Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Snijplank

<<

Alexis

Yipyapper

Bericht 17 Aug 2025 18:10

Snijplank

Ik ben op zoek naar goede snijplanken. Plastic wil ik niet, omdat ik denk dat er dan mini stukjes plastic tussen mijn eten komen. Hout vind ik mooi, maar niet zo praktisch met schoonmaken en ook daar komen snel krassen in. Ik gebruik nu overigens wel houten snijplanken.
Wie heeft er een tip? Ik wil graag minimaal 2 planken, dus liever niet al te duur.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Aug 2025 20:05

Re: Snijplank

Glas blijft goed schoon.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 17 Aug 2025 20:58

Glas is funest voor je messen.
Ik gebruik wel gewoon plastic snijplanken en soms hout. Wij hebben altijd action snijplanken die we met regelmaat vervangen dus zo komen er geen grote krassen in.
Let's discover the world together.
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Aug 2025 00:14

Marin schreef:Glas is funest voor je messen.
Ik gebruik wel gewoon plastic snijplanken en soms hout. Wij hebben altijd action snijplanken die we met regelmaat vervangen dus zo komen er geen grote krassen in.

Dit doe ik ook.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Maple

Kletskop

Bericht 18 Aug 2025 05:57

https://www.bol.com/nl/p/joseph-joseph- ... androidapp

Wij gebruiken deze voor het 'grote' snijwerk, tijdens het koken dus. We hebben ze nu 5 jaar en er zitten wel wat krasjes in, maar beduidend minder (en veel minder diep) dan in onze kleine Action snijplankjes die we alleen maar gebruiken voor het snijden van een enkele tomaat voor op brood etc. Ik vind investeren in duurdere (dan wel kunststof helaas) snijplanken vele malen duurzamer dan steeds snijplanken weggooien... Het is ook een ander, harder soort plastic dan onze Action snijplankjes.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 18 Aug 2025 07:11

Ik heb nu nog Joseph, Joseph, maar die zijn toch wel behoorlijk ver heen.
Als straks de planken voor de keukenkasten er zijn wil ik houten planken gaan aanschaffen. En om kruis besmettingen te voorkomen, wil ik dan in iedere plank laten graveren, kip, vlees, vis, groente.
Verder na gebruik zout op de planken gooien dat de eerste vleessappen eruit zijn en gewoon goed afwassen daarna.

Ginny

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 18 Aug 2025 08:40

Gebruik al jaren een snijplank van bamboo als ‘bodem’ met erop verschillende van deze flexibele snijplanken:

https://www.ikea.com/nl/nl/p/finfordela ... -40559680/

Ideaal en gaan lang mee! Je kunt ze goed schoonmaken en ze zijn lekker flexibel, dus je kunt de gesneden ingrediënten makkelijk in de pan of schaal schuiven.

Alle mensen die bij ons eten (of koken), kopen ze daarna ook 😉
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Aug 2025 09:15

Wij gebruiken al jaren bamboe snijplanken, meestal van de IKEA.
Vlees snijd ik er niet op.

Goedkope, plastic snijplanken van mindere kwaliteit vaak vervangen helpt misschien iets tegen microplastics in je eten, maar is voor het milieu natuurlijk ontzettend slecht
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Aug 2025 09:34

Een vriendin van mij heeft titanium snijplanken. De belofte is dat dit je messen niet bot maakt, omdat het zachter metaal is. Ze geeft aan dat dat niet klopt. Het wordt minder snel bot dan glas, maar wel sneller dan bij plastic en hout.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Blunt

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 18 Aug 2025 10:42

Ik gebruik al jaren snijplanken van geperst papier of houtcomposiet. Vaatwasserbestendig en zacht voor messen. Gaan jaren mee, heel sterk. Merken die dit verkopen zijn o.a. Epicurean en 1821. Echt een aanrader!

https://www.kookwinkel.nl/1821-anti-sli ... 0001056198
<<

Alexis

Yipyapper

Bericht 18 Aug 2025 12:18

Fijn, hier kan ik iets mee! Ik gebruik ook nog goedkope plastic snijplanken (naast de houten), maar die moet ik toch wel vaak wisselen vind ik. Vlees en vis snij ik niet (ik eet het niet en mijn vriend koopt het al gesneden), dus ik hoef niet per se aparte snijplanken. Ik ga eens kijken naar die van Blunt, ziet er goed uit en ook een mooie kleur om te laten liggen.

Nog een aanvullende vraag, ik heb een houten snijplank liggen met een hoekje eraan, hij komt aan de rand dus een beetje over de rand van het keukenblad heen. Ik heb hier de flessen olie op staan, zodat er geen olie op het natuurstenen blad komt. Ik kan deze snijplanken alleen nergens meer vinden. Het is een vrij dikke houten plank en eigenlijk zoek ik zwarte/donkerbruine (of ik beits ze zelf, aangezien ik ze toch niet gebruik om op te snijden). Wie kent ze en weet waar ze vandaan komen?

Edit: ik denk dat het deze is: https://www.ikea.com/nl/nl/p/lamplig-sn ... -00309829/
Maar ik zoek dus een donkere en als het kan nog wat groter.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 01 Jan 2026 21:36

Ik krijg steeds reclame van Everdrop snijplanken. Ze zijn gemaakt van houtvezels en vaatwasserbestendig. Het voelt wat gek omdat ik toiletreiniger van dit merk gebruik ;)

Heeft iemand ervaring met snijplanken van houtvezel?

https://www.everdrop.nl/products/cuttin ... 3328383208
<<

Alexis

Yipyapper

Bericht 02 Jan 2026 18:19

Ik vind ze er wel mooi uitzien en voor dat geld zijn ze vast ook goed. Onze houten planken krijgen toch snel sneetjes en worden lelijk van het afwassen, maar dit is toch weer wat anders.

Terug naar Eten & drinken