Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Muziek, ontwikkeling van bands, artiesten en muziek door de

<<

Fred

Major Yipyapper

Bericht 27 Aug 2022 14:48

Muziek, ontwikkeling van bands, artiesten en muziek door de

Nav het festival topic waarbij het oa ging over hoe Coldplay wel of niet de goede richting heeft gekozen omtrent hun muzikale ontwikkeling ben ik benieuwd wat jullie vinden over de ontwikkeling die bepaalde bands, artiesten en de muziek in zijn algemeen door heeft gemaakt en maakt.
<<

Fred

Major Yipyapper

Bericht 27 Aug 2022 22:53

Re: Muziek, ontwikkeling van bands, artiesten en muziek door

Eerst even mijn muzikale ontwikkeling en verandering van smaak. In de jaren 90 (jeugd) begon ik mij te interesseren voor muziek.
Wellicht begin het met Ome Henk (ja, ik was daar fan van destijds en ken nu nog verhaaltjes daarvan uit mijn hoofd).
Toen kwam MTV en later TMF op tv en begon het denk ik voornamelijk. Op MTV was ik gek van Beavis & Butt-Head. Daar kwamen ook de alternatieve muziek en veel rock voorbij. Clips waren geweldig om te zien. Daar hoorde en zag ik Radiohead denk ik als eerste op. Geweldig en met name toen Paranoïd Android uitkwam was ik verkocht.

Ondertussen was in Nederland ook (happy) hardcore zeer populair. Ook daar hield ik wel van. Ik heb de cd's van Real Hardcore etc nog liggen. Eind jaren 90 nam dit op het happy hardcore gedeelte na af.

Rond 2000 begon de intresse de rock en electronische te komen. Het album van Red hot Chili peppers - Californication en met name Moby - Play heb ik plat gedraaid. De interesse om naar een festival of optredens te gaan was gewekt.

Uiteindelijk kreeg ik het voor elkaar dat in 2004 iemand met mij naar Lowlands ging. Uiteraard had ik het nodige voorwerk gedaan en mij verdiept in de acts die er stonden zoals Franz Ferdinand etc.
Door destijds een actief Coldplayfansforum (ging met over andere bands dan CP) kwam ik in aanraking met nog meer verschillende bands. Regelmatig gingen we met een groep naar een optreden of festivals en hield ik de nieuwe muziek goed bij. Dit was ongeveer tot 2013... Daarna is het een stuk minder geworden (en ga ik zelden nog naar een optreden). Paar jaar geleden was Spinvis denk ik een van de laatste optredens.
Deze laatste periode is wel de grondlegger geweest voor mijn redelijke alternatieve muzieksmaak.

Qua ontwikkeling van bands kun je ook aardig wat zien. Zo zijn er best veel indie bandjes zoals de Kaiser Chiefs die letterlijk ongeveer de huisband van Lowlands waren in de tijd dat ik daar naartoe ging. Hadden succes met een paar albums maar hoe je niet veel van of wat ze uitbrengen kan niet tippen aan hun eerste/oude werk. Franz Ferdinand en OK Go kun je daar ook onder laten vallen. Hun sound is niet veel vernieuwend en ontwikkeld niet echt vind ik. Je hebt ook bands die er na een paar jaar / albums er dan maar mee stoppen zoals de Infadels.

Mumford & Sons ontwikkelt zich wel. Bij hun latere werk gaat de banjo naar de achtergrond en komt nauwelijks meer voor in nummers. Persoonlijk vind ik dat jammer want die band onderscheid zich juist dmv de banjo met een eigen sound.

Ik kan het nog langer over doorgaan want ik vind over muziek laten en heerlijk onderwerp... Dus wordt vervolgd..
<<

Blunt

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 28 Aug 2022 10:56

Waarom ga je niet meer naar festivals en concerten Fred?
<<

Meg

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 28 Aug 2022 11:20

Tja, bands ontwikkelen zich nou eenmaal.

De eerste vier cd's van Muse vond ik grandioos, daarna ben ik afgehaakt. Is dat erg? Nee, zij zijn gewoon ouder geworden en hebben meer een andere stijl gekozen. Minder bombastisch en dat is juist waar ik zou van hield.

De band die juist door ontwikkelde en waar ik wel mee ben gegroeid is Placebo. Hoewel grappig genoeg hun laatste cd eigenlijk weer een terugslag is naar hun vierde album, and I love it! Dus band kunnen ook wel weer terug gaan naar waar ze vandaan komen.

Overigens snap ik wel dat je teleurgesteld bent dat een band als Coldplay zich zo ontwikkelt dat het niet meer in je straatje ligt. Ik vind de stem van Chris Martin echt afschuwelijk, dus dat heb ik verder niet veel over te melden.

Maar is het ook niet zo dat je het gewoon jammer vindt dat zo'n band zo groot is geworden? Dat de concerten zo massaal zijn?
🩷 jan '16
💙 nov '18
<<

Fred

Major Yipyapper

Bericht 28 Aug 2022 15:01

@ Blunt, omdat ik erg tegen de kaartverkoop ben op de manier hoe het nu gaat. Dat zie je wel weer hoe digitaal het een zooitje is bij de verkoop van de Coldplaykaartjes.
Vroeger ging dat veel eerlijker bij de grotere VVV/postkantoren.
<<

Fred

Major Yipyapper

Bericht 28 Aug 2022 15:13

@ Meg, ik vind het met name jammer dat Coldplay een kant op is gegaan wat kwalitatief een stuk minder is.
Dat ze er veel mainstream fans bij hebben gekregen die voornamelijk bij een live optreden voor de hits komen was al in 2009. Vanaf 2005 Gelredome tot 2009 Goffertweide heb ik ze meerdere keren live gezien. Na dat laatste optreden in 2009 was ik live wel klaar met ze. De reden was het nummer Politik. Dat is een erg gaaf nummer, maar geen single geweest. Ik stond daarop te springen, maar de mensen om mij heen niet. Zongen ook niet mee. Dat deden ze vrijwel alleen bij de hits. Daarnaast was er een hele show met vlinderconfetie erom etc. Orgineel was wel dat we bij de uitgang een cd-tje kregen na afloop van het optreden. Echter ik was ivm de reacties van de andere 'fans' op de albumtracks eigenlijk wel klaar live met ze.
<<

Meg

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 28 Aug 2022 15:25

Fred schreef:vroeger ging dat veel eerlijker bij de grotere VVV/postkantoren.

Ja is dat zo? Ik woonde in een kleine stad, dus we konden altijd met gemak aan kaartjes komen, terwijl bij de grote steden er lange rijen stonden en je geluk moest hebben.

Maar wat je dus eigenlijk in je reactie dus zegt, is dat je dat je klaar bent vanwege de 'oppervlakkige' fans. Maar dat zegt toch niet over de kwaliteit van de band zelf?
Ik herken wel een beetje wat je zegt over het publiek hoor. Dat had ik wel met Triggerfinger na Follow rivers. Maar goed, dat zegt niets over de kwaliteit van Triggerfinger zelf, ondanks dat ik ze live minder interessant vond.
🩷 jan '16
💙 nov '18
<<

Fred

Major Yipyapper

Bericht 28 Aug 2022 15:34

Bij grotere steden telden ze van te voren hoeveel mensen er stonden en bleef de kaartenmachine aan een stuk door kaarten draaien.

Niet alleen vanwege de oppervlakkige fans. Live is de setlist ook niet verrassend van Coldplay. Ze zullen nooit een nummer spelen die ze live al lang niet meer hebben gedaan en nooit een single is geweest.
Dat is bij Radiohead bijv wel anders. Hun setlist is op enkele nummers na nog steeds verrassend. Ik heb ze ooit in het Westerpark gezien en toen speelde ze niet Paranoïd Android (toch een van hun meesterwerken), maar wel A wolf to door. Die spelen ze live bij nooit. Is bijna een rap-nummer. Idioteque spelen bijna altijd en dat is juist geen single geweest maar live gewoon erg gaaf!
<<

Donut

Noob

Bericht 28 Aug 2022 19:54

Ik denk dat een band de muziek maakt die zij mooi vinden en waar zij blij van worden. En als die muziek veranderd in de loop der jaren, zullen ze daar fans door kwijt raken, maar ook weer nieuwe fans bij krijgen.

Kaartverkoop tegenwoordig is ruk. Wat een drama, elke keer weer. Gelukkig kan ik voor mijn favoriete band altijd gebruik maken van presales. En ik vind die premium kaarten ook echt belachelijk. 350 euro voor de eerste 5 rijen, zogenaamd voor de echte fans. Hou toch op.

Ik vind het soms ook jammer dat bands altijd de grote hits spelen, soms denk ik weleens die mag er weleens uit. Zou leuk zijn als er wat minder bekende nummers gespeeld worden. Voor de echte fans is dat veel leuker. Maar ja om de kaarten te verkopen zullen ze toch de hits moeten doen voor het publiek wat gewoon een avondje uit is.

Laatst bij Ed Sheeran heb ik me er zo over verbaasd. Wat een saai publiek op de tribunes. Alleen gaan staan en dansen bij een paar nummers en daarna ook gewoon weer gaan zitten. En de meeste keken uit hun ogen alsof ze er liever helemaal niet waren geweest. En daar geef je dan 100 euro aan uit...

En nu hou ik op haha
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 29 Aug 2022 08:15

Zo veel mensen, zo veel wensen. Persoonlijk baal ik er altijd van als de grootste hits niet worden gespeeld, ook bij de bands waar ik hardcore fan van ben. Daarnaast vind ik het verschillende publiek juist leuk, jong oud en van alles door elkaar. En ja, de een gaat compleet uit zijn dak en de ander niet. Suprise, niet iedereen is hetzelfde ;). Het zijn ook niet altijd allemaal hardcore fans he, die bij een concert staan. Sommige mensen vinden het gewoon een gezellig avondje uit en kennen alleen de grootste hits. Waarom zou iemand dan gelijk oppervlakkig zijn? Je voelt je wel verheven als je er zo tegenaan kijkt. Zou toch wat zijn als we allemaal precies hetzelfde leuk zouden moeten vinden als Fred, er hetzelfde bij zouden staan als Fred. Ik vind je echt overkomen als een brompot Fred, lijkt me dodelijk vermoeiend om je zo bezig te houden met andere mensen.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 29 Aug 2022 08:23

Donut schreef:
Laatst bij Ed Sheeran heb ik me er zo over verbaasd. Wat een saai publiek op de tribunes. Alleen gaan staan en dansen bij een paar nummers en daarna ook gewoon weer gaan zitten. En de meeste keken uit hun ogen alsof ze er liever helemaal niet waren geweest. En daar geef je dan 100 euro aan uit...

Ik was eigenlijk niet van plan op dit beetje gekke topic te reageren maar zag dit en wilde hier wel op reageren.
Ik was laatst zo iemand die je hier omschrijft. Althans ik zat er gratis, maar ik was wel zo'n saai publiek volgens jou.

Ik vond het leuk om Ed Sheeran te zien maar vond direct dat dit soort concerten totaal niet bij zijn muziek passen. Het was veel te groot. Hij zou (denk ik, had hem nog nooit eerder live gezien maar dergelijke artiesten) veel beter in een kleinere zaal zoals Paradiso kunnen staan. Zijn muziek zou dan veel beter tot z'n recht moment. Maar ja, zo'n groot artiest geworden, logisch dat ze groot inzetten. Maar vond het type show niet bij zijn muziek passen en dus inderdaad jammer. Waarschijnlijk waren zijn vroegere concerten veel toffer geweest.
Let's discover the world together.
<<

Meg

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 29 Aug 2022 08:26

Tuurlijk moet iedereen naar een concert kunnen gaan, maar je merkt bij mainstream bandjes wel dat met mensen voor een gezellig avondje gaan en dan doodleuk door de muziek heen gaan kletsen. Daar vind ik wel wat van. Of iemand danst of niet zal mij een rotzorg zijn. Ik ben zelf ook niet zo uitbundig.
Maar goed, ik was in maart naar een optreden van Placebo in de Melkweg. 700 man. Kaartjes superlastig te krijgen en je merkte dat er vooral maar diehard fans waren. Dat deed wel wat meer de sfeer hoor.
🩷 jan '16
💙 nov '18
<<

Fred

Major Yipyapper

Bericht 29 Aug 2022 10:11

Precies Meg. Gaaf intiem concert heb je dan. Ik zelf niet veel met Placebo, maar zo'n band maar met zo weinig man in een super locatie als de Melkweg zien lijkt mij wel gaaf!

@ Dronkentaart... Je gaat tegen woordig echt niet ruim 100 euro neerleggen voor een avondje uit in Coldplay te zien als je geen fan bent lijkt mij.
Dat bijv op een 90's party waar je met goedkope veiling kaartjes maar toe kunt er wordt gekletst tijdens optredens is niet erg. Dat komt toch niet iemand voor een specifieke band. Mijn mening hier in dit topic is niet een keer brommend of zo geweest.
Als je passie muziek luisteren etc., dan hoop je bij een live optreden op strak kwalitatief goed optreden en persoonlijk vind ik dat de optredens waarbij een band weinig showelementen nodig heeft om erg sterk voor de dag te komen de beste optredens.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 29 Aug 2022 10:24

Ja tuurlijk is dat gaaf. Ik vond dat soort intieme concerten ook altijd geweldig. Ik heb zelfs meerdere keren op een podium gezeten zelfs tijdens een optreden (en dat mocht gewoon).

Maar je kunt het mensen ook niet kwalijk nemen dat als ze zo ver weg zitten ze er minder mee van krijgen en niet zo in de sfeer raken. Tuurlijk, kletsen tijdens liedjes vind ik ook not done, maar beetje oorzaak gevolg is toch wel logisch? Bij een groot concert kan nou eenmaal niet iedereen dichtbij staan. Ik heb nu een paar keer van die grote concerten meegemaakt (vroeger stond ik bij grote concerten zoals de Peppers, Editors enzo eigenlijk ook bijna altijd vooraan) en de sfeer is echt zó anders als je ergens helemaal bovenaan zit. Ik vind dat zelf idd ook echt minder leuk merk ik maar merk ook dat ik er daardoor echt minder 'in' zat. Dat vind ik nogal logisch eigenlijk.
Let's discover the world together.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 29 Aug 2022 10:38

Fred schreef:@ Dronkentaart... Je gaat tegen woordig echt niet ruim 100 euro neerleggen voor een avondje uit in Coldplay te zien als je geen fan bent lijkt mij.
Dat bijv op een 90's party waar je met goedkope veiling kaartjes maar toe kunt er wordt gekletst tijdens optredens is niet erg. Dat komt toch niet iemand voor een specifieke band. Mijn mening hier in dit topic is niet een keer brommend of zo geweest.
Als je passie muziek luisteren etc., dan hoop je bij een live optreden op strak kwalitatief goed optreden en persoonlijk vind ik dat de optredens waarbij een band weinig showelementen nodig heeft om erg sterk voor de dag te komen de beste optredens.

Vroeger ging dat veel eerlijker bij de grotere VVV/postkantoren. --> Voor jouw wellicht, mensen die in grote steden hun kaartjes kochten visten vaak achter het net.

Je gaat tegenwoordig echt niet ruim 100 euro neerleggen voor een avondje uit in Coldplay te zien als je geen fan bent lijkt mij --> Hoezo niet? Ik heb van zo veel mensen gehoord dat het een mooi concert is. Als ik het geld had gehad was ik er ook heen gegaan en ik zou hooguit 3 nummers van ze kunnen opnoemen. Ik ken er vast meer als ik het hoor. Dat jij dat niet doet wil niet zeggen dat niemand dat doet.

Bands spelen niet de juiste nummers naar jouw zin --> Je bent niet de enige daar, zo veel mensen zo veel wensen. Wat jouw voorkeuren zijn, zijn niet de voorkeuren van de andere mensen en de bands zelf.

Mensen dansen niet op de juiste nummers mee, zingen alleen maar mee met bekende nummers --> again, iedereen is anders. Je bent niet verplicht alle nummers te kennen toch als je naar een concert gaat?

Klinkt echt als genieten om met jou naar een concert te gaan.
<<

Fred

Major Yipyapper

Bericht 29 Aug 2022 11:08

@ Dronkentaart, dat ligt aan de artiest of ik met je mee ga naar een concert. Ed Sheeran moet je geld bijleggen zou ik daar na toe gaan met je.

De mensen in de grote steden hadden natuurlijk ook de mogelijkheid om een VVV-kantoor in een kleinere plaats op te zoeken waarbij het waarschijnlijk wel lukt. Stukje reizen en er wat meer moeite voor doen. Moest ik destijds ook altijd.

Ik neem aan dat je toch ook niet geniet als je met iemand naar een concert gaat die alleen de hits kent?

On-topic: Een band zoals de Arctic Monkeys hebben zich behoorlijk ontwikkeld. Op eerste albums stonden vooral uptempo rock nummers en de latere albums zijn de nummers wat voller qua sound. Over een paar maanden komt hun nieuwe album uit.
Eerste album vind ik overigens nog steeds hun beste en dat album heb ik ongeveer integraal live gehoord en gezien op Lowlands 2006.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 29 Aug 2022 11:14

Fred schreef:@ Dronkentaart, dat ligt aan de artiest of ik met je mee ga naar een concert. Ed Sheeran moet je geld bijleggen zou ik daar na toe gaan met je.

De mensen in de grote steden hadden natuurlijk ook de mogelijkheid om een VVV-kantoor in een kleinere plaats op te zoeken waarbij het waarschijnlijk wel lukt. Stukje reizen en er wat meer moeite voor doen. Moest ik destijds ook altijd.

Ik neem aan dat je toch ook niet geniet als je met iemand naar een concert gaat die alleen de hits kent?

On-topic: Een band zoals de Arctic Monkeys hebben zich behoorlijk ontwikkeld. Op eerste albums stonden vooral uptempo rock nummers en de latere albums zijn de nummers wat voller qua sound. Over een paar maanden komt hun nieuwe album uit.
Eerste album vind ik overigens nog steeds hun beste en dat album heb ik ongeveer integraal live gehoord en gezien op Lowlands 2006.

Of het vroeger eerlijker was gaan we het niet over eens worden.

Hoezo zou ik niet genieten als ik naar een concert ga met iemand die alleen de hits kent? Waarom denk je zo in hokjes Fred? Dat jij daar blijkbaar over valt, wil niet zeggen dat iedereen dat doet. Is wel vaker gebeurd dat ik iemand mee vroeg naar een concert waarvan hun niet eens 1 liedje kende en andersom ook. Dat is juist leuk om een artiest te leren kennen en in ieder geval een gezellige avond te hebben me die vriendin. Bij mij ligt het dus meer aan het gezelschap. Ik wil zelfs niet met jou naar Ed Sheeran als je geld bij zou leggen. Ed Sheeran zou ik daarentegen best willen zien al ken ik nog niet alle nummers dus volgens jouw lijstje moet ik dan maar eerst heel goed gaan oefenen.
<<

Fred

Major Yipyapper

Bericht 29 Aug 2022 16:28

@ Dronkentaart nu effe over de inhoud... Wat vind je van de ontwikkeling van de Arctic Monkeys?

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd