Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Keramiek

<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Apr 2025 09:47

Keramiek

Hoi! Maakt hier iemand zelf toevallig borden, koffiebekers, etc?
Ik moet wat meer ‘zittende’ hobby’s hebben dus ik ben dit aan het onderzoeken maar wil dan wel iets maken wat ik kan gebruiken zonder me te schamen voor visite 😂

Waar begin ik? Iemand tips? Heb uiteraard gegoogled maar dan weet ik niet hoe objectief dat advies is gezien ze allemaal pakketten verkopen :)
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 10 Apr 2025 11:11

Re: Keramiek

Ik denk dat je dit sowieso via een ‘prof’ moet doen, aangezien dit heel erg heet afgebakken moet worden als je het wilt gebruiken om van te eten en drinken.
Er zijn wel steeds meer plekken waar dit kan, je kunt dan kant en klaar keramiek beschilderen of je kunt iets met de hand maken of met een draai tafel en dat dan daarna glazuren.
Ben er van overtuigd dat je hierbij goed genoeg geholpen wordt om iets fatsoenlijks op tafel te kunnen zetten!
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 10 Apr 2025 11:48

Ik doe twee middagen per week als dagbesteding keramiek. Wij draaien niet dus alles wat ik maak is handopbouw. Ik maak bijvoorbeeld grote schalen, kommen en borden door gebruik te maken van mallen. Ik maak ook wel eens wat anders, een beeld of zo, maar meestal maken ik schalen.
Het werk moet vervolgens een tijd drogen (meestal zeker wel een week en bij grotere dikkere werkstukken kan het wel 3 weken zijn) en dan wordt het biscuit gebakken in een speciale oven (op ruim 1000 graden). Daarna kun je je werk glazuren en wordt het nog een keer gebakken, wij bakken dan wederom op 1080 graden en dan heb je aardewerk. Aardewerk is wat minder stevig en minder waterdicht. Als je op hogere temperaturen bakt heb je steengoed of porselein, ik geloof dat dat op 1200 graden gaat zo ongeveer.
Ik zou wel adviseren om ergens een cursus te gaan volgen of op zoek te gaan naar een atelier waar je gebruik kunt maken van de spullen en de oven en de expertise. Ongebakken droge kleiwerkstukken zijn heel broos en breekbaar dus het is fijn als het kan drogen waar het ook gebakken wordt.

Ik vind het wel echt een hele leuke hobby, ik doe het nu zo'n 2,5 jaar en doe het nog steeds met veel plezier. Ik kom wel om in de schalen, dat is wel een nadeel :palm: .
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Apr 2025 11:51

Ik zou kijken voor een korte workshop dan kun je inschatten of het je wat lijkt en daar gelijk meer info vragen voor als je het regelmatig zou willen doen.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 14 Apr 2025 07:00

Duidelijk haha! Ik ga eens kijken of er ergens plek is :)

Superleuk dat je dat doet Pompoen! Kun je de schalen niet verkopen? Of anders weggeven aan de tweedehandswinkel? Je kunt er vast mensen heel blij mee maken!
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 14 Apr 2025 09:39

Feline schreef:Duidelijk haha! Ik ga eens kijken of er ergens plek is :)

Superleuk dat je dat doet Pompoen! Kun je de schalen niet verkopen? Of anders weggeven aan de tweedehandswinkel? Je kunt er vast mensen heel blij mee maken!

Ja ik geef af en toe wel iets weg. Ik vind het lastig ze te verkopen, ik heb er gewoon geen energie voor. Ik heb besloten dat ik wat dingen weg ga doen, denk dat ik ze gewoon naar de kringloop breng of mijn zoon mag ze verkopen op koningsdag.
Het is inderdaad superleuk om te doen dus hopelijk vindt je een leuke plek waar je dat kunt doen Feline.
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 14 Apr 2025 10:36

Ik zou ze gewoon als verjaardagscadeau weggeven Pompoen. Een persoonlijk gemaakt cadeau is toch het allerleukst om te krijgen?
<<

Coco

Noob

Bericht 14 Apr 2025 12:07

Ik weet niet waar je woont maar je kan eens kijken bij Kleij.en.zij (zonder puntjes) in D’Drecht of Clay. Café in Uden.

Er zijn vast wel vergelijkbare te vinden. Ben bij allebei en heel enthousiast.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 14 Apr 2025 12:49

Bij Kleij.en.zij kun je niet leren draaien volgens mij, zij doen alleen handvormen. Maar dat is ook heel leuk!
<<

debbyvanpeper

Noob

Bericht 16 Okt 2025 08:14

De laatste tijd ben ik helemaal aan het duiken in de wereld van keramiek en klei. Geeft mij echt rust geeft om met mijn handen bezig te zijn.
Een tijdje geleden ben ik bij www.pippipirate.nl in Hoorn geweest voor een workshop (kopje vol kracht) dat was heel fijn. Sindsdien laat het me niet meer los 😅

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd