Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Zoveel last van de warmte

<<

Alexis

Yipyapper

Bericht 05 Aug 2026 19:25

Zoveel last van de warmte

Wij zitten nu ruim 2 wk op Mallorca en ik merk dat ik echt bevangen ben door de hitte. We hebben geen airco, waardoor het ook in de nacht 30 graden is binnen (buiten koelt het af tot zo’n 27 graden). Ik voel me met vlagen moe, misselijk en had 2 keer last van hartkloppingen.

Uiteraard doe ik rustig aan, wat niet gaat dat gaat niet. Ik heb mijn leven lang al snel last van de warmte. Maar ik herinner me niet dat het zo erg was dat ik er ook echt fysiek klachten van kreeg. Ik ben de hele dag nat/klam van het zweten. Ik zweet me echt helemaal leeg. Driekwart van de kleding die ik bij me heb, kan ik niet aan omdat het te warm is. Ik drink wel veel, maar het voelt alsof ik er niet tegenop kan drinken. Ik ben vandaag sinds 7.00 uur maar 2x gaan plassen en het is al 19.30.

We gaan maandag naar huis. Dus het einde is in zicht, dat maakt het wel draaglijker. Herkent iemand dit? Is het ook weer zo’n perimenopauze ding?
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 05 Aug 2026 19:43

Re: Zoveel last van de warmte

Ik herken het niet zodanig maar ik raad je aan electrolytes te drinken. Je lichaam klinkt behoorlijk uitgedroogd en dan is het bijna kip - ei. Je lichaam heeft geen mogelijkheid even af te koelen dus lijkt steeds in overlevingsstand te staan (en ik denk dat daar je hartkloppingen vandaan komen, soort van zonnesteek maar dan van de hitte). In Australië wordt dan geadviseerd echt paar uur aircon op te zoeken om herstel te activeren. Peri menopause zal zeker ook factor zijn dus je hebt een soort van plus plus plus situatie. Wat vervelend!
Afbeelding
Afbeelding
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 05 Aug 2026 19:47

Wij sliepen in een tent op vakantie en een paar avonden koelde het ook niet af, dus dat het 30 graden bleef. Dan slaap ik ook mega slecht en functioneer ik de dag erna met weer die hitte nog minder. Ik zweet dan idd ook nonstop, blijf klam en doe zo min mogelijk. Echt niet mijn idee van lekker op vakantie.
Gelukkig hadden wij ook avonden waarop het wel afkoelde en waarop ik normaal kon slapen.
Ik kan ook vrij matig tegen warmte en al helemaal met slaapgebrek. En denk wel dat de een het beter trekt dan de ander maar die warmte steeds lijkt me helemaal niet gezond en -behalve dat weinige plassen - klinkt het voor mij wel herkenbaar.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 05 Aug 2026 20:00

Ik ben t eens met marsy. Cocos water of Powerade drinken helpt vaak wat. Daarnaast zou ik een nacht een hotelkamer boeken met airco. Als dat niet mogelijk is zou ik alle maaltijden eten in een restaurant met airco. Tussendoor naar een mall, bioscoop, aquarium of de bibliotheek met airco. Om je lichaam echt even goed af te laten koelen.
<<

Alexis

Yipyapper

Bericht 05 Aug 2026 20:13

We drinken inderdaad elektrolyten, aquarius en kokoswater. Ik probeer veel in de schaduw te blijven. Slecht slapen breekt ook wel op inmiddels. Ik slaap laat, word vroeg wakker en slaap niet door. En dan is inslapen ook weer lastig door de hitte.

Ik heb ook overwogen een nacht een hotel te boeken, maar het was allemaal wel erg duur. We zouden (maximaal) 4 weken gaan, maar ik ben wel blij dat we straks na 3 weken weer naar huis gaan. Daar is het vast ook warm, maar kan ik in huis beter afkoelen.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 05 Aug 2026 21:51

Kun je niet voor twintig euro een ventilator kopen om ‘s nachts voor je bed te zetten? Dit scheelt echt zo enorm in je slaapcomfort!
• @found_my_key2sport •

28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Maple

Kletskop

Bericht 05 Aug 2026 22:12

Heb je nu niks aan want je verandert er niks aan, maar ik vraag me toch af waarom je in deze periode een hotel op Mallorca boekt zonder airco? Of heb je er misschien niet bij stil gestaan, dat kan natuurlijk ook?
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 05 Aug 2026 22:17

Maple schreef:Heb je nu niks aan want je verandert er niks aan, maar ik vraag me toch af waarom je in deze periode een hotel op Mallorca boekt zonder airco? Of heb je er misschien niet bij stil gestaan, dat kan natuurlijk ook?

Ik ben verbaasd dat die hotels bestaan. Wel heel milieuvriendelijk, maar erg bijzonder verder. Ik kan me ook voorstellen dat het niet in je opkomt om te controleren in een bepaald segment. Sterkte, Alexis!
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Alexis

Yipyapper

Bericht 05 Aug 2026 23:00

We hebben hier een huis gekocht. Een opknapper, dus zodra de tekeningen klaar zijn wordt alles gestript, dak eraf en alles nieuw. Dus voor nu worden er geen airco’s geïnstalleerd. Hopelijk kan in het najaar de aannemer al aan de slag. We hebben 4 ventilatoren gekocht, dat scheelt wel wat hoor, maar ik zweet me alsnog helemaal kapot. We wilden hier ook in deze periode ervaren hoe het hier is. Erg warm dus. Er komt in de nieuwe situatie sowieso airco en plafondventilatoren binnen en buiten. Maar voor nu doen we het er maar even mee.
Maar dit bericht ging mij vooral om het feit dat ik de warmte ieder jaar minder trek.
<<

Maple

Kletskop

Bericht 06 Aug 2026 05:32

Maar eigenlijk vind ik dat nog wel wat meer bijzonder, dat je er een huis koopt zonder dat je weet hoe jullie de temperaturen ervaren in de zomer. Begrijp me niet verkeerd, ik wil je hier niet de les lezen ofzo, maar zeker als je de warmte steeds slechter lijkt te trekken is het toch fijn om daar wat vooronderzoek naar te doen?

Ik heb er overigens (gelukkig!) minder last van, ik lijk die warmte juist wat beter te trekken. Maar het zou heel goed een hormonending kunnen zijn hoor. Ik heb zoner gehad waarin je me uit kon wringen van het zweet. Nu ik terugkijk, gebruikte ik die zomers de pil als anticonceptie. Ook twee jaar terug heb ik een jaartje de pil geslikt en toen was het ook weer zweten. Het lijkt wel alsof ik zonder pil (en nu met Mirena) dat extreme zweten in elk geval niet meer heb en dag maakt het een stuk draaglijker. Óf het ook echt zo is of dat het toeval is, geen idee, maar opvallend vond ik het wel.

Wel heel tof, een huis op Mallorca. Hopelijk lukt het om er een fijn en koel plekje van te maken.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 06 Aug 2026 07:29

Ik kan me voorstellen, met jouw reactie Maple, dat Alexis wel het idee heeft dat je haar de les leest. Het klinkt niet echt vriendelijk.

Tof zeg een huis daar!

Bevroren flessen water voor de ventilator leggen schijnt ook te helpen. Natte koude lappen in je nek. Je hebt ook van die sjaaltjes die koelen door contact met water.

Hopelijk lukt het om er steeds wat meer aan te wennen!
Their smile makes me smile♡ Januari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 06 Aug 2026 08:02

Naar Alexis dat je er zo’n last van hebt.

Door long COVID zweet ik juist heel moeilijk en trek ik hitte daardoor ook slecht. Mijn lijf koelt niet af. Dat geeft ook klachten als duizeligheid en hartkloppingen. Zweet heeft in die zin ook een functie, al lijkt het me ook vervelend als het veel meer is dan je gewend bent.

Een voetenbadje met koud water helpt me vaak om tijdelijk af te koelen. En inderdaad een ventilator.

Lekker dat jullie huis daar in de toekomst wel airco krijgt. En ik snap ergens wel wat Maple zegt maar als je daar een huis hebt hoef je er ook niet altijd (alleen) in de zomer heen toch. Juist in het voor- en naseizoen is het heerlijk daar! En met airco wordt het sowieso een ander verhaal.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 06 Aug 2026 08:06

Ik kan die warmte ook echt verlammend vinden. Het slaat ook echt door op m'n hersenen en die worden soep, dan kan ik niet eens echt rationeel meer nadenken. Ik vind de zomer ook echt niks zodra het te warm wordt (25+) en ik vind het steeds lastiger om echt de warmte ook op vakantie op te zoeken, zelfs als je niet zoveel hoeft te doen (want ik wil wel veel doen). Veel mensen vinden t raar dat de zomer mijn minst favoriete seizoen is maar ik vind het echt. Ik heb deze zomer ook echt als onprettig ervaren in ons eigen huis en zal blij zijn als het wat koeler is.

Ik denk dat je goed bezig bent met jezelf blijven hydrateren. Van binnenuit vocht op peil houden en rustig aan doen. En inderdaad de airco's wel hoog op de prio lijst zetten voor de verbouwing.
Weet niet hoe het huis is, maar heb je een plekje waar wat wind waait en er schaduw is? Dan zou ik daar een zitje neer gaan zetten. Veel Spaanse huizen hebben zo'n naya, zo'n soort open terras waar t door kan waaien. Hoop dat je zo'n soort plekke in huis hebt.
Let's discover the world together.
<<

Barclay

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 06 Aug 2026 08:43

Wat ik met zulke hitte doe is gewoon regelmatig een korte koude douche nemen of een paar minuutjes even in het zwembad. Ik weet niet of jij daar iets hebt waar je even in kan dippen, maar even snel onder de koude douche is ook een prima oplossing.
2019 ons engeltje*
2021
2023
<<

Alexis

Yipyapper

Bericht 06 Aug 2026 09:49

We zijn hier al vaak geweest en wisten uiteraard dat het hier erg warm kan zijn. Dat we precies in een langdurige hittegolf hier zouden zijn, konden we ook niet weten. Vorige keren was het in de zomer minder heet en koelde het in de avond wat af.
We wilden weten hoe het is om langere tijd op dezelfde plek te zijn, omdat we dat nooit doen. We wilden ook weten hoe (dit deel van) het eiland is in het hoogseizoen, omdat we normaal op andere momenten gaan. Nou schijnt het rustiger dan normaal te zijn, vanwege de hitte. Er zijn vrienden komen logeren en dat was erg leuk. Precies wat we voor de toekomst willen.

We hebben een zwembad en dat is nog redelijk in orde, dus daar liggen we veel in.

Het huis wordt zo verbouwd dat we aan twee kanten overdekte terrassen krijgen waarvan je het plafond open en dicht kunt doen en het kan doorwaaien. Ook met ventilatoren aan het plafond. Ook komt er boven een terras, waar je meer wind hebt.

Nogmaals, we snappen echt wel dat het hier warm kan zijn, maar dit ging er mij vooral om dat ik er fysiek steeds meer last van heb.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 06 Aug 2026 10:40

Klinkt alsof het na de verbouwing wel wat meer hitte proof gaat zijn. Dat lijkt me dan dus idd een prima investering.
Let's discover the world together.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 06 Aug 2026 11:01

Wat gaaf!
Ik kan ook niet tegen de warmte. Dinsdag ook een enorme klap gehad met overgeven. Nu nog steeds hoofdpijn ervan en mijn lichaam wil nog niet (fibromyalgie klachten).
Ik ben op bed gaan liggen met natte washandjes op mijn voorhoofd, borst en enkels. Dat hielp al zoveel om even uit de ergste aanval te komen.
Mijn man maakte de washandjes ieder kwartier weer nat en koud. Dus dat zou ik proberen als ik jou was. De enkels worden vaak vergeten terwijl dat voor mij juist het beste werkte.
Hopelijk voel jij je snel beter!
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 06 Aug 2026 11:29

Wat gaaf zeg!

Ik weet niet of ik de hitte minder kan verdragen of dat het gewoon steeds warmer wordt. Ik vind de langdurige periodes van 30+ wel heftig in ieder geval.
• @found_my_key2sport •

28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Aug 2026 12:02

Ik merk vooral verschil in hoe fit ik over all ben. Afgelopen jaren veel fitter dan nu (en dan die jaren daarvoor) en ik kan het nu veel slechter hebben.
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Aug 2026 12:47

Ik vind het ook vreselijk die hitte.
Heb wel het idee dat ik er na weken in temperaturen van richting de 40°C te hebben gezeten er wat beter tegen kan.
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Alexis

Yipyapper

Bericht 06 Aug 2026 12:53

Ja dat heb ik inderdaad ook, dat ik overall veel minder fit ben. Mijn vriend gaat dagelijks naar de sportschool en vroeg net of we gingen padellen. Ik trek dat nu niet hoor in die hitte. Ik ben mezelf voor mijn gevoel de hele dag vooruit aan het slepen. Ik ben 3x gaan hardlopen in de ochtend en dan lukte net 5 km op slakkentempo.

En idd ik heb ook het idee dat het komt doordat het almaar warmer wordt. Vroeger had je vaak nog een vestje aan als het afkoelde, nu blijft het zo lang zo heet. Op mijn werk is het ook erg warm, ik ben op en vooral na zulke dagen echt gesloopt.

Helaas is het ook niet meer zo dat ik minder eetlust heb als het zo warm is. Ik ben volgens mij wel 4 kilo aangekomen ondertussen. Vroeger at ik echt veel minder met die hitte. Die stomme hormonen ook.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Aug 2026 13:44

Je houdt natuurlijk ook veel vocht vast nu Alexis.
Oooh maar jullie huis na de verbouwing klinkt echt als een droomhuis! Wauw!!
<<

Alexis

Yipyapper

Bericht 06 Aug 2026 16:33

Blue Phone schreef:Ik vind het ook vreselijk die hitte.
Heb wel het idee dat ik er na weken in temperaturen van richting de 40°C te hebben gezeten er wat beter tegen kan.

Dat klinkt ook niet fijn! Waar zit je ergens en hoe lang nog?
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Aug 2026 17:48

Alexis schreef:
Blue Phone schreef:Ik vind het ook vreselijk die hitte.

Dat klinkt ook niet fijn! Waar zit je ergens en hoe lang nog?

We zaten in Zuid-Frankrijk, zijn alweer even thuis. Maar nu voelt de 30-34°C hier niet zo heel warm meer
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Max

Yipyapper

Bericht 06 Aug 2026 19:12

Dat had ik ook blue phone! We waren een week met 38-42 graden. Hadden nog 1 overnachting op de weg terug en daar was t 34 graden en dat voelde toen lekker. Heb t sindsdien ook niet meer echt warm gehad, terwijl het laatst wel gewoon 33 graden was.

Wat leuk dat jullie een huis hebben gekocht op Mallorca! Het scheelt al een hoop als je koel en goed kunt slapen. Sowieso alleen de gedachte dat het mogelijk is de airco in te gaan doet al veel. En de rest van t jaar is t natuurlijk lang niet zo heet!
Volgende

Terug naar Lichaam & gezondheid