Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

<<

Anoniem273

Bericht 05 Jan 2019 23:09

KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Heb op Netflix alle afleveringen van ‘Tidying Up with Marie Kondo’ gekeken in 2 dagen tijd. Ben echt fan! Heb ooit stukjes van haar boek gelezen maar ik heb echt bewegend beeld nodig bij zulke dingen, merk ik.

Vandaag ben ik begonnen om mijn ondergoed, sokken, sportkleding en pyjama’s te vouwen zodat ik ze rechtop in de ladekast kan zetten. Best veel werk, maar echt verslavend leuk (normaal gesproken laat ik het vouwgoed minstens 3 weken in de logeerkamer liggen, echt mijn minst leuke huishoudelijke klusje).
Morgen ga ik verder met de rest van de lades. Ondertussen ruim ik direct wat kleding op. Had laatst al grote opruiming gedaan, dus dat gedeelte doe ik niet zo uitvoerig.

Wie doet er ook mee? Lijkt me leuk om hier ook foto’s te delen!

Ik heb nog niet zoveel foto’s gemaakt want het was al donker.

Afbeelding
Een deel van mijn pyjama’s
Laatst gewijzigd door Anoniem273 op 05 Jan 2019 23:21, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 05 Jan 2019 23:18

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Ik lees mee!
Ik heb twee weken geleden het boek ontdekt en ben ook aan het opruimen geslagen. De serie wil ik ook kijken, maar eerst maar eens echt stappen maken met weggooien.
Deze vakantie ben ik al drie keer met een volle auto naar de milieustraat gereden om alles weg te gooien. Heerlijk!
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 06 Jan 2019 00:07

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Ik ga ook ontspullen, maar ik moet de hele serie nog kijken. Het zal niet supersnel gaan bij ons, dus ik heb voorlopig nog geen foto's, maar ik wil echt veel weggooien en het huis leuker en mooier maken. En ik heb het boek gereserveerd bij de bibliotheek, ik vind het zelf altijd wel fijn om tips zwart op wit te hebben.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 06 Jan 2019 08:51

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Leuk azi! Ik heb de serie bijna uit. Ik zie dat vouwen niet zitten. In mijn kast met planken zijn m’n items veel beter zichtbaar als ze op een stapel liggen dan wanneer ik ze in een doos zou stoppen en ze van bovenaf zichtbaar zijn.
En ik heb altijd een grote wasmand die ik in de woonkamer vouw en daarna naar de kamers sjouw, hoe gaat dat met haar systeem? Vouw je alles klein staand en dan nog wel bij elkaar in de wasmand?
#teammaple🍁
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 06 Jan 2019 09:16

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Goed topic, bedankt voor de tip Azi! Ik ga kijken!

Als je bij ons thuis komt lijkt ons huis netjes geordend en opgeruimd. Dat klopt, alleen vertonen de kasten en lades dat beeld niet, haha. Regelmatig ruim ik alles op maar dat is altijd van korte duur. Met name kledingkasten kan ik maar niet netjes houden. Ik heb 100 zwarte topjes en dan zoek ik net die éne die ik niet kan vinden, de stapel is dan scheef en dan neem ik me voor dat snel weer netjes te maken en zo wordt het steeds erger. Scheelt wel dat mijn man extreem netjes is.
<<

Pollepel

Kwebbel

Berichten: 298

Geregistreerd: 25 Okt 2018 18:14

Bericht 06 Jan 2019 10:01

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Ik ben een paar jaar geleden gestart. Echter merk ik dat oude gewoontes hardnekkig zijn. En dat ik een hoop bewaar zonder 'spark joy'.
Ik ben de serie aan het kijken, en hoewel ik wat kriebels krijg van Marie, inspireert ze me wel weer.

Dus ik ga NU de kerstboom en kerst attributen opruimen en sorteren op spark joy
<<

Anoniem336

Bericht 06 Jan 2019 10:02

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Ontspullen is zo fijn! Krijg er echt een rustig gevoel van. Heb de serie nog niet gekeken. Zometeen gaat man met de oudsten zwemmen, duik ik even de bank op voor uurtje netflix.
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3114

Geregistreerd: 24 Okt 2015 10:53

Bericht 06 Jan 2019 10:23

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Die serie ga ik ook eens kijken! Alleen wil mijn vriend nooit iets weggooien :palm:
De halve zolder staat vol met spullen die we nooit gebruiken...verder valt het hier eigenlijk wel mee, alleen de keukenkastjes, mijn servieskast en de kelderkast moeten nodig eens onder handen genomen worden.
<<

Anoniem304

Bericht 06 Jan 2019 11:10

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Mijn vriend is fan van haar serie zonder het te kijken omdat ik nu wil weggooien (ik heb de eerste 2 afleveringen gekeken) en eerst nooit.

Marie zelf geeft me wel de creeps haha.
Opvouwen op haar manier ga ik niet doen, maar ben wel helemaal in de opruim en weggooi modus.

Heb woensdag meteen na aflevering 1 het medicijn kastje opgeruimd (en heel veel lege verpakkingen weggegooid oeps) en vandaag gaan we kleren sorteren.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2076

Geregistreerd: 08 Nov 2018 15:38

Bericht 06 Jan 2019 12:34

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Ik ben hier al een lange tijd geleden mee begonnen. Ik woon erg klein met mijn dochter (1 slaapkamer) en met mijn vriend erbij is het superhandig want je kunt veel meer kwijt in een kast. Ik ga binnenkort wat lades erbij kopen om in mijn kast te doen. Ik merk dat ik meer kwijt kan in lades dan op plankjes dus lang leve de IKEA kast :hulde:. Overigens is dit ook superhandig als je reist. Ik heb packing cubes en kan makkelijk reizen met alleen handbagage voor mijn en mijn dochter. Door de cubes hebben we allebei ons eigen kastje als het ware in de koffer en door de manier van vouwen kun je voldoende kwijt. Ik ben nu ook de serie aan het kijken maar is weinig nieuws aan voor mij. Heb tijden terug al heel YouTube afgekeken :palm:. Ik bedankt mijn kleding overigens niet, nooit gedaan ook. Hopelijk zijn ze niet al te beledigd. In ieder geval, ik ben ook fan! Ik heb door haar methode ook nog maar weinig kleding in mijn kast maar merk wel dat het inmiddels weer eens tijd is voor een opruimwoede. Als mijn vriend daar nou ook eens last van had. Hij begrijpt het nog niet helemaal en koopt alleen maar bij terwijl hij al meer heeft dan hij gebruikt. Kan het hem helaas niet opleggen :smile:.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Pollepel

Kwebbel

Berichten: 298

Geregistreerd: 25 Okt 2018 18:14

Bericht 06 Jan 2019 12:40

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Wij wonen ook klein, met zijn drieën. Daar hebben we destijds heel bewust voor gekozen. Voorheen woonde we minimaal twee keer zo groot en hadden we zelfs twee badkamers...
Maar ik vind klein wonen heerlijk, zoveel meer vrije tijd hou je dan over.
Alleen mijn vriend blijft maar kopen en niet weggooien, hij verplaatst het dan naar zijn werkplaats. Die ook al propvol is,gelukkig kom ik daar niet.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2076

Geregistreerd: 08 Nov 2018 15:38

Bericht 06 Jan 2019 12:45

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Ik werd van de week overigens wel gek van ons batterijen en opladers laatje. Er lagen zo veel verpakkingen in. Heb nu dus alle pakjes weggegooid en de batterijen overzichtelijk opgeborgen. Nu nog dat kleine schroevendraaiertje vinden dat ik erbij wil bewaren. Nu hoef ik niet steeds weer batterijen erbij te kopen waarvan ik denk dat ze op zijn terwijl ik er eigenlijk nog genoeg blijk te hebben :palm:. Nu nog een handig mapje ofzo vinden voor mijn opladers. Zag ze voorbij komen op Ebay dus binnenkort maar eens bestellen. Weet verder niet hoe ik een foto kan toevoegen sorry.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2076

Geregistreerd: 08 Nov 2018 15:38

Bericht 06 Jan 2019 12:48

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Pollepel schreef:Wij wonen ook klein, met zijn drieën. Daar hebben we destijds heel bewust voor gekozen. Voorheen woonde we minimaal twee keer zo groot en hadden we zelfs twee badkamers...
Maar ik vind klein wonen heerlijk, zoveel meer vrije tijd hou je dan over.
Alleen mijn vriend blijft maar kopen en niet weggooien, hij verplaatst het dan naar zijn werkplaats. Die ook al propvol is,gelukkig kom ik daar niet.


Dit is wel herkenbaar maar dan qua kleding. Dan komt hij weer met dat hij broeken nodig heeft terwijl hij er genoeg heeft. Nog geen half jaar geleden heeft hij er twee bij gekocht en nu heeft hij weer nodig. Ik begrijp het niet. Verder heeft hij in huis weinig spullen, hij is bij ons met niets ingetrokken dus dat scheelt dan weer :P. Ik vind het kleine wonen ook heerlijk, hij een stuk minder. Al hebben we het huis nu opnieuw ingedeeld en is hij wel weer even tevreden. We willen niet op korte termijn iets anders kopen omdat we dan zo achterlijk veel moeten betalen. Dat vind ik het echt niet waard en ik woon prima naar mijn zin zo.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 06 Jan 2019 12:49

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Ik ben ook aan het opruimen. De kinderen hebben een grote ladekast. Daar ben ik alles opnieuw aan het vouwen en ondertussen opruimen. S haar kleding la is nu bijna klaar. Ziet er echt veel overzichtelijker uit.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem315

Bericht 06 Jan 2019 13:11

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Ik zou dit ook eens moeten doen. Misschien raak ik geïnspireerd door jullie!
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 06 Jan 2019 13:23

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Afbeelding

Zo is het tot nu toe. Van links naar rechts: longsleeves/truien, truien, broekjes, rokjes/jurkjes.

Edit: de controle freak in me ziet wel dat ik nog wat truien om moet draaien ivm de print.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Pollepel

Kwebbel

Berichten: 298

Geregistreerd: 25 Okt 2018 18:14

Bericht 06 Jan 2019 13:25

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Sam, dat ziet er mooi uit! En wat een prachtige kleding zeg. Ben er een beetje jaloers op
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 06 Jan 2019 13:27

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Pollepel schreef:Sam, dat ziet er mooi uit! En wat een prachtige kleding zeg. Ben er een beetje jaloers op


O ik zou deze kast met kleding ook zo graag aan kunnen :heart:
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Geel

Bericht 06 Jan 2019 14:33

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Dit topic heeft me ertoe aangezet de eerste aflevering te kijken en ik zie dit wel een verslaving worden! Ik heb alleen hetzelfde als UN: ik heb alleen maar planken in mijn kast, dus ik vouw stapels. Maar die stapels kunnen wel wat netter, dus daar ga ik maar 'ns wat aan doen :-).

Wat is alleen nog niet snap: wat houdt 'spark joy' nu precies in? Gaat het er gewoon om of je blij wordt van een kledingstuk of moet het meer zijn, een nog dieper geluksgevoel zeg maar? Ik heb namelijk denk ik maar een paar kledingstukken waarbij ik dat heb, maar dat komt vooral ook doordat ik niet tevreden met mijn lijf ben. En wat doe je met kleding waar je niet per se blij van wordt, maar die wel praktisch/handig zijn?
<<

Anoniem273

Bericht 06 Jan 2019 15:06

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Wat leuk, zoveel reacties al!

UN, met planken is het inderdaad praktischer om stapels te vouwen. Het doel is geloof ik vooral dat je je kleding goed kunt zien, dat je weet wat je hebt en het praktisch organiseert qua indeling. Ik vouw ook altijd ergens anders en in de wasmand, ik ga ervan uit dat mijn bouwsels gewoon staand in de wasmand kunnen, haha.

Geel, spark joy is inderdaad een blij gevoel. Maar ik heb naarmate de serie vordert Marie ook een goede vraag zien stellen bij twijfelgevallen: ‘Wil je dit meenemen naar de toekomst, heb je het nodig?’. Ik denk dat dat een hele goede vraag is tijdens het opruimen van wat dan ook.
Ik ben bijvoorbeeld wel blij met mijn lichaam maar heb zat kledingstukken die ik regelmatig draag, maar wat geen supersterke ‘spark joy’ geeft. Toch doe ik die niet weg, want ik heb ze wel nodig :)

Sam, we hadden het er gisteren al even over maar woohoo, wat ben je al goed bezig!!

Het leuke aan KonMari (en ik vind Marie Kondo wel echt heel leuk en sympathiek, dat terzijde) vind ik dat je niet per se gedwongen wordt om alles maar weg te doen, maar je je meer bewust wordt van al je bezittingen en de vraag of je het wel echt nodig hebt/of je er blij van wordt. Om ze vervolgens op een handige, efficiënte manier op te bergen. Alles een vaste plaats geven. Vooral dat laatste ben ik nu mee bezig.
<<

Rose.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2363

Geregistreerd: 04 Sep 2013 20:13

Bericht 06 Jan 2019 17:25

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Ik doe mee, vanaf eind februari. Dan verhuis ik, dus mooi moment!
Mijn blog: http://www.enjoycelife.nl

Want de allermooiste bloemen, groeien vlak langs het ravijn
En om die te kunnen plukken moet je durven bang te zijn ♥
<<

Rejoy

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 15 Dec 2018 23:18

Bericht 06 Jan 2019 18:39

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Ik ben ook wel fan, juist omdat minder spullen zorg voor meer ruimte in mijn hoofd, een opgeruimder gevoel en ook letterlijk een opgeruimder huis. Ik vouw alleen niet volgens haar methode, mijn kledinglades zijn daarvoor te groot en zou ik weer nieuwe bakjes moeten kopen, dat vind ik dan juist weer zonde
<<

Anoniem336

Bericht 06 Jan 2019 18:58

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

ik ga morgen beginnen met de commode van de jongste. Geen idee nog hoe ik de rompers en mutsjes wil organizen, maar ik gooi gewoon dat hele ding leeg, en bedenk dan hoe ik het aan ga pakken.

Wordt vervolgd..

Leuk om de foto's te zien Azi en Sam! Ziet er beide strak uit.
<<

Anoniem273

Bericht 06 Jan 2019 19:12

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Afbeelding

Begonnen met nog meer lades! Er gaat echt een wereld voor me open, ik kan er letterlijk het dubbele in kwijt nu. Er komt nog een rijtje bij aan de rechterkant, maar ik heb even pauze, haha.

Longsleeves, tanktops, zwarte basic shirtjes voor onder mijn truien, bedrukte (band)shirts. Normaal zat dit in twee lades!

Rejoy, ik dacht ook dat ik nog meer doosjes nodig had maar eigenlijk blijft het prima staan zonder. Alleen voor sokken/ondergoed/panty’s zou ik wel doosjes gebruiken (ik had dat al, maar dan gestapeld erin in plaats van staand).
<<

Anoniem304

Bericht 06 Jan 2019 19:58

Re: KonMari methode (opruimen met Marie Kondo)

Haha als ik dat zo zie ga ik toch nog eens naar het opvouwen kijken!
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers