Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Spiraaltje?

<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 24 Apr 2026 09:30

Spiraaltje?

Mijn huidige spiraaltje moet er na 8 jaar uit. Ik twijfel wat ik zal doen en ben benieuwd naar ervaringen van jullie. In die 8 jaar heb ik altijd gewoon elke maand m’n menstruatie gehad, maar qua klachten was dat te overzien gelukkig. Ik merk wel wat qua stemming maar ook dat voelt te overzien. Ik heb wel het idee dat er wat overgangsklachten beginnen.

Qua anticonceptie vind ik het fijn dat we nergens aan hoeven te denken maar ik vind deze factor nou ook weer niet doorslaggevend. Ik ben op zich ook benieuwd, zeker met de overgang die er ergens vast aan zal komen, hoe mijn lijf zich gedraagt zonder iets, maar de voorspelbaarheid en veiligheid van een spiraal is ook fijn. En ik ben ook bang dat een nieuwe spiraal misschien niet precies hetzelfde bevalt/werkt als de oude.

Hoe staan jullie erin?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Apr 2026 09:40

Re: Spiraaltje?

Vaak wordt juist een spiraal aangeraden rondom de overgang. Nieuwe kan ook soms weer beter huidige klachten onderdrukken. Waarom wil je weten hoe je cyclus is? Wat wil je bereiken?
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 24 Apr 2026 15:36

Ah dat wist ik niet, mooi! Ik wil niet per se m’n cyclus weten maar ben op zich wel nieuwsgierig naar mijn lijf en stemming zonder artificiële middelen. Maar goed, tis ook weer niet een experiment waar ik heel erg naar uitkijk ;) heb jij ervaring met na zo’n tijd de spiraal te verwijderen? Kan me voorstellen dat dat best vast zit na 8 jaar 🫣
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Apr 2026 16:05

Nee, heb ik niet en ik zal je mijn ervaring besparen 😬. Collega had laatst hetzelfde dilemma en dus juist minder klachten na het zetten van een nieuwe. Was allemaal soepel gegaan!
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 24 Apr 2026 17:04

Haha oh shit ja ik hoor om me heen ook niet per se succesverhalen hierover 😱 maar goed verhaal van je collega!
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Apr 2026 19:30

Hier ook positief, Zora! Na 7 jaar probleemloos verwijderd en gelijk opnieuw gezet. Huisarts raadde het idd ook aan om de overgang wat makkelijker door te komen.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 24 Apr 2026 23:50

Ik ook positief. In augustus laten verwijderen na 8 jaar en meteen 1 terug laten plaatsen. Deed niet meer pijn als toen ik dat eerder deed na een plaatsing van 3 jaar. Vond het sowieso niet zo pijnlijk, ook niet bij het plaatsen.
Eerste paar weken wat spotting maar daarna weer zoals vanouds; niet ongesteld. Heel tevreden dus. Ik merk ook wel iets van mn hormonen maar goed te hebben. Mijn angst voor een onverwachte baby is ook enorm dus durf ook eigenlijk niet te vertrouwen op minder betrouwbare methodes als spiraal. Succes bij je keuze!
Juli 2015
Maart 2017
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 25 Apr 2026 07:52

Oeh fijn dat jullie positieve ervaringen hebben Pure en Thunder! En zo luxe ook dat je niet meer ongesteld wordt Thunder. Ik kon voorheen de pil ook altijd doorslikken wat ik wilde, werd toch ongesteld.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 25 Apr 2026 08:35

Ja, dat vind ik ook echt een fijne bijkomstigheid. Gelijk na het plaatsen van de eerste spiraal verdween de menstruatie en na de tweede ook. Ik ben nu al 8 jaar niet meer ongesteld geweest. Hopelijk blijft dat zo, want dat was ook 1 van de redenen om weer een spiraal te nemen. Naast dat ik absoluut geen kinderen meer wil en een beetje soepel de overgang door wil komen. Deze spiraal blijft ook zitten tot m’n 50/51ste ongeveer. Het plaatsen was de laatste keer wel wat pijnlijker, maar dat kwam omdat m’n baarmoeder wat gekanteld lag. Ze kon er niet makkelijk bij zeg maar. Toch kon ik dezelfde avond nog door naar de kerstborrel toen.
<<

Flamingo

Noob

Bericht 25 Apr 2026 08:42

Ik lees hier echt voor het eerst dat het positief kan zijn als je de overgang in gaat.

Ik merk nu ik ouder word, dat de menstruatie echt heviger wordt. Ik vind het echt heel vervelende dagen elke maand, dus ik twijfel ook of ik er 1 wil nemen. Nog nooit eerder gehad trouwens, 1 keer geprobeerd maar mijn baarmoeder ligt/lag wat in een gekke hoek waardoor het niet kon.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 25 Apr 2026 09:03

Op basis van verhalen in mijn omgeving zou ik overigens de spiraal bij een verloskundige laten zetten en niet bij de huisarts. Bijna iedereen die ken, die hem bij de huisarts heeft laten plaatsen, had een pijnlijke ervaring.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Kaat

Kletskop

Bericht 25 Apr 2026 09:14

Hier ook hele goede ervaringen met de spiraal. Heb hem idd ook bij de verloskundige laten plaatsen.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 25 Apr 2026 09:39

Flamingo schreef:Ik lees hier echt voor het eerst dat het positief kan zijn als je de overgang in gaat.
Oh, echt? Mijn moeder kreeg 20 jaar geleden al een spiraaltje, op advies van de gynaecoloog, om de overgang stabieler door te komen. Zij had daar heel baat bij destijds.
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 25 Apr 2026 09:55

Ik ben ook bijna toe aan een nieuw spiraaltje. Ik wil ook eigenlijk niet meer zonder, ben er zo blij mee! Ik had zo veel last van mijn menstruatie na de zwangerschap met heel veel bloedverlies. Met spiraal na de eerste zes weken niet meer ongesteld geweest, ideaal! Maar ben ergens ook wel benieuwd hoe mijn lijf het nu doet zonder spiraal. Ik denk dat ik toch gelijk weer voor een nieuwe ga. Het zetten vond ik destijds geen probleem, hopelijk valt het verwijderen na al die jaren ook mee. Ik heb het ook laten doen door een verloskundige, ik ga sowieso weer naar haar.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Flamingo

Noob

Bericht 25 Apr 2026 16:44

Thunder schreef:
Flamingo schreef:Ik lees hier echt voor het eerst dat het positief kan zijn als je de overgang in gaat.
Oh, echt? Mijn moeder kreeg 20 jaar geleden al een spiraaltje, op advies van de gynaecoloog, om de overgang stabieler door te komen. Zij had daar heel baat bij destijds.

Ik loop wel vaker wat achter 🤭

Ben nu pas op het punt me er in te interesseren. Je veerkracht wat betreft je lichaam is echt anders nu ik de 40 voorbij ben, en ben best aan het zoeken naar wat kan helpen, waar ik baar bij kan hebben om deze tijd wat knapper door te komen ook.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 25 Apr 2026 18:03

Ik heb de mijne idd ook door de vk laten zetten toen, maar kun je daar zo weer heen dan eigenlijk? Zou het op zich ook prima vinden het door de huisarts te laten doen maar ga er ff vanuit dat het bij de vk misschien wel fijner is.
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 25 Apr 2026 19:11

Degene waar ik ben geweest werkt niet meer in een verloskundigepraktijk, ze heeft zich toegelegd op echo’s en spiraaltjes. Ze is dus nooit mijn verloskundige geweest. Geen idee hoe dat gaat via een verloskundigepraktijk eigenlijk.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 25 Apr 2026 19:12

Ja, het kan altijd via een vk, ook als je daar niet onder behandeling bent.
En nog beter is dit tegenwoordig: https://spiraalplaatsen.nl/carevix/
<<

Maple

Kletskop

Bericht 25 Apr 2026 19:46

Misschien nog een tip voor de dames met hevig bloedverlies (en een voltooide kinderwens): een novasure behandeling. Ik heb begin dit jaar novasure laten doen en direct een spiraaltje laten plaatsen (ideaal, met een roesje dus niets van mee gekregem). Ik word ook niet meer ongesteld. Ik vrees overigens dat het spiraaltje voor mij niet voldoende zal zijn om de overgang door te komen, dus binnenkort maar weer even in gesprek met de gynaecoloog.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 25 Apr 2026 21:04

Ik dacht eerst dat de spiraal maar 5 jaar moest blijven zitten, tenminste dat zei de dokter toen.
Ik ben overigens bij de huisarts geweest en helemaal geen pijn ervaren.
Tot welke leeftijd moet je de spiraal dan laten zitten voor de overgang?
Ik ben nu 40 dus kan nog 3 jaar mee. Dan ben ik dus 43, nog een keer 8 jaar dan ben ik 51.
Ik ben nu helemaal niet ongesteld, heel fijn want ik was heel heftig en zeer onregelmatig (tussen 2 weken en 6 weken) en ook echt 2 weken. Daarbij pms klachten dus uiteindelijk voelde ik mij 1 week goed en de rest van de maand niet goed.
Heb nu al medelijden met mijn dochter over een paar jaar.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 25 Apr 2026 22:00

Ik heb ook de novasure behandeling gehad maar dat doen ze volgens mij alleen als andere dingen niet werken. Ik reageerde niet goed op de spiraal, ik bleef maar bloed verliezen, soms een weekje niet maar verder elke dag, de ene dag meer dan de andere en ook mijn stemming werd er door beïnvloed. Ik heb hem na een jaar sukkelen laten verwijderen.
Daarna heb ik heel lang geen anticonceptie gebruikt maar was dan wel heel zwaar en lang ongesteld.

Een aantal jaar geleden was mijn hb ineens te laag en toen moest er uitgezocht worden waardoor dat kwam. Toen pas kwam ik er achter dat de hoeveelheid bloed die ik verloor niet normaal was. En wij hadden een voltooide kinderwens, mijn man was gesteriliseerd en toen heb ik dus de novasure gekregen en sindsdien ben ik weliswaar nog steeds ongesteld, maar wel echt maar een paar druppels waar ik niet eens inlegkruisjes voor nodig heb.

Maar ik zou dus als de spiraal goed werkt voor je dat wel gewoon blijven doen denk ik. Wij hebben het dus met condooms geprobeerd een tijdje en daar is onze jongste het resultaat van. Nu was het ook wel onze wens voor later in dat jaar en daardoor waren we denk ik iets minder voorzichtig. Maar de jongste is dus het resultaat van denken dat het wel zonder kon omdat ik any moment ongesteld kon worden maar blijkbaar ineens een hele lange cyclus had. Daar zou ik nu toch niet meer aan moeten denken hoor, nog een baby.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 26 Apr 2026 07:52

Mooie ontwikkeling Scandic! Daar ga ik eens naar kijken.

Siesa, ik dacht ook 5 jaar maar toen ik 3 jaar geleden met de ha belde zei de assistente nee hoor het is nu 8 jaar haha vond ik wel een beetje gek toen! Dat dat opeens soort van eenzijdig besloten was.

Pompoen, Thanks voor je ervaring. Klinkt heel heftig zeg, dat je zo lang eigenlijk veel te veel bloedverlies hebt gehad…
<<

Loïs

Kletskop

Bericht 29 Apr 2026 10:36

Dat van die 8 jaar zei de huisarts die de telefoon opnam om een afspraak te maken niet, dus ik had hem al besteld en in handen toen ik de afspraak had. Toen zei mijn eigen huisarts dat het 8 jaar is. Toch laten vervangen omdat ik het zonde vond van het geld en ik weleens wat bloedverlies had. Ze zei dat het wel idd veel gebruikt wordt door vrouwen in de overgang.
Ik menstrueer niet meer zolang ik heb hem, laat hem nu 8 jaar zitten en dan nog 1 nieuwe en is het klaar denk ik. Ons derde kind was niet gepland dus zonder zou ik niet aandurven.
Ik vond het even 10 seconde pijnlijk maar dat was het ook, voor mij zou dat geen reden zijn om hem bij een verloskundige te laten plaatsen. Denk dat het vooral afhangt van de ervaring die de huisarts zelf heeft.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 30 Apr 2026 06:44

Wat zonde dat die huisarts dat niet wist van die 8 jaar. Ik had hetzelfde gedaan als jij idd. Ik ben wel jaloers op iedereen die geen bloedverlies meer heeft met een spiraal hoor, heerlijk! 🤩
<<

bruid_23

Noob

Bericht 12 Mei 2026 13:24

Ik zou er zelf ook over twijfelen na zo’n lange tijd. Aan de ene kant is een spiraal super makkelijk en vertrouwd, aan de andere kant snap ik ook de nieuwsgierigheid naar hoe je lijf reageert zonder hormonen — zeker richting de overgang. Misschien kun je het ook gewoon een tijdje zonder proberen en later altijd nog opnieuw kiezen. Uiteindelijk is het vooral belangrijk waar jij je het prettigst bij voelt
Volgende

Terug naar Lichaam & gezondheid