30 Dec 2023 20:37 door Lady
Het is hier volgens mij wel bekend dat ik veel en graag sport. Ik ben sporten pas een jaar of zeven geleden echt leuk gaan vinden, toen ben ik gestart met een personal trainer. Ik ben daar pas vorige maand mee gestopt. Ik heb zoveel van hem geleerd in de afgelopen zeven, ik kan het nu helemaal zelf.
Ik sport momenteel wel vijf keer in de week. Ik ga sowieso om de dag, soms iedere dag. Het komt maar weinig voor dat er twee dagen of langer tussen zit. Ik word dan ook erg onrustig. Ik sport het liefst in de sportschool, vooral krachttraining. Ik bedenk mijn eigen workouts en voer die uit. Mijn trainingen duren meestal maar een half uur tot drie kwartier. Vaak ben ik dan echt wel kapot maar er zijn ook dagen dat ik minder fanatiek ben omdat ik moe ben, ongesteld moet worden of gewoon niet zoveel zin heb. Mentaal werkt sporten voor mij heel therapeutisch en dat is denk ik ook de voornaamste reden dat ik het graag doe.
Wat ik jammer vind is dat ik het laatste jaar weinig progressie meer zie op lichamelijk vlak. Ik merk dat ik ouder begin te worden, dat ik wat meer vetopslag krijg, mijn huid wat ouder wordt. Ik vind dit echt wel lastig om mee te dealen. Daarentegen zie ik ook dat mijn lichaam er waarschijnlijk minder goed had uitgezien wanneer ik niet zoveel zou sporten.
Hardlopen doe ik ook, in wisselende frequentie en met wisselende resultaten. Soms loop ik twee of drie keer in de week, dan weer drie weken niet. Als ik moet kiezen ben ik het liefst in de sportschool maar soms is hardlopen handiger. Ik loop de ene keer met moeite vijf kilometer en de andere keer met ‘gemak’ 12 of 13.
Ik las eens ergens: ‘Mensen die hun sportmomenten plannen, sporten vaker’. Ik kan me hier helemaal in vinden. Ik plan in mijn hoofd mijn sportmomenten altijd voor ongeveer een week vooruit. Hierdoor ga ik dus ook vaak. Ik geloof er niet zo in dat mensen geen tijd weten te vinden voor sporten. Je kunt er tijd voor maken. Ik sport tegenwoordig bijvoorbeeld ook regelmatig voordat ik moet werken. Dan sta ik om 6.15 in de sportschool voor een workout of een paar km hardlopen op de loopband. Ik vind dat echt een heel fijn begin van de dag.
Dit was al het positieve wat betreft sporten voor mij. De minder positieve kant is dat het soms ook wat dwangmatig is. Ik voel heel vaak de drang om (te)veel eten en drinken te compenseren met sporten. Zoals bijvoorbeeld morgenavond O&N. Dan moet ik van mezelf nieuwjaarsdag wel sporten om dit te compenseren. Geen ramp want ik vind sporten fijn maar het zou soms ook lekker zijn om gewoon een dag niet te hoeven van mezelf op zulke momenten. Daarom kan ik me ook gewoon niet voorstellen dat er mensen zijn die niet sporten, die dat gevoel niet hebben dat ze moeten compenseren.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..
12 mei 2018 - Lieve J, little hero!