Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Rust voor in slaap vallen

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 17 Aug 2026 13:50

Rust voor in slaap vallen

Hoe gaan jullie om met rustig worden voor je in slaap valt? Doe je dit bewust? Of val je eigenlijk heel makkelijk in slaap?
Leg je je telefoon bewust al weg voordat je naar bed gaat of lig je nog te scrollen in bed? En lezen?
Nog andere tips die voor jou echt goed werken?
Let's discover the world together.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 17 Aug 2026 13:54

Re: Rust voor in slaap vallen

Ik lig 20 min op de Shakti mat (in bed) voordat ik het licht uit doe.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 17 Aug 2026 15:07

Zodra ik mijn bed zie, val ik al in slaap. Ik ben gewoon altijd moe tegenwoordig.
Als ik echt niet kan slapen is muziek aanzetten, rustige muziek op een laag volume. Het beste is een cd die je kent. Dan begin ik mee te zingen en ben nooit verder gekomen dan liedje 2.
Als je aan het meezingen bent, kan je niet denken hoorde ik ooit op tv dus sindsdien doe ik dat als ik teveel pieker.
En een cd werkt dan het beste omdat die eindigt. Spotify gaat door en dat werd ik in de nacht dan weer wakker door.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 17 Aug 2026 16:52

Ik ben een vreselijk onrustige slaper en heb jarenlang vanalles geprobeerd om niet meer te slaapwandelen en gewoon rustig in slaap te kunnen vallen. Nu een paar jaar weet ik dat ik na het kinderen naar bed brengen zelf geen dingen meer moet doen die mijn hersenen activeren. Ik werk en sport dus niet meer 's avonds en spreek ook niet af met mensen. Ik ga wel regelmatig op stap, maar dan neem ik het slaapwandelen maar voor lief, moe ben ik na middernacht sowieso wel. Ik heb ook halve diazepam in de kast liggen voor als ik wel een drukke avond heb, dan ben ik zo weg. Ik kijk dus series, een film of lees een boek, maar dat is het ook wel. En het bevalt me prima, ik ben overdag zo druk dat ik mezelf dit ook gun.

De shakti mat ben ik ook fan van, maar ik ben minder fan van mijn vel van die spikes af te plukken en als ik dat doe, kom ik daarna weer lastig in slaap en de hele nacht erop kan ik ook niet.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 17 Aug 2026 17:54

Hier heb je echt geen zak aan. Ik scrol op m’n telefoon of lees een boek tot ik bijna in slaap val. Dan leg ik het weg en ben ik binnen 10 minuten in slaap. Ik maak me ook nooit druk over het aantal uur daf ik nog maar kan slapen. Mijn vriend kan dat wel. Die kan zichzelf zo opfokken over dat hij nog maar zoveel uur kan slapen.
2015 💙
<<

Mori

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 17 Aug 2026 18:03

Ik ben altijd een goede slaper geweest, ik heb geen social media. Ik zet mijn telefoon vaak uit nadat ik uit mijn werk kom en zet hem pas ‘s morgens weer aan. Vaak val ik op de bank al in slaap rond 21 a 21:30, ik vind dat heerlijk. Als mijn vriend dan naar bed gaat, ga ik mee. Vaak slaap ik dan direct weer in. Ik lees graag ‘s avonds en doe dit soms ook in bed, ligt er gewoon aan hoe moe ik ben. Ik ben een echt ochtend mens dus in de avond is mijn lamp gewoon uit haha.
💙 2021 💙
<<

Coco

Noob

Bericht 17 Aug 2026 18:17

Ik luister vaak een podcast of luisterboek voordat ik ga slapen. Dit ben ik gaan doen na een nare gebeurtenis en ik moeite heb om in te slapen. Dit helpt goed om niet te gaan piekeren. Ik zorg er wel voor dat het niet een spannende podcast of boek is.
Nu in het B&B seizoen luister ik Reality Check lekker luchtig 😃
<<

Maple

Kletskop

Bericht 17 Aug 2026 18:37

In slaap vallen was voor mij nooit een probleem. Doorslapen, en opnieuw in slaap vallen als ik 's nachts eenmaal wakker werd daarentegen wel. Sinds een maand of 5 weet ik dat ik slaapapneu heb en slaap ik met een cpap. Sinds ik daaraan gewend ben, maak ik echt goede nachten en word ik uitgerust wakker.

Het schijnt dat veel vrouwen in de perimenopauze slaapapneu kunnen ontwikkelen en de meeste vrouwen dit niet doorhebben. Zelfs mijn man had het niet door, ja ik snurkt wel af en toe maar ademstops zijn hem nooit opgevallen. Ik ben er achter gekomen doordat mijn smartwatch structureel lage bloedzuurstofwaarden aan bleef geven tijdens de nacht.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

President

Bericht 17 Aug 2026 20:01

Ik ben een heel slechte inslaper, heb sowieso slaappillen, maar ik lag ook altijd veel te lang te scrollen op TikTok enzo. Nu probeer ik in bed alleen nog te lezen en als ik nog te druk ben in m'n hoofd ga ik op m'n shaktimat liggen. Ben er zelfs een keer op in slaap gevallen en dat is echt uitzonderlijk voor mij.
❤️ 7 juni 2018
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Aug 2026 20:37

Ik lees nog even in m’n e-reader en zet dan nog een simpele podcast op en dan val ik snel in slaap. Bij mij is doorslapen momenteel echt een probleem. Lig elke nacht uren wakker, heel vervelend.

Hoe komen jullie trouwens aan diazepam en slaappillen? Schrijft de huisarts die zo makkelijk voor? Want de mijne is daar (gelukkig) terughoudend in.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Aug 2026 20:50

Ik luister altijd een luisterboek in bed. Daar val ik half bij in slaap. Als ik merk dat ik het verhaal niet meer volg doe ik hem uit, draai me om en val vrijwel meteen in slaap.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 17 Aug 2026 21:12

Herkenbaar wel hoor Marsy dat dat jezelf eraf 'peelen' van die mat het hele rustgevende effect weer weghaalt.

Ik schrijf dit vanuit een warm bad met Epsom zout. Dat zegt denk ik al wel genoeg wat ik aan het proberen ben

Heel eerlijk: ik heb moeite met in slaap vallen sinds ik amper meer drink. Dat is natuurlijk heel erg goed, maar resulteert wel in kortere nachten. Terwijl ik vaker juist vroeg naar bed probeer te gaan. Ik merk dat goede nachtrust helpt bij het afvallen. M'n lichaam herstelt zich met rust beter. Ik heb jarenlang op 6 uur slaap per nacht geleefd en waarschijnlijk zat het daarbij in een overlevingsmodus. Nu probeer ik dus veel meer rust te pakken.
Het enige wat ik lastig vind is echt rustig worden. Ik slik op sommige dagen melatonine tegenwoordig, maar dat is ook weer niet ideaal en wil ik niet afhankelijk van worden. Ik heb in Amerika extra sterke gekocht en die slik ik soms. Diazepam enzo heb ik niet.
Goed ii zit veel met m'n telefoon en kan tot ik slaperig word scrollen in bed. Daar kan ik wat aan doen. Lezen is een soort drempel voor me. Dat is ook lastig. En 'gewoon' in slaap vallen resulteert in lang draaien.en ik ben inderdaad iemand die dan gaat druk maken over hoe lang nog...

Lijkt me ook rot als je s nachts echt wakker ligt feline en maple.
Interessant maple. Wat fijn dat dat je helpt en je je daadwerkelijk uitgeruster voelt.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 17 Aug 2026 21:34

Ik heb diazepam voor zenuwpijn in m’n heup die alleen voor de eisprong en ongesteldheid zo’n pijn doet dat ik niet kan zitten of liggen. Dus neem ik 2 keer per maand voor slapen een halfje want die ontspanning zorgt dat dag erna minder pijn doet. Ik zit nu door peri menopause aan de HRT en dus minder eisprong en ongesteldheid. Ik krijg er 10 per half jaar, maar hou dus nu over en die gebruik ik dan eens in de zoveel weken als ik nodig heb. Ik kan niks op weinig slaap en heb elk concentratiemoment nodig op m’n werk dus slapen is een must, elke minuut. Nu ook halfje genomen, ga nu lezen en dan hoop ik morgen zonder slaap te wandelen om 6 uur op te kunnen staan. Met de spanning voor de dag van morgen slaap ik anders 1) nooit in en 2) heb ik onrustige nacht. Dus wel dankbaar dat ik ze heb voor dit soort avonden. Wat vervelend Marin! Maar volgens mij doe jij ook nog best wat in de avonden toch?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 17 Aug 2026 21:48

Ik laat sinds twee jaar mijn telefoon beneden liggen als ik naar bed ga. Daardoor ga ik veel relaxter slapen omdat ik geen drang meer voel ik nog even snel iets te checken, te bestellen, etc. Vaak lees ik nog even, daar word ik heerlijk ontspannen van. En gewoon lekker een uurtje of twee uurtjes voor de televisie hangen in de avond, voordat je naar boven gaat. En niet meer eten in de avond scheelt bij mij ook.
• @found_my_key2sport •

28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 17 Aug 2026 21:54

Als ik druk ben in mn hoofd en het lukt niet om in slaap te vallen dan begin ik bij de A en noem dan in mn hoofd alle plaatsnamen in Nederland op die ik weet. Vaak kom ik niet eens bij de B uit.
Their smile makes me smile♡ Januari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 17 Aug 2026 22:06

Ik heb ooit een proefles zwangerschapsyoga gedaan. Het was niks voor mij maar ik heb tijdens die ene les wel geleerd om je hele lichaam te ontspannen, van kruin tot tenen. Dat doe ik dus wel regelmatig heel bewust als ik niet in slaap kan komen. En ik verbaas me er dan altijd over hoe gespannen ik in bed lig. Als ik dan heel bewust ontspan heeft dat wel positieve invloed op het in slaap vallen. Plus dat het gewoon heel relaxt voelt.
• @found_my_key2sport •

28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 17 Aug 2026 22:14

Oh ja dat herken ik wel Lady! Dat doe ik ook wel eens. En in één van mijn lievelingsboeken vroeger stond ook een ontspanningsoefening omschreven over drijven op een rivier. Die doe ik ook nog steeds.
Ik heb sowieso last van strakke spierspanning valt me op.

Marsy, zoveel doe ik niet (denk ik). Ik sport niet in de avond. Ik ga rond half 9 a 9 uur zitten en ontspan dan zo'n anderhalf uur nog. Ik kijk weinig tv (nu toevallig wel steeds B&B vol liefde). Ik doomscroll wel veel maar wel actief op onderwerpen die me interesseren (ik plan reizen, info over gezond leven, dat soort dingen).en soms idd moet ik echt nog wel dingen doen die onder de mental load vallen (contact school, ASS onderzoeksverslagen lezen, hobby clubjes dingen van de kinderen uitzoeken, boodschappen plannen, al dat soort dingen waar ik overdag geen ruimte voor heb en wel gewoon moeten, dat doen we dan samen of apart). Soms moet dat gewoon even. En soms kan ik lekker kiezen wat ik wil doen. Ik volg heel vaak m'n eigen gevoel waarin ik zin heb, in wat voor soort ontspanning ik behoefte heb als ik daar ruimte voor heb, in m'n eentje op de steiger zitten of in bad of juist gezellig samen op de bank.
Maar ik ben niet enorm vaak de hort op, soms. Geen wekelijks terugkomend iets iig.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 18 Aug 2026 06:40

Ik word ook steeds een moeilijkere slaper. Merk dat vooral als ik een keer niet thuis slaap. Dan val ik per definitie heel slecht in slaap. Frustrerend is dat maar op zich overkomelijk. Thuis kijken vriend en ik altijd voordat we gaan slapen een serie in bed. Expres een serie die we al kennen, heel lowkey, zoiets als Gilmore Girls ofzo. Altijd zo knus moment! Daar word ik binnen 15 min zo moe van dat ik makkelijk in slaap val (als ik niet lig te piekeren ergens over ;)). Voor die tijd heb ik dan in bed al even gelezen.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 18 Aug 2026 06:51

Ah dat klinkt echt knus!

Nou vannacht was helaas echt ruk. Ondiep geslapen tot een uur of drie. Toen wakker geworden uit mezelf maar kort daarna had zoon een bloedneus dus bed en kind verschoond, dochter werd ook nog even wakker en daarna ben ik wakker geweest. Ik had zoveel pijn in m'n lijf, spierpijn en gewrichtspijn. Heel vervelend. Laatste half uurtje nog een klein beetje geslapen. Waardeloos. Wil je goed slapen heb je dit.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 18 Aug 2026 08:19

En als je later naar bed gaat, val je dan sneller in slaap? Soms helpt het om later naar bed te gaan om de kwaliteit van je slaap te verbeteren.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Aug 2026 08:52

Ik lig soms wel te lang te scrollen nog in bed maar op het moment dat ik besluit dat ik wil gaan slapen, draai ik me om en val ik in slaap.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Kira

Yipyapper

Bericht 18 Aug 2026 09:30

Ik kijk serie op mijn telefoon tot ik in slaap val, soms binnen 10 minuten en soms duurt het langer.
Op YouTube staan veel meditatie video's die helpen om in slaap te vallen of sleep storys. Die zet ik ook regelmatig op ondat ik het soms fijn vind om met geluid in slaap te vallen.

Social media en appjes etc bekijk ik niet meer zodra ik in bed lig, of op een punt in de avond dat ik er genoeg van heb.
<<

Jolieke

Noob

Bericht 18 Aug 2026 09:37

Ik ben er de laatste tijd ook wat meer mee bezig en heb een aantal boeken gelezen en toevallig ook een online webinar gevolgd via mijn werk.

Ik las oa: Bregtje Hofstede Slaap vatten en Floris Wouterson Super slapen.

Ook vond ik Dear good morning van Lienke de Jong interessant.

Het webinar was van Hallo Slaap en nu ik op hun website kijk, zie ik dat daar ook slaapcursussen oid wordt aangeboden. Wellicht een idee?

In ieder geval: telefoon weg in de avond (wekker gaat automatisch) vanaf half negen. Geen intensieve series meer kijken na 21:30 uur. Douchen, magnesium, lezen in bed en dan proberen te slapen. Het is wel belangrijk om een 'slaapbehoefte' op te bouwen gedurende de dag. En oja, geen koffie meer! Het duurt 12 uur voordat caffeine uit je lichaam is.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 18 Aug 2026 09:53

Ik val eigenlijk bijna altijd heel makkelijk in slaap. Meestal kijk ik nog even tv of scroll nog een beetje op mijn telefoon. Als ik dan alles uit doe en ga liggen val ik altijd zo in slaap. Als het dan een keertje voorkomt dat het niet lukt om (opnieuw) in slaap te vallen, zet ik een koptelefoon op met een meditatie of yoga nidra sessie en dan slaap ik meestal ook snel.
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Aug 2026 10:02

Ja, m’n vriend slaapt ook slecht als hij te vroeg naar bed gaat. Die heeft minder uren nodig dus slaapt ongeveer van 23 tot 5.

Ik was weer eens wakker om 4 uur. Mazzeltje voor m’n vriend want daardoor had hij ontbijt en koffie in zn auto op weg naar werk :)
Volgende

Terug naar Lichaam & gezondheid