Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Moet ik een ontslagbrief maken?

<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 19 Aug 2019 13:05

Moet ik een ontslagbrief maken?

Ik zit even ergens mee, ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik ben in mei weer voor de klas gegaan en heb toen aangegeven dat ik per 1 oktober ga verhuizen. Ze hebben me toen een contract voor bepaalde tijd gegeven, met einddatum 30 september. Prima dus.

Nu krijg ik vanmorgen ineens een mail waarin staat dat ze voor hun administratie een ontslagbrief van me willen hebben. Ik moet daarin schrijven dat ik per 1 oktober vrijwillig ontslag neem. Ik snap dit niet echt en wil dit ook niet doen eigenlijk, want ik heb gewoon een contact t/m 30 september en mocht ik niet meteen aansluitend werk vinden, dan heb ik geen recht op WW als ik die brief opstuur.

Wat vinden jullie hiervan? Moet ik wel die brief sturen of niet? Heb dit verhaal ook al naar ze gemaild, maar nog geen reactie ontvangen.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem309

Bericht 19 Aug 2019 13:21

Re: Moet ik een ontslagbrief maken?

Ik vind het eerlijk gezecht een beetje raar dat ze dat willen. Als een contract afloopt, heb je lijkt mij niets met ‘ontslag’ te maken. Dan is het gewoon einde contract, punt.
<<

Misoe

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 633

Geregistreerd: 22 Jun 2017 13:15

Bericht 19 Aug 2019 13:30

Re: Moet ik een ontslagbrief maken?

Volgens mij moeten zij jou juist een brief sturen waarin staat dat het contract niet verlengd wordt.
<<

Anoniem308

Bericht 19 Aug 2019 13:37

Re: Moet ik een ontslagbrief maken?

Maar laten we eerlijk zijn, zo gek is het toch niet? Jij verhuisd immers en van hun kant willen ze wellicht het contract gewoon verlengen?
Sterker nog, ik zou het eerlijk gezegd gek vinden als je hiervoor ww aanvraagd. Je wordt immers vrijwillig werkloos.
En dat bedoel ik niet vervelend ofzo maar ik vind dit een andere situatie dan dat je contract afloopt en je echt werkloos raakt.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 19 Aug 2019 13:43

Re: Moet ik een ontslagbrief maken?

AMM schreef:Maar laten we eerlijk zijn, zo gek is het toch niet? Jij verhuisd immers en van hun kant willen ze wellicht het contract gewoon verlengen?
Sterker nog, ik zou het eerlijk gezegd gek vinden als je hiervoor ww aanvraagd. Je wordt immers vrijwillig werkloos.
En dat bedoel ik niet vervelend ofzo maar ik vind dit een andere situatie dan dat je contract afloopt en je echt werkloos raakt.


Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 19 Aug 2019 13:54

Re: Moet ik een ontslagbrief maken?

Eigenlijk heeft je werkgever in het contract dat je nu hebt niet laten opnemen, waarom het contract gelijk per 30 september stopt dan had er van geen enkele kant een brief hoeven te komen volgens mij.
<<

Okidoki

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 145

Geregistreerd: 16 Jan 2014 19:06

Bericht 19 Aug 2019 13:59

Re: Moet ik een ontslagbrief maken?

Fred schreef:Eigenlijk heeft je werkgever in het contract dat je nu hebt niet laten opnemen, waarom het contract gelijk per 30 september stopt dan had er van geen enkele kant een brief hoeven te komen volgens mij.

Er staat in het contract dat het voor bepaalde tijd is. Dat is dus ook de reden dat het afloopt.
Gewoon beëindiging van rechtswege, daar is geen ontslagbrief voor nodig.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 19 Aug 2019 14:05

Re: Moet ik een ontslagbrief maken?

AMM schreef:Maar laten we eerlijk zijn, zo gek is het toch niet? Jij verhuisd immers en van hun kant willen ze wellicht het contract gewoon verlengen?
Sterker nog, ik zou het eerlijk gezegd gek vinden als je hiervoor ww aanvraagd. Je wordt immers vrijwillig werkloos.
En dat bedoel ik niet vervelend ofzo maar ik vind dit een andere situatie dan dat je contract afloopt en je echt werkloos raakt.


Ik snap je punt, en heb nu een reactie dat het binnen het onderwijs zo is dat instellingen zelf voor de WW moeten betalen als iemands contract afloopt. Dat wist ik al wel. Maar toch voelt het gek om een ontslagbrief te maken. Ze wisten dit immers van tevoren en ook dat ik daarna niet meer voor ze zou kunnen werken.
❤ 7 juni 2018
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 19 Aug 2019 14:18

Re: Moet ik een ontslagbrief maken?

Dan is het toch ook niet zo raar dat ze dat even zwart op wit van je willen hebben? Zeker als het ze geld kost. Het is trouwens geen ontslagbrief, want je contract loopt af.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 19 Aug 2019 14:20

Re: Moet ik een ontslagbrief maken?

Nou ja, ze vragen dus wel om een ontslagbrief. Hoe zou jij het noemen dan?
❤ 7 juni 2018
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 19 Aug 2019 14:23

Re: Moet ik een ontslagbrief maken?

Een aanzegbrief :D.
<<

Anoniem313

Bericht 19 Aug 2019 14:45

Re: Moet ik een ontslagbrief maken?

Harrison schreef:Dan is het toch ook niet zo raar dat ze dat even zwart op wit van je willen hebben? Zeker als het ze geld kost. Het is trouwens geen ontslagbrief, want je contract loopt af.


Maar heeft Bliss dan wel recht op ww?
En als de einddatum in het contract staat genoemd, heeft men het toch al zwart op wit?

Jij hebt er verstand van dus ik leer graag van je.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 19 Aug 2019 14:52

Re: Moet ik een ontslagbrief maken?

Nou nee, in principe niet. Ik weet niet hoe het precies zit met onderwijs want ik lees hier dat ww door de onderwijsinstelling betaald moet worden en er kunnen per CAO ook nog andere afspraken gemaakt zijn. Maar ik lees het zo: werkgever wil bepaalde tijd contract wel verlengen maar Bliss wil dit niet, dus heeft ze geen recht op ww.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 19 Aug 2019 14:56

Re: Moet ik een ontslagbrief maken?

Een contract voor bepaalde tijd eindigt inderdaad van rechtswege, maar ook dan moet een werkgever minimaal een maand van te voren laten weten of ze wel of niet willen verlengen, anders betalen ze een boete over de niet in acht genomen aanzegperiode.
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5689

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 19 Aug 2019 15:03

Re: Moet ik een ontslagbrief maken?

Ik zou even contact opnemen met het uwv en de situatie voorleggen.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Maan

Kletskop

Berichten: 796

Geregistreerd: 29 Jul 2016 13:50

Bericht 19 Aug 2019 15:47

Re: Moet ik een ontslagbrief maken?

De aanzegplicht geldt hier niet. In het onderwijs gelden nog deels andere regels, maar mochten dezelfde regels al helemaal van toepassing zijn, dan blijft nog staan dat je (zo te lezen) een aanstelling hebt gekregen van 5 maanden. De aanzegplicht geldt pas vanaf een tijdelijk contract vanaf 6 maanden.

Ik denk dat jouw werkgever geen WW wil betalen, omdat je van tevoren al hebt aangegeven per 1 oktober niet te blijven. Daarom willen ze nu een ontslagbrief, zodat zij geen WW hoeven te betalen. Wat heb je hier destijds over afgesproken?

Als er helemaal niets is afgesproken —> geen ontslagbrief schrijven.
<<

Anoniem313

Bericht 19 Aug 2019 16:06

Re: Moet ik een ontslagbrief maken?

Harrison schreef:Nou nee, in principe niet. Ik weet niet hoe het precies zit met onderwijs want ik lees hier dat ww door de onderwijsinstelling betaald moet worden en er kunnen per CAO ook nog andere afspraken gemaakt zijn. Maar ik lees het zo: werkgever wil bepaalde tijd contract wel verlengen maar Bliss wil dit niet, dus heeft ze geen recht op ww.


Ik ken de specifieke CAO ook niet. Heb wel vaker te maken gehad met organisaties die eigen risico dragen voor ww. Vanuit de werknemer geredeneerd zou ik denken: als ze geen ww willen betalen, hadden ze geen tijdelijk contract moeten aanbieden. Nu kan bliss ervoor kiezen geen ontslagbrief te schrijven en daarmee toch aanspraak maken op WW.
Wat Maan ook zegt, dus.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 19 Aug 2019 17:41

Re: Moet ik een ontslagbrief maken?

Ja, dat zou je zeggen. Alleen ik lees ook dat de ex-werkgever verantwoordelijk is voor re-integratie. Dat zie ik in deze situatie niet helemaal voor me. Dan zegt ex-werkgever oké Bliss, goed nieuws je kan aan de slag! En dan zegt Bliss nee, ik wil niet. Ik denk dat je dan alsnog geen ww meer krijgt. Ww is ook bedoeld voor als je buiten jouw schuld om werkloos raakt en dat is niet het geval, mijns inziens.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 19 Aug 2019 17:45

Re: Moet ik een ontslagbrief maken?

Maan schreef:De aanzegplicht geldt hier niet. In het onderwijs gelden nog deels andere regels, maar mochten dezelfde regels al helemaal van toepassing zijn, dan blijft nog staan dat je (zo te lezen) een aanstelling hebt gekregen van 5 maanden. De aanzegplicht geldt pas vanaf een tijdelijk contract vanaf 6 maanden.

Ik denk dat jouw werkgever geen WW wil betalen, omdat je van tevoren al hebt aangegeven per 1 oktober niet te blijven. Daarom willen ze nu een ontslagbrief, zodat zij geen WW hoeven te betalen. Wat heb je hier destijds over afgesproken?

Als er helemaal niets is afgesproken —> geen ontslagbrief schrijven.
Oh ik heb verkeerd geteld! Ik had oktober meegeteld. Dan geldt er inderdaad geen aanzegplicht.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11843

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 19 Aug 2019 17:46

Re: Moet ik een ontslagbrief maken?

Even als aanvulling op het hulp zoeken bij werk als je vanuit het onderwijs de WW in gaat. Ik heb nog geen een school gehad die mij daarin heeft ondersteund. In geen elk opzicht.

Bliss als ze echt willen dat je een brief schrijft. Kan je ook vragen of ze jou willen herplaatsen in een stichting in jullie woonplaats. Je kan vanuit daar dan weer gaan zoeken naar iets waarbij je niet voor de klas staat.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 19 Aug 2019 18:09

Re: Moet ik een ontslagbrief maken?

Ik ben ook van plan om in m'n nieuwe woonplaats eerst als invaller aan de slag te gaan en van daar uit verder te zoeken. Ik denk dan ook niet dat ik überhaupt WW nodig heb, maar je weet nooit hoe dingen lopen.

Ze zeggen nu dat ze genoodzaakt mij weer een baan aan te bieden anders. Maar dat vind ik dus gek, ze weten al vanaf het begin dat ik ga verhuizen en m'n contract loopt gewoon af. Ze kunnen me toch niet verplichten een nieuw contract aan te nemen / dat op te zeggen? Het huidige contract loopt gewoon af.

Haha ik vind het echt een beetje een gekke situatie.
❤ 7 juni 2018
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 19 Aug 2019 18:33

Re: Moet ik een ontslagbrief maken?

Ze kunnen je wel verlengen en dat moet jij dan weigeren of dus ontslag nemen.
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:43

Bericht 19 Aug 2019 19:10

Re: Moet ik een ontslagbrief maken?

Luisa schreef:Ze kunnen je wel verlengen en dat moet jij dan weigeren of dus ontslag nemen.


Dit. Het klinkt ook alsof ze dat geen probleem vinden.

Ik kan mij voorstellen dat zij er vanuit zijn gegaan bij de start dat je de cao hebt doorgelezen/je hebt georiënteerd en dus hiermee bekend was.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Anoniem282

Bericht 19 Aug 2019 19:35

Re: Moet ik een ontslagbrief maken?

Siep schreef:
Luisa schreef:Ze kunnen je wel verlengen en dat moet jij dan weigeren of dus ontslag nemen.


Dit. Het klinkt ook alsof ze dat geen probleem vinden.

Ik kan mij voorstellen dat zij er vanuit zijn gegaan bij de start dat je de cao hebt doorgelezen/je hebt georiënteerd en dus hiermee bekend was.


Zoals ik het lees, kies jij ervoor om te verhuizen terwijl je in de ogen van de werkgever goed genoeg functioneert om jouw contract te verlengen. Als eigenrisicodrager wil je dan geen WW betalen, als dit niet nodig is. Het is immers dan je eigen keuze om niet te willen blijven werken in je huidige functie.

En dat genoodzaakt zijn is meer dat je als eigenrisicodrager verplicht bent om mee te kijken naar nieuwe arbeidsmogelijkheden elders, maar dat is als je buiten je schuld om werkloos raakt en dat is nu niet zo. Ik begrijp de vraag van Maan: wat heb je afgesproken en op laten nemen in je contract hierover? Als het antwoord is dat je hierover niets hebt afgesproken, zou ik als eigenrisicodrager c.q. werkgever ook niet voor een WW-uitkering willen betalen terwijl dit feitelijk niet nodig is. Uiteraard begrijp ik dat het voor jou geen optie is om in woonplaats A te wonen en naar woonplaats Z (qua afstand) te moeten reizen, maar het zou m.i. juist een beetje een gekke situatie zijn als je werkgever voor die keuze moet betalen als het je niet lukt om binnen afzienbare tijd een andere baan te vinden.
<<

Anoniem313

Bericht 19 Aug 2019 19:54

Re: Moet ik een ontslagbrief maken?

Bliss schreef:Ik ben ook van plan om in m'n nieuwe woonplaats eerst als invaller aan de slag te gaan en van daar uit verder te zoeken. Ik denk dan ook niet dat ik überhaupt WW nodig heb, maar je weet nooit hoe dingen lopen.

Ze zeggen nu dat ze genoodzaakt mij weer een baan aan te bieden anders. Maar dat vind ik dus gek, ze weten al vanaf het begin dat ik ga verhuizen en m'n contract loopt gewoon af. Ze kunnen me toch niet verplichten een nieuw contract aan te nemen / dat op te zeggen? Het huidige contract loopt gewoon af.

Haha ik vind het echt een beetje een gekke situatie.


Zij zijn genoodzaakt jouw een nieuwe baan aan te bieden omdat ze je anders ww moeten betalen (en ze hebben kennelijk gewoon werk voor je). Dus nee, ze kunnen jou niet verplichten een nieuw contract aan te gaan, maar ze hebben ook geen zin jouw ww te betalen.
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers