Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Voeding van mijn vriend

<<

ellibre

Kletskop

Berichten: 566

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:23

Bericht 28 Aug 2016 09:40

Voeding van mijn vriend

Mijn vriend is tot zijn 22ste topsporter geweest, maar moest door een zware blessure abrupt stoppen. Hij is toen in korte tijd zo'n 10 kilo aangekomen. Inmiddels zijn we 8 jaar verder en is hij alweer een paar jaar aan het sporten: 2x per week voetbal, 2x per week fitness, en buiten het voetbalseizoen om wielrennen. Hij beweegt dus genoeg, maar heeft wel een zittend beroep. Alleen is die 10 kilo inmiddels 15 kilo geworden. En hoewel hij niet 15 kilo te zwaar is, mag er van hem wel weer wat af. Hij is 1m98 en weegt ca. 100 kilo.

Nog meer sporten is met zijn werk niet mogelijk, en zou volgens mij ook niet nodig moeten zijn. Hij valt alleen echt nooit af, terwijl hij volgens ons wel heel gezond eet. Mijn vraag is of jullie mee willen denken over mogelijke aanpassingen aan zijn voedingspatroon.

Doordeweeks eet hij het volgende:
Ontbijt: fruit met noten (mix van bijv. appel, banaan, mango, aardbei, blauwe bessen, kiwi; en ongezouten noten: amandelen, hazelnoten, walnoten, paranoten). Geen yoghurt of zo erbij.
Lunch: salade en soep, haalt hij op z'n werk in de kantine
Tussendoor: appel
Avond: we hebben een hellofresh box, dus in elk geval niks uit pakjes of zo. We eten allebei precies de helft.
Verder snoept hij nooit, drinkt hij alleen koffie en water en af en toe een glas cola light - we doen een week met een fles

Weekend:
Ontbijt: twee boterhammen met humus, avocado en een gepocheerd ei. En een glas sinaasappelsap, dat drinkt hij doordeweeks overigens nooit.
Lunch: maak ik meestal broodjes of salade. Vaak iets met rucola, avocado en tomaat. En dan bijvoorbeeld gerookte kip.
Avond: een avond meestal wat ongezonder, bijvoorbeeld een pizza of zo. En de andere avond wisselt sterk, maar geen gekke dingen.

Verder drinken we in het weekend samen een fles wijn en hebben we daar vaak wel iets lekkers bij. Een zakje chips, een goede worst of ovenbitterballen. Maar wel met mate, van bijv. die ovenbitterballen nemen we er allebei dan 3.

Doet hij dan nooit iets ongezonds? Ja, dat wel.. Als ie gaat stappen drinkt hij stevig, rustig een biertje of 15. En na het voetballen haal ie soms wel eens een broodje kroket en drinkt ie 2 of 3 biertjes. Maar dat is allemaal niet vaker dan 1x per maand, gemiddeld.

Mijn eigen idee is dat hij misschien te weinig eet voor een grote en actieve man van 30. Maar misschien hebben jullie andere ideeën?
<<

Anoniem184

Bericht 28 Aug 2016 09:45

Re: Voeding van mijn vriend

Ik mis vooral de eiwitten. Kwark, ei, dat soort dingen. Verder vind ik het inderdaad wat weinig klinken. Maar ik denk ook dat een man van 2 meter die veel sport, niet gauw veel lichter dan dat zal worden.
<<

ellibre

Kletskop

Berichten: 566

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:23

Bericht 28 Aug 2016 09:51

Re: Voeding van mijn vriend

Misschien is kwark aan zijn ontbijt toevoegen wel een goed idee ja. Hij at het vaak met Griekse yoghurt maar is daarmee gestopt omdat hij dacht dat dat ongezond was.

Verder is hij wel echt wat te zwaar hoor, hij heeft best wat vet rondom z'n middel. Daarom loopt hij zelfs op vakantie niet graag zonder shirt.
<<

Skyler

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 06 Dec 2014 13:58

Bericht 28 Aug 2016 10:22

Re: Voeding van mijn vriend

De beschrijving van het avondeten is wat onduidelijk, maar buiten dat zie ik eigenlijk nauwelijks aanknopingspunten waarom iemand die zoveel sport en dit voedingspatroon volgt te zwaar zou zijn. Allicht de alcoholconsumptie, maar verder zie ik er niets uitspringen.

Hoe zit het qua porties? Je geeft aan dat jullie van de Hello Fresh box ieder de helft eten, maar hoeveel eet hij tijdens ontbijt en lunch? Om een goed inzicht te krijgen kun je eens vragen of hij een week lang bij kan houden wat hij eet en drinkt per dag, plus de beweging die hier tegenover staat. Dan heb je iig specifieke informatie, waar misschien wel iets uit valt te halen.
<<

ellibre

Kletskop

Berichten: 566

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:23

Bericht 28 Aug 2016 10:31

Re: Voeding van mijn vriend

Dank voor je reactie! Qua porties:

Ontbijt maak ik voor ons allebei, dus die porties ken ik precies. We hebben dan bijvoorbeeld allebei een halve appel, een halve banaan, 10 aardbeien, een eetlepel blauwe bessen en twee eetlepels noten.

Lunch heb ik hem gevraagd: twee soeplepels soep, en de salade weet hij niet precies, maar als hij een meeneembakje vraagt om aan z'n bureau te eten is die kleiner dan een AH kant en klare salade. Hij schat zo'n 300-350 gram.

Avondeten is inderdaad vaag maar dat komt omdat hellofresh heel veel varieert. Deze week ziet dat er bijvoorbeeld zo uit: https://www.hellofresh.nl/recipe/week/c ... assic_box/

Daarvan hebben wij deze gerechten gekozen: dorade, varkenshaasreepjes, courgettesoep, tabouleh en caserecce integrale. Doorgaans heeft een avondmaaltijd bij ons zo'n 500 tot 700 calorieën.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 28 Aug 2016 10:43

Re: Voeding van mijn vriend

Ik vind het eerder te weinig dan teveel gezien zijn lengte en sportschema.
Ik zou misschien wat minder fruit (tenzij het maar 1 stuk is natuurlijk) bij het ontbijt doen en daarvoor in de plaats Griekse yoghurt of kwark. En bij de lunch een cracker of broodje, beetje volkorenpasta door de salade oid.

En misschien toch wat minder biertjes. Als je na gaat dat een glas bier 110 kcal bevat x 15 en vaak gaan er op dat soort momenten ook nog een nachtelijke snack oid bij. Dan kan dat wel maar 1x pm zijn maar dan tikt het alsnog aardig aan als je andere weekenden ook iets van een chipje of snacks buiten de maaltijden om neemt. Wat overigens prima zou moeten kunnen maar dan zonder de 15 biertjes.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 28 Aug 2016 10:48

Re: Voeding van mijn vriend

Heb nu gelezen wat het ontbijt is. Ik zou het dan beperken tot 1 stuk fruit,1eetlepel noten en dan wat (volle) yoghurt toevoegen. En misschien wat meer variatie aanbrengen in het ontbijt en de lunch (denk aan bijv ei, pannekoeken,bananenbrood, wraps, leftovers, havermout/brinta).
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

ellibre

Kletskop

Berichten: 566

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:23

Bericht 28 Aug 2016 11:23

Re: Voeding van mijn vriend

Thanks Chaos! Het zou inderdaad goed kunnen zijn on meer te variëren in het ontbijt. We hebben het laatste jaar, anderhalf jaar al verschillende dingen qua ontbijt geprobeerd: speltpannekoeken met blauwe bessen, Griekse yoghurt met havermoutmuesli, en Griekse yoghurt met fruit en noten. Maar altijd lange tijd elke werkdag hetzelfde. En de andere dingen die je noemt maak ik vaak toch al voor mezelf als tussendoortje. Dus het kost niet heel veel moeite om meer te variëren.

Snacken na het stappen doet ie trouwens niet, ook al zeur ik er dan vaak wel om ;)
<<

Anoniem286

Bericht 28 Aug 2016 12:15

Re: Voeding van mijn vriend

Hij eet wat weinig volgens mij en is zijn gewicht niet gewoon prima voor zijn lengte?
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 28 Aug 2016 12:23

Re: Voeding van mijn vriend

ik vind het ook weinig klinken. ik eet meer. misschien is dat geen goede vergelijking maar ik kan me echt niet voorstellen dat een lange man die actief sport minder eet.
Afbeelding
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 28 Aug 2016 12:27

Re: Voeding van mijn vriend

Ik zou hiermee naar een diëtiste gaan, in plaats van zelf aanrommelen, omdat het inderdaad niet ongezond en raar lijkt wat hij eet.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 29 Aug 2016 08:42

Re: Voeding van mijn vriend

Mijn eerste indruk zou ook zijn dat hij te weinig eet.

Ik zou inderdaad 1 stuk fruit bij het ontbijt nemen met kwark of yoghurt en dan ook nog iets eten tussen ontbijt en lunch, bijvoorbeeld die noten die je dan bij je ontbijt weg laat. Hij krijgt nu wel veel fruit binnen, ik zou maximaal 2 stuks fruit opgeteld per dag eten i.v.m. de fruitsuikers, dus dan in de ochtend en rond een uur of 4 nog 1.

Qua soep of salade bij de lunch, heeft hij niet iets meer koolhydraten nodig, inderdaad wat volkoren pasta door de salade of wat brood bij de soep, zeker op dagen dat hij ook sport. Of kan hij wat eiwitten toevoegen, misschien hebben ze dat ook wel voorhanden in de kantine, hier zijn bijvoorbeeld altijd wel gekookte eitjes te vinden. Anders misschien na het sporten nog een bakje kwark op de dagen dat hij daar niet mee ontbeten heeft?

En wat drinkt hij op zijn werk, pure koffie? Ik zie dat hier op kantoor veel mensen de cappuccino uit de automaat drinken en zich er niet van bewust zijn dat daar volle melk in zit.

Ik bak geregeld havermoutmuffins bijvoorbeeld en vries die in, op die manier is het heel makkelijk om te variëren met ontbijt, gewoon 's avonds iets uit de vriezer halen waar je zin in hebt.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem193

Bericht 29 Aug 2016 10:42

Re: Voeding van mijn vriend

Mijn ervaring met de hello fresh maaltijden is, is dat ze best vet zijn. Wordt m.i. veel room/noten/olie etc gebruikt.
Aangezien hij ook overdag al noten en avocado eet, natuurlijk het zijn gezonde vetten, denk ik dat hij teveel vetten eet.
Ik zou de avocado in de salade weg laten en vervangen door iets van kidneybonen of iets dergelijks.
Bij het ontbijt 1 eetlepel noten en dan kwark of yoghurt erbij.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 29 Aug 2016 12:26

Re: Voeding van mijn vriend

Ik vind de koolhydraten vooral fors bij Hello Fresh, wat daar aan aardappel, rijst of pasta bij zit is voor ons twee echt behoorlijk veel (bijv. 600 gram aardappel).
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

ellibre

Kletskop

Berichten: 566

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:23

Bericht 29 Aug 2016 17:57

Re: Voeding van mijn vriend

Dank allemaal voor de reacties en tips!

Een broodje of gekookt ei bij z'n salade kan hij inderdaad doen, dat verkopen ze ook los in de kantine. Dat tussendoortjes juist goed kunnen zijn moet ik hem nog aan z'n verstand zien te krijgen, hij zit nog op de tour dat minder eten beter voor hem is. Dingen als havermoutmuffins maak ik sowieso al regelmatig, ik vind het ook leuk om te bakken. Dus dat kunnen we makkelijk doen. Z'n koffie drinkt hij trouwens altijd zwart en zonder suiker.

Qua HelloFresh maaltijden gebruik ik zelf in elk geval nooit boter en altijd veel minder olie dan er op het recept staat. Daarbij heb je echt zelf in de hand hoe vet je het maakt, vind ik. Ik ben het met je eens dat de koolhydraten soms wat veel zijn, misschien dat ik daarvan voortaan een deel niet klaar maak.

Sawadee, ik denk inderdaad dat het goed is als hij eens naar een diëtist gaat.
<<

Anoniem222

Bericht 31 Aug 2016 12:01

Re: Voeding van mijn vriend

Ik denk ook dat hij te weinig eet. Dus ik zou kijken of hij wat meer vezels en eiwitten binnen kan krijgen en eventueel de vetten en alcohol wat minderen. Maar wie weet eet ie wel stiekem in de auto fastfood :P. De vriend van een vriendin van mij doet dat ook wel eens 'stiekem' :'), maar aangezien je vriend zichzelf te zwaar vindt zal dat het wel niet zijn.

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers