Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Schermtijd

<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Bericht 10 Feb 2025 16:27

Schermtijd

Omdat mijn schermtijd de spuigaten uitloopt en ik merk dat ik veel te vaak doelloos scroll en mijn telefoon oppak, heb ik de schermtijd widget op mijn beginscherm gezet. Zo zie ik dus elke keer hoeveel schermtijd ik al heb die dag. Ik probeer nu onder de 3 uur per dag te blijven, maar dat is niet elke dag gelukt. Ik vond dat nogal schrikbarend. Ik loop altijd te roepen hoe druk ik het heb, maar blijkbaar heb ik tijd genoeg om 3 uur op mijn telefoon te kijken. Op mijn werk pak ik hem meteen als ik een bericht binnen krijg. De meldingen uitzetten hielp niet, dan ging ik dus telkens kijken of ik iets had ontvangen (groepsapps heb ik wel uit staan). Ik doe het ook veel tijdens het tv kijken, daar wil ik ook vanaf. En meteen whatsappjes lezen en beantwoorden, dat wil ik ook proberen te verdelen over een paar momenten per dag. Spelletjes heb ik eraf gegooid. Ik kon zo een uur candy crush spelen. Als ik me aankleed en opmaak, kijkt mijn dochter vaak netflix op mijn telefoon, waardoor ik vaan om 7.30 al op een half uur schermtijd zit (nadat ik zelf ook het nieuws heb gelezen, mijn agenda heb bekeken en evt whatsapp en instagram).

Het is begonnen toen mijn vader erg ziek was (en later overleed). Toen was ik bang dat ik iets zou missen en sinds hij er niet meer is ben ik bang dat ik iets mis als er iets met mijn moeder is. Daardoor heb ik in mijn hoofd gekregen dat ik altijd meteen moet kijken en is het een soort verslaving geworden.

Hebben jullie ook zoveel schermtijd en doen jullie er iets aan om dit te verminderen?
Ik zit nu te typen op mijn laptop overigens, dus eigenlijk is dat ook alweer schermtijd.
<<

Marit Eline

Bericht 10 Feb 2025 17:17

Re: Schermtijd

Oh ja heel erg herkenbaar. Ik zit ook echt te vaak doelloos op mijn telefoon te schollen, ik weet niet precies hoe veel per dag, ik wil het ook niet weten. Bij mij is het vooral momenten van leegte invullen. Als ik werk kijk ik gerust de hele dag niet op mijn telefoon. Als ik een etentje heb kan ik prima een paar uur niet kijken. Als ik weg ben met gezin (kort of lang) vergeet ik vaak mijn telefoon überhaupt mee te nemen. Maar als ik op de bank zit, dan kan ik niet zonder ofzo. Continu pak ik hem weer. Wil ik echt niet, ik wil gewoon volledige aandacht voor de kinderen en voor mijn man. Ik moet het ook echt nu veranderen, mijn oudste zoon krijgt binnenkort zijn 1e telefoon, en ik ben echt een slecht voorbeeld nu.
Een collega van mijn man met puberkinderen heeft met plakband een cirkel in zijn huis afgeplakt, iets van 2 m2, en alleen in die cirkel (zonder stoelen erin) mag je op je mobiele telefoon. En dus niet alleen de kinderen, maar ook hun als ouders. Hij is er erg enthousiast over en zegt dat het veel gezelliger is geworden in huis.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Feb 2025 17:18

Ik heb een beetje hetzelfde als jij met de telefoon. Ook vanwege die bereikbaarheid jaren lang dat ik hem gelijk pak als ik een bericht ontvang. Ik vind daar op zich ook niet veel mis mee moet ik zeggen. Ik ben nu wel zo ver dat als ik zie dat het gewoon een kletsberichtje is, ik hem nog even weg kan leggen en mijn ding af kan maken. Die berichtjes rapen geen 3 uur tijd bij elkaar naar mijn idee. Het zijn inderdaad vooral die spelletjes en het eindeloos scrollen. Wellicht die apps van je telefoon afgooien? Als je alleen op je computer bv IG of FB bekijkt dan is dat net zo prima toch? En doe je minder snel.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Bericht 10 Feb 2025 19:51

De spelletjes heb ik er al afgegooid en Facebook al jaren geleden. Ik zie dat mijn schermtijd tot nu toe 2 uur en 45 min is, waarvan ruim een uur whatsapp en 45 min Instagram. En dan nog een half uur Safari (ik heb auto’s gezocht). Al met al best weer een tijd, dus ik leg hem zo maar weer weg. Vooral Instagram kost me blijkbaar veel nutteloze tijd. Al die voorgestelde berichten, daar heb ik helemaal niet om gevraagd en toch ga ik kijken en scrollen. Stom.

Ik vind het trouwens echt een goed idee van die cirkel! Mijn vriend zou dus nooit in die cirkel gaan staan om op zijn telefoon te gaan kijken.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 10 Feb 2025 21:20

Nee, ik heb weinig schermtijd op mijn telefoon. Dat is ook weleens anders geweest maar ik heb helemaal geen tijd, zin en energie om meerdere keren per dag te appen. Voor kletspraatjes ben je bij mij dan ook aan het verkeerde adres. Ik vind dat echt vreselijk. De whatsappjes die ik stuur zijn over het algemeen alleen mededelingen en als ik geen afspraak heb staan kan het zomaar zijn dan ik het ook 1,5 dag niet open.
Mensen weten ook wel van mij dat ik ongeveer 1 keer per week whatsapp op mijn laptop installeer (geen geduld om op mijn telefoon hele lappen te typen) en even op berichten reageer die meer zijn dan een mededeling, tegenwoordig voelen zij ook minder de druk om dan ook maar direct te moeten reageren wanneer ik reageer en reageren ze gewoon wanneer ze daar echt even rustig de tijd voor hebben, ik antwoord toch ook niet weer direct daarna. Eerder was het nog weleens een excuus met sorry ik moest dit dit en dat nog doen vandaar dat ik nog niet had geantwoord, terwijl ik pas 3u daarvoor wat had gestuurd, 5 dagen nadat ik het had ontvangen. Je hoeft mij niet te excuseren dat je bezigheden hebt hoor!
Na het versturen via mijn laptop gooi ik het er ook weer af want wil geen berichten binnen zien komen, vind zoveel berichten enorm benauwend en die continue druk om te moeten antwoorden. Wanneer er iets bijzonders is bellen ze me en verder weten ze dat het zomaar kan zijn dat ik hun berichten pas na 3 of 4 dagen lees. Elkaar op de hoogte houden betekent niet dat je meteen moet reageren of tijd daarvoor moet maken en niet dezelfde dag reageren betekent ook niet dat het je allemaal niet interesseert. Dat lijkt tegenwoordig bijna een crime.

Insta open ik heel sporadisch, denkt eens in de 3 weken misschien en fb kijk ik hooguit 10 min per dag op en op mijn tijdlijn zie ik alleen nieuwsberichten.

Enige wat ik wel bekijk als ik tijd heb is Tiktok en dan eigenlijk alleen eten en sportgerichte tiktoks. Denk gemiddeld zo'n 2 uurtjes per week.

Vind je het fijn om doelloos te scrollen? Wordt je er ook blij van of ben je eigenlijk helemaal niet relaxt met andere dingen bezig als je bezig bent met je telefoon? Voor de één is scrollen ontspanning en voor de ander haalt het scrollen de ontspanning van een andere activiteit die ontspannend zou moeten zijn (bijv film of serie kijken) er compleet vanaf doordat de focus niet op 1 ding gericht is. Als jij met je telefoon in je hand ook ontspant lijkt het mij allemaal niet zo'n punt. Je hoeft geen 16u per dag nuttig bezig te zijn. Wanneer de ontspanning zo eigenlijk geen ontspanning meer is is het wel verstandig om wat aan je schermtijd te doen.
<<

Fantine

Bericht 11 Feb 2025 08:42

Ik heb al mijn social media verwijderd en zet mijn telefoon regelmatig uit ‘s avonds. Ik heb echt een hekel aan uren doelloos scrollen en probeer hier bewust mee om te gaan. Whatsapp beantwoord ik vaak ook niet direct, ik spreek liever met mensen af om bij te kletsen.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Feb 2025 09:29

En IG verwijderen van je telefoon is geen optie? Of zet er een slot op voor jezelf dat het na bv een uur geblokkeerd wordt tot de volgende dag. Natuurlijk kun je het slot er dan af halen maar het is confronterend en wellicht te veel moeite.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Bericht 11 Feb 2025 17:18

Ja ik ga er maar een tijdslot op zetten. Ik besef me nu vaak na een minuut dat ik doelloos insta zit te scrollen en dan zet ik het weer uit.
Vaak leg ik mijn telefoon boven als ik tv ga kijken, dan mis ik hem ook echt niet.
Dus het is niet dat ik kijk voor mijn ontspanning of omdat ik echt moet kijken. Het is denk ik vooral een gewoonte geworden. En die krijg ik kennelijk nogal moeilijk omgebogen.
Ik wil vooral niet meer met mijn telefoon bezig zijn als ik met mijn dochter ben. Dat lukt wel beter.

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd