Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Moestuin(tjes)

<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1635

Geregistreerd: 11 Jul 2018 17:09

Bericht 23 Apr 2021 17:46

Moestuin(tjes)

Ik kreeg van mij moeder van die AH moestuintjes. En ik ben helemaal hooked ermee. Vroeger al een klein moestuintje gehad en eigenlijk zou ik het toch wel erg leuk vinden als dat weer zou lukken. Nu zitten die van mij pas sinds gisteren in de grond. Maar ik ben wel benieuwd naar jullie moestuintjes en moestuinen, tips, updates etc. :banaan:
<<

Weilandjes

Noob

Berichten: 197

Geregistreerd: 18 Apr 2020 08:26

Bericht 23 Apr 2021 19:59

Re: Moestuin(tjes)

Wij hebben een moestuin van ongeveer 300m2. Mijn man wil er een soort klein voedselbos van maken. Dat duurt nog wel even. We wonen hier nu bijna 2 jaar en zijn vorig jaar begonnen. Dus voor alles volgroeid is...

Alles wat nog niet naar buiten kan, staat nu in bakken voor een zijraam waar veel zon op staat. Na de ijsheiligen gaat het naar buiten.

We hebben nu onder andere: appelboom, kersenboom, perenboom, kiwiplant, framboos, bramen, bosbessen, aardbei, doperwt, tomaat, komkommer, maïs (kleine kolfjes dacht ik), diverse soorten sla, rabarber, diverse kruiden en nog veel meer. Sommige dingen gebruik ik niet om zelf op te eten (lusten we niet) maar is dan weer goed voor de grond. Het eindproduct geef ik dan weg.

Omdat het zo groot is hebben we een een IBC vat van 1000 liter om regenwater in op te vangen.
Vorige week heeft mijn man 4 volle aanhangers met compost gehaald. In de winter hadden we er stro met mest van de geiten opliggen (mulching). Ziet er niet uit maar wel goed voor de grond. Tevens bescherming tegen de kou.

In de fruitboompjes kwam al bloesem. Ik hoop dat het de vorst overleefd. De kinderen willen zo graag vers fruit plukken voor ze naar school gaan 🤣.

Wat wil je nog meer gaan planten/zaaien?
<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1635

Geregistreerd: 11 Jul 2018 17:09

Bericht 23 Apr 2021 21:26

Re: Moestuin(tjes)

Wat gaaf Weilandjes! Ik wil sowieso nog paprika, rucola, aardbeien en komkommer er nog bij hebben. Maar ik denk dat ik met de paprika, komkommer en de aardbeien een beetje vals ga spelen en daar kleine stekjes van koop. Maar wil ook proberen zaadjes van de paprika te planten...
<<

Rose.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2363

Geregistreerd: 04 Sep 2013 20:13

Bericht 23 Apr 2021 21:51

Re: Moestuin(tjes)

Haha wat leuk, Agnes!
Mijn vriend heeft een moestuin (echt in zo'n moestuinen gemeenschap zeg maar). Ik zelf heb 2 kasjes in de vensterbank staan momenteel. Grotendeels gevuld met AH moestuintjes, maar ook een paar andere dingen als paprika, bloemkool, broccoli en wortel. Die van AH gaan mega snel en de bloemkool en broccoli ook. Ik app je morgen wel even foto's ;-)
Het is helaas al de laatste week bij AH, moet er nog 4 ... Maar denk dat ik dat niet ga redden. Tenzij een van m'n vrienden die toevallig net allemaal voor me heeft.
Mijn blog: http://www.enjoycelife.nl

Want de allermooiste bloemen, groeien vlak langs het ravijn
En om die te kunnen plukken moet je durven bang te zijn ♥
<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1635

Geregistreerd: 11 Jul 2018 17:09

Bericht 24 Apr 2021 11:18

Re: Moestuin(tjes)

Leuk Rose! Ik ben wel benieuwd naar je foto's haha. Ik krijg straks van mijn moeder nog Salie en Rucola. Alles wat ik nu nog krijg is mooi meegenomen. Wil ze toch niet allemaal, want het merendeel lust ik niet of gebruik ik niet. Straks ook zaadjes uit de paprika planten. Ik ben benieuwd of daar wat uit gaat komen!
<<

Marquise

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 39

Geregistreerd: 23 Apr 2021 20:11

Bericht 24 Apr 2021 16:59

Re: Moestuin(tjes)

Wij hebben hier een postzegelformaat balkon en op moment van schrijven is vriend druk in de weer met onder andere de moestuinmaatjes van AH (eigenlijk vooral met onze nieuwe balkonbakken te vullen en de verticale kruidentuin aan te passen).

Van de moestuinmaatjes hebben we nu: palmkool en inkarnaatklaver, sperzieboon en wilde marjolein, spinazie en koriander, rucola en salie, spitskool en dille, en cherrytomaat en dropplant. Een aardig deel is al ontkiemt en zeker die sperzieboon gaat hard. Ik denk dat ik zelf nog los eens kamille en korenbloem haal omdat ik die gewoon leuk vind.

Daarnaast hebben we een mini verticale kruidentuin gemaakt van een rek uit een kast en plastic flessen die aan de balustrade vastzit. Daarin zit een bieslook die onverwoestbaar is, rozemarijn, tijm, munt en dat soort spul. En ik vergeet bijna een van de balkonbakken waar twee aardbeienplantjes in zitten.

En dan nog een roos, een sering, kattengras en straks nog wat bij-vriendelijke bloemen in andere balkonbakken. Het blijft hier wel allemaal vrij klein natuurlijk maar dat gaat ook en van die Ehlo flower bridges zijn wel praktisch.
<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1635

Geregistreerd: 11 Jul 2018 17:09

Bericht 25 Apr 2021 08:55

Re: Moestuin(tjes)

Marquise, jullie hebben veel op zo'n klein plekje!
<<

Marquise

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 39

Geregistreerd: 23 Apr 2021 20:11

Bericht 25 Apr 2021 11:39

Re: Moestuin(tjes)

Ja dat zat ik me later eigenlijk ook te bedenken maar dat komt vooral omdat ons balkon nog geen meter breed is, je kunt er geen terrasset kwijt dus dan blijft er wel wat ruimte over. :D En die Elho flowerbridges en zo'n verticale flessen kruidentuin zijn behoorlijk ruimte besparend. Die laatste is gebaseerd op een lowtech idee van Willem Van Cotthem; https://containergardening.wordpress.com/2007/08/14/gardening-ideas/

Ik moet er trouwens wel bij zeggen dat vriend wat bonsai technieken heeft losgelaten op de sering en de roos waardoor ze redelijk klein blijven. Alles zal hier trouwens wel mini blijven maar alsnog wel erg leuk. Alleen onze bieslook trekt zich nergens wat van aan en groeit als een gek.

Het is wel echt vriend zijn hobby, ik heb nul groene vingers maar ben vooral goed in ideeën verzinnen en de materialen vinden. :smile:
<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1635

Geregistreerd: 11 Jul 2018 17:09

Bericht 26 Apr 2021 07:56

Re: Moestuin(tjes)

Haha super leuk dat jullie het (toch een beetje) samen doen!
<<

Marquise

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 39

Geregistreerd: 23 Apr 2021 20:11

Bericht 30 Apr 2021 17:01

Re: Moestuin(tjes)

Ja, inmiddels is een deel al in de bakken buiten geplant en met uitzondering van de dropplant is alles ook ontkiemd. :banaan: Ik ben heel benieuwd wat het allemaal gaat geven.
<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1635

Geregistreerd: 11 Jul 2018 17:09

Bericht 01 Mei 2021 09:22

Re: Moestuin(tjes)

Gaat goed, Marquise!

Ik had nog zaadjes uit een cherrytomaatje gehaald en geplant en deze komt nu al boven de grond! Zo leuk! Mijn rucola gaat als een speer. Alleen de paprika komt nog niet boven (had van iemand een zakje met zaadjes gehad).
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 01 Mei 2021 09:45

Re: Moestuin(tjes)

Agnes, ik had dit jaar zaadjes van cherrytomaatjes en paprika uit de koelkast gehaald en de cherrytomaatjes kwamen na een paar dagen al uit, de paprika duurde denk ik wel twee weken. Kan nog goed komen dus!
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 09:27

Bericht 02 Mei 2021 16:49

Re: Moestuin(tjes)

Wat een leuk topic en wat leuk dat mensen enthousiast worden door de moestuinmaatjes.

Agnes, wanneer je dit jaar nog paprika's wilt, kan je het beste planten kopen. Het is nu te laat om ze nog te zaaien, ze groeien in het begin erg traag. Volgend jaar kan je tussen januari/maart ermee starten en een kap (of plastic zakje) eroverheen doen, om te zorgen voor een warmere omgeving dan een open bak.

Weilandjes, wat gaaf zeg een eigen voedselbos aanleggen! Prachtig! En mooi denk ik om te zien hoe het elk jaar mee vorm krijgt.

Zelf heb ik een moestuin van 150m2, ook met een watercontainer (alleen moet ik die nog aansluiten). Ik heb het volgende: aardbeien, aardappelen, aalbessen, gele frambozen, zwarte bes, rabarber, gele ui, rode ui, sjalot, wortelen, knoflook, bieten (2 soorten), bosui, pluksla, rucola, kropsla, radijs, rammenas, gember, paprika, 5 soorten tomaten, prei, broccoli, boerenkool, spruiten, mais (gewone en popcorn), komkommer, courgette, zoete aardappel, aardpeer, doperwten, sugar snaps, kapucijners, witte krombek, bruine bonen, lage slabonen, stokbonen (sperziebonen), ying-yang/orca bonen, zwarte bonen, kieviet bonen, snijbonen en nog een soort roze bonen (even de naam kwijt). Dit jaar geen peper, omdat ik nog genoeg heb, maar meestal ook vijf peper soorten.

Qua kruiden of voor de thee; peterselie, dille, basilicum, oregano, tijm, citroentijm, kamille, doopplant, kerrieplant, salie, munt, pepermunt, chocolade munt en bieslook.

Daarnaast ook elk jaar zeer veel bloemen; zonnebloemen (reuze en normale, zinnia, roze en witte lavatera, margriet, phacelia, korenbloem, klaproos, grootkaasjeskruid, anjer, goudsbloem, afrikaantjes (gele, oranje en circus), slaapmutsje en nog veel meer soorten wilde bloemen mix voor de insecten.
Ik kijk nu al uit naar een heel bloemenveld vol, zo prachtig! Dit jaar plant ik ook veel afrikaantjes her en der door de tuin heen.

Oh en door hier ben ik toch verstag gegaan en heb ik nog gipskruid gekocht!

Ik zal vast nog het een en ander vergeten zijn, maar zaai elk jaar een deel standaard en elk jaar een paar nieuwe soorten om uit te proberen.
Veel van het voorgezaaide staat overdag al buiten, 's nachts sommigen, ik durf toch nog niet alles aan afgelopen nacht werd het 1 graden. Nu laten wennen aan de zon, als die er is en dan over twee weken starten met uitplanten!
<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1635

Geregistreerd: 11 Jul 2018 17:09

Bericht 04 Mei 2021 13:51

Re: Moestuin(tjes)

Dat wist ik niet Wolfinschaapskleren! Nou ja ik laat de paprika maar even staan en anders of volgend jaar of misschien dat ik nog een plantje koop.
Jij hebt trouwens veel! Maar ook lekker de ruimte zo te lezen. Heb je dat in je eigen tuin of huur je ergens een plekje voor een moestuin?
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5349

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 04 Mei 2021 14:06

Re: Moestuin(tjes)

Ik heb heel veel paprikaplantjes. Ze zijn nog mini hoor, vriend heeft ze begin februari gezaaid en heeft er onwijs veel gedaan. Ik wil wel wat naar je opsturen Agnes? Dat kan volgens mij wel in een bubbeltjes envelop en dan met de worteltjes in een zakje met vochtig keukenpapier.
10.04.17
<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1635

Geregistreerd: 11 Jul 2018 17:09

Bericht 04 Mei 2021 19:31

Re: Moestuin(tjes)

Wat lief Saga! Zou wel heel tof zijn. Ik stuur je ff een PB :)
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 09:27

Bericht 05 Mei 2021 16:50

Re: Moestuin(tjes)

Agnes schreef:Dat wist ik niet Wolfinschaapskleren! Nou ja ik laat de paprika maar even staan en anders of volgend jaar of misschien dat ik nog een plantje koop.
Jij hebt trouwens veel! Maar ook lekker de ruimte zo te lezen. Heb je dat in je eigen tuin of huur je ergens een plekje voor een moestuin?

Ik huur een stukje bij een volkstuin 1,5 straat bij mij vandaan. Ideaal, niet te ver weg.
<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1635

Geregistreerd: 11 Jul 2018 17:09

Bericht 12 Mei 2021 17:53

Re: Moestuin(tjes)

Ik ben bang dat ik mijn plantjes verpest heb... Nadat ik ze moestuin mest heb gegeven zijn ze met z'n allen (op de aardbei na) gaan hangen. Zo jammer!
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 09:27

Bericht 14 Mei 2021 20:18

Re: Moestuin(tjes)

Oh wat jammer Agnes! Hoe staan ze er nu bij? Kleine wortels kunnen verbranden door mest.

Ik bedacht mij dat we hier zaden en planten met elkaar kunnen ruilen of tegen verzendkosten oid! Meeste zaden zullen van het najaar zijn, maar wie weet nu ook al.
Ik moet bijvoorbeeld mijn chocolademunt opnieuw stekken en kan een paar stekjes bewaren en opsturen per post. In een enveloppe met nat spul eromheen moet dat lukken, mits ik niet op zaterdag op de bus doe.

Heeft er iemand interesse? Pas op: woekert ondergronds behoorlijk. Beste is om in pot (of pot ingraven) te houden. Heerlijk voor in de thee, ook goed te drogen.
<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1635

Geregistreerd: 11 Jul 2018 17:09

Bericht 14 Mei 2021 20:55

Re: Moestuin(tjes)

Echt?! Dat wist ik niet... Nou ja volgend jaar nieuwe ronde dan maar! Misschien dat ik de tuinkers nog opnieuw probeer, dat kan volgens mij wel het hele jaar door?

Leuk idee trouwens! Ik heb alleen geen idee over de timing enzo😅
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 15 Mei 2021 07:15

Re: Moestuin(tjes)

Dat vind ik wel leuk Wolf!! Wij hebben citroenmunt en die heb ik per ongeluk ook niet in een pot gezet haha ik wil wel chocomunt in een pot! Heb alleen nog niks te ruilen geloof ik...
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:08

Bericht 15 Mei 2021 07:56

Re: Moestuin(tjes)

Leuk om jullie enthousiasme over de (moes)tuin te lezen. Ik ben ook weer druk met al mijn plantjes. Het 2de jaar dat ik nu bezig ben met de moestuin. Helaas dit jaar zo druk met andere dingen dat het goed voorzaaien er een beetje bij ingeschoten is, maar dat wat ik heb voorgezaaid heeft het over het algemeen goed gedaan. Benieuwd wat ervan gaat overblijven en wat er gaat opkomen in de volle grond.

Heb dit jaar spinazie, bietjes, boerenkool, broccoli, verschillende paprika's en tomaten, radijs, sla (maar die doet precies niks), prij, selderij, verschillende bonen, maïs, (zoete) aardappel, knoflook, wortel, rode ui en bast vergeet ik nog wat.
Hebben ook kruiden staan en hoop die vandaag nog wat aan te vullen, mijn vriend is jarig en heeft kruidenplanten gevraagd als cadeau.

Zo heerlijk om nu alles weer op te zien komen!

Leuk om evt wat te ruilen. Heb anasmunt, aantal plantjes, daar kan ik van stekken nu en citroenmelisse. Verder zal het wat meer wachten zijn tot het najaar. Ow wacht, heb nog radijszaad liggen van vorig jaar en Oost-Indisch kers. Dus als iemand wil, roep maar!
Ik heb wel interesse in de chocomunt!
Laatst gewijzigd door Meneer de Uil op 15 Mei 2021 18:56, in totaal 1 keer gewijzigd.
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 09:27

Bericht 15 Mei 2021 17:07

Re: Moestuin(tjes)

Agnes schreef:Echt?! Dat wist ik niet... Nou ja volgend jaar nieuwe ronde dan maar! Misschien dat ik de tuinkers nog opnieuw probeer, dat kan volgens mij wel het hele jaar door?

Leuk idee trouwens! Ik heb alleen geen idee over de timing enzo😅

Nee, is ook een gek idee dat wortels kunnen verbranden door mest.
Tuinkers kan inderdaad nog, alle bonen, kolen en veel sla soorten kunnen nu ook nog. Courgette kan ook nog. Als je vragen hebt, stel ze maar!
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 15 Mei 2021 17:11

Re: Moestuin(tjes)

Doen jullie ook echt rooien van bloembollen? Ik heb een aantal zakken gekocht en sommigen moet je rooien. Heb ik nog nooit gedaan! Ben ik nog een beetje aan het leren allemaal 😇maar dan ga je dus echt die units allemaal weer opgraven?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 09:27

Bericht 15 Mei 2021 17:12

Re: Moestuin(tjes)

Zora schreef:Dat vind ik wel leuk Wolf!! Wij hebben citroenmunt en die heb ik per ongeluk ook niet in een pot gezet haha ik wil wel chocomunt in een pot! Heb alleen nog niks te ruilen geloof ik...

Dat maakt niet uit,verzendkosten is prima. Citroenmunt klinkt ook goed! Ik zou hem op tijd uit gaan graven voor je het weet komt hij zo een meter verder te voorschijn en zitten de wortels dus ook al zo ver onder de grond.

Wil je mij je adres pmen? Dan probeer ik ze allemaal tegelijkertijd te verzenden.

@meneer de uil wil je je adres ook pmen? Oeh ananasmunt mag ik daar een stekje van?

Ik heb ook nog goudsbloem, klaproos, lavatera, afrikaantjes, akeli en nog wat bloemenzaad. Bieslookzaad heb ik ook nog voldoende.
Iemand interesse in regenboog snijbiet of palmkool? De eerste vind ik niet lekker (wel erg mooi!) en de tweede doe ik dit jaar niet, liever veel boerenkool.

@zora, nee die laat ik gewoon zitten! Gaat tot nu toe elk jaar goed.
Volgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers