Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Telefoonangst en veel klantcontact.

<<

WeetNie

Noob

Berichten: 70

Geregistreerd: 24 Mei 2021 16:05

Bericht 06 Jan 2022 19:54

Telefoonangst en veel klantcontact.

Ik heb een baan aangeboden gekregen die bestaat uit 60% bellen en 40% andere administratieve taken. Het leek me allemaal heel leuk en had zoiets van dan kan ik mooi mijn telefoonangst overwinnen. Maar nu het bijna zover is krijg ik koud water vrees en vraag ik me vooral af van wat heb ik gedaan?! Waarom doe ik dit mezelf aan?!

Heeft iemand misschien tips voor mij hoe ik me over die angst heen kan zetten? En wie heeft er ervaring mee en zijn haar angst overwonnen?

Ik weet niet eens waar die angst vandaan komt en de persoon aan de andere kant weet natuurlijk niet wie ik ben en spreek ik vervolgens nooit meer. Maar vind het gewoon doodeng.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 06 Jan 2022 20:41

Re: Telefoonangst en veel klantcontact.

Ik heb het altijd uitgesteld om ouders te bellen, als het niet nodig was deed ik het niet. Uiteindelijk moet je op een gegeven moment toch en het wordt steeds gemakkelijker. Het is heel logische dat de eerste telefoontjes niet leuk zijn om te voeren, maar door het te doen wordt het steeds gemakkelijker.
Ik zal voor de eerste gesprekken en opschrijven wat je wilt bespreken en wat je moet bespreken. Als steekwoorden opschrijven en als hulpmiddel er naast leggen.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 06 Jan 2022 21:26

Re: Telefoonangst en veel klantcontact.

Wat maakt het dat je het eng vindt? Ik vermoed dat het even een dag wennen is en je daarna al een stuk zekerder bent. Ik zelf zit zowat de hele dag te bellen voor mijn werk en dat vind ik niet eng of spannend maar als ik privé een telefoontje moet plegen kan ik daar tegenop zien. Stom hè.

Misschien kan je voor het gesprek begint wat punten of zinnen opschrijven zodat je een houvast voor jezelf hebt. Succes!
<<

WeetNie

Noob

Berichten: 70

Geregistreerd: 24 Mei 2021 16:05

Bericht 06 Jan 2022 21:52

Re: Telefoonangst en veel klantcontact.

Geen idee waarom ik het eng vind. Weet alleen dat ik dit altijd al gehad heb. Vrienden en familie geen probleem maar als ik bedrijven of onbekenden moet bellen, al is het maar de huisarts, dan stel ik dat het liefst zo lang mogelijk uit. Ik schrijf meestal wel op wat ik wil zeggen maar als ik dan eenmaal aan het bellen ben dan kom ik soms nog niet uit mijn woorden enzo. Echt heel irritant.
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:42

Bericht 06 Jan 2022 23:31

Re: Telefoonangst en veel klantcontact.

Ik heb dat ook Weetnie, ik haat bellen privé, ik vind het gewoon eng of zie ertegenop. Terwijl als ik gebeld hebt valt het wel mee maar als mijn man aan het bellen is met iets wat geregeld moet worden dan loop ik ook liever weg.
Ik werk in een winkel en daar vind ik bellen niet erg, omdat ik dan niet vanuit mijn eigen naam bel maar vanuit de winkel waar ik werk. Hopelijk werkt dit voor jou ook zo, succes, je kan het!
<<

Danny

Kletskop

Berichten: 634

Geregistreerd: 07 Mei 2021 07:54

Bericht 07 Jan 2022 06:54

Re: Telefoonangst en veel klantcontact.

Ik heb eeb gruwelijke hekel aan bellen,maar geen angst.
Ik app liever omdat t me tijd geeft om na te denken of omdat bellen vaak ongelegen komt.
Maar t is naar als je echt angst ervoor hebt..
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 07 Jan 2022 07:42

Re: Telefoonangst en veel klantcontact.

Ik herken het wel, ik bel nog steeds niet heel graag, maar het vaker moeten doen heeft me wel geholpen. Ik zou het gewoon een kans geven.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9736

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 07 Jan 2022 08:23

Re: Telefoonangst en veel klantcontact.

Ik heb ook telefoonangst. Toen ik een poos voor mijn werk veel moest bellen, kwam ik erachter dat het eerste telefoontje van de dag eng is en daarna verdween die angst. Het is wel echt even doorzetten, maar zodra je dat eerste belletje gepleegd hebt, kun je het!

Overigens heb ik nog steeds belangst hoor. Kan het alleen nu beter door jaren gewoon doen.
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2382

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:09

Bericht 07 Jan 2022 08:54

Re: Telefoonangst en veel klantcontact.

Ik heb hier ook echt last van, maar heb wel 6 jaar bij een callcenter gewerkt ;-) Ik vond het een groot verschil maken dat ik namens het bedrijf belde waarvoor ik werkte en dat het niets persoonlijks was. Op de een of andere manier lukte het me heel goed om dat onderscheid te maken. Ook vervelende telefoontjes waren geen probleem en dat terwijl ik het in mijn eigen situatie nog steeds heel moeilijk vind om moeilijke telefoontjes te plegen. Ik doe bijna alles via mail of ik laat het mijn man opknappen. Maar voor mijn werk heb ik er dus helemaal geen last van gehad, heel gek eigenlijk.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 07 Jan 2022 12:10

Re: Telefoonangst en veel klantcontact.

Ik had het ook zodra ik het moest in Duits of Engels, echt tot vervelends aan toe. Toen kreeg ik een baan als secretaresse en was het binnen een week verdwenen. Vind nog steeds heel raar. Is ook nooit meer teruggekomen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem323

Bericht 07 Jan 2022 14:09

Re: Telefoonangst en veel klantcontact.

Als het helpt, ik wil wel even bellen zodat je kan oefenen? Misschien zijn er meer meiden die willen helpen?
Als je aangeeft waarvoor je belt, kunnen wij ook in die richting het gesprek beantwoorden?
<<

WeetNie

Noob

Berichten: 70

Geregistreerd: 24 Mei 2021 16:05

Bericht 07 Jan 2022 17:39

Re: Telefoonangst en veel klantcontact.

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. Het komt dus vaker voor dat iemand met telefoonangst bij een callcenter werkt of veel klant contact heeft. Ik heb getwijfeld om het bij de sollicitatie te melden maar uiteindelijk niet gedaan omdat ik dan natuurlijk zowiezo niet aangenomen werd.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 10 Jan 2022 10:53

Re: Telefoonangst en veel klantcontact.

Ik moest op m'n stage in Engeland vanaf dag 2 alle telefoontjes beantwoorden. De eerste dagen was het doodeng, maar na een week ging het al bijna vanzelf. Als je het heel vaak moet doen, went het snel.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2076

Geregistreerd: 08 Nov 2018 15:38

Bericht 10 Jan 2022 13:45

Re: Telefoonangst en veel klantcontact.

Mijn taktiek met alles wat ik eng vind en toch gedaan moet worden: Fake it till you make it. Het helpt mij om gewoon te doen alsof het normaal is en ik helemaal niet bang ben. Als je net leert de telefoon op te nemen in een bedrijf dan zit er toch meestal ook iemand met je mee te luisteren dus hoef je het niet alleen te doen. En langzaam wordt het dan gewoon normaal. Tegen een nieuwe collega ga je ook niet te zeggen dat je het eng vindt om de telefoon op te nemen (ik niet tenminste) dus doe gewoon of je neus bloedt haha. Elke nieuwe baan vond ik eng om te beginnen. Om de telefoon, om gebrek aan kennis etc. Uiteindelijk loop je over 3 maanden daar rond alsof je er al jaren werkt.

Wel zou ik mezelf afvragen of je het werk dan wel echt leuk lijkt. Ik weet van mezelf bijvoorbeeld dat ik perfecte gesprekken kan voeren maar ik daar niet echt blij van wordt. 60% telefoon zou mij al tegenstaan. Ik wil dan ook echt geen telefoonwerk meer doen. Nu heb ik ook wel extern telefonisch contact met mensen voor mijn werk maar dat is lang niet zo veel en draait mijn werk meer om het administratieve.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 10 Jan 2022 16:31

Re: Telefoonangst en veel klantcontact.

Ik had in het verleden ook behoorlijk last van belangst. Toen kreeg ik ook een baan waarbij ik veel moest bellen en voor mij werkte dat juist wel goed om eroverheen te komen. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het gaat. En het is vaak ook een stuk onzekerheid misschien, dat je niet weet waar je over praat of iets dergelijks. Maar ook dat komt met de tijd goed, als je steeds beter ingewerkt raakt. Succes!
❤ 7 juni 2018
<<

Mia

Kletskop

Berichten: 640

Geregistreerd: 29 Jun 2021 17:55

Bericht 11 Jan 2022 00:27

Re: Telefoonangst en veel klantcontact.

Ik heb nooit echt telefoonangst gehad. Maar misschien helpt het om te weten dat ze je niet zomaar de telefoon op laten nemen, zonder dat ze je alle tips and tricks hebben geleerd? Het is geen persoonlijk gesprek, ze bellen jou voor informatie en jij bent het aanspreekpunt van het bedrijf waarnaartoe ze bellen. Ik denk dat als je de gesprekstechniek onder de knie krijgt, je over een paar maanden niet meer weet waarom je telefoonangst had. Althans, dat hoop ik dan.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 784

Geregistreerd: 11 Jan 2022 11:02

Bericht 11 Jan 2022 11:58

Re: Telefoonangst en veel klantcontact.

Ben benieuwd hoe het met je sollicitatie gaat! Heb je al nieuws?

Mijn tip is om een soort script uit te schrijven. Met je openingszin, vragen die je moet stellen, afsluiting etc. De gedachte dàt je dat voor kunt lezen als je een blackout hebt, dat stelt al enorm gerust.
Ik doe inmiddels zo'n 15 jaar werk waarbij ik veel moet bellen, en schrijf nog steeds scriptjes. Het is voor mij net zoiets als spiekbriefjes bij een toets denk ik. Het maken van het spiekbriefje helpt al zo goed om de materie in je hoofd te krijgen, dat je soms niet eens meer daadwerkelijk hoeft te spieken.
T (2008) en I (2013)

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers