22 Apr 2025 18:50 door Maple
 22 Apr 2025 18:50 door Maple

Klopt idd dat vrouwen met adhd meer last hebben van de overgang, vooral ook omdat de adhd volledig naar voren komt tijdens de overgang. Ik weet nu sinds een maandje of 8 dat ik het heb en heb een tijdje geroepen dat ik geen medicatie wilde en het vooral fijn vond te weten waar het vandaan kwam dat ik af en toe vastliep, prive of op werk. Mar inmiddels ben ik daar toch van terug gekomen en sta ik op de wachtlijst voor een psychiater on te kijken of ik toch baat zou hebben bij medicatie. Wachttijd van ongeveer een jaar 😳 maar hopelijk gaat het wel effectief zijn zodat ik relatief makkelijk door die overgang ga komen.
De pil heb ik afgelopen jaar ook een tijdje gebruikt, maar mijn lijf ging heel slecht op die extra hormonen. Op dit moment heb ik even niks qua anticonceptie. Voor de heftige bloedingen gebruik ik tranexaminezuur, maar dat vind ik ook geen lange termijnoplossing gezien de kans op trombose als bijwerking, icm mijn overgewicht waardoor ik sowieso al meer kans op trombose heb. Ik twijfel nu over het spiraaltje icm novasure behandeling, alles om de bloedingen maar wat minder te krijgen. Ongesteld zijn is nooit prettig, heftig ongesteld zijn al helemaal niet. Maar voor mij heeft het maandelijks ongesteld zijn ergens ook nog eens een dubbele lading, een soort confrontatie met iets wat niet werkt in mijn lijf maar wel even maandelijks een dikke middelvinger naar me opsteekt, ofzo.