Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Leuke uitjes voor december & kerstvakantie

<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Nov 2022 22:58

Leuke uitjes voor december & kerstvakantie

Er zijn de komende tijd zo veel leuke en bijzondere dingen te doen. Ik heb al zo veel gezien wat ik eigenlijk wel wil doen, moet keuzes maken en kom op sommige dagen al tijd te kort.

Ik kwam net weer iets bijzonders tegen dus plaats dat maar als tip voor anderen in dit topic.

En ik heb 2 weken kerstvakantie dus als jullie nog iets tegen komen, plaats dit hier ook. Hoeven we ons niet te vervelen
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Nov 2022 23:07

Re: Leuke uitjes voor december & kerstvakantie

https://www.uitinapeldoorn.nl/lichtjeswandeling

Van de site:
Lichtjeswandeling Radio Kootwijk

Dinsdag 27 & woensdag 28 december 2022 | Zendstation Radio Kootwijk

In de donkerste tijd van het jaar brengt Staatsbosbeheer licht in de duisternis. Muts op, handschoenen aan en genieten van een stilte wandeling door het bosgebied rondom het voormalige zendgebouw te Radio Kootwijk.  Jaarlijks op 27 en 28 december verlichten talloze lichtjes het stille landschap van Radio Kootwijk. Vanaf het voormalige zendstation Radio Kootwijk wordt een lichtjeswandeling van ongeveer 5 km uitgezet door Staatsbosbeheer. De lichtjes en de sterren aan de hemel wijzen je de weg, dus wandelschoenen aan, sjaal om en muts op... genieten maar. Het hoofdgebouw straalt op deze winteravonden en nodigt uit om na de wandeling handen en voeten te verwarmen en natuurlijk ook om te genieten van de gezellige sfeer in de Zenderzaal.

Praktische informatieData :
dinsdag 27 en woensdag 28 december 2022
Je kunt vanaf donderdag 1 december 2022 een ticket reserveren via hierradiokootwijk.nl
Tickets kosten € 15,95
Parkeerkosten € 5,- per auto
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Nov 2022 23:11

Lichtroute Noordoostpolder. Deze staat op mijn lijstje en ik hoop dat ik mijn broer zo ver kan krijgen. We hebben dit namelijk al eens gedaan en toen vond ik het superleuk maar was het wel file rijden in de polder😁

https://www.lichtroutenoordoostpolder.nl/

Tijdens dit uitje voor jong en oud wordt een deel van de polder letterlijk in het licht gezet. De Verlichte Boerderijenroute vindt plaats op 9, 10 en 11 december en 16, 17 en 18 december 2022. De route is verlicht van 16.30 uur tot 22.00 uur.

De route gaat langs verlichte boerderijen, voormalige arbeiderswoningen, landbouwmachines en andere bijzondere objecten. Bezoek open dagen en rijd over landpaden en erven. Ook wordt de route dit jaar weer ondersteund door een audiotour.

Op diverse plekken op de route kan de bezoeker uitstappen om één van de vele bedrijven in het buitengebied te bezoeken, denk hierbij aan een veebedrijf, plantenkwekerij of bloembollenbedrijf. Ook zijn er bedrijven te bezoeken vanuit de auto, doormiddel van een rondje over het erf. Er kan er gereden worden over landpaden, diverse erven en door een koeien- en schapenschuur.
Laatst gewijzigd door rapa nui op 30 Nov 2022 23:20, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Nov 2022 23:18

Ook op andere plaatsen in het land kun je bij boeren en tuinders terecht. Ik zie er echt leuke dingen tussen staan.

https://boerenentuinderspakkenuit.nl/

Ook deze kerst doen boeren en tuinders weer mee met sfeervol verlichte boerderijen, trekkeroptochten, drive thru’s door stallen en kassen en verkoop van streekproductpakketten.

Boeren en tuinders vinden het belangrijk om het positieve verhaal van de agrarische sector te vertellen en te laten zien aan burgers. Ze werken dagelijks met hart en ziel om mooie voedselproducten te leveren aan consumenten in Nederland en ver daar buiten. Met ‘Boeren en tuinders pakken uit met kerst’, een initiatief van LTO Noord, laten ze zien hoe mooi de agrarische sector is en wat we voor de maatschappij betekenen.
<<

Fred

Major Yipyapper

Bericht 01 Dec 2022 01:12

Verschillende tuincentra zijn mooi met kerst. In de Sint Jan in Den Bosch is de kerststal altijd heel bijzonder om te zien vind ik.
Verder heb je meerdere kerstmarkten.

In Druten heb je het Charles Dickens festijn. https://www.dickensdruten.nl/ . Heel mooie sfeer hangt daar dan.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 01 Dec 2022 06:54

Ik vind de kerstmarkt in Bourtange altijd zo knus!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Neno

Kletskop

Bericht 01 Dec 2022 07:22

Leuk topic!

Wij gaan in de kerstvakantie naar holiday om ice en Amsterdam light festival (boottocht)
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Dec 2022 07:57

rapa nui schreef:Lichtroute Noordoostpolder.

Wat leuk! Dit is vlakbij ons. Thanks voor de tip!
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Dec 2022 22:47

Zora schreef:Ik vind de kerstmarkt in Bourtange altijd zo knus!

Hier ben ik ook echt benieuwd naar, had er al over gelezen en staat op mijn misschien lijstje voor 17 december maar denk eigenlijk dat het er niet van komt ivm te veel van het goede.

Voor anderen wat meer informatie:

https://www.bourtange.nl/evenementen/6305

Kerstmarkt 2022 in Vesting Bourtange, op zaterdag 3, 10 ,17 en zondag 4, 11 en 18 december

Kerst vieren op een unieke locatie? Bezoek dan de kerstmarkten in Vesting Bourtange, één van de mooiste kerstmarkten in Nederland. De hele vesting prachtig verlicht, de bruggen en toegangswegen zijn versierd met duizenden lichtjes en op de vestingwallen staan tientallen verlichte kerstbomen. Een unieke belevenis.

Op het Marktplein rond de grote kerstboom is volop sfeer en gezelligheid. Bijna 100 kramen verspreid over de diverse pleinen en bastions, bieden het meest uiteenlopende kerstassortiment. Kerstliefhebbers kunnen hier hun hart ophalen. Het geheel wordt opgeluisterd door diverse koren en artiesten en bij de invallende duisternis neemt de sfeer alleen maar toe. Uiteraard ontbreken de Glühwein en de warme chocolademelk niet.

Openingstijden
Zaterdag van 11.00 - 21.00 uur
Zondag van 11.00 - 18.00 uur
Laatst gewijzigd door rapa nui op 01 Dec 2022 22:57, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Dec 2022 22:54

Op zaterdag 10 december wil ik naar het Historisch Schouwspel in Den Ham. Zo blij dat dat ook weer doorgaat. Ik ben hier al verschillende keren geweest en ik vind het echt speciaal, gezellig en knus. En ze hadden er altijd spekkedikken, gebakken door een vereniging, hoop dat ze die dit jaar ook weer hebben😋

https://historischschouwspel.nl/

Met 150 -200 spelers en figuranten  van het historisch schouwspel gaan we terug in de tijd en terug naar ons eigen verleden ergens in de 17e 18e of 19e eeuw. Er valt veel te lachen en te bewonderen. De oude huizen rondom de Brink, de schapen en de kampvuren her en der doen de rest. Met recht mag deze markt een wintermarkt worden genoemd. De historische kraampjes op de markt sluiten aan bij de sfeer. U treft hier allerlei seizoens- en streekgebonden lekkernijen, mooie decoraties en winterse sfeerartikelen. Geen kitsch

https://historischschouwspel.nl/wintermarkt/Historisch Schouwspel over Wolven, Heksen en (Bij)geloof

Uit het persbericht:

DEN HAM — De vrijwilligers, acteurs en muzikanten nemen de bezoekers van het Historisch Schouwspel op zaterdag 10 december zo’n 350 jaar mee terug in de tijd naar het jaar 1678. Een periode van wolven, heksen en (bij)geloof. De toenmalige Schout van het Brinkdorp en de dominee konden erover meepraten: striekerieje, geneeskrachtige kunsten, heydenen en… donderpreken.

Na twee jaar afwezigheid is het Historisch Schouwspel op 10 december tussen 13.00 en 20.00 uur in voile glorie terug op de karakteristieke brink in Den Ham. Zo’n 150 acteurs nemen de bezoekers mee naar het jaar 1678. Een roerige tijd, waarin natuurgeneeskunst en toverij niet ongewoon waren. Er gebeurden onverklaarbare dingen. In Den Ham was er het kruidenvrouwtje Swaene Leefers, die druk was met hoefijzers, konijnenpoten en amuletten. 
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 02 Dec 2022 09:05

Jemig, leuke tips. Maar sommige 4 uur rijden voor ons 😵‍💫 even kijken wat er hier in de buurt te doen is.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Dec 2022 09:35

In andere regio's zijn natuurlijk ook erg leuke dingen te doen. Ik vond zelf het Midwinterfeest in Graft-De Rijp ook erg leuk toen ik er jaren geleden naar toe ging. Was voor ons paar uur rijden maar we vonden het echt de moeite waard.

https://alkmaarprachtstad.nl/midwinterfeest

Het Midwinterfeest in Graft-De Rijp is een evenement waar je ooit geweest moet zijn. Het zit niet voor niets in de top drie van meest bezochte evenementen in de gemeente Alkmaar.

Deze winter is het ein-de-lijk zover! Na een paar jaar van afwezigheid is het aankomende december weer tijd voor het Midwinterfeest in De Rijp. Voor de 10de keer zal het pittoreskecentrum van het dorp worden omgetoverd tot een gezelligwinterdorp met als thema ‘Historisch De Rijp’. Reserveer 10 en 11 december alvast in je agenda, want dit evenement wil je niet missen.

In december 2021 zou de tiende editie van het Midwinterfeest in Graft-De Rijp plaats hebben gevonden, maar vanwege de coronarestricties is dat verplaatst naar 10 en 11 december 2022. De Rijp is dan omgetoverd in een nog sprookjesachtiger dorp dan het gewoonlijk al is. We gaan terug naar de tijd van walvisvaarders, haringvangst en aanverwante activiteiten.

Meer dan 125 groepen en solisten treden op. Samen geven zij 350 gratis voorstellingen! De kerstmarkt zorgt voor extra gezelligheid.

https://www.midwinterfeest-graftderijp. ... eest-2022/
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Dec 2022 10:00

Ah goeie tip RN! Graaft- de Rijp is goed te doen voor ons.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Misoe

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 02 Dec 2022 11:26

Kleiner dan in de noordoostpolder, op Kampereiland is ook een lichtroute.
Op 15,16,17 december van 17-21.

https://www.ijsseldeltaboertbewust.nl/activiteit/kampereiland-in-het-licht-15-16-en-17-december/

En op 10 en 11 december is er Kerst in oud Kampen. Net zoiets als Dickens in Deventer is dat
https://kerstinoudkampen.nl/
<<

Winegum

Major Yipyapper

Bericht 02 Dec 2022 14:38

Leuk! Ik ben vlak voor kerst in Apeldoorn. Wat jammer dat die route pas na kerst is. Leek me wel leuk!

Ik ga binnenkort naar de ijssculpturenexpositie in Scheveningen: https://www.cooleventscheveningen.nl/ij ... eveningen/

Ben benieuwd hoe die is. Ben er al eens eerder geweest en toen was die gratis, nu moet je ervoor betalen. Hopelijk is het de moeite waard.

Die in Zwolle is er ook weer bijna. Daar ben ik een paar jaar geleden geweest, was ook leuk.

https://www.ijsbeelden.nl/?gclid=Cj0KCQ ... qrEALw_wcB
<<

Esperanza

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 02 Dec 2022 19:49

Leuk topic rapa nui!

In Utrecht is er dit weekend en volgend weekend een Japan Light & Food Festival. Ik zou er naar toe gaan, maar helaas lukt het voor mij nog niet.

https://www.uitagendautrecht.nl/eveneme ... d-festival
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Dec 2022 19:55

Misoe schreef:Kleiner dan in de noordoostpolder, op Kampereiland is ook een lichtroute.
Op 15,16,17 december van 17-21.

https://www.ijsseldeltaboertbewust.nl/activiteit/kampereiland-in-het-licht-15-16-en-17-december/

En op 10 en 11 december is er Kerst in oud Kampen. Net zoiets als Dickens in Deventer is dat
https://kerstinoudkampen.nl/

Leuke tips ! Kampereiland hou ik in de gaten.

En Kerst in Oud Kampen is inderdaad echt aanrader. Het is dat ik dit jaar naar Den Ham wil en dat is op zelfde datum.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Dec 2022 19:56

Las ik net.

Schaatsen onder de sterren
de Bijenkorf x Zwitserland Toerisme

Vanaf vrijdag 16 december veranderd het dak van de Bijenkorf Rotterdam in een sprookjesachtig verlichte wintertuin met een echte schaatsbaan.  

De schaatsbaan onder de sterren is er tot en met 13 januari 2023 en is dagelijks geopend van 12.00 tot de sluitingstijd van de winkel.

Een uur schaatsen kost 10 euro, inclusief huurschaatsen (eigen schaatsen niet toegestaan

https://www.debijenkorf.nl/reserveren?p ... chaatsbaan

https://indebuurt.nl/rotterdam/nieuws/i ... rf~272191/
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 02 Dec 2022 20:50

Dickens in Deventer, wel razend druk trouwens.
(Van de site);
Dit jaar vindt de 30e editie van het festijn plaats. Het Dickens Festijn is jaarlijks een groot succes en is één van de beeldbepalende evenementen van de Provincie Overijssel. Het Dickens Festijn in Deventer onderscheidt zich door het groot aantal optredens van acteurs en toneelspelers, van jong tot oud, koren, zangers en muzikanten en door de deelname van bewoners uit het Bergkwartier. U komt de acteurs en figuranten vooral op straat tegen, maar ook achter ramen of soms hoog op een dak. Dit alles maakt het festijn tot één groot ‘living outdoor- theatre’.
<<

Anansi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 03 Dec 2022 17:44

Kaarsjesavond in de Orchideeënhoeve.

Wandeling door donker Utrecht langs de lichtprojecties van Lumen.

Winter Wondertocht met een oldtimer VW busjes (in de buurt van de Lek & Linge).

Dwaalspoor in Dordrecht.

Lumineuze nachten bij Kasteel de Haar.
16 december 2022 t/m 8 januari 2023

De schaatsbaan op het Museumplein in Amsterdam.

Het openluchtmuseum in Arnhem heeft ook een hele leuke schaatsbaan.

Zuiderzeemuseum heeft Zuiderzeelicht.
Van 18 december 2022 t/m 8 januari 2023. Wandel in de avonduren door de sfeervol verlichte straatjes van het buitenmuseum en laat je meeslepen door het ontroerende verhaal over hoop, liefde en verlies. Een winterse beleving voor jong en oud.
<<

Ginny

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 03 Dec 2022 18:21

Zora schreef:Ik vind de kerstmarkt in Bourtange altijd zo knus!

Jaaa! Wij gaan volgend weekend 🤩
De kerstmarkt in Münster was ook erg leuk!
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 04 Dec 2022 13:32

Oh Bourtange klinkt leuk, misschien moeten wij daar ook maar even een kijkje nemen. We gaan sowieso naar Meppen (Dld).

Verdere tips:
Wildnights in Wildlands

Eindelijk kan je de magie van WILDnights weer ontdekken. Sinds drie jaar is WILDLANDS in de kerstvakantie ook weer ’s avonds open. Twee weken lang toveren we het park met een speciale route om tot een mysterieuze en sprookjesachtig verlichte wereld. Dit jaar groter dan voorheen: met nieuwe shows en de indrukwekkende licht- en lasershow op het vernieuwde Mondiala Plein. Zorg dat je erbij bent!

https://www.wildlands.nl/wildnights

China Lights in Emmen

https://chinalightsemmen.nl/
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 04 Dec 2022 13:47

Leuk topic. Ik zocht tips voor schaatsbaan regio Arnhem en zie een tip van Anansi, thanks!
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 05 Dec 2022 17:59

Lichtjesroute in Roermond voor kinderen. Weet even niet meer de echte benaming. Stond volgens mij ol de site van visit Roermond.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Dec 2022 21:56

Geen speciaal evenement maar wel leuk om te doen. Ga eens naar Harderwijk, echt een verrassend mooie en leuke stad.

Heb ik afgelopen zaterdag gedaan: gekopieerd van mijn FB:

https://www.mariusvandokkummuseum.nl/
Een museum waar hardop gelachen wordt, waar wildvreemden met elkaar in gesprek raken voor een schilderij en waar kinderen net zo veel plezier aan kunst beleven als grote mensen. Dat is uniek. Dat is het Marius van Dokkum Museum. Het enige geregistreerde museum in Nederland van een levende kunstenaar.

https://www.harderwijkopijs.nl/
Op deze ijskoude dag was het extra leuk om in wintersferen te komen door een poosje te kijken bij de ijsbaan van Harderwijk op IJs, op de markt midden in de stad. Ze hadden zoveel plezier en genoten volop.

https://stadsgidsenharderwijk.com/wandelingen/
Gisteravond besloten om vandaag eens naar Harderwijk te gaan, geen zin in te lange treinreisdag en had Hanzestad Harderwijk eigenlijk nooit goed bekeken, al heel lang geleden dat ik er was. Ik kon gelukkig, vrij spontaan, 10 minuten na aanvang nog meedoen aan een stadswandeling die begon in het oude stadhuis van Harderwijk, in de prachtige raadszaal. En daarna liepen we door de Hanzestad, vroegere Universiteitsstad heen.
Toen Amsterdam en Rotterdam nog dorpjes waren, was Harderwijk al een machtig lid van de Duitse Hanze.
De gids deed het erg leuk. Veel gezien van deze mooie stad, helaas de fresco's in de Grote Kerk niet want om kwart over drie besloot de gids er mee te stoppen, prima te begrijpen want kon hij nog voor het voetballen thuis zijn.

https://stadsgidsenharderwijk.com/wandelingen/

Harderwijk kreeg in 1231 stadsrechten van de Graaf van Gelre. Zuiderzeestad Harderwijk staat als sinds 1252 bekend als handelsstad. Toen Amsterdam en Rotterdam nog dorpjes waren, was Harderwijk al een machtig lid van de Duitse Hanze. De rijke Hanzehistorie is nog altijd voelbaar wanneer je door de smalle steegjes en de eeuwenoude stadsmuren wandelt. Je vindt hier meer dan 100 monumenten met prachtige geveltjes.

Harderwijk kreeg in 1648 de vijfde universiteit van Nederland. De universiteit werd opgericht door de Staten van Gelre. Op dat moment waren in de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden al universiteiten in Leiden (1575), Franeker (1585), Groningen (1614) en Utrecht (1636)
De universiteit in Harderwijk stond niet hoog aangeschreven. De meeste studenten kwamen naar Harderwijk omdat de kosten er lager waren dan elders.

Het Gilde van Harderwijker Stadsgidsen is een vereniging van vrijwilligers die al sinds 1996 stadswandelingen verzorgt door de historische binnenstad van Harderwijk. De gidsen vertellen het verhaal over het verleden, maar ook het heden. Het verhaal van de eeuwenoude Hanze-, Vestings-, Visserij-, Universiteits- en Garnizoensstad Harderwijk
Volgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd