Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kerstdiner

<<

Anoniem273

Bericht 05 Nov 2016 22:36

Kerstdiner

Wat maak/eet jij dit jaar tijdens de kerstdagen? Wij vieren kerst met mijn familie bij ons thuis, in de nieuwe keuken (even fingers crossed dat we onze planning halen, haha).

Ik ben al druk op zoek naar lekkere recepten! Voor-, hoofd- en nagerechten en dan rekening houdend met lactose-intolerantie, vegetariërs (ikzelf en m'n broer) en niet te ingewikkeld vlees (mijn moeder lust weinig, mijn zwager eet geen varkensvlees). Dus ik denk rund of kip.
Ik ben zelf wel dol op koken en lekker lang in de keuken staan, mijn man, broer en zwager willen graag helpen. De rest van de familie vindt het een beetje onzin geloof ik ;)

Deel je succesrecepten hier ter inspiratie :)
<<

Maan

Kletskop

Berichten: 796

Geregistreerd: 29 Jul 2016 13:50

Bericht 05 Nov 2016 23:08

Re: Kerstdiner

Dit recept stond jaren terug eens in de Allerhande, echt zo ontzettend lekker.
En dan in plaats van aspergetips (zoals in de beschrijving) zeekraal erbij (zoals op de foto). Het was een groot succes. Het is ook een makkelijk recept om in het klein te maken als je bijvoorbeeld verschillende voorgerechtjes doet, zodat er voor iedereen iets bij zit wat hij lekker vindt of mag eten.

http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R4 ... ure-tomaat
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 06 Nov 2016 11:17

Re: Kerstdiner

Eerste kerstdag zijn we bij mijn schoonouders, waarschijnlijk wordt er met de Sint wel besproken wat we met het eten doen, vorig jaar heeft ieder stel een gang gemaakt. Ik verwacht weer zo iets.

Tweede kerstdag zijn we bij mij ouders met mijn broer, schoonzus en hun baby, oom, tante, neefje met vriendin en nichtje. Iedereen maakt iets en het moet een buffet worden, wie wat maakt is nog niet afgesproken. Ik moet het dan 's ochtends bij mijn ouders maken en de boodschappen eerste kerstdag al mee nemen, dus even bedenken wat handig is. De ossenhaas in bladerdeeg die er elk jaar bij is mag ik nu niet eten omdat ik zwanger ben, dus misschien dat ik wel voor een zwangerproof vlees,- of visgerecht ga of iets vegetarisch.

Jij al een idee wat voor een vegetarische opties je gaat maken Azi? Ben benieuwd!
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem281

Bericht 06 Nov 2016 11:23

Re: Kerstdiner

Ik weet 't nog steeds niet, heb wel zin om me eens uit te sloven, maar er komen 8 mensen of zo. Heb iets te enthousiast mensen uitgenodigd, vrees ik.

Voor nu denk ik aan een soepje als voorgerecht, wss tomatensoep, hoewel k ook nog een leuk spinaziesoepreceptje heb! Dan een licht tussengerechtje waarvan k nog niet weet wat.. Hoofdgerecht wordt een runderrollade, met 2 soorten aardappeltjes, een salade, spruiten en een tweede groenten ga ik nog verzinnen. Dan wil ik een licht voor-toetje, iets fruitigs, citrus denk ik. En als nagerecht chocolade all the way! Maar hoe moet ik dus ook nog bedenken haha.
<<

Anoniem273

Bericht 06 Nov 2016 11:23

Re: Kerstdiner

Minoessepoes, ik ga denk ik voor pompoen in bladerdeeg van BBC Goodfood. Ik twijfel nog een klein beetje omdat mijn broer zich totaal niet voor eten interesseert en ik niet zeker weet of hij dit lust. Maar dan kan de rest natuurlijk ook gewoon een stuk pakken als bijgerecht :) Ik heb deze al eens gegeten en vond het erg lekker. Wel met extra kruiden erdoor trouwens.

http://www.bbcgoodfood.com/recipes/1016 ... h-jalousie
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 06 Nov 2016 11:25

Re: Kerstdiner

Ik ben ook heel benieuwd! Ik denk dat we eerste kerstdag bij mijn schoonouders/familie zijn en mijn gezin gaat normaal uitgebreid uit eten maar mijn ouders blijven dit jaar in Frankrijk vanwege de nieuwe pup en mijn zus gaat daarheen. Dus ik denk dat grieved en ik tweede kerstdag samen voor onszelf uitgebreid gaan koken. Leuk en lekker! Dus ik zoek ook goeie recepten..
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 06 Nov 2016 11:30

Re: Kerstdiner

Dat lijkt me heel lekker Azi, ik ga hem sowieso een keer maken, even twijfelen of het voor de kerst wordt.
Bedankt voor het recept!
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem273

Bericht 06 Nov 2016 11:41

Re: Kerstdiner

Ik bereid nooit vlees, dus kan wel wat tips gebruiken :) Wie heeft een kerstig recept met rund? Het liefst dus lactose-vrij.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 06 Nov 2016 12:08

Re: Kerstdiner

Laat maar!
<<

Anoniem273

Bericht 06 Nov 2016 12:21

Re: Kerstdiner

Whatever schreef:Laat maar!


Wat is er?
<<

Anoniem281

Bericht 06 Nov 2016 12:22

Re: Kerstdiner

Aziraphale schreef:
Whatever schreef:Laat maar!


Wat is er?


Ze zoekt geen recepten meer denk ik?
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 06 Nov 2016 12:26

Re: Kerstdiner

Wij hadden vorig jaar tagliata gemaakt, biefstukje in reepjes op een bedje van rucola, pijnboompitjes en parmezaanse kaas. Ik meen ook nog cherrytomaatjes erbij. Heel simpel maar ziet er wel leuk uit. Erbij hadden we geloof ik nog groene asperges en nog een groente en aardappelgratin, maar dat zou ik even moeten opzoeken. Ik wil eventueel wel kijken of ik het recept voor je kan vinden (al was dat heel simpel).
Verder dacht iknog aan Beef Wellington, al heb ik dat zelf nog nooit gemaakt. Maar is wel kerstig.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 06 Nov 2016 12:31

Re: Kerstdiner

Bazinga schreef:
Aziraphale schreef:
Whatever schreef:Laat maar!


Wat is er?


Ze zoekt geen recepten meer denk ik?


Nee ik was nog niet wakker en voor Azi Jamie's kip met paddestoelen in bladerdeeg en lam met munt olie aan het noemen maar ze vroeg rund en in bladerdeeg zit nog lactose ook. :smile: :good:
<<

Anoniem273

Bericht 06 Nov 2016 12:43

Re: Kerstdiner

Whatever schreef:
Nee ik was nog niet wakker en voor Azi Jamie's kip met paddestoelen in bladerdeeg en lam met munt olie aan het noemen maar ze vroeg rund en in bladerdeeg zit nog lactose ook. :smile: :good:


Hahah :smile:
Ik heb dus totaal geen verstand van vlees want ik ben al 18 jaar vegetariër (alhoewel, de laatste 12 jaar pescotariër) maar zulke recepten lijken me super tof om te proberen. Mijn man, broer en zwager zet ik dan aan het vlees gerecht. Helaas lust mijn moeder maar heel weinig, dat denkt ze tenminste, m'n schoonzus heb ik geen idee van. Zij eten altijd gewoon lauwe bonen uit pot uit de magnetron enzo als avondeten. De broer die daarbij hoort is vegetariër en eet dus alleen omdat het moet, functioneel zeg maar, om vol van te raken :palm: Ze hebben ook twee kleine kindjes, maar de baby eet een prakje denk ik en mijn andere nichtje lust vrij veel al.
M'n carnivoor broer die een echte lekkerbek is (samen met zijn vriend) heeft helaas een lactose-intolerantie en zijn vriend eet geen varkensvlees. Nu snap ik waarom we elk jaar gaan pizzaretten, hahah. Maar onze nieuwe keuken is als het goed is net op tijd klaar en ik wil zo graag lekker uitgebreid een kerstdiner bereiden. Ik ben echt dol op koken :)
<<

Anoniem273

Bericht 06 Nov 2016 12:48

Re: Kerstdiner

Mizz_S schreef:Wij hadden vorig jaar tagliata gemaakt, biefstukje in reepjes op een bedje van rucola, pijnboompitjes en parmezaanse kaas. Ik meen ook nog cherrytomaatjes erbij. Heel simpel maar ziet er wel leuk uit. Erbij hadden we geloof ik nog groene asperges en nog een groente en aardappelgratin, maar dat zou ik even moeten opzoeken. Ik wil eventueel wel kijken of ik het recept voor je kan vinden (al was dat heel simpel).
Verder dacht iknog aan Beef Wellington, al heb ik dat zelf nog nooit gemaakt. Maar is wel kerstig.


Dat met biefstuk klinkt wel goed, geloof ik! Dat lust iedereen tenminste :)
<<

Anoniem197

Bericht 06 Nov 2016 13:06

Re: Kerstdiner

Wij hebben waarschijnlijk het volgende menu:
Voor: zalm tompouche en kipcocktail
Soep: 2 kleuren kerst soep
Hoofd: rundvlees en varkenshaas met aardappelgratin, friet en pom duchenne?, wortels, bloemkool en een salade
Na: chocolademousse en ijs

Dit is voor een groep van 10 mensen maar zo is er genoeg keuze voor degene die iets niet lust. Voorgerecht geven ze van tevoren aan of ze kip of zalm willen en de rest is voldoende aanwezig.

Met de andere familie maakt iedereen 1 gerecht.
Daarnaast hebben we als gezin nog een kerstmaaltijd. Denk dat ik dan kies voor een brunch ofzo? Lekkere broodjes, soepje en toetje.
Bij kerstavond hebben we de traditie om worstenbrood te eten. Dat deden we al met mijn opa en oma na de avondmis. Die traditie houden wij erin. Ze moeten dan ook van een speciale bakker komen. Wij hebben wel de mis weggelaten. Over een paar jaar doe ik dat wel met zoon en zondag om hun het verhaal van kerst te leren. Dat het niet alleen eten is ;)
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 06 Nov 2016 13:30

Re: Kerstdiner

Ik vind de kip in rode wijn stoof van de AH ( het lukt me niet om het recept te plakken) altijd een ideaal recept als 1 van meerdere vleesgerecht met kerst. Wellicht een idee Azi, makkelijk te maken, goed voor te bereiden en voldoet aan bijna alle wensen, alleen zit er spek in. Wellicht dat je het kan vervangen voor vegetarisch spek of gerookte kip blokjes, gewoon je man een keer als proefpersoon gebruiken de komende periode.
Ik vind het altijd fijn als ik voor veel mensen kook om iets te maken wat goed voor te bereiden is.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem273

Bericht 06 Nov 2016 13:56

Re: Kerstdiner

Goed idee, Minoessepoes! Misschien nog voor erbij.
Ik vond net deze vegetarische 'beef' wellingtons, dus misschien is dat ook leuk i.c.m. traditionele Beef Wellington, en dat ik dan het deeg zelf maak met sojamelk voor mijn broer. Dankjewel, Mizz_S :)

http://www.bbcgoodfood.com/recipes/1280 ... ellingtons
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 06 Nov 2016 14:02

Re: Kerstdiner

Aziraphale schreef:Goed idee, Minoessepoes! Misschien nog voor erbij.
Ik vond net deze vegetarische 'beef' wellingtons, dus misschien is dat ook leuk i.c.m. traditionele Beef Wellington, en dat ik dan het deeg zelf maak met sojamelk voor mijn broer. Dankjewel, Mizz_S :)

http://www.bbcgoodfood.com/recipes/1280 ... ellingtons


Bij Masterchef Australië hadden ze laatst Biet Wellington gemaakt, dat zag er ook heerlijk uit (met rode biet dus, ipv vlees). Het recept was heel ingewikkeld, maar misschien kun je er een eigen simpelere draai aan geven.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 06 Nov 2016 14:03

Re: Kerstdiner

Green_Pepper schreef:
Aziraphale schreef:Goed idee, Minoessepoes! Misschien nog voor erbij.
Ik vond net deze vegetarische 'beef' wellingtons, dus misschien is dat ook leuk i.c.m. traditionele Beef Wellington, en dat ik dan het deeg zelf maak met sojamelk voor mijn broer. Dankjewel, Mizz_S :)

http://www.bbcgoodfood.com/recipes/1280 ... ellingtons


Bij Masterchef Australië hadden ze laatst Biet Wellington gemaakt, dat zag er ook heerlijk uit (met rode biet dus, ipv vlees). Het recept was heel ingewikkeld, maar misschien kun je er een eigen simpelere draai aan geven.


Dit is het recept: https://tenplay.com.au/channel-ten/mast ... wellington
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 06 Nov 2016 19:44

Re: Kerstdiner

Aziraphale schreef:Goed idee, Minoessepoes! Misschien nog voor erbij.
Ik vond net deze vegetarische 'beef' wellingtons, dus misschien is dat ook leuk i.c.m. traditionele Beef Wellington, en dat ik dan het deeg zelf maak met sojamelk voor mijn broer. Dankjewel, Mizz_S :)

http://www.bbcgoodfood.com/recipes/1280 ... ellingtons


Graag gedaan! Had ik zelf nog wel bedacht, maar was ik even vergeten te vermelden, dat je inderdaad ook een vegetarische wellington kunt maken!
<<

Anoniem328

Bericht 07 Nov 2016 16:34

Re: Kerstdiner

Wij zijn dit jaar verantwoordelijk voor het dessert en ik kan nooit kiezen dus zit te denken aan een grand dessertachtig iets op een mooi groot bord.

Een glaasje witte chocolade panna cotta met een laagje chocolade ganache en gekarameliseerde pecannoten.
Een bolletje citroenparfait op een amandelkoekje
En een frambozen soepje.
En om te versieren wat gebrande toefjes merinque.

Wel allemaal kleine hoeveelheden, anders wordt het veel te zwaar.
<<

Anoniem221

Bericht 07 Nov 2016 17:08

Re: Kerstdiner

Eerste kerstdag wordt het gerecht bereidt door mijn vriend en mijn broertje. Ik vermoed dat we iets van een varkenshaasje krijgen. Jaren geleden hebben mijn broertje en ik dat voor de familie van mijn stiefvader gedaan en dat blijft het lekkerst. Aardappeltjes met spek en ui, haricoverts met sausje en varkenshaasje met pepersausje. En ijs na.

Tweede kerstdag gaan we lekker uiteten. Ik heb nu al zin in mijn varkenshaasje met gorgonzolasaus. :sss:
<<

Anoniem313

Bericht 07 Nov 2016 17:28

Re: Kerstdiner

Twee keer varkenshaas met saus, wordt je dat niet veel Fedora?

Ik weet nog niet wat wij gaan doen. We hebben een Amerikaanse vriendin over met Kerst. Misschien maak ik wel Indonesische rijsttafel, dat lijkt me weleens leuk - en lekker. En de andere avond iets feestelijkers. Op Tweede Kerstdag komen we met de hele familie bij elkaar en maakt iedereen iets, dus dat zal een lekker eclectische maaltijd worden :wink:
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5363

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 10 Nov 2016 14:55

Re: Kerstdiner

Ik moet beide kerstdagen werken dus eet op mijn werk.
Een dag hebben we dan altijd een simpel stampottenbuffet en de andere dag eten we 3 gangen en voor wie wil een klein glaasje wijn erbij.
10.04.17
Volgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers