Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Voorgerechtje gezocht

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 28 Dec 2016 18:11

Voorgerechtje gezocht

Nu heb ik hulp nodig!

We gaan eindelijk eens een potluck dinner doen waarbij elk stel één gang maakt. Hartstikke leuk. Voor Oud en Nieuw dus. Met zeven man.

Het hoofdgerecht is al min of meer bepaald. Entrecote met aardappelpuree en salade (weet nog niet wat voor). Entrecote zal voor mij doorbakken zijn (niet super exciting maar ik vind 't wel prima, heb wel zin in rundvlees).

Wij doen als het goed is het voorgerecht. Weet iemand nog iets leuks voor zeven personen wat te doen is? Pregnancy proof en geen vis/schaaldieren (lust broertje niet). Iets wat beetje past bij hoofdgerecht het liefst maar dat is nog vrij breed. Liever geen soepje maar de rest sta ik voor open!
Let's discover the world together.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2075

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:04

Bericht 28 Dec 2016 18:15

Re: Voorgerechtje gezocht

Misschien iets met bospaddenstoelen-ragout? Vind ik altijd wel passen bij een winters diner.
<<

Anoniem210

Bericht 28 Dec 2016 19:35

Re: Voorgerechtje gezocht

Ik heb een tijdje geleden deze Galette met spruitjes, druiven geitenkaas en balsamico gemaakt.
Super lekker en niet heel erg moeilijk.

Afbeelding

Het recept is voor 4 personen.
Voor de bodem:
100 gram volkoren speltmeel
100 gram volle kwark
1 eetlepel olijfolie
1 snuf Himalaya zout

Voor de topping:
1 kleine rode ui
1 eetlepel olijfolie
170 gram spruitjes (bij voorkeur paarse)
rode druiven
handje hazelnoten
50 gram zachte geitenkaas
2 eetlepels goede balsamico azijn

Meng de ingrediënten voor de bodem goed en kneed het tot een deegje. Leg het dan heel even afgedekt in de koeling.

Verwarm de oven dan voor op 200 graden, Maak ondertussen de ingrediënten voor de vulling. Hak de ui fijn. Verwijder de harde onderkanten van de spruitjes en hak ze dan met een scherp mes in kleine schijfjes Was de druiven en halveer deze in de lengte. Hak als laatste de hazelnoten grof.

Verwarm een eetlepel olijfolie in een koekenpan en bak hierin de rode ui glazig. Voeg dan de spruitjes toe, en bak deze zo’n 7 minuutjes mee, totdat ze licht bruin kleuren. Roer dan de druiven, noten en 1 eetlepel balsamico azijn erdoor. En zet deze vulling even apart om af te koelen.

Haal de deegbal uit de koeling en rol deze mooi dun uit tot een lange rechthoekige plak.Leg het deeg op een bakpapiertje of gebruik een langwerpige bakvorm. Verdeel dan de vulling erover en druk deze zachtjes aan. Verbrokkel en verdeel de geitenkaas erover.

Bak de galette dan af in de voorverwarmde oven gedurende 20-25 minuten. Je kunt de galette direct uit de oven serveren, of hem serveren op kamertemperatuur. Serveer hem met wat extra balsamico azijn.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 28 Dec 2016 20:33

Re: Voorgerechtje gezocht

gevulde portobello,s uit de oven!
Vullen met wat spek, gehakt, kruidenkaas en pijnboompitten bijvoorbeeld.
2016
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 28 Dec 2016 20:52

Re: Voorgerechtje gezocht

Hnm klinkt alledrie wel heel goed! Die galette ziet er mooi uit!
Let's discover the world together.
<<

Kreeft

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4227

Geregistreerd: 04 Sep 2013 01:06

Bericht 28 Dec 2016 23:00

Re: Voorgerechtje gezocht

Hmmm, even denken hoor. Het worden 4 gangen totaal denk ik? Dan zou ik sowieso proberen om het niet te zwaar te maken. Misschien iets met gevogelte of vegetarisch.

- salade perigord met geconfijte eendenbout, frisse frambozen dressing, walnoten en spekjes

- kwarteltje met oosterse smaken. Frisse dressing met sesam en gember, salade met wat noodles, mango, komkommer, shii-takes, rode peper

- zelf kip/parelhoen roken, met gegrilde puntpaprika, chorizokruim, pimentolie en citroenmayonaise

- burrata met gepofte tomaatjes, aceto stroop, rucola, zeezout en pijnboompitten

- ricotta met muntolie, geroosterde venkel en grantaatappelpitjes
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 28 Dec 2016 23:05

Re: Voorgerechtje gezocht

Ooh burrata, heerlijk! Mag ik helaas niet, want is rauwmelks. Maar zou ik voor mezelf evt kunnen vervangen voor gepasteuriseerde buffel mozzarella. Lekkere ideeën!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem313

Bericht 29 Dec 2016 06:59

Re: Voorgerechtje gezocht

Je hebt ook burrata van gepasteuriseerde melk Marin! Gelukkig :) ik zou het inderdaad licht en vegetarisch houden, of misschien vis. Bijvoorbeeld een ceviche van hele verse vis, of St Jacobschelpen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 29 Dec 2016 07:04

Re: Voorgerechtje gezocht

Ooh misschien stuur ik m'n man wel op een burrata zoektocht dan!
Vis lust m'n broertje helaas niet. En ceviche durf ik zelf denk ik niet aan, al 'gaart' het wel. M'n man maakt wel een hele lekkere Leche de tigre.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem313

Bericht 29 Dec 2016 08:16

Re: Voorgerechtje gezocht

Marin schreef:Ooh misschien stuur ik m'n man wel op een burrata zoektocht dan!
Vis lust m'n broertje helaas niet. En ceviche durf ik zelf denk ik niet aan, al 'gaart' het wel. M'n man maakt wel een hele lekkere Leche de tigre.


Ik lees over de voorkeuren van je broer heen. Het was vroeg.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 29 Dec 2016 08:31

Re: Voorgerechtje gezocht

Het is je vergeven. Ik heb nu wel zin in rauwe vis, dat begrijp je.
Let's discover the world together.
<<

Kreeft

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4227

Geregistreerd: 04 Sep 2013 01:06

Bericht 29 Dec 2016 11:52

Re: Voorgerechtje gezocht

De burrata doe wij in ons restaurant verkopen is idd ook van gepasteuriseerde melk!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 29 Dec 2016 12:17

Re: Voorgerechtje gezocht

Oh wat goed om te weten! Ik had al gezocht of de burrata van de Sligro gepasteuriseerd is maar kon het niet vinden. Ik vind dat zo lekker en jouw gerechtje klinkt heerlijk in z'n eenvoud.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 30 Dec 2016 11:50

Re: Voorgerechtje gezocht

Dank jullie wel voor alle tips!

Het is toch een beetje iets anders geworden, al was het wel beetje voortgeborduurd op het taartje van Lennox. We gaan bladerdeeg taartjes maken (grote kookring rondje steken en met kleinere kookring laagjes voor de rand steken) en dat vullen met een zelfgemaakte uien-perencompote en een rondje geitenkaas met wat tijm en balsamico.

Beetje geinspireerd op dit recept maar we geven ook weer beetje onze eigen draai er aan:

http://www.karenskitchenstories.com/201 ... d.html?m=1

Afbeelding

En voor de niet geitenkaasliefhebbers hebben we hele simpele brie (was de voorkeur) en m'n kleine zusje krijgt er gewoon eentje met kaas en niets anders, want dat vindt ze lekker. Prima!


Burrata vond m'n man iets te groot, zo'n hele knoop per persoon, maar dat gaan we nu waarschijnlijk vanavond eten :) En als ie niet gepasteuriseerd te krijgen is bij het Italiaanse winkeltje in het dorp, dan goede mozz voor mij. Hebben we dat toch nog :)
Let's discover the world together.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 03 Jan 2017 14:44

Re: Voorgerechtje gezocht

Dat ziet er echt heel lekker uit!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 03 Jan 2017 14:52

Re: Voorgerechtje gezocht

Soleil schreef:Dat ziet er echt heel lekker uit!


Ze waren ook wel echt lekker! Wij hadden ze gemaakt met uien-peren compote en die was wel echt goed gelukt moet ik zeggen.

Dit is ons resultaat, niet zo mooi als op die gestileerde foto hierboven maar toch (en balsamico moest er nog over, dit waren onze 'proef' versies):

Afbeelding
Let's discover the world together.
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3114

Geregistreerd: 24 Okt 2015 10:53

Bericht 03 Jan 2017 18:40

Re: Voorgerechtje gezocht

Ziet er heerlijk uit Marin!
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 03 Jan 2017 19:02

Re: Voorgerechtje gezocht

Ziet er heerlijk ook juist!
Was die uien compot veel werk? heb jij hem zo gemaakt als op die site stond?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 03 Jan 2017 19:06

Re: Voorgerechtje gezocht

Nee m'n man heeft 'm gemaakt, met peren, uien, suiker en agar agar. Maar zonder recept dus kan je helaas niet echt verder helpen. Het was wel veel te veel, drie kleine en twee grote weckpotten vol. Maar daar eten we nu ook nog lekker van, vanavond gevulde kalkoen rolletjes mee gemaakt.
Let's discover the world together.

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers