Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kleuterjuffen, help! Again!

<<

Anoniem4

Bericht 24 Sep 2013 19:54

Kleuterjuffen, help! Again!

Joehoe ben ik weer!
Ik ben gevraagd om de komende weken op maandag en dinsdag in een kleutergroep te werken, ik heb nog geen idee hoe lang het duurt. Het kan tot de herfstvakantie zijn maar ook tot de kerst. Gisteren en vandaag heb ik het ook al gedaan en op zich ging het prima.
Volgende week starten ze op die school met een taalklas. De kinderen zijn opgedeeld in niveaugroepen en ik heb de basisgroep.
Het is de bedoeling dat ik 15 à 20 minuten in de kring zit, met taalactiviteiten en daarna moeten de kinderen een verwerkingsopdracht doen.
En ik vind het zo moeilijk om verwerkingsopdrachten te bedenken. Ze hebben liever geen werkbladen, of ten minste; niet structureel.
Hebben jullie tips voor me? Algemene opdrachten die ik kan ombouwen binnen thema of kant en klare lessen, ik hoor het graag! Zelf kom ik niet verder dan woordjes stempelen ( :laughcry: ) maar dat is al lastig omdat er ook kinderen uit groep 1 zitten.
<<

Piertje

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 392

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:15

Bericht 24 Sep 2013 20:04

Re: Kleuterjuffen, help! Again!

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar taal is nog heel breed in de kleuterklas.
In mijn groep 2 besteed ik op dit moment veel aandacht aan:
rijmen
lettergrepen klappen
begrijpend luisteren
herkennen van letters, zoek dezelfde letter
enz.

Als verwerkingsactiviteit zou je heel goed een activiteit kunnen doen met klappen van de eigen namen bijv.
Dan introduceer je dit in de kring, door bijv. een spelletje te doen met namen en woordjes klappen.
Vervolgens kunnen de kinderen in kleinere groepjes hun eigen naam klappen.
En kinderen die dat al goed kunnen, kunnen dan ook andere woordjes klappen (misschien met behulp van plaatjes)

Ook zou je een rijmactiviteit kunnen doen. Eerst oefenen met rijmen in de grote kring en daarna een aantal rijmspelletjes op tafel (hebben ze vast wel in de kleuterklassen) waar de verschillende groepjes mee gaan spelen.

Ik weet niet of je dit goede ideeen vindt. Wij werken op school nu heel veel met eerst een grote kring en daarna in kleinere groepjes aan het werk, maar ik weet niet hoe dat bij jou is. Anders moeten de kinderen daar eerst ook nog aan wennen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem4

Bericht 24 Sep 2013 20:08

Re: Kleuterjuffen, help! Again!

Ik heb er zeker wat aan Piertje, dankjewel!
Morgen ben ik op mijn eigen school en zal ik ook met mijn collega's van de kleutergroepen overleggen maar ik dacht vanavond laat ik me vast inlezen! En hoe meer ideeën, hoe beter!
<<

Anoniem16

Bericht 24 Sep 2013 21:55

Re: Kleuterjuffen, help! Again!

Als verwerkingsopdracht met bijv lettergrepen klappen kun je ze ook echte materialen geven en voor iedere lettergreep moeten ze een blokje neerleggen.

Of bij het oefenen met beginletters, ook met echte materialen laten werken.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 29 Sep 2013 13:06

Re: Kleuterjuffen, help! Again!

Woordwebben maken (wie weet een woord met deze letter, waar denk je aan bij het woord 'herfst' enz)
Plaatjes van de herfst en de kinderen daar rondjes onder laten plakken hoeveel woordstukjes het heeft.
Raadseltjes, dingen omschrijven en dan moeten de kinderen raden wat het is.
Spelletjes als 'welk woord zeg ik als eerst/laatst'
Woordjes klappen en dan vragen welk woord je zegt (welk woord zeg ik b-oo-m)

eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
<<

Anoniem273

Bericht 30 Sep 2013 22:08

Re: Kleuterjuffen, help! Again!

- De kinderen een kort gedichtje aanleren, met bewegingen erbij.
- van schoenendozen die op de kant staan een soort letterkast maken, met een beginletter en echte materialen erin met die beginletter.
- de kinderen voorwerpen laten zoeken rondom een bepaalde letter. Vinden ze bij mij echt heel leuk. Bijvoorbeeld de letter /b/, sommigen komen echt met een bal naar de kring terug maar sommigen pakken een boek en wijzen de letter /b/ al aan.
- een raadsel spelen: bijvoorbeeld de letter /h/, dan ben je in Hoeplaland en daar wonen wel honden maar geen katten, de kinderen spelen wel hockey maar geen voetbal, enz. Dit vraag je dan aan de kinderen. Spelen ze daar hockey? Spelen ze daar voetbal? Dan mogen ze ja en nee roepen.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers