Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Het strand

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 01 Mei 2025 17:23

Het strand

Ga jij wel eens een dagje naar het strand? Of op vakantie? Hoe doe je dat, hoe pak je dat aan? Ga je met je handdoek in het zand zitten? Neem je zelf stoeltjes mee? Huur je een ligbed of ga je bij een strandtent zitten? Ga je alleen bij echt goed weer of ook een strandwandeling maken bij slechter weer? En ga je ook op vakantie naar het strand in het buitenland? Pak je het dan anders aan?

Ik woon vlakbij het strand maar ga er dus eigenlijk nooit heen omdat ik niet weet hoe ik dit moet aanpakken. Ik vind het beeld / idee van spelende kinderen in het zand en in de branding zo charmant en ik wil dat maar ik wil niet de hele dag zelf in het zand zitten. Vraag me altijd af hoe anderen dat doen.
Let's discover the world together.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Mei 2025 17:29

Re: Het strand

Hier een strandganger! Als ik zelf met J ga; kleedje mee, eten en drinken en lekker in het zand zitten. Met vriend / vrienden; soms met een kleedje en soms bij een strandtent.

Ik rijd altijd zelf met de auto heen (Egmond aan Zee, Camperduin meestal, al ben ik ook wel eens naar Bergen aan Zee en Petten geweest) en hoop dan maar dat er iemand weg gaat als ik aan kom rijden. Het is iiiiets makkelijker nu we volledig elektrisch zijn rijden maar vaak gewoon geluk hebben.

Edit: ‘‘s zomers gaan we vaak ‘eten op het strand’; in Egmond heb je een strandopgang met een hele grote trap (al wordt die nu verbouwd), daar zitten we dan. Snack/pizza halen vooraf, heerlijk!
In de winter gaan we ook ‘gewoon’ trouwens.

Ik werk om de week trouwens ook een dag in Egmond aan Zee, is in het voor/najaar leuk omdat ze dan met tractors alle zomerhuisjes etc weer naar/van het strand brengen.

Edit 2: op vakantie gaan we ook zeker naar het strand als dat in de buurt is, maar dat is slechts een klein deel van de tijd.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Maple

Kletskop

Bericht 01 Mei 2025 17:36

Aan mijn antwoord heb je niet zoveel qua kinderen meenemen, maar ik ga vrijwel altijd alleen naar het strand, ook op mooie/warme dagen. Meestal maak ik dan een wandeling langs de kustlijn, lekker met blote voeten in het water. Ik heb altijd wel een handdoekje bij me (tip: zo'n dunne sneldrogende handdoek van de Decathlon, hoef je niet zo mee te zeulen), waar ik op een wat rustiger plekje dan op ga zitten. Mensen kijken, boekje/tijdschrift lezen, of gewoon ogen dicht en genieten van de zon. Vaak sluit ik af bij een strandtentje, waar ik dan even wat drink om weer een beetje te 'landen', ik heb dat vaak wel even nodig op een warme dag of als ik wat langer de zon op mijn hoofd heb gehad. Dan ga ik weer naar huis. Dat alles in zo'n twee uurtjes oid, want veel langer op een redelijk warme dag hou ik het ook niet uit zonder schaduw. En ik vind het irritant om tussendoor mezelf weer in te smeren dus voor die tijd ga ik weer.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 01 Mei 2025 17:45

Wij zijn nu op vakantie in Zeeland en gaan veel naar het strand. Maar nooit hele dagen. Steeds een paar uurtjes.

We kiezen dan een plekje vlakbij een strandtent voor de wc en een cappuccino to go, en zitten verder in het zand op een handdoek met een boek of zijn bij de kinderen die de hele tijd in de branding of de duinen spelen. Hen zien we alleen als ze honger hebben 😅. Na 2 a 2,5 u heb ik het meestal wel helemaal gehad, langer wil ik niet in de zon. Dus dan gaan we weer.

Met slechter weer gaan we ook maar dan korter, voor een wandeling of ook even zand scheppen/schelpen zoeken voor de kinderen. Die vinden dat heerlijk.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 01 Mei 2025 18:02

Jouw foto's waren de uiteindelijke inspiratie voor dit topic Teun! Maar ik vraag me het vaker af hoe mensen hier invulling aan geven!
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Mei 2025 18:25

Schelpen zoeken en een strandwandeling maken vind ik geweldig maar verder ben ik het na een uur ook wel weer zat. Maar nu heeft mijn man van die speciale stand
stoeltjes gekocht, van die met van die korte pootjes. En dat maakt het allemaal wat makkelijker. Echt een tip! En parasol natuurlijk.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 01 Mei 2025 19:06

Teun schreef:Hen zien we alleen als ze honger hebben 😅.

Heb je ze dan ook niet in 't zicht de hele tijd? Dat lijkt mij best spannend. Daarom durf ik ook nooit zo goed in m'n eentje met de kinderen. En als ze lekker bij het water spelen zou ik niet op een ligbedje helemaal bij de strandtent willen zitten en vice versa zeg maar. Maar misschien moet ik 't maar gewoon eens proberen een uurtje of twee idd!
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 01 Mei 2025 19:15

Wij nemen kleedjes en handdoeken mee. Snackjes, chipjes, drinken, mn boek, strandspeelgoed. We ploffen ergens neer, toen E kleiner was zaten we vaak in zo'n plas water op jet strand wat achterblijft na de vloed, kon ze daar lekker in spelen.
Nu zitten we op een overzichtelijk plekje, in de buurt een strandtent voor eten, drinken, wc, ijsje.

We zijn er altijd wel echt een paar uurtjes want het is ook wel even rijden.

We gaan ook weleens als het wat minder weer is, soms verrast het dan en hebben we spijt dat we geen zwemkleding bij hebben.
30-04-2017
<<

Max

Yipyapper

Bericht 01 Mei 2025 20:37

Wat een heerlijke vraag!
Ik denk dat je het idee van een hele dag in t zand zitten los moet laten. Je kunt ook gewoon voor een uurtje gaan en kijken wat je er van vindt? En hoe je kinderen t vinden?

Hoe pak je dat aan? Grote handdoek mee, wat zandspeeltjes, zonnebrand, fles water en gaan.

Ik zit altijd gewoon op zo’n giga kleed in t zand. Zowel in Nederland als buitenland.
In Nederland ga ik dan wel t liefst dichtbij een leuke strandtent zitten zodat ik daar wat kan eten/drinken.

In t buitenland zit ik t liefst op een verlaten wild strand met zo hoog mogelijke golven. Ook dan neem ik datzelfde kleed mee, speelgoed, veel water, wat eten, uv werende kleding, hoed en zonnebrand. Ik lees dan een boek, speel met m’n zoon, ga zwemmen. Heerlijk. Iedereen wordt vies, plakkerig en zanderig en dan gaan we naar huis, douchen, dutje doen.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 01 Mei 2025 20:39

Ik ga overigens bijna nooit met slecht weer naar t strand. Ik hou niet van slecht weer. En dan al helemaal niet met wind en regen op t strand.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 01 Mei 2025 20:46

Marin schreef:
Teun schreef:Hen zien we alleen als ze honger hebben 😅.

Heb je ze dan ook niet in 't zicht de hele tijd? Dat lijkt mij best spannend. Daarom durf ik ook nooit zo goed in m'n eentje met de kinderen. En als ze lekker bij het water spelen zou ik niet op een ligbedje helemaal bij de strandtent willen zitten en vice versa zeg maar. Maar misschien moet ik 't maar gewoon eens proberen een uurtje of twee idd!

Vandaag was de zee heel erg rustig, bijna spiegelglad. Toen durfden we het wel. We gingen wel regelmatig even checken en konden ze wel zien in de verte.

Ja, gewoon als klein doel kort gaan. Mijn zoon doet niets anders dan zand scheppen en het water in en uit rennen. Zo fijn om te zien 🫶🏻. Voor O misschien ook fijn.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Max

Yipyapper

Bericht 01 Mei 2025 21:23

Onze strand dagen zien er wel een stuk minder relaxed uit dan die van Teun, maar wij hebben ook nog een jong kind (2). Die laten we niet alleen naar de branding lopen. Dus er is altijd iemand bij. Het is heel veel spelen, zandkastelen bouwen, springen in de branding, bal overgooien etc
Als we even een half uurtje allebei rust willen dan graven we m in en zeggen we dat ie een race auto is. Tekenen we koplampen en wielen in t zand. Dan blijft ie t langst zitten.
<<

Blunt

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 01 Mei 2025 22:34

Hier geen kinderen maar ik ga in de zomer als er mooi weer is voorspeld op vrijdag graag naar Tijn Akersloot. Ik reserveer dan een 'luxe strandbed' met parasol, dat is incl. service op het strand. Ik fiets vanaf Haarlem naar Zandvoort en ben er dan rond half elf. Bikini al aan, comfortabel broekje en shirtje voor op de fiets. Hamamdoek voor op het strandbed, extra hamamdoek om af te drogen voor als ik het water in ben geweest. Ik neem ook een fles water en wat zoutjes mee. Afhankelijk van het weer lig ik in mijn bikini of in broekje en shirtje op strandbed, onder de parasol. eReader mee en lezen maar. Tussendoor beetje mensen kijken en soezen. S'ochtends bestel ik ijskoffie of cappuccino, s'middags lunch en rond een uur of 5 verzamel ik al mijn spullen weer en fiets ik terug naar huis. Als ik heel flauw ben bestel ik wel eens frietjes voor ik naar huis fiets. Geen alcohol anders kom ik nooit meer thuis 😁

Inmiddels verhuisd dus nu moet ik het anders organiseren (strand niet meer op fietsafstand).

En in herfst/winter vind ik het ook heerlijk maar dan ga ik hele stukken wandelen, hoe kouder / guurder hoe beter, en daarna het liefst een strandtent met open haard en rode wijn drinken.
<<

Marit Eline

Bericht 02 Mei 2025 06:05

Oh het lijkt me zo heerlijk om dicht bij het strand te wonen! Wij wonen er een stuk vandaan dus komen er niet zo vaak. Wel afgelopen week in Zeeland geweest en uren en uren bij het strand geweest (wij wilden steeds uitstapjes maken enzo maar die kinderen wilden alleen maar naar het strand steeds.
Wij namen ook een kleed mee. En wat drinken en wat lekkers. En emmertjes, schepjes etc. En de kinderen spelen in de golven, schelpen zoeken, kuilen graven, krabjes, zeesterren en mosselen zoeken (we hebben zelfs eigen geraapte mosselen gegeten!), kuilen graven, kastelen maken etc. We hadden echt geen kind aan ze. De oudste 3 hebben een zwemdiploma dus hoef ik iets minder op te letten. De jongste niet. In ieder geval ga ik niet lezen of op mijn telefoon ofzo, ik wil ze wel graag in de gaten houden, op een afstandje. En vaak doe ik ook gewoon mee, ik hou van schelpen zoeken en mijn man van kuilen graven.
We gingen meestal in de ochtend, van 10 tot 12 ofzo. Of 2e deel van de middag, of na het avondeten nog een uurtje. Ik vind tussen 12 en 3 de zon namelijk wel erg fel voor ze.
Na zo'n bezoekje zit inderdaad wel echt alles onder het zand inderdaad..daar leg ik me maar bij neer dat dat zo is. We zaten dus in een stacaravan, en ik voelde op een gegeven moment het zand ook in mijn bed, bij de voeten zeg maar. Nouja.
<<

Elisabeth

Lady-post-a-lot

Bericht 02 Mei 2025 06:06

Ik ga bij mooi weer vaak naar een lokaal strandje hier in de buurt. In de zomer liggen standaard twee kleine strandstoelen en een parasol in mijn auto. We gaan soms maar een uurtje, soms een hele middag. Koelbox mee met drinken en vaak haal ik wat fruit en chips. Er is bij ons strandje geen horeca.

Ik doe dit zo sinds de kinderen een zwemdiploma hebben. Er is goed overzicht en ze kunnen niet te ver gaan.

Niet helemaal te vergelijken met het echte strand. Maar lekker om te gaan is het wel :-)
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 02 Mei 2025 06:14

Ohh Marin ga het doen! Een van de dingen die ik zo erg mis in het noorden is het strand… je hoeft er idd niet zo’n onderneming van te maken, als je daar geen zin in hebt. Mijn moeder en stiefvader gaan bv vaak met een maaltijdsalade of pizza op een kleedje hun avondeten daar doen. Nog even zwemmen en dan fietsen ze weer terug 😍

Als ik zelf in de buurt van het strand ben wil ik er sowieso elke heen. Weer of geen weer. Bij slecht weer gewoon wandelen. De jongens gaan dan de duinen in als het daar mag of aan de kustlijn spelen. Bij mooi weer lekker op een kleedje, zwemmen, kastelen bouwen, schelpen zoeken. Vaak loop ik dan in m’n eentje nog wel even een stuk langs de kustlijn. We nemen nooit stoelen mee (tenzij we met de camper op pad zijn en heel dichtbij staan). Wel altijd wat te eten, flessen water, meloen oid. Boekje mee. Yummm
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 02 Mei 2025 08:12

Oh Marin, in snap je helemaal. Ten eerste heb ik echt een hekel aan liggen of zitten in het zand, dus daar begint het al mee. En vervolgens vind ik het niet te overzien wat je wel of niet mee moet nemen, ik krijg daar echt error van in mijn hoofd. Dus wij gaan nooit naar het strand, haha. Die error krijg ik ook van wintersport. We willen heel graag eens gaan maar ik krijg het niet op een rijtje in mijn hoofd. Best vervelend eigenlijk.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 02 Mei 2025 08:48

Ik denk dat de enige manier om te genieten van het strand is om je eraan over te geven dat alles onder het zand komt te zitten en in de zomer komt daar het plakkerige van zonnebrandcrème nog bovenop. Daar ontkom je niet aan. Als je daar last van hebt of je eraan stoort dan lijkt me genieten moeilijk.

Ik woon op minimaal 1,5 uur rijden van het strand dus ga er behalve als ik op vakantie ben nooit naartoe. Op vakantie kan ik uren op het strand zijn. Maar wel een rustig strand. Drukke stranden vind ik niet fijn. Bij een strandtent zitten op strandstoelen ook niet. Dat geeft mij niet het vrije gevoel dat ik juist zo fijn vind op het strand. Ik zit het liefste op een groot kleed, neem een parasol, goede gevulde koelbox, boeken, emmers, scheppen en schepnetten mee. Ik kan dan uren blijven zitten en genieten van spelende kinderen. Ik loop nog steeds altijd mee naar de zee. En houd de kinderen goed in de gaten. Voor het water maar ook voor het meelopen/zwemmen met de wind. Als we thuis komen zit alles onder het zand, moet iedereen douchen/ haren wassen, alle spullen gewassen worden en de auto na de vakantie grondig schoongemaakt worden. Maar dat heb ik er voor over.

Max, ah wat een leuk bericht van jou! Moest ervan glimlachen.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 02 Mei 2025 08:58

Nu wil ik ook de foto's zien van Teun!

Hier gaan we regelmatig naar het strand. Toen onze dochter er nog niet was, toen bijna zelfs elke avond nog even. Gewoon een uurtje. Even spelen in het zand en een ijsje halen na het avondeten.

Ik zit vaak in de buurt van een strandtent zo dicht mogelijk bij de zee, maar nog wel op het zachte droge zand. Ik neem dan een handdoek mee om op te zitten en de kids een emmer en een schepje. Ze vermaken zich altijd en ik heb op die manier altijd zicht op ze. Ik vind de lente/herfst het fijnste voor stranddagen.

Als we op de camping zijn, ga ik vaker met mijn moeder en nemen we wel een strandstoeltje of bedje mee. Maar dat hangen we dan aan de fiets.

Ik wil overigens wel een strandstoeltje die ik makkelijk mee kan nemen. En na 2 uur ben ik altijd ook wel klaar.

Wat ook lekker is zijn die soort zandplasjes bij eb. Daar spelen ze graag in. Maar ik neem dus zo min mogelijk mee en de kinderen vermaken zich altijd.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Mei 2025 09:06

Ik ben gek op de zee en het strand. Wil er net als Zora ook altijd heen als ik in de buurt ben. Woon er zelf niet in de buurt dus dat is niet regelmatig. Als het even kan loop ik ook met mn voeten in de zee. Doorgaans zie ik alleen zee met mooi weer op vakantie.
Zoals nu in het voorseizoen dan huren we wel altijd bedjes en maken we gebruik van de faciliteiten van een strandtent. Het is toch overal lekker rustig nog. De bedjes staan dan doorgaans vlak aan zee, dus dan spelen de kinderen gewoon voor ons. Die vermaken zich ook tijden met het zand. Ik heb het geluk dat mijn vriend graag meespeelt met zandkastelen maken, dus dan lees ik een boek.
Als het drukker is, of er geen strandtent in de buurt is, zitten we gewoon op de handdoeken. Ook lekker. Dan vind ik het wel minder lang leuk, vooral als er lastig schaduw te vinden is.
Wij gaan nooit een hele dag maar max enkele uren. Afhankelijk van de tijd van de dag nemen we dan eten mee. Schepjes nemen we altijd wel mee, en soms ook emmers of zo'n grote zwemband. Maar is allemaal niet per se nodig. Dochter heeft net haar A en B en mag nog niet zonder ons in de zee. Wel leuk dat ik haar nu bij vrij onstuimige golven kon leren hoe daar mee om te gaan. Zoon vindt het nog snel te koud en wil toch niet verder dan zn knieën. Maar gezien hun leeftijden houden we ze bij zee gewoon dichtbij.
Als ik vlakbij zee zou wonen zie ik zoiets als Tabby schetst helemaal voor me, heerlijk.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 02 Mei 2025 09:48

Oh ja die error snap en voel ik Lady! Ik las het bericht van GSTQ over parasol enzo en dan denk ik oh ja daar zou ik echt niet aan denken en dat heb ik niet. En waar laat je je waardevolle spullen als je in je eentje bent met de kinderen en ze willen wel de zee in.
Maar ik heb net wel een boek wat ik graag wil lezen dus misschien ga ik 't binnenkort eens proberen met de kinderen op een woensdagmiddag ofzo. Ik houd inderdaad ook helemaal niet van zand maar ik kan me er wel over zetten dat alles dan onder zit. Afgelopen zomer hebben we één strand dag gedaan en ik vond het leuker dan m'n man. De kinderen vonden 't geweldig.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Mei 2025 10:13

Ik ben opgegroeid vlakbij het strand en heb ook bij een strandtent gewerkt dus ik kwam er vroeger heel vaak. Nu wel wat minder maar nog steeds wel. Als het echt pokkenweer is ga ik niet maar verder het hele jaar door wel, bij "koud" weer voor een wandeling en uitwaaien en bij warm weer op het strand liggen of bij een strandtent. Ik lig het liefst niet op een handdoek op het strand maar huur dan een bedje en een windscherm, eventueel parasol. Alsnog zit er wel overal zand, maar daar moet je je inderdaad een beetje aan overgeven. Soms gaan we een uurtje, soms de hele dag. Je hebt tegenwoordig ook best veel strandtenten met een speeltuintje of trampolines, dus daar is ook voor kinderen genoeg vermaak naast zwemmen en zand.

Als ik alleen met kind ben en we willen naar de zee vraag ik altijd aan strandburen of ze een oogje in het zeil willen houden op mijn tas. Er zit altijd wel iemand in de buurt die ik vertrouw. Soms vraag ik het aan niemand en heb ook eigenlijk nog nooit gehad dat er iets gejat werd (behalve eten door meeuwen :smile: )

Qua eten ben ik lui, ik neem water mee en misschien fruit/snack voor kind maar verder haal ik alles daar.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 02 Mei 2025 10:32

Marin schreef:Oh ja die error snap en voel ik Lady! Ik las het bericht van GSTQ over parasol enzo en dan denk ik oh ja daar zou ik echt niet aan denken en dat heb ik niet. En waar laat je je waardevolle spullen als je in je eentje bent met de kinderen en ze willen wel de zee in.
Maar ik heb net wel een boek wat ik graag wil lezen dus misschien ga ik 't binnenkort eens proberen met de kinderen op een woensdagmiddag ofzo. Ik houd inderdaad ook helemaal niet van zand maar ik kan me er wel over zetten dat alles dan onder zit. Afgelopen zomer hebben we één strand dag gedaan en ik vond het leuker dan m'n man. De kinderen vonden 't geweldig.

Ik neem dus amper iets mee qua spullen. En zelf zwem ik niet in de zee, dus telefoon en sleutels zitten gewoon in een tasje om mijn schouder. Kan ik prima mee tot mijn knieën eventueel. Maar de kinderen mogen ook niet verder dat tot hun knieën. Dus enkel in de golfjes springen.

Maar echt: probeer het eens uit! Als ik niet naar het strand ga, zitten ze met dit weer in de zandbak, dan heb ik serieus meer zand in huis dan als ik van het strand kom.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Mei 2025 13:35

Met weekendjes weg e.d. boek ik het liefst een huisje dicht bij het strand. Juist niet op hele warme dagen waarbij een parasol nodig is en het spannend is of de kinderen niet kwijt raken in de drukte. Maar juist op mooie voorjaarsdagen waarbij het eigenlijk te koud is om te zwemmen maar nat worden geen ramp is en een parasol niet nodig is en het niet enorm druk is op het strand.

Mijn man houdt niet van op een handdoek zitten, dus hij heeft standaard zo’n stoeltje met van die korte poten in de auto liggen ( zit in een klein tasje). Verder nemen we een emmer en schep mee, een bal en vaak een vlieger.

Onze kinderen kunnen zich er echt uren vermaken, geulen graven, zandkastelen bouwen, voetballen, vliegeren, weg rennen als de golven en aan komen, schelpen zoeken e.d. Vaak lopen we eerst een stukje en zoeken we schelpen en daarna gaan we zitten. Ik neem dan alleen wat te drinken en snacken mee en vaak nog een hydrofiele handdoek voor vieze voeten ed.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Max

Yipyapper

Bericht 02 Mei 2025 13:56

Ik laat m'n waardevolle spullen (telefoon + sleutels) gewoon liggen. Vaak even onder een hoed of iets dergelijks. En ga dan rustig een uur in de branding spelen (bijv fort bouwen tijdens opkomend water). Er is bij mij nog nooit wat gestolen, ook niet op alle verre reizen.
Volgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd