Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Het 'maak je hoofd leeg met een rustgevende hobby' - topic

<<

Maple

Kletskop

Bericht 13 Jul 2024 09:58

Het 'maak je hoofd leeg met een rustgevende hobby' - topic

Misschien dat hier wel meer animo voor is. Ik merk dat ik eigenlijk veel te weinig rust en ontspanning voor mezelf pak. Heel snel een vol hoofd, op dit moment een pittig psychologisch traject, daarnaast sowieso een hoop verwerking waar we doorheen gaan en moeten. En los daarvan zuig alle prikkels sowieso altijd al op, doe ook weinig om overprikkeling te voorkomen en had ik al helemaal niet echt een manier om dat allemaal weer een soort af te laten vloeien. Ik duik vooral graag in mijn telefoon, ben dan úren verder en eigenlijk daarna compleet overprikkeld. Wat zich ook weer resulteert in slecht slapen, kort lontje, noem maar op. Dat moet dus anders.

Wandelen helpt me sowieso om mijn hoofd leeg te maken, lekker met een muziekje erbij. Maar met al die regen wilde ik toch ook eens op zoek naar iets wat ik ontspannen binnen kan doen. En zo toog ik afgelopen week naar de action en heb ik eens voor het hobbyschap gestaan. Ik nam een Diamond painting mee en dat was meteen een schot in de roos, want dat werkt toch een partij ontspannend!

Andere dingen die ik nog overweeg is om weer af en toe te gaan kleuren, of om stenen te gaan beschilderen, die ik dan tijdens een wandeling bijvoorbeeld weer laat zwerven. Al moet ik voor het stenen beschilderen denk ik wel redelijk wat spullen aanschaffen.

Maar nu even voor de diamond painters onder ons: Hoe bergen jullie je paintings naderhand op? Ik ben nu bezig met eentje van 40x60cm en heb een tekenmap gekocht waar ik die dan in op kan bergen als ik hem aan de kant wil hebben. Maar als ze klaar zijn, wat dan? Hangen jullie ze allemaal op in huis, geven jullie ze weg of bewaar je ze in een soort map? En als je ze ophangt, heb je dan een soort lijst waar hij in hangt, of een wissellijst oid?

En heeft iemand ervaring met een eigen foto als diamond painting, wordt dat een beetje mooi?
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Jul 2024 10:24

Re: Het 'maak je hoofd leeg met een rustgevende hobby' - top

Ik doe het zelf niet maar mn moeder heeft eens zo’n foto gekregen. Van een afstand is het nog wel ergens te zien dat wij het zijn met zn allen maar ik zou het niet aanraden haha.

Zelf ben ik van de muizenhuizen bouwen maar sjeez dat geeft ook een zooi en dat huis heb ik eigenlijk geen ruimte voor :laughcry:
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Siesa

Major Yipyapper

Bericht 13 Jul 2024 11:01

Wat goed dat je wat minder op de mobiel wilt en daarom creatieve activiteiten wil doen.

Ik heb die miniatuur setjes bij de action geprobeerd, moet je een bloemenwinkel maken ofzo. Nou, ik kreeg daar moordneigingen van 🤣 heb het weggegooid want ik werd er niet rustiger van. Bleef continu aan mijn vingers plakken of juist helemaal niet.
Heb daar te dikke vingers voor denk ik.

Volgens mij heb je bij stenen schilderen helemaal niet zoveel nodig. Stenen ja en een primer. Verf natuurlijk en lak. Je kan ook met stiften gaan werken. Net wat je zelf fijner vindt.

Misschien is (porselein) stippen dan ook iets voor jou?

Ik maak ook wel eens kaarten. Verstuur ze nooit dus ik heb ze vorig jaar geschreven en bij iedereen in het bejaardenhuis een kaart in de brievenbus gedaan.
Ik ken iemand die er werkt en ze zei dat ze mensen dat zo leuk vinden, vooral degene die nooit post krijgen (de meeste).
Ik gebruik daarvoor 3d, dus lekker knippen en plakken maar ook tekenen of verven en borduren.

En heb je aan bakken gedacht? Dat vind ik heel rustgevend.
Is wel wat prijziger. Mijn man neemt af en toe wat mee naar zijn werk, ik deel uit in de familie of de buurt. Zo hoeven we het niet altijd zelf op te eten. Ben daarom wel meer brood gaan bakken, dat weten we dan wel zelf op.

Diamant paintings heb ik ook gedaan, is echt verstand op nul en gaan. Maar ik deed er niets mee en gooide het weg. Dus nu ben ik weer gaan borduren en dat vind ik leuk.
En stekken met planten vind ik ook ontspannend. Mijn huiskamer wordt steeds groener, is ook rustgevend.
Lego vind ik geweldig (kan je ook huren), naaien en plotteren.
En spelletjes spelen vind ik echt leuk maar dat is met andere.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 13 Jul 2024 11:19

Ik vind diamond painten op zn tijd ook wel ontspannend. Ik hang ze niet allemaal op in huis,want het stomme is dat ik ze bijna nooit leuk genoeg vind om op te hangen. Ik hou meer van andere dingen aan de muur. Maar het diamond painten vind ik wel leuk en ontspannend om te doen.

Een foto heb ik nog nooit gedaan, maar lijkt me wel leuk om eens te proberen. Ik heb wel een aantal schilderijtjes gemaakt in het verleden, dat was dus al kant en klaar op een soort canvas met een lijst eromheen. Deze heb ik opgehangen in onze caravan en ik vind het erg leuk geworden. Verder vooral wat kleine gemaakt om mee te beginnen en voor op vakantie, dan vind ik kleine projecten wat fijner. Sommige heeft mijn dochter nu, die vond ze mooi. Liggen er ook een paar afgerond op een stapeltje in een grote la. Heb er ook al eens eentje weggegeven. Toevallig ben ik nu met een grote bezig die ik wel echt heel mooi vind en waarschijnlijk wel wil ophangen. Daar wil ik dan een mooie lijst voor kopen, denk wel iets van een wissellijst zodat ik altijd nog kan veranderen als ik zou willen.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 13 Jul 2024 11:25

Mijn rustgevende hobby is m'n nagels doen met gellak. Ben ik toch zo anderhalf uur zoet mee en ik lak ze elke week. Ook geen troep van verder. 😃👍
❤️ 7 juni 2018
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Jul 2024 11:44

Diamond painting, is meestal weggooien erna. In vind stickeren op nummer, kleuren op nummer, lijnpuzzels ook heerlijk!
08/2018
05/2021
<<

Maple

Kletskop

Bericht 13 Jul 2024 12:00

Haha weggooien vind ik dan weer echt zonde, na al die uren werk! Ophangen ben ik ook niet helemaal overtuigd van, maar ik heb wel een plekje ergens in de hal waar het misschien nog leuk tot zijn recht kan komen.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 13 Jul 2024 13:03

Je hebt wel hele leuke miniatuurhuisjes van Robotime, ik heb een tuinhuisje gemaakt met werkend lampje die in je boekenkast past. Deze:

https://www.robotime.nl/products/roboti ... rden-house

En de laatste tijd doe ik ook vaak schilderen op nummer. Deze heb ik onlangs gemaakt, zit mega veel uur werk in maar ook heel fijn om te doen en het staat nog mooi in onze woonkamer ook.

https://figuredart.nl/products/schilder ... FIQAvD_BwE
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Jul 2024 14:51

Oh ja puzzelen word ik ook helemaal zen van maaf kan dan moeilijk stoppen en ben meestal met 2 dagen erdoor heen. Ik maak ze van Wasgij, die zijn erg leuk.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 13 Jul 2024 16:22

Diamond painting vind ik heerlijk maar het eindresultaat echt foeilelijk daarom doe ik het maar niet. Ik sport veel om mn hoofd leeg te maken en te houden. En gewoon planningen op papier maken en dan lekker met kleurtjes bezig zijn ga ik ook goed op.
2015 💙
<<

Auxo

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 13 Jul 2024 18:41

Ik doe ook Diamond Painting, werkt inderdaad erg rustgevend. Maar ook hang ik ze niet op, dus tik ik ze zo goedkoop mogelijk op de kop. Dan vind ik het minder zonde om ze weg te gooien.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 13 Jul 2024 18:58

Ik ga dan borduren. De meeste die ik gemaakt hebben heb ik ook in het verleden opgehangen in huis. Mooi laten inlijsten en ophangen. Nu liggen ze nog boven te wachten tot ze opgehangen kunnen worden.

Alleen op een gegeven moment kan het niet meer worden opgehangen. Ik wil daarom gaan leren haken, zodat ik bijvoorbeeld een plaid voor op bed kan gaan maken.

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Jul 2024 20:22

Haken vind ik wel rustgevend. Ik heb vorige week mijn derde deken afgerond. De laatste heb ik 2,5 jaar over gedaan, dus het duurt best lang voordat het huis uitpuilt. Ik doe het vaak met een serie erbij, dan hebben mijn handen ook wat te doen.
Nu ben ik begonnen met een vlaggenlijn, weet nog niet of we die voor de tent doen of met verjaardagen. Knuffeltjes kunnen ook, maar na een stuk of 5 knuffeltjes vond ik het ook wel weer genoeg om in huis te hebben.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 13 Jul 2024 21:05

Ik vind naaien best rustgevend. Doe het veeeeel te weinig momenteel. Door het sporten wat ik nu doe word ik ook rustig. Hopelijk in het najaar naaien weer meer oppakken.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Myloon

Kletskop

Bericht 13 Jul 2024 21:12

Wat goed dat je afleiding zoekt en het hier deelt!
Diamond painting heb ik ook wel gedaan, maar wat andere ook schrijven, wat doe je daarna met die dingen. Tegenwoordig dus eigenlijk niet meer.
Nu maak ik veel japanse puzzels, lezen of beetje wroeten in de (moest)tuin.
Als mijn hoofd echt vol zit laat ik mijn telefoon thuis en ga een stuk wandelen. Even alleen, niet de afleiding van appjes, belletjes ofzo. Ik ben dan ook meer gefocust op wat er buiten om mij heen gebeurt. En dat is soms best bijzonder. Praatje maken met een onbekende, mooie vogel die oppeen voorbij vliegt ofzo.
20-09-2013 N. & T. Geboren!
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 13 Jul 2024 21:32

Handlettering vind ik heel rustgevend. En dan maak ik meestal iets 'nuttigs', zoals de planning voor de komende week of gepersonaliseerde kaarten. Puzzelen vind ik ook leuk, ook wel samen met de kinderen.

En wandelen, dat werkt nog altijd het best om mijn hoofd leeg te maken.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 14 Jul 2024 09:28

Ik heb een tijdje Happy Stones gemaakt en dat vond ik echt heel leuk. Je wordt er makkelijk beter in en omdat je ze buiten legt heb je er weinig troep van.

Ben gestopt omdat mensen/familie er echt belachelijk over deden en ik het daarom niet meer relaxed vond. Zonde eigenlijk.
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Amelie123

Kwebbel

Bericht 14 Jul 2024 11:27

Ik vond die happy Stones maken ook heel leuk. Gewoon met die verfstiften en vernis vande Action, zoveel hoef je dus niet aan te schaffen.

Fotoboeken maken vind ik ook leuk om te doen. En tekenen. Een dagboek bijhouden met mooie kleurtjes en handlettering erin verwerkt ook leuk (op tiktok zijn daar leuke voorbeelden van te vinden)
Koken vind ik ook erg leuk om te doen.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 14 Jul 2024 11:44

Ik ga voor mezelf soort schilder op nummer bestellen maar dan met enkel zwarte stippen.
Is prima te doen in bed en misschien kan ik m nog op de wc hangen ofzo.

https://ohmydotz.nl/collections/stippelschilderij
30-04-2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 21 Jul 2024 20:11

Dit soort klei / pottenbak pakketten lijken mij ook altijd heel leuk. Van deze kan je zelfs kaarsen maken. Ik heb vroeger echt pottenbakken gedaan op school en dat vond ik zo leuk.
https://sculpd.eu/products/scented-cand ... 1136370348
Let's discover the world together.
<<

Smurfin

Gebruikers-avatar

Noob

Bericht 23 Jul 2024 14:36

Ik doe veel aan diamond painting. Sommige bewaar ik, andere belanden in de kast. Ook maak ik soms een painting van een geboorte kaartje door een bekende of een andere foto. Heb ook mijn eigen trouwfoto gemaakt en die hangt boven ons bed. Als je van een eigen foto of iets een painting wil maken moet je hem minimaal wel 40x40 doen anders komt het niet mooi uit.
Liefde is een gevoel dat je voelt als je een gevoel voelt dat je nog nooit gevoeld hebt!

Afbeelding
<<

Auxo

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 24 Jul 2024 12:34

Mocht iemand Diamond Painting fijn vinden maar niet weet wat je ermee moet doen maar weggooien zonde vindt; ik heb er net bij Wibra 2 gehaald voor €1,75 per stuk. Dan vind ik het zelf nooit zo erg om ze weg te gooien, maar ben ik wel lekker bezig.
<<

Macaron

Kwebbel

Bericht 26 Jul 2024 08:57

Borduren, haken of legpuzzels vind ik leuk om m'n hoofd bij leeg te maken. Of kleuren.
<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 26 Jul 2024 20:44

Ik doe ook diamond painting, maar alleen de mooiste krijgen een plekje in de werkkamer of bewaar ik in mijn hobbykast. Scrapbooken werkt voor mij ook heel ontspannend. Old school foto's printen en deze op een leuke en creatieve manier in een album plakken. Je hebt er alleen best wel wat spullen voor nodig om leuke creaties te kunnen maken. Ik heb ook een tijdje kleuren voor volwassenen gedaan, maar dat was toch niet zo mijn ding. Misschien een idee?
En macrofotografie werkt voor mij ook heel erg goed.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 12 Aug 2024 22:40

Ik zag dit net langs komen een ziet er ook rustgevend en satisfying uit.

https://ohmydotz.nl/collections/exclusi ... 3709280556

https://www.instagram.com/oh.my.dotz?igsh=N2VicjU0enpiNDk0
Let's discover the world together.
Volgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd