Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Sinterklaasjournaal 2017

<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 15 Nov 2017 21:16

Sinterklaasjournaal 2017

Klopt het dat hier nog geen topic over is?

Wat vinden jullie (kinderen) ervan?
Ik kon het vanavond niet zien maar na een heleboel FB berichten en appjes heb ik de uitzending net even terug gekeken. En tja... ik weet niet welke kant het op gaat maar tot nu toe is het maar een vreemd verhaal met al die mannen aan boord. Er wordt flink gespeculeerd in ieder geval.

De kinderen vinden het ook maar vreemd. Continu vragen van wie zijn die mannen, hoe komen ze aan boord, wat doen ze daar, waar zijn de pieten en natuurlijk de grootste zorg: zijn dat mijn cadeautjes die in het water liggen?

Het wordt er allemaal niet makkelijker op in ieder geval en ik ben heel benieuwd naar de uitzending van morgen!

*dit topic is niet bedoeld om de eindeloze zwarte pieten discussie te gaan voeren*
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Pinkel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:25

Bericht 15 Nov 2017 21:21

Re: Sinterklaasjournaal 2017

Mijn dochter kijkt het in de klas en thuis kijken we het ook. Ze had wel zoiets van o jeetje ik hoop maar dat het goed komt met alle pakjes! Om vervolgens te zeggen dat Sinterklaas dat vast wel kan fiksen! :smile:
Afbeelding

Afbeelding
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 15 Nov 2017 21:36

Re: Sinterklaasjournaal 2017

Die mannen zijn de pieten. Dat is mn antwoord.
Ik vind het weer leuk.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3293

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:20

Bericht 15 Nov 2017 21:40

Re: Sinterklaasjournaal 2017

Wij kijken steeds 's ochtends terug dus alleen John Jones gezien vanmorgen maar er komen dus nog veel meer mannen? Ben heel benieuwd zeg!

Dochter maakt zich wel een beetje zorgen over die cadeaus ja. En die storm vindt ze ook niet fijn. Het is dus best spannend voor haar. Ik vind het elk jaar weer leuk om te kijken :yes:
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 15 Nov 2017 21:41

Re: Sinterklaasjournaal 2017

Jeroen Spitzenberger. Volgens mij die jongen van sesamstraat, presentator van the Phone.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 15 Nov 2017 21:42

Re: Sinterklaasjournaal 2017

Ik vind het elk jaar minder leuk worden. Ik vind de focus op de stad waar de intocht is niet leuk voor de kinderen (N. kijkt dan bijv. even niet). Ik vind de spanning in het verhaal elk jaar onnodig voor de kinderen (althans, de mijne). Ik vind het stom dat ze bij de eerste uitzending nog geen Sint en Piet lieten zien, dat is hetgeen de kinderen zó naar uitkijken wanneer het Sinterklaasjournaal weer begint. Die cadeautjes in het water vind ik ook zo apart. N.'s reactie: "Wat als er iets in mijn pakje zit wat elektisch is en iets met batterijen? Dan kan het nu kapot zijn!" Ik snap haar helemaal.

Ik kan door blijven gaan, maar ik vind het Sinterklaasjournaal tot nu toe gewoon echt niet leuk. Die mannen, nog geen Piet gezien (kijken kinderen ook zo naar uit), die spanning over de boot en pakjes.. zo jammer.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 15 Nov 2017 22:04

Re: Sinterklaasjournaal 2017

Ik vind het ook wat tegenvallen.
B was best wel nerveus en verdrietig. Wat nou als het niet goedkomt met de boot, of als er nog meer cadeautjes overboord gaan en die van haar zit er ook tussen. Komt Sinterklaas wel veilig aan?
Ze zei letterlijk: 'Ik maak me zorgen'.
En inderdaad, ze vraagt zich ook af wie die mannen zijn. Het zijn in ieder geval mannen met verschillende achtergronden, vraag me af welke kant dat op gaat.
<<

Anoniem313

Bericht 15 Nov 2017 22:07

Re: Sinterklaasjournaal 2017

Ik vind Jan Boerenfluitjes grappig :smile:
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 15 Nov 2017 23:19

Re: Sinterklaasjournaal 2017

Of mn dochter is niet zo slim, of gewoon nuchter, maar ze heeft nog niet gevraagd naar de pieten (sinterklaas heeft ze immers wel gezien?), ze weet van de storm maar zegt over 3 daagjes komt Sint in Nl. Over de cadeautjes maakt se zich ook niet druk. Ik probeer t juist wel eens wat aan te dikken maar komt geen echte reactie uit.
Vanavond waren we bij mn broer en toen zei ik: oh t is al begonnen. Ff kijken naar haar reactie. Zegt zij: maar dan kan ik toch nog gewoon een klein stukje zien? Maar ik had t opgenomen dus ze kon t gewoon thuis kijken;)
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem231

Bericht 16 Nov 2017 06:04

Re: Sinterklaasjournaal 2017

Ik heb het ook gekeken. Ik vind er niet zoveel van. Zoon is nog niet zo oud dat hij de spanning mee krijgt. Hij kan wel precies vertellen wat er gebeurd is. En die mannen, ja geen idee. Ik had nog niet bedacht dat hun de pieten zijn.
Ik vraag mij wel af wat er onder in de boot gebeurd. Iets over een kind?
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 16 Nov 2017 06:43

Re: Sinterklaasjournaal 2017

Mijn meiden (en ik) kijken wel maar vinden er niet bijzonder veel aan. T. vroeg zich sterk af of dit nieuws wel echt kon zijn, de storm vond ze er niet zo uit zien zoals wanneer het buiten slecht weer is. Sinterklaas is amper in beeld en we hebben nog geen Piet gezien terwijl dat juist is waar ze zo naar uitkijken. Ik geloof dat ik het dit keer wel vind tegenvallen.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Patsy

Bericht 16 Nov 2017 07:03

Re: Sinterklaasjournaal 2017

Caulfield schreef:Ik vind Jan Boerenfluitjes grappig :smile:


Hij heeft zijn eigen twitteraccount.

Ik vind er ook nog niet zo veel van. Ben vooral nieuwsgierig hoe het verder gaat.

Ik las op Twitter dat mensen woest zijn en 'kotsen op het sinterklaasjournaal'. Triest.
Laatst gewijzigd door Patsy op 16 Nov 2017 07:03, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 16 Nov 2017 07:03

Re: Sinterklaasjournaal 2017

Ik vind het ook heel erg tegenvallen tot nu toe. Datgene waar het om gaat, de sint en zijn pieten, zijn nauwelijks in beeld. Sowieso vind ik dat sinds die hele discussie is ontstaan de verhaallijnen steeds zwakker worden met echt te ver gezochte verhalen, zoals toen met die gekleurde pieten. En het jaar daarop weer een compleet ander verhaal en het jaar daarop weer. De geloofwaardigheid verdwijnt en nu de kinderen ouder worden merk je dat het sinterklaasjournaal daar ook aan bijdraagt. Hoe vaak ze al niet gevraagd hebben waar pietje paniek en opa piet zijn...

Ik heb al een aantal keer voorbij zien komen dat deze mannen die nu op de boot zijn zich straks om gaan kleden als piet. Als dat echt de verhaallijn wordt dan is het klaar voor de oudste, hij zit nu in groep 4 en de twijfels zijn er al. Maar ook van de middelste krijg ik steeds meer vragen. Ik zou het wel doodzonde vinden als ze op deze manier van hun geloof af zouden vallen, met name de middelste want ze is nog best jong.

Kortom: ik ben echt haast nog nieuwsgieriger naar de volgende uitzendingen dan mijn kinderen :smile:

Oh en ik :heart: Jan Boerenfluitjes!
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 16 Nov 2017 09:12

Re: Sinterklaasjournaal 2017

Dat soort dingen las ik inderdaad ook Katrien. Zo overdreven.
Ik zou het niet leuk vinden als ze de pieten gaan schminken, dat zou mijn oudste niet meer geloven. Zij is er nu van overtuigd dat het door het roet van de schoorsteen komt (mede omdat ze dat zwart ziet als ik de houtkachel schoonmaak en dus ook zwarte vegen heb op mijn armen).

Verhaallijnen zijn inderdaad wel vergezocht knillis. Snap ook niet dat het op de boot niet gewoon goed kan gaan en leuk kan zijn en ze eens laten zien dat er in de pakjeskamer cadeautjes worden ingepakt, pepernoten worden gebakken, chocoladeletters gemaakt etc. Dat zouden mijn meiden leuk vinden als ze zouden zien hoe dat allemaal gedaan word.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 16 Nov 2017 09:17

Re: Sinterklaasjournaal 2017

Ik denk dat ze de pieten discussie willen stoppen door te laten zien dat de pieten straks hun 'werkkleding' aan doen en dan door meermaals door de schoorsteen gaan hun gezicht en haar zwart wordt.
Dat is toch sowieso het verhaal, dus snap niet waarom kinderen daardoor van hun geloof zouden vallen?
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 16 Nov 2017 09:22

Re: Sinterklaasjournaal 2017

Er word nu op veel plekken gezegd dat ze geschminkt zouden worden en dus niet door de schoorsteen zouden gaan.

En de discussie is volgens mij een gebed zonder eind.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 16 Nov 2017 09:29

Re: Sinterklaasjournaal 2017

Ik ben wel benieuwd hoe het verder gaat.
L zei wel "Ik hoop niet dat mijn cadeautje in het water ligt" verder merk ik wel aan haar dat ze het spannend vindt.
Ik heb haar gezegd dat het met Sinterklaas altijd goed komt.
2012
2016
2020

Instagram
<<

Anoniem313

Bericht 16 Nov 2017 09:59

Re: Sinterklaasjournaal 2017

Eerlijk gezegd snap ik al die kritiek niet zo. Het is een verhaallijntje voor kinderen, het zijn variaties op een bestaand thema. Als je kind door zo’n variatie gaat twijfelen aan het bestaan van sint of piet, was dat anders een paar maanden later gebeurt, so what - ze bestaan ook niet echt.
Ik vind het leuk dat er zoveel energie in wordt gestopt.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 16 Nov 2017 10:24

Re: Sinterklaasjournaal 2017

Toen ik zelf klein was, was er ook ieder jaar zo'n drama omtrent de intocht. Er was altijd een spanningselement, het was altijd maar de vraag of het allemaal wel goed zou komen. Dat is toch niets nieuws? Ik vind het zo'n gezeur dat er zo moeilijk over wordt gedaan. Verder helemaal eens met Caulfield.

♥♥
<<

Anoniem231

Bericht 16 Nov 2017 11:35

Re: Sinterklaasjournaal 2017

Haha weet je dat nog elliot? Ik ben dat echt helemaal vergeten. Maar volgens mij keken wij het vroeger vooral op de belgische zender?

Ik wacht gewoon af wat ze doen, zie het vanzelf wel en anders kan ik er toch niets aan doen. Vind het leuk dat dit het eerste jaar is dat ik met zoon echt kan kijken.
<<

Anoniem275

Bericht 16 Nov 2017 13:04

Re: Sinterklaasjournaal 2017

De jongens zijn er helemaal druk mee, ze begonnen vrijdag al met aftellen, haha..
Ik vind de verhalen ieder jaar een beetje overdreven, denk dat het zonder allemaal al spannend genoeg is.
Hier maken ze zich geen zorgen over hun cadeau's, die liggen onderop en zijn er nog niet af gevallen. :razz:
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 16 Nov 2017 13:09

Re: Sinterklaasjournaal 2017

Elliot schreef:Toen ik zelf klein was, was er ook ieder jaar zo'n drama omtrent de intocht. Er was altijd een spanningselement, het was altijd maar de vraag of het allemaal wel goed zou komen. Dat is toch niets nieuws? Ik vind het zo'n gezeur dat er zo moeilijk over wordt gedaan. Verder helemaal eens met Caulfield.


Ik weet niet hoe oud jij bent maar toen ik klein was, was die spanning voornamelijk met de intocht zelf en niet 3-4 wekenlang. Toen bestond het sinterklaasjournaal nog niet en was er de intocht en kwam sinterklaas nog in sesamstraat en wat andere programma's maar verder niet. Nu is er vanaf een week voor de intocht spanning over of het allemaal wel goed komt tot de avond voor pakjesavond. Voor sommige kinderen is dat helemaal prima en die vinden dat alleen maar leuk maar voor sommige kinderen is dat helemaal niet zo leuk. Die kunnen niet met die spanning omgaan. Dan is het wel jammer dat ze op school verplicht die verhaallijn moeten volgen en de enige andere optie is dat je ze vertelt dat het niet echt is. Dat kan jij dan wel gezeur vinden maar voor die kinderen is dat helemaal niet leuk.
2010 2012
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Bericht 16 Nov 2017 13:17

Re: Sinterklaasjournaal 2017

Ik heb van meerdere vriendinnen gehoord dat zij het advies kregen van de juffen om niet meer te kijken. Ik kan mij daar best in vinden. Het onderstaande komt van een school van één van hen.

Elk jaar, ergens in september liggen ze er al.... Kruidnootjes...niet lang daarna schuiven ook pepernoten aan op de plank! Natuurlijk ze zijn heerlijk!! Maar zijn ze, als je er in september al aan begint, in december nog zo lekker?? Het is weliswaar een hele kunst om er aan voorbij te gaan...maar ... als Sint arriveert en er staat dan een schaaltje echte pepernoten van de bakker op tafel, dan weet ik het!

Het was de moeite waard! Ook de verwarmende kruiden die aan die baksels toegevoegd zijn komen nog beter tot hun recht als je al op de dijk in de wind op de uitkijk hebt gestaan!!
Bewuste keuzes maken, zodat belevingen intenser, kleurvoller of in bovenstaand geval smaakvoller beleefd worden, dat vraagt bewustzijn van ons.

Ergens voor weggaan is ook soms een goede keus. Bijvoorbeeld na de intocht in *, net voor dreunende boxen of de schetterende microfoon wordt aangezet in de haven waar zojuist Sint Nicolaas en de vrolijke Pieterbazen binnen kwamen varen... om dat mooie beeld op het water vast te kunnen houden. Probeer je in deze tijd beter goed voor te bereiden over plannen van winkels, zwemlessen of andere sportverenigingen zodat Sinterklazen en Pieten niet overal onverwachts (overigens goed bedoeld) verschijnen ...weet waar ze zullen zijn om ze te vermijden of bewust te bezoeken.

Op 13 november, start het Sinterklaasjournaal. Het volgt Sint Nicolaas en zijn Pieten, elke dag is een aflevering te zien. Jonge, gelovende kinderen zijn de doelgroep en het tijdstip van uitzenden is aan het eind van de middag, op het moment dat de kinderen een beetje moe worden en ouders voor het eten aan het zorgen zijn. Ieder jaar wordt een nieuw “probleem” bedacht door de makers van dit programma waardoor de komst van Sint Nicolaas of het bezorgen van de cadeautjes dreigt te mislukken. Gelukkig komt het goed; alles komt uiteindelijk op zijn pootjes terecht.
Aan jonge kinderen kunnen we, zeker in de klas, merken dat de komst van Sinterklaas een enorme indruk maakt. In de weken voor Sinterklaasavond zijn de kinderen opgewonden. Het zetten van de schoen en het uitkijken naar 5 december brengt een vaak vrolijke spanning met zich mee: voor de meeste kinderen is dit heerlijk! Maar het Sinterklaasjournaal kan deze gezonde spanning bij sommige kinderen opstuwen tot ongekende en ongewenste hoogten. De onzekerheid over de goede afloop, de ‘cliffhangers’ aan het eind van elke aflevering en de soms spannende stukjes in het programma zijn vooral voor de gevoelige en open kinderen heel, bijna letterlijk, indrukwekkend!

Het Sinterklaasjournaal vind ik een ontzettend leuk en goed gemaakt programma, maar niet geschikt voor de doelgroep. In de kleuterklas en de lagere klassen van de onderbouw vertellen we per dag afgeronde verhalen die altijd goed aflopen omdat we vinden dat dat past bij de leeftijd.
Het Sinterklaasjournaal doet precies het tegenovergestelde, over een onderwerp waar de kinderen al erg van onder de indruk zijn.

Zonder geboden, verboden te stellen of belerende vingertjes te heffen vragen we jullie, ouders van de jongste kinderen om bewustzijn.... met hen mee te denken en mee te voelen....om een afweging te maken die bij je kind van die leeftijd past."
10-08-2017 ♥
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Bericht 16 Nov 2017 13:18

Re: Sinterklaasjournaal 2017

Lexi schreef:
Elliot schreef:Toen ik zelf klein was, was er ook ieder jaar zo'n drama omtrent de intocht. Er was altijd een spanningselement, het was altijd maar de vraag of het allemaal wel goed zou komen. Dat is toch niets nieuws? Ik vind het zo'n gezeur dat er zo moeilijk over wordt gedaan. Verder helemaal eens met Caulfield.


Ik weet niet hoe oud jij bent maar toen ik klein was, was die spanning voornamelijk met de intocht zelf en niet 3-4 wekenlang. Toen bestond het sinterklaasjournaal nog niet en was er de intocht en kwam sinterklaas nog in sesamstraat en wat andere programma's maar verder niet. Nu is er vanaf een week voor de intocht spanning over of het allemaal wel goed komt tot de avond voor pakjesavond. Voor sommige kinderen is dat helemaal prima en die vinden dat alleen maar leuk maar voor sommige kinderen is dat helemaal niet zo leuk. Die kunnen niet met die spanning omgaan. Dan is het wel jammer dat ze op school verplicht die verhaallijn moeten volgen en de enige andere optie is dat je ze vertelt dat het niet echt is. Dat kan jij dan wel gezeur vinden maar voor die kinderen is dat helemaal niet leuk.


Helemaal mee eens.
10-08-2017 ♥
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 16 Nov 2017 13:40

Re: Sinterklaasjournaal 2017

Hoewel ik het stuk nogal zeurderig geformuleerd vind (dat van die kruidnootjes et cetera vind ik echt zwaar overdreven en irrelevant) ben ik het er wel mee eens, ik vind het Sinterklaasjournaal ook té spannend, zeker voor heel jonge kinderen. Het feit dat Sinterklaas aankomt, in het land is, dat je je schoen mag zetten, dat hij langskomt, dat is allemaal al superspannend, ik snap ook niet waarom er altijd nog een schepje bovenop moet worden gedaan en waarom ze de spanning zo hoog op moeten laten lopen.

Mijn dochter vindt het nu wel leuk om ernaar te kijken, maar dat is denk ik ook omdat ze niet meer gelooft, dus die andere spanning is er voor haar niet meer. Dan is het gewoon een verhaaltje en dat is prima, daarbij is ze al acht en kan dus een stuk meer hebben dan de jongste kleuters bijvoorbeeld. Maar in combinatie met het geloof en de spanning die er toch al is vind ik het ook erg veel. Ik ben er ook geen fan van. Sinterklaasjournaal, prima, maar gewoon met leuke, onschuldige berichtjes, niet altijd met die rampspoed.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
Volgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers