Een jaar bedgebonden
Vandaag is het precies een jaar geleden dat ik bedgebonden raakte. Ik kwam terug van vakantie, een vakantie waar ik al bijna niet meer kon lopen maar zittend op zo'n strandstoel met mijn benen vooruit mijn dagen nog wel doorkwam. Maar tegen het einde moest ik af en toe echt gaan liggen, kon ik gewoon niet meer overeind blijven. Na de reis naar huis was de koek echt op. De dag daarna kon ik alleen maar liggen. Toen dacht ik nog dat ik gewoon een paar weken moest herstellen en dan wel weer de paar dingen die ik voor de vakantie nog deed zou kunnen oppakken.
Die paar weken werden een paar maanden en uiteindelijk ging ik alleen maar nog verder achteruit. Van 22 uur naar 23+ uur op bed. Nu lig ik een jaar op bed, ik kan even wassen en aankleden, ik kan in kleermakerszit zitten om wat te eten en ik kan heel af en toe een half uurtje naar buiten met de elektrische rolstoel. Maar ik kan niet douchen, niet zelf mijn haar wassen, ik heb thuiszorg, mijn man zet mijn eten en drinken klaar elke dag. Mijn concentratie is slecht en ik moet regelmatig met een oogmasker op gaan rusten.
Af en toe heb ik een afspraak buiten de deur, daarvan moet ik dan een aantal dagen tot weken bijkomen, dat zijn dagen dat ik nog minder dan anders kan.
In dit jaar kreeg ik naast de diagnoses astma en Long Covid die ik al had ook de diagnoses ernstige/zeer ernstige ME/CVS en Pots.
Het is een verdrietige verjaardag maar ik heb besloten dat er toch taart moet komen, niet om het te vieren maar omdat ik wel wat lekkers verdiend heb en er even bij stil te staan.

ook voor je gezin enorm heftig. Ik vind het heel goed dat je zo’n uitgebreid bericht hebt geschreven (sowieso, als het je lukt om hier te reageren zijn je posts altijd heel uitgebreid!) en ben het helemaal met je eens dat je iig best taart hebt verdiend. Ik hoop dat je wereld het komende jaar ietsjes groter kan worden.