Ik denk dat vrouwen tegenwoordig (gelukkig) meer te zeggen hebben hierin. Mijn oma was om de haverklap zwanger en probeerde zelf abortus te plegen door van de trap af te springen bijvoorbeeld. Moest de KB een soort van stelen zodat het niet allemaal naar de kroeg ging. Het waren geen mooie tijden.
Doordat vrouwen kritischer zijn geworden om een relatie aan te gaan en te behouden, denk ik dat dat ook door sijpelt in die geboortecijfers. Je kunt het lovehoppen noemen maar als ik naar mezelf kijk heb ik altijd kinderen gewild maar als je vent al niks in huis doet zonder kinderen dan ben ik er uiteindelijk wel klaar mee en begin ik er niet aan. En de keer dat ik er wel aan begon was de beste man al gevlogen voor ik achter mijn zwangerschap kwam

.
Meer kinderen had ik met liefde gewild toen ik jong was. Ik moet er nu echt niet aan denken. En niet vanwege de kinderen, ik vind het heerlijk met mijn dochter. Maar puur vanwege de mannen. Ik moet er niet aan denken om te daten, om iets op te bouwen met iemand, iemand toe te laten in mijn leven en onderaan de streep weer alles te mogen doen in huis en alles erom heen. Een gezonde balans daarin heb ik in ieder geval nog nooit gehad in een relatie en ik geloof ook niet dat er genoeg van dat soort mannen bestaan, om het een kans te geven.
Daarnaast denk ik dat mensen zelf misschien ook te veel willen. Waar vroeger niet nagedacht werd maar gewoon zwanger geraakt werd, moet er nu een ideaal salaris zijn en een woning met genoeg slaapkamers en werkkamers. Die komen beide ook niet helemaal aanwaaien.
En gaat Frankrijk ons dan vertellen dat we iets moeten doen? Zij hebben een brief gestuurd naar mensen dat ze kinderen moeten maken haha. Nou, een brief zou me hooguit aan het lachen maken. Daarnaast kan het ook mensen verdrietig maken waarbij het wellicht niet aan komt waaien. Ik ben dan ook geen voorstander van een brief. Ze zouden wellicht wat meer open moeten staan voor migratie waarbij de desbetreffende jonge mensen onze maatschappij wat te bieden hebben. Hoezo nieuw als er al genoeg aanbod is? Lekker duurzaam