Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Oorsuizen

<<

Alexis

Yipyapper

Bericht 03 Jan 2026 21:50

Oorsuizen

Ik heb daar echt veel last van. Altijd al gehad, maar het lijkt de laatste tijd (jaren denk ik) echt vaker en erger. Vooral als ik het druk heb gehad en na autorijden. Zodra ik dan rust heb, begint het in mijn hoofd en oren keihard te suizen. Vaak ook pulserend op mijn hartslag.
Kan ik daar iets aan doen? Ik vind het zo vervelend. Het blijft ook best lang aanhouden. Vandaag was ik na een korte nacht (2.00-7.30) de hele dag weg van 8.45-20.30. Vrij lange reis gehad (half uur auto, uur trein en terug weer) en de hele dag veel prikkels gehad. Zodra ik de auto uit kom begint het. Ik wil nu eigenjk even geen tv aan, maar aan de andere kant maskeert het geluid van de tv wel het oorsuizen.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 03 Jan 2026 22:53

Re: Oorsuizen

Mijn ervaring is dat hoe minder aandacht je het geeft hoe minder je het 'hoort'. En mijn ervaring is ook dat als ik overprikkeld ben en ik ga dan even prikkelarm rusten dan klinkt het het hardst. Echt alsof ik op een heel druk kruispunt in een wereldstad sta. Gepiep, gebrom, gesuis, gegier, gegil. Maar ik probeer het te omarmen, te voelen als een soort gezelschap. Soms luister ik bewust naar alle geluiden die ik hoor. Ik merk vaak dat als ik het er kan laten zijn, of soms er gewoon even aandacht aan geef in alle rust, dat mijn gedachten vaak uiteindelijk toch afdwalen waardoor ik vergeet dat het geluid er is. En dat helpt mij gewoon het beste.
<<

Maple

Kletskop

Bericht 03 Jan 2026 23:34

Ik heb tinnitus en heb dit al heel wat jaar. Inderdaad lijkt het harder en veel meer aanwezig bij overprikkeling. Mijn ervaring is: hoe harder ik ertegen vecht, hoe harder ik het hoor. Ik probeer het dus ook maar een beetje te omarmen, het er te laten zijn. Even heel bewust ernaar luisteren, en meestal lukt het daarna wel weer om het los te laten en valt het niet meer zo op.
<<

Alexis

Yipyapper

Bericht 07 Jan 2026 12:13

Ik merk ook wel dat het minder is als ik mezelf afleid. Stilte is niet zo fijn als je oren suizen, maar geluid als ik overprikkeld ben vind ik ook weer niet zo fijn.
Als kind dacht ik dat iedereen altijd geluid in zijn hoofd hoorde, maar dat is blijkbaar niet zo. Klinkt nu net of ik gek ben, maar als ik erop let hoor ik echt altijd dat suizen van mijn bloed in mijn hoofd, soms pulserend, soms niet, soms ruisend en soms een soort piep (die is vervelend, net als die hele harde ruis).

Terug naar Lichaam & gezondheid