Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Social media

<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Feb 2025 14:06

Social media

Ik ben verslaafd. Ik kan uren scrollen op Instagram. Zelf post ik bijna niks. Heel soms (misschien een paar keer per jaar) een foto van mijn kinderen omdat ik zo trots op ze ben (die daar onherkenbaar opstaan) of van een heel mooie plek.

Ik zou er wel mee willen stoppen. Ik vind het ook leuk maar het lijkt me erg ongezond. En als ik dieper nadenk vind ik het ook zo raar. Gewoon al die keren dat iemand beeldmateriaal maakt om te kunnen delen op insta. Een time lapse van het opruimen van de keuken, een foto van het naar school brengen van de kinderen of je gehele ochtendritueel filmen in een reel, een foto van je yogamat en een fles water. Why? Waarom heb je op dat moment gedacht zo dat ga ik even vastleggen om te delen? Het is zo niet in het nu zijn. Ik vind het vaak ook leuke beelden/plaatjes maar als ik dieper nadenk vind ik het meteen alweer zo raar hoe zoiets dan zou gaan.

Ik vind interieur accounts leuk dus ik zou er ook voor kunnen kiezen die alleen te volgen maar toch lijkt alles me ruis in je hoofd. En het zet aan tot kopen vind ik.

Hoe kijken jullie hiernaar?
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Feb 2025 14:25

Re: Social media

Leuk je gedachtengang te lezen😁.
Ik ben heel verslavingsgevoelig. Maar niet voor social media. Destijds nam ik fb omdat iedereen dat deed maar daar ben ik na een paar jaar al mee gestopt. Echt alleen gedaan met begin 20 toen het op kwam. Een tijdje was mn redenatie nog: maar dan kan ik niet meer zien wat mn neefje allemaal aan de andere kant vd wereld doet, of oud klasgenoten. Maar ergens zijn dat ook gewoon non -argumenten. Wat een extra info in je hoofd waar je allemaal niks mee kunt. Mn leven is zonder sm veel leuker. Ik trok het destijds al slecht van vrienden te lezen wat ze overdag deden, gewoon gek en geen reëel beeld van hoe het echt met ze gaat.

Nu doe ik nog wel aan sm maar met een account waarop niks gebeurd en zonder volgers en ik volg geen bekenden. Ik gebruik het idd zoals jij 'voorstelt' wel om accounts van mn interesse te volgen.
Heb ook gemerkt dat ik ook daar prima zonder kan, maar altijd wel iets zoek om bepaalde afleiding te zoeken. Nu doe ik dat deels door doelloos sm/forum/andere onzin op internet kijken, maar ook door Duolingo of eens sneller een boek pakken als ik zie dat mn hoofd dat escapisme zoekt (wisselend succes uiteraard).
<<

Fantine

Bericht 21 Feb 2025 14:26

Ik heb mijn Facebook account recent verwijderd en mijn Instagram app ook al een paar maanden van mijn telefoon af. De enige social media die ik nog heb is LinkedIn en ook daar doe ik nu weinig mee. Ik word niet vrolijk van doemscrollen op insta en TikTok heb ik nooit gehad. Stoppen met social media geeft zoveel rust, mijn vriendinnen zie ik regelmatig dus wat zij meemaken hoor ik gewoon van henzelf. Influencers heb ik zelf niks mee, ik vind dat het tegenwoordig enorm draait om overconsumptie en daar word ik niet heel blij van.
<<

Barclay

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 22 Feb 2025 14:46

Ik heb jarenlang helemaal geen socialmedia gehad en vond dat helemaal prima. Inmiddels heb ik toch weer een facebook account aangemaakt met als doel integreren in mijn woonplaats/land. Ik heb dus verder geen 'vrienden' maar heb me dus alleen bij diverse groepen aangemeld (nederlandse mensen die hier wonen, mensen die hier werk zoeken, bibliotheek, cursuscentrum in de buurt). Hoewel ik het leuk vind om die berichten te zien, merk ik ook wel dat ik heel veel niet relevante (en vooral doelloze) content te zien krijg die niets met deze groepen te maken hebben. Dat vind ik echt heel storend want dat is niet de reden waarom ik een account heb aangemaakt. Ik zit er dan ook weer aan te denken om alles te verwijderen.

En lot, dat wat jij aankaart van foto's maken van al die dingen snap ik ook niet. Ik heb me ook eens verbaast (maar me stiekem ook wel gniffelend mee vermaakt) hoe een meisje bij het zwembad talloze keren met een zwoele blik het zwembad uitkwam om de perfecte foto te maken :palm: steeds was het niet goed en dan hoppa erweer in voor een nieuwe foto. Dat hele tafereel heeft bijna een uur geduurt.
2019 ons engeltje*
2021
2023
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 23 Feb 2025 21:11

Ik ben ook zo. Kon uren filmpjes en berichten kijken. Sinds kort heb ik alles verwijderd. Dat bevalt zooo goed! Voel me veel rustiger. Je kunt het ook gewoon eens proberen door je app te verwijderen. Account hoeft niet meteen weg. Misschien bevalt het je net zo goed!
Juli 2015
Maart 2017
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 24 Feb 2025 11:17

Ik ben op instagram redelijk actief. Heb zowel een privé account als een interieur- en camperaccount.
Op andere sociale media ben ik niet actief.

Mijn privé insta gebruik ik veel. Bijvoorbeeld tijdens afgelopen wintersport vakantie, dan post ik dagelijks wel een story en om de paar dagen een post met meerdere foto's. Het is voor mij vooral een soort fotoboek.

Mijn camper account gebruik ik alleen als we daadwerkelijk met de camper op pad zijn.
Het interieuraccount staat momenteel wat stil. Te weinig inspiratie en er verandert weinig in ons huis nu. Bij dit account had ik in het begin heel erg het gevoel te moeten 'presteren' om volgers te krijgen/behouden. Dat heb ik inmiddels helemaal niet meer en post alleen als ik iets leuk vind om te plaatsen.

Elke dag zit ik dus wel op insta en scroll me soms ook echt een slag in de rondte. Om te voorkomen dat er teveel ruis in mn tijdlijn voorbij komt schoon ik elke maand wel mijn lijst met accounts die ik volg op. Alles waar ik niks mee doe gooi ik er uit. Dat scheelt een hele hoop.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 27 Feb 2025 10:23

Ik herken het wel. Het heeft mij aan het denken gezet.
Ben mijn insta aan het opruimen, ik volg veel accounts.
Het hele social media begint mij tegen te staan.

Hoeveel kinderen er zichtbaar gebruikt worden door influencers, alles wordt maar gedeeld.
Ik volg bepaalde accounts over autisme bv maar ik hoef niet alle meltdowns te weten met beeldmateriaal. Kinderen moeten daarvoor beschermd worden.
Maar ook de huismoeders die op deze manier geld gaan verdienen voor wat prul die ze krijgen voor reclame.

Mijn account is verder helemaal leeg, geen posts meer (voorheen had ik er een paar opstaan, altijd zonder kinderen zichtbaar in beeld) en geen volgers. Ook privé instellingen.
<<

Macaron

Kwebbel

Bericht 27 Feb 2025 11:35

Ooh La La! schreef:
Elke dag zit ik dus wel op insta en scroll me soms ook echt een slag in de rondte. Om te voorkomen dat er teveel ruis in mn tijdlijn voorbij komt schoon ik elke maand wel mijn lijst met accounts die ik volg op. Alles waar ik niks mee doe gooi ik er uit. Dat scheelt een hele hoop.

Ja dit. Privé houd ik echt van scrollen.

Ik heb ook nog een extra anoniem account over geldzaken+alleenstaande moeder zijn. Inmiddels heb ik daar aardig wat volgers en verkeerd en heb ik ook een leuke deal gesloten met een plaatselijke supermarkt. :bounce:
Maar ik wil niet te groot worden. Het is niet mijn werk ofzo.
<<

Maple

Kletskop

Bericht 27 Feb 2025 14:36

Ik spendeer echt teveel tijd op social media. Dat zou ik op zich wel minder willen maar voor mij is het tegelijkertijd ook een soort ontprikkeling ofzo. Zoals nu kijk ik veel van die cosy coloring filmpjes op insta en Tiktok en daar kan ik echt oprecht helemaal zen van worden. Maargoed, er mag best wel een beetje meer balans zijn tussen het scrollen op social media en andere dingen. Soms is het namelijk ook een uitvlucht om maar niet aan het huishouden te hoeven beginnen, en daar gaat het dan natuurlijk weer wel een beetje fout.

Ik plaats zelf overigens nauwelijks meer iets. Op Facebook en mijn persoonlijke insta plaats ik eens in de zoveel maanden iets. Een story plaats ik wat vaker.
En ik heb een fotografie account maar daar heb ik al 2,5 jaar niks meer op gezet zag ik net. En Tiktok heb ik wel maar gebruik ik alleen om te scrollen of dus van die cosy coloring filmpjes te kijken haha. Of ik zoek interieur filmpjes op, ik ga binnenkort een hobbykamertje maken en op TikTok vind ik zo nu en dan wat inspiratie.

Dus ja, ik gebruik het teveel en ik wil dat best minder. Maar helemaal zonder zou ik niet willen.
<<

Ster

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 27 Feb 2025 15:33

Ik herken het helemaal en ben ook versllaafd. Heb ik een seconde niks te doen, ga ik weer op mijn telefoon scrollen, facebook en insta vooral, zelfs die stomme reels kijk ik :palm:

Goed moment om er weer iets aan te doen. Heb t eerder gedaan en straks ook weer meteen doen, beide van mijn telefoon af gooien en op mijn tablet zetten. Zo wordt ik niet in één keer helemaal afgesloten van de buitenwereld, maar gaat hij mij vast veel extra tijd (werktijd) opleveren.
R: oktober 2016
M: april 2018
S: juni 2020
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Feb 2025 19:10

Ik hou mijn facebook omdat ik het zo leuk vind dat die herinneringen af en toe voorbij komen. Maar ik plaats er nooit meer wat.

Insta, ik volg bijna geen influencers en eigenlijk alleen mensen die ik leuk vind om te volgen, en soms ben ik er zat van en ontvolg ik ze ook gewoon weer. Ik heb zelf een prive account, alleen mensen die ik zelf ken/weet wie het zijn mogen me volgen. Ik plaats foto's van mijn kinderen en tegenwoordig vraag ik hun toestemming daarvoor, ik plaats af en toe over de leuke dingen die we doen, soms een story en tegenwoordig ook van de hond :-)

Ik kan wel heerlijk op de bank zitten en lekker scrollen en soms vind ik het zonde van mijn tijd en soms vind ik het heerlijk. Ik denk dat het ik nog wel redelijk onder controle heb.
:heart: :heart: 2011

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd