Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Afgewezen op basis van haarkleur.

<<

Anoniem221

Bericht 06 Jan 2017 21:44

Afgewezen op basis van haarkleur.

Bij de Jumbo in Gorredijk werd er een meisje afgewezen voor een baan als caissière op basis van haar blauwe haarkleur. Bij de servicebalie van de vestiging werd haar duidelijk gemaakt dat een gesprek niet noodzakelijk was, omdat ze niet in aanmerking kwam voor de baan vanwege haar blauwe haarkleur.

De meningen op facebook zijn verdeeld. De helft zegt dat het niet representatief is om met blauw haar achter de kassa te zitten, de anderen vinden het schandelijk, omdat meiden met haardoeken ook gewoon achter een kassa mogen zitten.

Wat is jullie mening?

Edit: Jumbo Gorredijk heeft laten weten dat het niet hun beleid is en dat degene die werving en selectie doet haar taken moet overdoen aan een ander.
Laatst gewijzigd door Anoniem221 op 06 Jan 2017 21:51, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 21:40

Bericht 06 Jan 2017 21:49

Re: Afgewezen op basis van haarkleur.

Mij boeit dat echt totaal niet hoe zo'n iemand eruit ziet. Als ze haar werk maar goed doet. Als ze dat doet met smurfenhaar heb ik dat liever dan een blonde meid die op Sylvie Meis lijkt, maar niet klantvriendelijk is.
Ik vind het wel goor dat er op de kinderopvang meiden werken met zichtbare piercings. Tong- en neus. Bah.
04-2014
10-2015
<<

Linnie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1945

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:52

Woonplaats: Goeree Overflakkee

Bericht 06 Jan 2017 21:50

Re: Afgewezen op basis van haarkleur.

Lijkt mij gewoon moeten kunnen.

Hier bij de ah zit ook een meisje achter de kassa met blauw haar, wel apart, maar moet ze zelf weten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

Skyler

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 06 Dec 2014 13:58

Bericht 06 Jan 2017 21:51

Re: Afgewezen op basis van haarkleur.

Ik vind een hoofddoek wel even iets anders dan blauw haar, die twee hebben een heel andere achtergrond. Weigeren op basis van blauw haar, dat kan ik me best voorstellen. Als de persoon in kwestie werk wil, dan lijkt het me een kleine moeite het haar daarvoor te verven in een wat mildere kleur.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11487

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 06 Jan 2017 21:57

Re: Afgewezen op basis van haarkleur.

Ze hadden ook kunnen liegen en dan was de hele discussie er niet geweest.
Dit zal ongetwijfeld veel vaker gebeuren maar dan weten we het niet.
2015 💙
<<

anoniem203

Bericht 06 Jan 2017 21:59

Re: Afgewezen op basis van haarkleur.

Het maakt mij geen bal uit hoe diegene eruit ziet als ik maar vriendelijk en snel geholpen wordt en diegene er verzorgd uit ziet. Dus geen vet haar, vieze kleding of zweetlucht. Maar ik kan mij best voorstellen dat een dure sjieke zaak geen meisje achter de toonbank wil met groen haar, een tattoo in haar nek en een neusring in. Maar voor een supermarkt vind ik eerlijk gezegd de looks niet echt uitmaken en vooral niet wat de kleur van het haar is.
<<

Anoniem184

Bericht 06 Jan 2017 22:01

Re: Afgewezen op basis van haarkleur.

Misschien moet de Jumbo even met de Jumbo hier gaan praten, hier werkt een meisje dat blauw haar heeft. Of het is tegenwoordig groen, ik weet het niet meer. Ik vind er niet zoveel van, het gaat er uiteindelijk om of ze haar werk goed doet en klantvriendelijk is.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 06 Jan 2017 22:03

Re: Afgewezen op basis van haarkleur.

Ik vind blauw haar meer in de categorie tattoo en piercing vallen dan in de categorie hoofddoek. Wat dat betreft snap ik het wel als ze het onder het kopje niet representatief scharen. Maar ik vind kassa in de supermarkt nou niet dermate hoogwaardig netjes representatief dat tattoo/piercing/neonroze hanekam niet kan!
<<

Anoniem221

Bericht 06 Jan 2017 22:06

Re: Afgewezen op basis van haarkleur.

Een vriendin van ons is twee keer afgewezen op haar haarkleur bij een Jumbo-vestiging in het dorp. Felrood was kennelijk niet de haarkleur die ze wilden. En dat klopt ook eigenlijk wel, want hier is iedereen netjes blond of bruin. Of ze erop selecteren, weet ik niet. Maar je ziet hier echt geen buitenbeentjes.
<<

Heksenketel

Kwebbel

Berichten: 277

Geregistreerd: 13 Sep 2016 20:43

Bericht 06 Jan 2017 22:07

Re: Afgewezen op basis van haarkleur.

Ik snap het aan de ene kant wel. Het is natuurlijk niet echt representatief en ik denk dat een supermarkt iets anders wil uitstralen. Misschien kan ze beter bij de AH solliciteren die houden wel van blauw;)
<<

Anoniem221

Bericht 06 Jan 2017 22:07

Re: Afgewezen op basis van haarkleur.

De vergelijking haarkleur vs hoofddoek is niet mijn vergelijk. Ik neem even klakkeloos over wat ik las op Facebook. :)
<<

Anoniem331

Bericht 06 Jan 2017 22:39

Re: Afgewezen op basis van haarkleur.

He daar doe ik wel eens boodschappen :)

Tsjah, ik vind er niet zo veel van. Kan me voorstellen dat ze het geen pr vinden, aan de andere kant hebben ze graag jonge mensen aan het werk, en die hebben wel eens blauw haar ja.
<<

Anoniem221

Bericht 06 Jan 2017 22:48

Re: Afgewezen op basis van haarkleur.

Ik snap dat mensen het niet representatief vinden. Maar persoonlijk boeit het me niet. Als ze vriendelijk zijn en hun werk goed doen, dan kijk ik wel door het uiterlijk heen. Bij ons hebben we een homoseksuele jongen met een huidprobleem in de Jumbo. Hij smeert daarvoor een soort van korrelachtige creme. En als we hem vragen wat hij toch op zijn gezicht heeft, dan legt hij in geuren en kleuren uit wat er aan de hand is. Mijn vriend viel het laatst op dat hij na weken nog dezelfde creme smeerde en hij legde uit dat het probleem nog niet over was en door moest blijven smeren. Het ziet er niet uit, maar dat vergeet we ook weer door zijn vriendelijkheid. Ik vind het zoveel belangrijker dat je vriendelijk bent, dan hoe je eruit ziet.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 06 Jan 2017 22:50

Re: Afgewezen op basis van haarkleur.

wat ik mij vooral afvraag is waarom blauw haar al een probleem is bij een sollicitatie.
wanneer blauw haar voor de baan niet wenselijk is kan dat na de sollicitatie altijd nog worden aangegeven. eventueel kan het haar in een andere kleur worden geverfd. net zoals met sommige piercings die bij bepaalde banen uit moeten, sieraden die af moeten, enzovoort.

-edit kromme zin-
Laatst gewijzigd door Elska op 07 Jan 2017 15:12, in totaal 4 keer gewijzigd.
Afbeelding
<<

Anoniem210

Bericht 06 Jan 2017 22:54

Re: Afgewezen op basis van haarkleur.

Ik zou eerder iemand aannemen met blauw haar dan iemand die de vergelijking haarkleur v.s hoofddoek maakt.
Laatst gewijzigd door Anoniem210 op 07 Jan 2017 12:17, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Reva

Yipyapper

Berichten: 1960

Geregistreerd: 18 Nov 2013 20:57

Bericht 06 Jan 2017 22:56

Re: Afgewezen op basis van haarkleur.

Fedora schreef:Ik snap dat mensen het niet representatief vinden. Maar persoonlijk boeit het me niet. Als ze vriendelijk zijn en hun werk goed doen, dan kijk ik wel door het uiterlijk heen. Bij ons hebben we een homoseksuele jongen met een huidprobleem in de Jumbo. Hij smeert daarvoor een soort van korrelachtige creme. En als we hem vragen wat hij toch op zijn gezicht heeft, dan legt hij in geuren en kleuren uit wat er aan de hand is. Mijn vriend viel het laatst op dat hij na weken nog dezelfde creme smeerde en hij legde uit dat het probleem nog niet over was en door moest blijven smeren. Het ziet er niet uit, maar dat vergeet we ook weer door zijn vriendelijkheid. Ik vind het zoveel belangrijker dat je vriendelijk bent, dan hoe je eruit ziet.


Waarom noem je dat hij homoseksueel is?
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Anoniem221

Bericht 06 Jan 2017 22:57

Re: Afgewezen op basis van haarkleur.

Elska schreef:wat ik mij vooral afvraag is waarom blauw haar al een probleem is bij een sollicitatie.
wanneer blauw haar voor de baan niet wenselijk is kan er na de sollicitatie altijd nog worden aangegeven en kan eventueel het haar in een andere kleur worden geverfd. net zoals met sommige piercings die bij bepaalde banen uit moeten, sieraden die af moeten, enzovoort.


Dat is ook wat ik mijn vriend zei. Ze kunnen aangeven dat je er mag werken, maar dan wel met de voorwaarde dat je haar een normale kleur krijgt. Dan kan degene zelf bepalen of dat het waard is. Mijn stiefvader werkte voor een grote keten en zijn oorbellen moesten elke ochtend uit. Daar teken je voor. Maar als het je allereerste sollicitatie is, wat hier kennelijk het geval is (op basis van de post op Facebook), dan kan ik me voorstellen dat je je behoorlijk afgewezen voelt als ze niet eens het gesprek met je aan willen gaan.
<<

Anoniem221

Bericht 06 Jan 2017 22:59

Re: Afgewezen op basis van haarkleur.

Reva schreef:
Waarom noem je dat hij homoseksueel is?


Omdat hij het is en er trots op is. ;) Waarom mag je dat niet zeggen? Hij heeft er geen problemen mee en wij nog zoveel minder.
<<

Reva

Yipyapper

Berichten: 1960

Geregistreerd: 18 Nov 2013 20:57

Bericht 06 Jan 2017 23:00

Re: Afgewezen op basis van haarkleur.

Fedora schreef:
Reva schreef:
Waarom noem je dat hij homoseksueel is?


Omdat hij het is en er trots op is. ;) Waarom mag je dat niet zeggen? Hij heeft er geen problemen mee en wij nog zoveel minder.


Staat er dat je dat niet mag zeggen? Ik vroeg me slechts af waarom je dat erbij noemt.
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Heksenketel

Kwebbel

Berichten: 277

Geregistreerd: 13 Sep 2016 20:43

Bericht 06 Jan 2017 23:01

Re: Afgewezen op basis van haarkleur.

Als ik moest kiezen tussen een hoofddoek of blauw haar zou ik juist voor de hoofddoek kiezen. De mensen die ik gezien heb met blauw haar hadden eigenlijk allemaal van dat lelijke onverzorgde lichtblauwe piekhaar.
<<

Anoniem221

Bericht 06 Jan 2017 23:03

Re: Afgewezen op basis van haarkleur.

Reva schreef:
Fedora schreef:
Reva schreef:
Waarom noem je dat hij homoseksueel is?


Omdat hij het is en er trots op is. ;) Waarom mag je dat niet zeggen? Hij heeft er geen problemen mee en wij nog zoveel minder.


Staat er dat je dat niet mag zeggen? Ik vroeg me slechts af waarom je dat erbij noemt.


Omdat hij het als serieuze belediging ziet als we het niet zouden zeggen. Het is echt een mooie jongen. Om te zien en om mee te maken in de winkel. Hij is vriendelijk, hartelijk en overduidelijk gay. En deze jongen wens je geen huidprobleem toe, omdat hij zo kien is op zijn uiterlijk. Maar net als ik er geen geheim van maakt dat de huid gewoon menselijk is en soms een kleine afwijking heeft. Voor mij was dat ringworm, voor hem was dat wat wij eigenlijk niet echt zagen. Maar er bestaan cremes voor, dus dan is het ook een probleem.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11130

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 06 Jan 2017 23:28

Re: Afgewezen op basis van haarkleur.

Volgens mij staat in onze huisregels ook dat je je haar alleen in natuurlijke haarkleuren mag verven. Maar je wordt dus niet sowieso afgewezen.
Ik vind het voor een supermarkt niet erg maar een restaurant of ziekenhuis vind ik wat anders.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem316

Bericht 07 Jan 2017 06:39

Re: Afgewezen op basis van haarkleur.

Hier in het dorp heb je dus een Poiesz en een Albert Heijn. Toeval of niet; de knappe, goed bedeelde meisjes werken bij Albert Heijn. De wat simpele, zeer jong ogende meisjes bij de Poiesz...

Tja. Het is dat het nu naar buiten komt maar ik denk dat het veel vaker voor komt en op allerlei gronden. Ze hebben bij supermarkten genoeg om uit te kiezen.

Ik zou zelf niet zo'n moeite hebben met gekleurd haar, maar ook daarin heb je gradaties. Je hebt soms van die kapsels die verre van representatief zijn en dan begrijp ik het heel goed dat je dat niet als toonbeeld van je winkel wilt hebben.
<<

Anoniem185

Bericht 07 Jan 2017 09:19

Re: Afgewezen op basis van haarkleur.

Bij onze vroegere c1000 ging het nog verder. Die vroegen jongeren met minstens HAVO niveau. Dit stond ook gewoon bij de vacature.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 07 Jan 2017 09:38

Re: Afgewezen op basis van haarkleur.

En blauw is nog wel de kleur van de AH :P

Ik snap opzich de vergelijking hoofddoek/haar wel, onder die hoofddoek kan er bij wijze van natuurlijk pimpelpaars haar met oranje stippels zitten.

Fauve, wat vind jij goor aan een neus of een tong piercing?
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers