Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Afvalstofheffing in jouw gemeente

<<

Anoniem307

Bericht 04 Dec 2019 19:55

Afvalstofheffing in jouw gemeente

We wonen sinds een jaar in de gemeente en sinds een paar maanden hebben we drie containers tot onze beschikking. We scheiden plastic, glas, oud papier en restafval en willen voor 2020 kijken hoe we ook meer kunnen doen met GFT. We vergeten de container nog vaak aan de weg te zetten, want om de week GFT en we hebben een eigen composthoop, dus niet nodig, maar restafval en plastic wel. We betalen per lediging een x bedrag. Ik heb onlangs een rekening gehad van vijfenveertig euro voor een kwartaal. Ik heb geen idee of dat duur of juist goedkoop is. Ik betaalde namelijk altijd vast recht en dan per inworp.

Nu lees ik net dat de gemeente over willen naar het systeem waarbij iedere inwoner 'gewoon' een vast bedrag gaat betalen i.p.v. vastrecht plus lediging van de container. Ik heb geen idee of dat voordeliger is. Om een inschatting te kunnen maken of het bedrag wat we volgend jaar gaan betalen redelijk is, leek het me een leuke om te vragen naar dat wat eigenlijk nog nooit is gevraagd.

Wat betaal je aan afvalstofheffing?
Betaal je per jaar een vast bedrag?
Of per lediging container + vastrecht?
Hoeveel containers heb je?
En welke mis je nog?
<<

Anoniem269

Bericht 04 Dec 2019 19:59

Re: Afvalstofheffing in jouw gemeente

Wij betalen 368euro per jaar, dus ik zou graag met je ruilen!
Dit is een vast bedrag voor de hele gemeente. Wij hebben geen containers etc. Hier zijn ondergrondse containers waar je je spullen zelf heen moet brengen.
Laatst gewijzigd door Anoniem269 op 04 Dec 2019 20:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem304

Bericht 04 Dec 2019 19:59

Re: Afvalstofheffing in jouw gemeente

€258 per jaar voor een GFT container en 240 liter restafval container. Beide worden om de week geleegd.

Wij hebben 1 240ltr GFT, 1 240ltr restafval en 2 240ltr papiercontainers. Die laatste zijn gratis.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 04 Dec 2019 20:05

Re: Afvalstofheffing in jouw gemeente

Ik moest het even opzoeken, maar het is € 268,80 per 240l container. Wij hebben twee grijscontainers van 240l, dus dat is 537,60 per jaar. We hebben drie groencontainers van 240l maar die zijn gratis.

Papiercontainers hebben we niet, daarvoor moet je naar de milieustraat of gewoon ergens op straat bij zo'n verzamelpunt. Plastic container of zakken hebben we ook niet. Dat mis ik wel, dan zou ik wel plastic scheiden.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem269

Bericht 04 Dec 2019 20:09

Re: Afvalstofheffing in jouw gemeente

Waarom hebben jullie 2 grijze containers?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 04 Dec 2019 20:11

Re: Afvalstofheffing in jouw gemeente

Omdat de vorige eigenaar ze al had en we ze hartstikke hard nodig hebben. Zitten altijd vol na twee weken.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem279

Bericht 04 Dec 2019 20:13

Re: Afvalstofheffing in jouw gemeente

€255 euro en ik kan hier nauwelijks afval scheiden. Papier en glas gaat apart en de rest (restafval, plastic en GFT) gaat in de ondergrondse container.
<<

Anoniem304

Bericht 04 Dec 2019 20:14

Re: Afvalstofheffing in jouw gemeente

Noooo hoe kan dat Marin? Twee 240ltr containers voor restafval elke 2 weken vol hebben is wel extreem veel afval ?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 04 Dec 2019 20:17

Re: Afvalstofheffing in jouw gemeente

Tja weet ik veel. Het zit gewoon vol! En we scheiden dus geen plastic. Als we een plastic container zouden hebben, zouden we natuurlijk veel minder in de grijsbak hebben.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 04 Dec 2019 20:19

Re: Afvalstofheffing in jouw gemeente

Wij scheiden ook geen plastic, kan hier niet.

Ik 'schaam' me al dat we elke 2 weken de restafval container vol hebben. Vind echt dat wij te veel afval produceren.
Schrik dus ook wel een beetje van 2 van die dingen haha.
<<

Anoniem279

Bericht 04 Dec 2019 20:22

Re: Afvalstofheffing in jouw gemeente

Wij scheiden ook niks maar komen in sommige weken hooguit aan 4 zakken per 2wkn. Meestal gewoon een zak per week. Nou geloof ik dat een kind wel meer afval produceert maar in totaal twee grijze containers vol, is echt wel veel hoor!
Scheiden jullie ook geen glas en karton?
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 04 Dec 2019 20:23

Re: Afvalstofheffing in jouw gemeente

Hier wordt gekeken naar wat voor soort huishouden je hebt. Dus hoe groot je container is wordt niet naar gekeken.
Destijds kon je zelf bepalen hoe groot je een bepaalde container wil hebben, maar daarbij wordt geen tarief voor gereken. Hier betalen we voor het meerpersoonshuishouden een tarief van 235 euro (was in 2018) per jaar.
Ik mis geen container (hebben een GFT, rest en papier). Voor plastic en blik kun je oranje zakken halen die je dan aan de lantaarnpalen op kunt hangen als ze worden opgehaald.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 04 Dec 2019 20:24

Re: Afvalstofheffing in jouw gemeente

Flo schreef:Scheiden jullie ook geen glas en karton?


Jazeker wel! Zeker met al dat glaswerk van ons hehe.

Ik weet het ook niet hoor, maar het zit gewoon bijna altijd helemaal vol. Wat misschien niet helpt is dat we vrij kleine vuilniszakken hebben, dus dat dat meer opstapelt (met meer ruimte er tussen in de container ertussen) dan vier hele grote zakken bijv?

Ik had verwacht dat mensen meer verbaasd zouden zijn over de drie groencontainers haha, maar ook die zitten vol als de tuin is gedaan.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem307

Bericht 04 Dec 2019 20:27

Re: Afvalstofheffing in jouw gemeente

De container voor plastic is echt een uitkomst. Hierdoor was het restafval in ons oude huis al met 50% gereduceerd. Maar bij het restafval zit ook nog etensresten en die moeten eigen in het GFT. Daar zijn we nu naar aan het kijken, hoe we dat kunnen scheiden. Dan hebben we van het zomer maar één kliko met maden. :laughcry:

Glas, daar hebben we trouwens geen aparte container voor, verzamel ik in een aparte bak en breng ik, als hij vol is, weg naar een glasbak bij de supermarkt. Oud papier, daar hebben we ook geen aparte container voor, verzamel ik en als ons dorpsbelang het komt halen, dan zet ik het aan de weg. Het leukste van het laatste is dat het dorpsbelang van het ingezamelde geld uitjes voor mede-dorpsbewoners financiert. Win-win om het dan te scheiden. :D
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 04 Dec 2019 20:35

Re: Afvalstofheffing in jouw gemeente

Wij betalen 277 euro per jaar woon je alleen betaal je 221 euro.
2015 💙
<<

Blunt

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 723

Geregistreerd: 16 Sep 2013 14:48

Bericht 04 Dec 2019 20:35

Re: Afvalstofheffing in jouw gemeente

Afvalstoffenheffing is 383 euro. Volgend jaar gaat het flink omhoog geloof ik.

We hebben twee containers, 1 Gft container en 1 duo container voor papier en plastic. Beiden worden 1 x in de twee weken geleegd.

Restafval gaat in ondergrondse containers, gemiddeld hebben we twee medium grote vuilniszakken per week die daar in gaan.

We scheiden ook glas, dat zijn ook ondergrondse containers. Papier en plastic kan trouwens ook nog steeds in ondergrondse containers, hier ook veel bovenwoningen dus dan heb je geen containers.
<<

Anoniem313

Bericht 04 Dec 2019 20:48

Re: Afvalstofheffing in jouw gemeente

€350 euro vast en geen containers maar ondergrondse.
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2382

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:09

Bericht 04 Dec 2019 20:56

Re: Afvalstofheffing in jouw gemeente

In onze gemeente (België) is het tot nu altijd zo geweest dat je vuilniszakken bij de gemeente moest kopen. Dus je betaalde naarmate je afval produceerde. Omdat wij kleine zelfstandigen zijn, verplicht de gemeente ons echter een private afvalcontainer te nemen van 1100 liter die 1 maal per maand geleegd wordt. Die kost ons ruim 50 euro per maand (160 per 3 maanden) en we hebben dan ook geen zakken van de gemeente meer nodig voor restafval (plastic scheiden we en is gratis, papier en glaswerk brengen we ook afzonderlijk weg, tuinafval composteren we of gaat naar de schapen en kippen). Per 1 januari 2020 komt er echter een nieuw systeem waar ieder huishouden in de gemeente naar grootte van het gezin aan moet bijdrage. We moeten nu dus een vaste bijdrage gaan betalen en daar zitten dan 10 rollen vuilniszakken per jaar bij in. Als je meer nodig hebt, kun je bijkopen. Probleem is nu dat wij verplicht die bijdrage moeten betalen, ondanks dat we geen gebruik maken van het systeem. Dus enerzijds verplicht de gemeente ons een ander bedrijf te nemen voor ons afval en anderzijds verplichten ze ons mee te betalen aan het nieuwe systeem. Ik ben het er niet mee eens, maar denk niet dat we er veel aan kunnen doen...
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 04 Dec 2019 20:59

Re: Afvalstofheffing in jouw gemeente

352 euro per jaar voor een PMD container en GFT, papier mogen we er ook nog bij hebben, maar we vinden twee containers wel genoeg. Ze worden om de week geleegd.

Papier, glas en rest brengen we naar inzamelpunt hier in de wijk.

Scheelt dat we luiers in de GFT mogen doen.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1893

Geregistreerd: 14 Apr 2014 11:58

Bericht 04 Dec 2019 21:02

Re: Afvalstofheffing in jouw gemeente

Per jaar €290,- voor een meerpersoonshuishouden.
Dat is: container restafval 1x in de 2 weken, plastic zakken 1 x in de 2 weken en container gft en container papier 1 x in de maand.

De plastic zakken is een rommeltje, hier heb ik liever gewoon een container voor óf alleen een algemene verzamelbak waar we het nu ook naar toe brengen.
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3397

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:35

Bericht 04 Dec 2019 21:16

Re: Afvalstofheffing in jouw gemeente

Wat kost het?

Vast belastingbedrag 2019:€ 140,00 per perceel/woning
Restafval:
Aanbieden container restafval (240 liter): € 9,21
Aanbieden container restafval (140 liter): € 5,63
Gebruik ondergrondse container restafval, grote opening: € 1,55
Gebruik ondergrondse container restafval, kleine opening: € 0,78
GFT, PMD, KCA en Oud papier:kosteloos

De plastic PMD container wordt maandelijks geleegd. Papier ook. De restcontainer van 240 liter zet ik maximaal eens per jaar aan de weg.
Laatst gewijzigd door rapa nui op 04 Dec 2019 22:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 04 Dec 2019 21:39

Re: Afvalstofheffing in jouw gemeente

Hier betaal je een vast tarief van €202,32. Daarnaast betaal je per lediging van een restafval container van 240L €7,52. GFT, papier en plastic worden gratis opgehaald.
Ik heb vanochtend voor de vierde keer dit jaar de container voor restafval aan de weg gezet, in 2017 heb ik het ook met vier keer gered, vorig jaar één keer extra.
<<

Summerlovin

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1404

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:10

Bericht 04 Dec 2019 22:08

Re: Afvalstofheffing in jouw gemeente

247 euro per jaar. Als de baby straks geboren is betalen we 267 euro.

Wij hebben een groene, grijze en oranje container (Gft, restafval, plastic) en die worden om de week geleegd.

Papier wordt 1 keer per maand opgehaald door vrijwilligers. Dit kost dus niets.
💗24-12-2019
💙07-03-2022 ⭐️06-06-2022
💙21-04-2023
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 04 Dec 2019 22:35

Re: Afvalstofheffing in jouw gemeente

Wat een verschillen zeg! Gelukkig is het hier niet per lediging. Hier zetten we gerust een half volle restafval container aan de weg. Nog sterker mijn ouders die in een andere gemeente wonen en daar ouderwetse dure vuilniszakken moeten kopen vragen wel eens of ze oude spullen bij ons in de container mogen stoppen. Dat scheelt hun dan weer geld. Van ons is dat goed als de container nog niet vol is.
<<

Anoniem332

Bericht 05 Dec 2019 08:21

Re: Afvalstofheffing in jouw gemeente

Idd wat een verschillen! Hier een meerpersoons huishouden. 320,= wij hebben geen bakken maar van die ondergrondse containers.
Papier en glas scheiden we. Plastic niet.

Het milieu park is hier gratis
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers