Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Sollicitatietopic #3

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 24 Mei 2022 12:23

Sollicitatietopic #3

Alexis schreef: Ik zou het liefst eerst eens uitzoeken hoeveel uur ik daarnaast zou willen werken (of niet, en echt in het diepe springen om voor mezelf te beginnen).


Dit is dan toch eigenlijk je antwoord. Ik zou de komende tijd dan inderdaad gebruiken om te onderzoeken wat je nou echt wil, welke stappen je moet zetten om voor jezelf te beginnen en bovendien ga je nog een studie doen ook. Dus je gaat ook niet niks zitten doen.

-----------------------------------
Deel 2
Let's discover the world together.
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1290

Geregistreerd: 08 Feb 2021 14:35

Bericht 24 Mei 2022 12:34

Re: Sollicitatietopic #2

Ja ik geloof dat je gelijk hebt. Ik vind alleen het ontbreken van een inkomen zo vervelend.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 24 Mei 2022 12:39

Re: Sollicitatietopic #2

Ja dat kan ik me goed voorstellen hoor. Dat is ook wel echt een ding. En dat moet je natuurlijk samen in goed overleg beslissen of dat op dit moment haalbaar is en iets wat jullie allebei willen. Je kan natuurlijk deze sollicitiaties nog even afwachten, maar zoals Minx volgens mij laatst al zei: Een sollicitatie is een kennismaking van twee kanten. Jij kan ook beslissen dat je het niet ziet zitten natuurlijk om wat voor reden dan ook. Als jij nu het meeste rust en plezier haalt uit tijdelijk thuis zijn (en bovendien ga je een studie doen), dan zou ik dat als buitenstaander volledig begrijpen waarom je even een werkpauze neemt. Het klinkt ook wel heel veel tegelijkertijd: Nieuw huis, nieuwe studie, nieuwe baan. Het kan natuurlijk wel en het ene kan het andere ook weer extra energie geven. Alleen jij kan dit, samen met je vriend natuurlijk, beslissen wat goed voelt voor jou en jullie. Maar ik vind er geen goed of fout aan wat je ook kiest!
Let's discover the world together.
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1290

Geregistreerd: 08 Feb 2021 14:35

Bericht 24 Mei 2022 12:44

Re: Sollicitatietopic #2

Wat een lieve reactie Marin. Ik ben iemand die vaak zoekt naar goedkeuring, ik vind het moeilijk om zelf een keuze te maken die niet zo voor de hand ligt. En heel fijn dat je niet als vanzelfsprekend ziet dat mijn vriend dan maar even alles moet betalen, want ook hij heeft helaas geen geldboom (al schijnen mensen dat wel te denken als je huis wat afwijkt van de standaard).
<<

Anoniem327

Bericht 24 Mei 2022 12:54

Re: Sollicitatietopic #2

Het klinkt eerder alsof jouw vriend het extreem druk heeft, Alexis. Hij is van 7 tot half 7 weg iedere dag, dus alles komt op jou neer. Als dit voor jou te druk is, dan ligt het voor de hand dat hij een stap terug doet op zijn werk, zodat hij thuis meer taken van jou kan overnemen. Op die manier kun jij gewoon een (parttime?) baan aannemen en je eigen geld verdienen.

Dat altijd de oplossing wordt gevonden in het minder werken van de vrouw/moeder, vind ik een beetje vreemd. Jullie hebben samen een huishouden draaiende te houden, jullie hebben samen een kind, jullie gaan samen verhuizen, dat is te druk in combinatie met 12 uur per dag werken x 5 = 60 uur. Hoogste tijd voor je vriend om hierin iets te veranderen.
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1290

Geregistreerd: 08 Feb 2021 14:35

Bericht 24 Mei 2022 12:57

Re: Sollicitatietopic #2

Dat kan niet Sadie. Marin kent onze situatie, het is voorlopig niet mogelijk. Het is wel tijdelijk, dus het is even doorbijten nu. Straks kan hij weer veel meer. Is nu even geen discussie, hoe vervelend hij het zelf ook vindt.

Hij is overigens al die uren weg voor ons. Hij bouwt namelijk zelf ons huis. Daarnaast heeft hij een eigen zaak, die ook moet blijven draaien. Daarom maakt hij dus erg lange dagen en moet hij ook in de weekenden soms werken.
<<

Anoniem327

Bericht 24 Mei 2022 13:22

Re: Sollicitatietopic #2

Alexis schreef:Dat kan niet Sadie. Marin kent onze situatie, het is voorlopig niet mogelijk. Het is wel tijdelijk, dus het is even doorbijten nu. Straks kan hij weer veel meer. Is nu even geen discussie, hoe vervelend hij het zelf ook vindt.

Hij is overigens al die uren weg voor ons. Hij bouwt namelijk zelf ons huis. Daarnaast heeft hij een eigen zaak, die ook moet blijven draaien. Daarom maakt hij dus erg lange dagen en moet hij ook in de weekenden soms werken.

Maar dan komt er dus straks weer meer ruimte voor jou en jouw werk, dus ik zou zeker blijven solliciteren en werk aannemen. Het kan niet zo zijn dat jouw vriend zoveel ruimte inneemt, dat jij niet eens meer je eigen inkomen kunt genereren. Stel je de situatie even andersom voor, hoe zou jouw vriend reageren denk je als je 12 uur per dag de deur uit was, ook in het weekend?
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9734

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 24 Mei 2022 13:27

Re: Sollicitatietopic #2

Alexis, als ik het zo lees, denk ik juist dat nu een goed moment is om eerst uit te zoeken wat je zelf wil en hoe je het voor je ziet. Ik zou niet (mocht het financieel mogelijk zijn) direct in een nieuwe baan springen als je zelf niet weet hoe en wat. Dat kan je veel rust geven en wie weet begin je dan in september inderdaad voor jezelf. Waarom ook niet? Ik snap de onzekerheid goed, maar denk er gewoon ook eens overna.
<<

Anoniem327

Bericht 24 Mei 2022 13:52

Re: Sollicitatietopic #2

Ik vind dat jullie wel erg makkelijk zeggen dat ze maar gewoon werkloos moet blijven. Ten eerste is dit vaak geen opties, omdat er gewoon geld binnen moet komen in de meeste gezinnen. Ten tweede is het nogal rigoureus om je carriere aan de wilgen te hangen, alleen maar omdat je vriend het tijdelijk drukker heeft. Ten derde is het nog maar afwachten of het iets wordt met dat eigen bedrijf, vaak heb je een opstartperiode van een paar jaar voordat dit geld gaat opleveren, het is dan wel zo fijn als je er een baan in loondienst naast hebt.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 24 Mei 2022 14:29

Re: Sollicitatietopic #2

Als het op dit moment meer stress dan rust geeft kan je je afvragen wat het beste voor je is.

Je kunt ook beargumenteren dat je met de start van een nieuw bedrijf volledig ervoor moet gaan en niet nog een job on the side moet doen. Voor beide valt wat te zeggen. Daar zijn ongetwijfeld allerlei theorieën over waar ik niks van weet.

Een adempauze van een paar maanden in een hectische periode kan ik me goed voorstellen. Als dat financieel een mogelijkheid is en het geeft iemand de nodige rust om bezig te gaan met de toekomst vind ik dat helemaal niet gek.

Maar wie weet komt er wel wat uit die sollicitaties waar ze achter staat en voelt dat goed op dat moment.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem327

Bericht 24 Mei 2022 14:50

Re: Sollicitatietopic #2

Ik ben het eens met Sadie. Daarnaast: als je een eigen bedrijf begint ben je daar meestal niet doorgaans financieel zelfstandig mee. Je zult in het begin of heel veel uren moeten draaien ofwel interen op je spaargeld, of misschien zelf allebei. Als je met dat laatste nu al begint, sta je wel erg in de min op een bepaald moment.
Tof dat je een studie gaat doen! Hopelijk brengt dat ook weer wat nieuwe kansen waar je energie van krijgt.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1811

Geregistreerd: 01 Mei 2022 10:03

Bericht 24 Mei 2022 15:14

Re: Sollicitatietopic #2

Dat ligt er maar net aan wat voor bedrijf je begint. Zowel het bedrijf van mijn vriend als dat van mij was vanaf maand 1 voldoende om financieel onafhankelijk te zijn.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9734

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 24 Mei 2022 15:14

Re: Sollicitatietopic #2

Ik zeg toch ook: mits financieel mogelijk.

En iedereen weet toch dat een eigen bedrijf niet direct tonnen geld opleverd? Daarom nogmaals: mits financieel mogelijk.
<<

Anoniem327

Bericht 24 Mei 2022 15:23

Re: Sollicitatietopic #2

Max schreef:Dat ligt er maar net aan wat voor bedrijf je begint. Zowel het bedrijf van mijn vriend als dat van mij was vanaf maand 1 voldoende om financieel onafhankelijk te zijn.


Wow! Dan heb ik te snel gereageerd (en misschien geprojecteerd :smile:) en neem ik mijn woorden terug.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 24 Mei 2022 15:27

Re: Sollicitatietopic #2

Zou het wel heel cool van je vinden Alexis, als je eindelijk die stap durft te wagen. Je hebt het er al zo lang over. Wat dat betreft kan je je ook gewoon nu direct inschrijven en starten met je bedrijf. Niks werkloos, gewoon vier maanden gefocust de tijd voor je ook aan je opleiding begint. Maar dat moet financieel maar net kunnen ja.
Let's discover the world together.
<<

Sublimo

Yipyapper

Berichten: 1605

Geregistreerd: 20 Jul 2015 11:32

Bericht 24 Mei 2022 15:50

Re: Sollicitatietopic #2

Ik ben wel benieuwd wat voor bedrijf je zou willen opstarten. Mijn freelanceactiviteiten leverden ook al binnen een paar maanden ruim voldoende op om financieel onafhankelijk te zijn, maar ik denk dat dat zeker niet voor elke tak van sport geldt.

Ik denk wel dat als je er al zolang over twijfelt, dit een ideaal moment kan zijn om de sprong te wagen, zeker omdat je aangeeft best wel een flinke financiële buffer te hebben.
<<

Anoniem327

Bericht 24 Mei 2022 15:54

Re: Sollicitatietopic #2

Zelfs al zou het financieel mogelijk zijn. Ik kan me voorstellen dat haar vriend er niet op zit te wachten om ineens de enige kostwinner te zijn en dat alles op hem neerkomt (verbouwing huis + de gehele financiële verantwoordelijkheid voor een kind én een volwassen, gezonde vrouw).

Zo'n verbouwing, plus verhuizing, kost veel geld, dus ik kan me voorstellen dat dit nog extra druk bij hem oplevert. En wat ga jij ondertussen doen? Want ik begrijp uit je post dat jullie kind al naar school gaat?
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1290

Geregistreerd: 08 Feb 2021 14:35

Bericht 24 Mei 2022 15:59

Re: Sollicitatietopic #2

Zullen we de manvrouwdiscussie laten voor wat het is? Wij hebben samen bepaalde afspraken gemaakt en keuzes gemaakt en dat mijn vriend veel werkt en alles voor ons betaalt is nu wel even prima. Misschien niet feministisch genoeg voor jou, maar ik ben er voorlopig oké mee. Ik wil graag mijn droom achterna en hij wil me daarin ondersteunen. Ik moet alleen nog de stap durven zetten en de zekerheid los durven laten.
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1290

Geregistreerd: 08 Feb 2021 14:35

Bericht 24 Mei 2022 16:02

Re: Sollicitatietopic #2

Sublimo schreef:Ik ben wel benieuwd wat voor bedrijf je zou willen opstarten. Mijn freelanceactiviteiten leverden ook al binnen een paar maanden ruim voldoende op om financieel onafhankelijk te zijn, maar ik denk dat dat zeker niet voor elke tak van sport geldt.

Ik denk wel dat als je er al zolang over twijfelt, dit een ideaal moment kan zijn om de sprong te wagen, zeker omdat je aangeeft best wel een flinke financiële buffer te hebben.


Ik stuur je wel even een privé bericht, anders wordt mijn idee hier toch weer afgefakkeld en ik heb geen zin om dat te moeten verdedigen.
<<

Anoniem327

Bericht 24 Mei 2022 16:39

Re: Sollicitatietopic #2

Alexis schreef:Ja ik geloof dat je gelijk hebt. Ik vind alleen het ontbreken van een inkomen zo vervelend.

Je zegt hier dat je het zo vervelend vindt om geen inkomen te hebben. Ook vind je het eng om in het diepe te springen.

Waarom dan niet gewoon een parttime baan zoeken zodat je eigen inkomen hebt en enige vastigheid? Dan heb je daarnaast tijd om vast na te denken oved je bedrijf en daarmee aan de gang te gaan. Waarom zo zwart/wit?
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1811

Geregistreerd: 01 Mei 2022 10:03

Bericht 24 Mei 2022 16:46

Re: Sollicitatietopic #2

Sublimo schreef:Ik ben wel benieuwd wat voor bedrijf je zou willen opstarten. Mijn freelanceactiviteiten leverden ook al binnen een paar maanden ruim voldoende op om financieel onafhankelijk te zijn, maar ik denk dat dat zeker niet voor elke tak van sport geldt.

Ik denk wel dat als je er al zolang over twijfelt, dit een ideaal moment kan zijn om de sprong te wagen, zeker omdat je aangeeft best wel een flinke financiële buffer te hebben.

Helemaal mee eens, maar wilde vooral aangeven als tegengeluid dat het dus helemaal niet betekent dat het maanden of zelfs jaren hoeft te duren. Dat wordt vaak geroepen door mensen die zelf geen eigen bedrijf hebben (gehad).
De begin jaren kun je ook aanspraak maken op startersaftrek waardoor je al snel een vliegende start maakt. En honestly: als t niet van de grond komt kun je altijd nog in loondienst. Die optie verdwijnt niet ineens als je voor jezelf begint.
<<

Anoniem327

Bericht 24 Mei 2022 16:50

Re: Sollicitatietopic #2

Het ligt eraan wat voor een bedrijf het is. Zelf ben ik 10 jaar zelfstandig ondernemer geweest en het duurde even voordat ik een netwerk had opgebouwd (ik was toen pas 18 en ik was net verhuisd). Maar dat kan voor iemand anders anders zijn.

Ik weet niet wat haar uitgangspositie is, daar wil ze niks over kwijt.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12105

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 24 Mei 2022 17:18

Re: Sollicitatietopic #2

Vandaag reactie gehad over mijn sollicitatiegesprek. Ze waren heel erg positief maar mijn diploma is van 2007 en met de regels van nu is die niet geldig. Dat wist ik al. Tijdens gesprek hadden ze over dat ik dan als inval kon beginnen maar nu bood ze me een werken/leren traject aan met 16 uur werken en 1 dag school. Heb een week om over na te denken
Afbeelding
<<

Anoniem327

Bericht 24 Mei 2022 17:21

Re: Sollicitatietopic #2

Dat is goed te doen maar 3 dagen. Wat gek dat je diploma niet meer geldig is? Heb je in de tussentijd geen relevante werkervaring opgedaan? Of bijscholing om up to date te blijven?
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12105

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 24 Mei 2022 18:05

Re: Sollicitatietopic #2

nou de regels zijn strenger geworden. Ik heb in de tussentijd niet in die bedrijfstak gewerkt. Maar iets heel anders. Dus daardoor geen bijscholing. Heb sowieso nooit gewerkt in deze functie alleen als stage
Afbeelding
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers