10 Feb 2025 16:27 door Alexis
Omdat mijn schermtijd de spuigaten uitloopt en ik merk dat ik veel te vaak doelloos scroll en mijn telefoon oppak, heb ik de schermtijd widget op mijn beginscherm gezet. Zo zie ik dus elke keer hoeveel schermtijd ik al heb die dag. Ik probeer nu onder de 3 uur per dag te blijven, maar dat is niet elke dag gelukt. Ik vond dat nogal schrikbarend. Ik loop altijd te roepen hoe druk ik het heb, maar blijkbaar heb ik tijd genoeg om 3 uur op mijn telefoon te kijken. Op mijn werk pak ik hem meteen als ik een bericht binnen krijg. De meldingen uitzetten hielp niet, dan ging ik dus telkens kijken of ik iets had ontvangen (groepsapps heb ik wel uit staan). Ik doe het ook veel tijdens het tv kijken, daar wil ik ook vanaf. En meteen whatsappjes lezen en beantwoorden, dat wil ik ook proberen te verdelen over een paar momenten per dag. Spelletjes heb ik eraf gegooid. Ik kon zo een uur candy crush spelen. Als ik me aankleed en opmaak, kijkt mijn dochter vaak netflix op mijn telefoon, waardoor ik vaan om 7.30 al op een half uur schermtijd zit (nadat ik zelf ook het nieuws heb gelezen, mijn agenda heb bekeken en evt whatsapp en instagram).
Het is begonnen toen mijn vader erg ziek was (en later overleed). Toen was ik bang dat ik iets zou missen en sinds hij er niet meer is ben ik bang dat ik iets mis als er iets met mijn moeder is. Daardoor heb ik in mijn hoofd gekregen dat ik altijd meteen moet kijken en is het een soort verslaving geworden.
Hebben jullie ook zoveel schermtijd en doen jullie er iets aan om dit te verminderen?
Ik zit nu te typen op mijn laptop overigens, dus eigenlijk is dat ook alweer schermtijd.