Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Koortslip kind

<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 06 Jan 2026 08:07

Koortslip kind

Mijn jongste zoon heeft echt heel vaak een koortslip. In december had hij er eentje en dat duurt dan ook wel echt minstens een week, zo niet langer. Nu komt hij net uit bed met weer eentje. Hoe behandelen jullie dit? We smeren zinkzalf omdat dat het minst invasief voelt maar het is zo balen voor hem dat dat een witte laag achterlaat. Hij kan er gelukkig wel goed afblijven.

Toch aan de Zovirax? Hebben we ook weleens eerder geprobeerd. Dat leek niet beter te werken dan de zinkzalf maar misschien nieuwe poging. Of van die patches?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 06 Jan 2026 08:47

Re: Koortslip kind

Ik zou het overleggen met de huisarts. Kijken of je het zo kunt behandelen dat het voorlopig ook echt wegblijft.
• @found_my_key2sport •

28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Ster

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 06 Jan 2026 09:17

Wat vervelend.
Ik heb er zelf ook best vaak last van en heb al vanalles geprobeerd. Bij mij werkt drooghouden het beste. Dus ik zorg dat er geen speeksel aankomt, of veeg/dep het even droog.
Die patches zorgen er wel voor dat het minder opvalt, maar het eraf halen trek je het steeds open, vond dat echt helemaal niks.

Gebruikt jou zoon iets van Labello of vaseline zo om te smeren? Ik had bij mij het idee dat ik het dan vaker had, net of dat potje of die stick dan besmet was ofzo.
R: oktober 2016
M: april 2018
S: juni 2020
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Jan 2026 09:24

Ik ben er zelf laatst voor naar de huisarts geweest omdat het maar terug blijft komen, is het net aan de ene kant weg, zit het weer aan de andere kant. De huisarts kon er in principe niets mee. Uiteindelijk alleen 2 pillen gekregen, die ik binnen 24 moest nemen, maar daar was hij wel heel terughoudend mee. Zou een heftig middel zijn en niet helpen om nieuwe te voorkomen, alleen het herstelproces van hetgeen er zit iets versnellen. Ik ben inmiddels dus ook alweer een aantal koortslippen verder. Ik heb wel het idee dat de lippen goed vet houden (ook als er geen koortslip is) enigszins helpt. Het liefst smeer ik die blauwe potjes blistex.
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 06 Jan 2026 09:31

Ik heb ook al zolang ik me kan herinneren geregeld een koortslip.
Heel gek maar als ik er bij het 1e gevoel van doorkomen meteen wat desinfecterende handgel 🫣 op doe blijft hij veel kleine en is hij sneller weg. Hij kan zich dan denk ik minder goed uitbreiden.
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 06 Jan 2026 10:49

Ik gebruik zovirax duo. Die werkt heel goed. Smeren bij het eerste begin en volhouden. Binnen een paar dagen is hij weg en het blaasje springt niet kapot.
Hij moet er wel echt vanaf blijven en desinfecterend handgel als hij er per ongeluk wel aan komt. Geen patches, maakt het alleen maar erger vond ik.

Wat vervelend voor jouw zoon! Ik heb er zelf al een hekel aan, laat staan als je een kind bent.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 06 Jan 2026 11:26

Ik had ze voorheen ook vaak en groot. Nu ik vitamine c bij slik vanaf oktober heb ik ze in de winter eigenlijk nooit meer en in de lente krijg ik ze altijd alleen nog maar na het kijken van een eerste voetbalwedstrijd in de zon i.c.m. veel wind, waarbij ik lippenbalsem met spf ben vergeten te smeren. Die probeer ik nu altijd in mijn tas te hebben.

Kan het zijn dat het bij hem ook opspeelt door gure wind i.c.m. zon? Vroeger had ik ze bijv. ook altijd nadat er sneeuw, wind en zon was.
Misschien helpt extra vitamine C hem ook?

Ik smeer niks, ik begin met ijsblokjes op de plek te houden waar ik het voel opkomen en houd dat aan tot het nog maar een klein korstje is. Voor mij helpt het op alle vlakken, branderig, bijtend, trekkerig gevoel en ook om het klein te houden. En handen wassen, heel veel handen wassen en na elke aanraking. Voor een kind misschien wat lastig om dat consequent te doen waardoor de compeedpleisters (onder de douche los laten weken, schoonspoelen en daarna een schone) misschien toch het efficiënts zijn tegen uitbreiden.
<<

Elisabeth

Lady-post-a-lot

Bericht 06 Jan 2026 11:46

Rot een koortslip, had ik vroeger als kind ook altijd. En nu nog steeds, maar gelukkig wel minder. Een tip die ik kreeg van een oud verpleegkundige was echinaforce creme smeren op de lippen. Een dun laagje in de ochtend en voor het slapen. En dit gewoon preventief. Ik heb toen ik dit deed echt heel lang geen koortslip meer gehad. Verder merk ik dat als ik veel citrus eet/drink dit het bij mij aanwakkert. Verse jus bijvoorbeeld, of een periode vaak een mandarijn of sinaasappel eten.

Als ik nu tussendoor naar buiten ga ik de kou gebruik ik blistex medplus, die beschermt goed en laat mijn lippen niet uitdrogen, wat ik vaak wel heb bij labello.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Jan 2026 12:12

Zora schreef:Mijn jongste zoon heeft echt heel vaak een koortslip. In december had hij er eentje en dat duurt dan ook wel echt minstens een week, zo niet langer. Nu komt hij net uit bed met weer eentje. Hoe behandelen jullie dit? We smeren zinkzalf omdat dat het minst invasief voelt maar het is zo balen voor hem dat dat een witte laag achterlaat. Hij kan er gelukkig wel goed afblijven.

Toch aan de Zovirax? Hebben we ook weleens eerder geprobeerd. Dat leek niet beter te werken dan de zinkzalf maar misschien nieuwe poging. Of van die patches?

Akolip (verkrijgbaar bij apotheek) is ook zink, maar zonder witte waas
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Jan 2026 12:15

Wat vervelend voor je zoon, Zora, zeker als hij er zo vaak één heeft. Ik had ze voorheen ook bijna maandelijks, werd er gek van. Ik ben uiteindelijk L-lysine gaan slikken en dat heeft goed geholpen. Waren toen wel enorme pillen en ik weet niet of ze een kleinere variant hebben ervan, dus ik weet niet of dat iets voor je zoon is.

Noor: zit er alcohol in die desinfecterende handgel? Dat zou namelijk verklaren waarom dat werkt, want alcohol droogt de blaasjes snel uit. Ik heb dit ook een tijd gedaan, pure alcohol op een wattenstaafje en aantippen. Brandt enorm, dus ik zou dit zeker niet aanraden voor een kind! Plus het schijnt minder goed te zijn voor het genezingsproces, maar daar heb ik nooit iets van gemerkt, koortslip was binnen een paar dagen weg.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 06 Jan 2026 18:44

Thanks voor al jullie reacties! Ik heb 2 maanden geleden de huisarts al eens gebeld maar zeker bij kinderen doen ze daar niks mee, althans mijn huisarts niet. Alleen als hij er echt veel pijn aan zou hebben, als de blaasjes wondjes worden, of als het op een andere manier echt heel ernstig is. Dat is het niet echt, alleen gewoon heel vaak.

Ik heb nu Zinolium gekocht, dat is kleurloos en met zink, dus dat is vast vergelijkbaar met wat jij tipt Bloom!

Die Zovirax Duo mag hij als kind helaas nog niet Siesa…

Ster, hij gebruikt weinig lippenbalsem. Nu wel wat vaker als het zo koud is want hij is wel gevoelig voor plekjes maar dan doen we idd altijd al wel niet je vinger opnieuw in het potje en handen wassen (ook als hij geen koortslip heeft, je weet het maar nooit met die jongen 😇).

Het lijkt idd nu wel een relatie te hebben met het weer want z’n lippen waren al rood en schraal maar ook niet altijd want in de zomer heeft ie het net zo goed @ Signature. Vitamine C zou hij misschien wel extra kunnen slikken maar weet niet of dat het is. Ik denk dat hij in ons gezin het meest gezond eet; heel veel fruit en groente vindt hij het allerlekkerst. Gelukkig breidt het bij hem niet echt uit. Hij kan er goed afblijven en het blijft altijd een beetje rond dezelfde plek. Idd onder de douche goed afspoelen, ik vind het schoonhouden nog het lastigst want het liefst kom ik er niet aan maar op een gegeven moment is zo’n kindermond natuurlijk hartstikke vies 🤪

Kajaka, ik heb ook het idee dat dat helpt idd, maar ik vind dat best lastig consequent te doen. Hij denkt er zelf ook niet aan….

Wat een grappige hack Noor!

Ik vind al jullie tips wel handig! Ik ga het eerst met dit nieuwe spulletje eens proberen maar heel fijn jullie andere ideeen achter de hand te hebben.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Noor

Major Yipyapper

Bericht 06 Jan 2026 19:27

Giselle schreef:Wat vervelend voor je zoon, Zora, zeker als hij er zo vaak één heeft. Ik had ze voorheen ook bijna maandelijks, werd er gek van. Ik ben uiteindelijk L-lysine gaan slikken en dat heeft goed geholpen. Waren toen wel enorme pillen en ik weet niet of ze een kleinere variant hebben ervan, dus ik weet niet of dat iets voor je zoon is.

Noor: zit er alcohol in die desinfecterende handgel? Dat zou namelijk verklaren waarom dat werkt, want alcohol droogt de blaasjes snel uit. Ik heb dit ook een tijd gedaan, pure alcohol op een wattenstaafje en aantippen. Brandt enorm, dus ik zou dit zeker niet aanraden voor een kind! Plus het schijnt minder goed te zijn voor het genezingsproces, maar daar heb ik nooit iets van gemerkt, koortslip was binnen een paar dagen weg.

Ja ik denk zeker dat daar alcohol in zit. Het brand wel iets idd maar te doen. Wat betreft genezingsproces heb ik juist ook het idee dat dat veel sneller gaat.
💙: 07-09-2012
🩷: 15-07-2014
<<

Alexis

Yipyapper

Bericht 16 Jan 2026 10:16

Bij mij werkt L-Lysine ook goed, maar dat zijn inderdaad echt enorme pillen. Je kunt ze doormidden breken, maar dan zijn ze nog steeds groot. Ik heb ook een apparaatje (Herpotherm), dat zet je tegen de beginnende koortslip en dan wordt hij een aantal seconden heet. Voelt niet heel fijn, maar is wel snel voorbij. Verder prik ik mijn koortslip altijd door als er blaasjes zijn, dan is de druk en de pijn er meteen af. Dan dep ik hem schoon met alcohol. Bij mij droogt hij op die manier het snelst uit.
Er is trouwens ook verband tussen bepaalde voeding en koortslip. Google zegt:

Voedingsmiddelen om te beperken (rijk aan Arginine):
Noten en zaden: Pinda's, walnoten, amandelen, zonnebloempitten, sesam.
Peulvruchten: Sojabonen, linzen, kikkererwten.
Groenten: Knoflook, uien, champignons.
Chocolade en cacaoproducten .
Granen .

Voedingsmiddelen die kunnen helpen (rijk aan Lysine):
Dierlijke producten: Kip, kalkoen, rundvlees, vis (tonijn, zalm), eieren, yoghurt, kwark.
Peulvruchten: (in beperkte mate, omdat ze ook arginine bevatten).

Irriterende voedingsmiddelen (tijdens een uitbraak):
Zure producten: Citrusvruchten, tomaten, vruchtensappen, azijn (in dressings).
Pittig eten .
Koolzuurhoudende dranken .
<<

Peach

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 16 Jan 2026 15:25

Ik heb het ook regelmatig, ik dep er tegenwoordig tocotholin op. Heb het idee dat het daardoor sneller uitdroogt. Niet met je tong langst gaan en het stinkt. Maar bij mij werkt goed.

Terug naar Lichaam & gezondheid