkelijk omdat er allemaal vleesgerechten geserveerd werden en de sommelier steeds kwam uitleggen waarom de wijn die we kregen zo goed bij dat vleesgerecht paste. Ik had vooraf aangegeven dat ik graag vegetarisch wilde eten en had steeds iets heel anders dan de rest op mijn bord (waar de wijn niet per se goed bij kleurde).

Natuurlijk werd ik niet gedwongen om wijn te drinken en vlees te eten, maar ik voelde me wel anders / buitengesloten omdat ik het allebei liever niet wilde.

Hoe dan ook: ik zou het goed vinden als we erover nadenken hoe we alcohol drinken minder als de norm kunnen zien. Het is een verslavend middel. We verkopen ook geen drugs in de supermarkt en je houdt met je collega's ook geen drugsproeverij als bedrijfsuitje.

Ik heb een extra nare bijsmaak bij dit soort onderwerpen omdat mijn vader alcoholist was en ongezond at en mijn moeder gerookt heeft. Ze zijn allebei niet oud geworden. Vader overgewicht, dichtslibbende aderen, een beroerte, een hartaanval en uiteindelijk een hartstilstand. Moeder longkanker.
T (2008) en I (2013)
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Jan 2025 18:08

Zo’n wijnproeverij is ook gewoon een stom uitje omdat inderdaad niet iedereen alcohol drinkt. En dan snap ik wel dat je toch overstag gaat. Ook dat je je buitengesloten voelt want dat was ook gewoon zo.
<<

Daby

Noob

Bericht 28 Jan 2025 20:16

Ik vind het prima als het niet meer bij de supermarkt te koop is. Ik merk dat ik soms toch wel verleid word tot kopen terwijl als het er niet was geweest had ik het ook niet gemist.
Ze hadden in december bijvoorbeeld bij de liddl een hele lekkere chocolade likeur tijdelijk en daarna de overgebleven flessen in de aanbieding dus dan neem je het toch sneller mee.

Nu zijn we even helemaal gestopt met drinken maar ik vind het prima als ik het in de toekomst alleen bij de slijterij kan kopen, dan ga je toch wat gerichter iets halen in plaats van verleid te worden in de supermarkt.

En ik vind het ook goed dat het minder genormaliseerd wordt. Hier schenken ze trouwens ook alcohol in de binnenspeeltuin en ik vind dat echt zo belachelijk! Maar ik woon ook in een klein dorpje en het is hier ook heel normaal met feestweken dat ouders zich in de feesttent volzuipen terwijl de kinderen daar ondertussen ook gewoon rondlopen...
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 28 Jan 2025 20:37

Filoria schreef:O ja Char, herkenbaar! Bij mijn vorige baan, bij een marketingbureau, was de baas een wijnliefhebber. We hadden een keer een wijnproeverij als bedrijfsuitje. Maar ook bij het kerstdiner met de collega's draaide het allemaal om de wijn. En toen we als uitje op een boot gingen varen was er ook weer allemaal alcohol. Ik vind werk en alcohol, collega's die loslippig en losbandig worden, helemaal geen fijne combinatie. Bovendien drinkt niet iedereen graag alcohol en zijn er mensen die het om medische of religieuze redenen niet drinken. Dat die man een (ongezonde!) hobby heeft, daar hoeft hij niet het hele bedrijf mee te indoctrineren toch? 🤷🏼‍♀️

100% eens!
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 29 Jan 2025 07:04

Als er een bedrijfsuitje wordt georganiseerd waar ik echt niets mee heb, als me dat zo erg tegen staat als een wijnproeverij bij jou Filoria dan was ik gewoon niet gegaan.
In een binnenspeeltuin snap ik 't ook niet, maar alles draait om geld tegenwoordig dus dat zal dan de reden zijn denk ik.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 29 Jan 2025 07:14

Kira schreef:Als er een bedrijfsuitje wordt georganiseerd waar ik echt niets mee heb, als me dat zo erg tegen staat als een wijnproeverij bij jou Filoria dan was ik gewoon niet gegaan.
Elk uitje bij dit bedrijf leek wel om wijn te draaien 🤷🏼‍♀️ Heel bijzonder. Ik werk er inmiddels niet meer.

Mijn nieuwe werkgever staat bekend als superduurzame organisatie waar vitaliteit voorop staat dus ik denk dat de sfeer daar meer bij mij past 😊
T (2008) en I (2013)

Terug naar Nieuws & actualiteiten