Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Hartig ontbijt

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 09 Jul 2023 20:11

Hartig ontbijt

De laatste tijd ontbijt ik weer steeds vaker hartig. Ik merk dat ik er langer verzadigd van blijf. Ik heb er niet altijd evenveel zin in maar sommige dagen wel echt. Mijn go to hartig ontbijt is twee plakjes kipfilet in stukjes gesneden, even opbakken met tomaatjes, wat kruiden en dan met een ei een roerei ervan maken. Maar ook van die Aziatische ontbijtjes met koude rijst even opbakken met wat groenten, kip en eitje erdoorheen en dan wat chili crunch erdoor vind ik heerlijk (dergelijke dingen vond ik in Azië altijd ook wel lekker op reis als ontbijt). En laatst had ik een soort breakfast burrito gemaakt. Ook met hot sauce, merk dat zoiets pittigs me wel een lekkere kickstart geeft.

De kunst is dan wel het vrij gezond te houden, dus niet te overladen met kaas, maar verder is het op zich wel gezond toch? Direct groenten bij het ontbijt, proteïne, merk echt dat 't wel vult.

Wie heeft er nog meer tips voor lekkere hartig ontbijt? (en vooral wat doordeweeks te maken is dus geen hele uitgebreide dingen).
Let's discover the world together.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 09 Jul 2023 21:21

Re: Hartig ontbijt

Ei muffins zou ook nog kunnen. Kun je ook prima in de vriezer bewaren.

Waar ik ook aan denk zijn overnight oats en dan bv worteljulienne toevoegen om een beetje een carrotcake structuur te krijgen. Je kan dan ook variëren met kruiden ed en eens experimenteren met wat je toevoegt.

Wat ik toen ik echt streng op dieet was ook regelmatig maakte was een MIM (muffin in mug) die was dan wel zoet omdat ik er erythritol doorheen deed. Je kan ze ook heel makkelijk maken als hartig ontbijt. Er zit heel veel eiwit in dus vult lekker.
2015 💙
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Jul 2023 23:48

Oehh lekker. Ik eet vrijwel altijd hartig. Een paar van mijn favoriete omeletten:
Kipfilet, tomaat, avocado, hüttenkäse.
Zalm, lente-ui, sojabonen, avocado.
Tomaat bakken met knoflook en andere kruiden naar keuze, blikje tonijn erdoor en dit in een omelet stoppen met chilliflakes. Ook lekker met linzen.
Ik had laatst ook een heel lekkere breakfast burrito. Plakjes gebakken kipfilet & tomaat met lekker veel knoflook en chilli, avocado, zwarte bonen, koriander, limoen.

Niet hartig maar wel heel lekker en voedzaam: quinoa met banaan, hüttenkäse en pecannoten.
<<

Ginny

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 11 Jul 2023 06:46

Van die ciabatta crackers rozemarijn/zeezout (of geroosterd brood) beleggen met cottage cheese, chilivlokken, (gerookt) zeezout, nigella zaadjes (evt, ik heb die altijd liggen), avocado, tomaat.

Of crackers/toast met cottage cheese, klein beetje vijgenjam erdoor roeren en pistachenootjes erover.

Deze is ook al jaren favoriet:
https://www.jamieoliver.com/recipes/bre ... -pancakes/
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 11 Jul 2023 11:51

Leuke lekkere tips! Ga zeker cottage cheese, crackers en een blikje bonen kopen volgende week. Breakfast burritos zijn idd heel lekker!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 07 Jan 2026 23:07

Even een upje voor dit topic. Ik dacht al dat ik ooit dit topic had geplaatst en dat was ook zo. M'n OP klopt nog steeds. Heeft iemand nog andere leuke inspiratie? Crackers belegd a la Ginny eet ik vaak! Ik eet veel en graag kipfilet, huttenkase, tomaatjes, avocado, crispy chili olie. Ei ben ik geen enorme fan van maar eet ik wel als binder in dit soort gerechtjes.
Nieuwe favo is labneh of gewone Griekse yoghurt en dat hartig maken met za'atar en nootjes en dan op een cracker. Of als ik lui ben een bak Griekse yoghurt en nootjes en dan kruiden erover. Beetje gek maar wel lekker vind ik.

Carrot cake oats ed Heb Ik ook een tijd gemaakt maar ik merk gewoon echt dat m'n bloedsuikerspiegel het beter doet op hartig in de ochtend.

Andere mensen nog leuke ontbijtjes bedacht?
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 08 Jan 2026 07:36

Ik zie van iemand op TikTok steeds voorbij komen dat zij al tijden hetzelfde ontbijt (en flink is afgevallen). Ziet er altijd lekker uit! Zij doet high protein flatbreads in de broodrooster, daarover heen roerei, kruiden, en dan van die yofresh mayo.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Jan 2026 17:46

Ik eet ook regelmatig maiswafels met de genoemde dingen, die met kaas of cream and chives smaak vind ik daar ook heel chill voor. Wat ik ook lekker vind is om ergens everything bagel seasoning overheen te gooien dan smaakt het meteen chill.
Hou je van tonijn? Ik maak regelmatig tonijnsalade en dan ipv mayo geblende cottage cheese (dan is het een soort romige mayo substantie), augurd, jalapeno, tomaat, ui. Kun je ook op een cracker knallen of met komkommer eten oid.
<<

Auxo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 08 Jan 2026 17:48

Oh sorry ik heb helemaal geen tips eigenlijk, maar ik lees steeds ´harig ontbijt´ :palm:
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 08 Jan 2026 17:50

Haha lekker Harrison! Ik sla in Amerika bij de Trader Joe's altijd Everything Bagel kruiden in, en ook Green Goddess en andere smaken. Doe ik idd heel veel op dingen, ook ontbijt en vind ik ook erg lekker. Tajin heb ik ook net weer nieuw potje van.

Toniijn niet enorme fan van. M'n zus eet al jaren zo'n tonijn smeerpate gebeuren als ontbijt maar ik vind dat nooit heel aantrekkelijk. Mais wafels met smaakje beleggen is wel goed idee!

Hahaha Auxo bah!
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 08 Jan 2026 18:29

Oh en die nieuwe cottage cheese van de Appie met chili smaak is echt heel erg lekker op maiswafels!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 08 Jan 2026 18:36

Oh nice die zet ik direct in m'n mandje.
<<

Hugo

Lady-post-a-lot

Bericht 08 Jan 2026 20:50

Cottage cheese met chili? Waarom heb ik dit gisteren niet gezien bij de Appie?😭
• @solometliefde •
<<

Amelie123

Kletskop

Bericht 08 Jan 2026 21:14

Ik krijg hier trek van!
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 09 Jan 2026 08:31

Ja! Er is er ook eentje met bieslook smaak, ook heel lekker, maar die met chili… 😍
<<

Ginny

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 09 Jan 2026 09:46

Zora schreef:Ja! Er is er ook eentje met bieslook smaak, ook heel lekker, maar die met chili… 😍

Jaaa die vind ik ook het lekkerst, chili! Onze AH verkoopt die helaas niet, moet ik naar een andere plaats. Ik denk dat ik gewoon zelf wat chilisaus toevoeg aan naturel cottage cheese (maar misschien is dat wel weer veel meer suiker, haha).

Marin, leuk dat je ‘mijn’ combi’s nog steeds eet!
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 09 Jan 2026 10:20

Met dit soort dingen moet je je wel bedenken dat bijv een crispy chili olie al heel kcal toevoegt. Als je bakt in olijfolie ook. Ik ga ook erg goed op eiwitten en hartige dingen maar bij sommige dingen die je noemt zie ik mijn kcal tracker al rood uitslaan :-D. En als je daar niet op wil letten, ook helemaal prima. Maar gezond betekent niet altijd lean in kcal :-).
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 09 Jan 2026 10:50

Ja ben ik me idd bewust van! Tijdje geleden eens gezien dat dat behoorlijk aan kan tikken. Slim om 't even weer te zeggen!
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 09 Jan 2026 15:45

Het is gewoon best een puzzel: én genoeg eiwitten, én lekker én eventueel nog laag in kcal ook.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 09 Jan 2026 15:51

Ja idd! En ik zit met name dat ik gewoon zo snel weer honger heb. Een bakje yoghurt doesn't do it. Volgende week ga ik die chili cottage cheese proberen met wat groenten en peulvruchten.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Jan 2026 08:24

Ginny schreef:
Zora schreef:Ja! Er is er ook eentje met bieslook smaak, ook heel lekker, maar die met chili… 😍

Jaaa die vind ik ook het lekkerst, chili! Onze AH verkoopt die helaas niet, moet ik naar een andere plaats. Ik denk dat ik gewoon zelf wat chilisaus toevoeg aan naturel cottage cheese (maar misschien is dat wel weer veel meer suiker, haha).

Ik gebruik deze altijd, scheelt enorm qua suiker en calorieën: https://verstegen.nl/products/guilt-fre ... les-285-ml ( hebben ze bij ons ook gewoon bij de AH).
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Jan 2026 08:31

Ik maak vaak een Airfryer omelet ( al eet ik dat voor lunch). In een siliconen bakvorm, dan hoef ik geen olie te gebruiken en daar doe ik dan kipfilet, wat groenten die toevallig in huis zijn en iets van kruiden in. Van de week met jalapeños, tomaat, paprika, rode ui, Mexicaanse kruiden en chilisaus er naast. Ik klop het ei dan los en luchtig met cottage cheese.
Afhankelijk van hoeveel eieren natuurlijk maar ik zet het dan zo’n 20 minuten op 200 graden in de Airfryer.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Ginny

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 10 Jan 2026 10:46

minoessepoes schreef:Ik gebruik deze altijd, scheelt enorm qua suiker en calorieën: https://verstegen.nl/products/guilt-fre ... les-285-ml ( hebben ze bij ons ook gewoon bij de AH).

Dankjewel voor de tip! Ik zag die inderdaad staan, is die een beetje lekker qua smaak? Ik heb ooit een zero chilisaus gehad (ander merk wel) en dat was echt heel vies. Dus ik durfde het nog niet te kopen, haha!
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Jan 2026 17:13

Ik proef bijna geen verschil met andere chili saus!
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Jan 2026 17:30

Ja, de sauzen van Verstegen zijn prima!
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
Volgende

Terug naar Eten & drinken