Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vraag aan de meiden in de zorg...

<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 13 Dec 2016 22:30

Vraag aan de meiden in de zorg...

Even een vraagje....

Als ik alles goed heb begrepen staat er in de CAO vanaf 01-01-2017 dat je ook tijdens je vakanties ORT moet krijgen doorbetaald. Ook staat erin dat je dit over de afgelopen 5 jaar terug hoort te krijgen van je werkgever.

Nu heb ik dit nagevraagd bij mijn werkgever (en collega's ook), maar mijn werkgever zegt dit niet te gaan terugbetalen over de afgelopen 5 jaar, omdat ze hier het geld niet voor hebben.
Volgens mij is dit niet mijn probleem en heb ik er gewoon recht op toch?

Hoe zit dit bij jullie? krijgen/vragen jullie het terug?
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 13 Dec 2016 22:35

Re: Vraag aan de meiden in de zorg...

Volgens mij geldt dit in ziekenhuizen vanaf 01-01-2015. Aan de medewerkers in het ziekenhuis waar ik werk is het in januari 2016 met terugwerkende kracht over 2015 betaald. In 2016 gewoon in de betreffende periode.
Dus ja, ik denk dat je hier recht op hebt. De datum die je noemt weet ik echter niet zeker.
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3185

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:39

Bericht 13 Dec 2016 22:42

Re: Vraag aan de meiden in de zorg...

Ja daar heb je recht op.
https://www.fnv.nl/sector-en-cao/alle-s ... -vakantie/

Hier staat een link naar een voorbeeldbrief.
D. 💙14-01-2019💙
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 13 Dec 2016 22:44

Re: Vraag aan de meiden in de zorg...

bedankt voor de reacties!
Ik was er ook van overtuigd dat ik hier gewoon recht op heb, maar mijn werkgever blijft volhouden dat het aan hun is of ze het wel of niet terugbetalen, Maar zo werkt het mooi niet :eyes:
<<

Anoniem185

Bericht 13 Dec 2016 23:03

Re: Vraag aan de meiden in de zorg...

Zou nogal mooi zijn als de werkgever dit 'vrijwillig' mag betalen. Alsof er dan ook maar één werkgever is die het gaat doen.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 13 Dec 2016 23:12

Re: Vraag aan de meiden in de zorg...

Ja dat lijkt mij ook, maar ik ben nu al dagen heen en weer aan het mailen en bellen, en ze houden gewoon vol.
Maarr... ik ben lid van de bond, dus dan maar op die manier erachter aan :laughcry:
<<

Anoniem282

Bericht 13 Dec 2016 23:58

Re: Vraag aan de meiden in de zorg...

Bob schreef:Zou nogal mooi zijn als de werkgever dit 'vrijwillig' mag betalen. Alsof er dan ook maar één werkgever is die het gaat doen.


Zou nogal mooi zijn als werknemer vasthoudt aan 'recht hebben op', terwijl je van een kale kip niet kunt plukken.:) Niet willen hoeft JaneDoe geen boodschap aan te hebben. Niet kunnen maakt het een ander verhaal. Dan zou ik insteken op wat wel kan. Al was laatstgenoemde alleen maar om een arbeidsconflict te voorkomen.
<<

Wen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 837

Geregistreerd: 06 Okt 2013 22:55

Bericht 14 Dec 2016 07:50

Re: Vraag aan de meiden in de zorg...

Guattari schreef:
Bob schreef:Zou nogal mooi zijn als de werkgever dit 'vrijwillig' mag betalen. Alsof er dan ook maar één werkgever is die het gaat doen.


Zou nogal mooi zijn als werknemer vasthoudt aan 'recht hebben op', terwijl je van een kale kip niet kunt plukken.:) Niet willen hoeft JaneDoe geen boodschap aan te hebben. Niet kunnen maakt het een ander verhaal. Dan zou ik insteken op wat wel kan. Al was laatstgenoemde alleen maar om een arbeidsconflict te voorkomen.


Eens met Guattari, zou zonde zijn om de bond in te schakelen aangezien dat de band met je werkgever niet ten goede komt. Zeker niet als de werkgever het echt niet kan betalen en het dus niet een kwestie is van niet willen.
Daarnaast ben jij niet de enige werknemer en moeten ze dan alle werknemers een bedrag teruggeven dat lijkt me een grote kostenpost.

Dus zou ook in gesprek gaan over wat wel kan!
<<

Flower

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Sep 2013 10:47

Bericht 14 Dec 2016 08:44

Re: Vraag aan de meiden in de zorg...

IK zou inderdaad ook eerst het gesprek aan gaan maar blijft je werkgever aangeven dit niet te willen doen wel de bond inschakelen.

Geen geld klinkt wel heel makkelijk, maar hoe goed is hier naar gekeken? je zou nog navraag kunnen doen bij jullie OR
Afbeelding
<<

Orchidee1

Noob

Berichten: 81

Geregistreerd: 02 Sep 2016 09:41

Bericht 14 Dec 2016 08:45

Re: Vraag aan de meiden in de zorg...

Mijn werkgever is aan het uitzoeken of ze het in geld of in vakantie uren uitbetalen.
<<

Anoniem282

Bericht 14 Dec 2016 09:17

Re: Vraag aan de meiden in de zorg...

Je kunt natuurlijk best de bond om advies vragen, maar we weten allebei wat zij zullen zeggen. Ze beamen dat je er recht op hebt, want strikt genomen is dat ook zo. Vervolgens moet je je echter wel afvragen wat je nou precies wil met deze info?

Je opent onlangs een topic dat je klaar bent met je baan. Dan is het logisch dat je eerder gefrustreerd raakt over zaken die niet gaan zoals ze behoren te gaan. Zolang jij nog geen nieuwe baan hebt, zou ik hier geen werk van maken. En als je wel een nieuwe baan hebt en je ontslag hebt ingediend en je je kunt permitteren om om een vervelende manier uit elkaar te gaan (met het oog op referentie voor in de toekomst), zou ik me evengoed afvragen wat je precies wil. Is het een principe, omdat je de zorg al k*t betaald vindt worden en je gewoon baalt, of is het je principe dat je er recht op hebt en dat je dat recht dan ook zal krijgen; is het niet linksom dan wel rechtsom? Dat laatste gaat je namelijk niet makkelijk lukken, ook al staat het in de CAO. Als het om een groter bedrag gaat, dan kun je dit recht krijgen nastreven en zal je juridische hulp kunnen inschakelen. Besef wel dat je dan zelf net zo goed een investering doet, oftewel: wat je er aan de ene kant in zal pompen, krijg je (misschien) aan de andere kant terug.

De arbeidsrelatie is dan iig verstoord, want hierdoor zullen jouw collega's wellicht ook dit recht willen krijgen en er werk van maken. Ik snap echt wel wat dat je dit helemaal niet eerlijk en leuk vindt, maar zorg wel dat je een plan hebt. Dat lees ik nu niet in. Ja, je mailt wat heen en weer met HR op je werk. Onthoud goed: HR hoort er voor de werkgever en werknemer te zijn, maar in de praktijk slaat de balans doorgaans door naar de werkgever. Vanaf dit punt gaan bovenstaande alinea's op.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 14 Dec 2016 09:46

Re: Vraag aan de meiden in de zorg...

Geen geld is makkelijk gezegd. Als het een groot bedrijf of stichting is worden er waarschijnlijk maandelijks financiële rapportages opgesteld. Laat ze dan maar bewijzen dat er geen geld meer is en dat het kredietlimiet bereikt is. Veel bedrijven en stichtingen mogen van de bank een x bedrag rood staan namelijk.

Uiteraard heb je kans dat ze zullen zeggen dat mogen we vanwege privacy niet laten zien, maar dan kun jij natuurlijk zeggen hoe weet ik anders of wat jullie zeggen wel waar is.
<<

Anoniem282

Bericht 14 Dec 2016 10:14

Re: Vraag aan de meiden in de zorg...

Fred schreef:Geen geld is makkelijk gezegd. Als het een groot bedrijf of stichting is worden er waarschijnlijk maandelijks financiële rapportages opgesteld. Laat ze dan maar bewijzen dat er geen geld meer is en dat het kredietlimiet bereikt is. Veel bedrijven en stichtingen mogen van de bank een x bedrag rood staan namelijk.

Uiteraard heb je kans dat ze zullen zeggen dat mogen we vanwege privacy niet laten zien, maar dan kun jij natuurlijk zeggen hoe weet ik anders of wat jullie zeggen wel waar is.


Ik zou het wat realistischer houden. :laughcry:

JD: de implicaties van je werkgever op het matje roepen, zijn over het algemeen groot. En je slaapt er doorgaans niet lekkerder van. Als je daar allemaal oké mee bent, kun je er serieus werk van maken en calculeer je in dat je er zelf op toe zou kunnen leggen. Kern van het verhaal: onderschat het niet om daadwerkelijk je recht te krijgen. Dat is van een totaal andere orde dan 'recht hebben op'. Dan kan iedereen je gelijk geven, buiten je werkgever om, maar jij bent degene die er moet staan en geloof me: een arbeidsconflict (of een situatie die daarop dreigt uit te lopen) vreet aan een gemiddelde werknemer.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 14 Dec 2016 11:12

Re: Vraag aan de meiden in de zorg...

Eens met guat, je moet echt uitzoeken of het je dat waard is. Mijn advocaat zei in het eerste gesprek om hoeveel gaat het? als het minder dan 2000 euro was was zijn advies geweest om het maar te laten. Dat waren de advocaatkosten en de energie niet waard. Een rechtszaak kost veel tijd en energie. Dit zal dan niet via een kort geding gaan maar via een bodemprocedure. Dan kan je rekenen op 2 jaar ongeveer. En geloof mij ik ben ook zo'n muts die liever niets krijgt maar wel haar gelijk, het vreet energie.
2015 💙
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 14 Dec 2016 11:17

Re: Vraag aan de meiden in de zorg...

Minx schreef:Eens met guat, je moet echt uitzoeken of het je dat waard is. Mijn advocaat zei in het eerste gesprek om hoeveel gaat het? als het minder dan 2000 euro was was zijn advies geweest om het maar te laten. Dat waren de advocaatkosten en de energie niet waard. Een rechtszaak kost veel tijd en energie. Dit zal dan niet via een kort geding gaan maar via een bodemprocedure. Dan kan je rekenen op 2 jaar ongeveer. En geloof mij ik ben ook zo'n muts die liever niets krijgt maar wel haar gelijk, het vreet energie.


Ik heb het wel uitbetaald gekregen over de afgelopen vijf jaar en het was volgens mij iets van 100-150 euro. Leuk meegenomen hoor maar als ik het niet had gehad had ik me er ook niet druk om gemaakt. Natuurlijk heb je er recht op maar het zou mij de energie niet waard zijn.
2010 2012
<<

Anoniem282

Bericht 14 Dec 2016 11:42

Re: Vraag aan de meiden in de zorg...

Lexi schreef:
Minx schreef:Eens met guat, je moet echt uitzoeken of het je dat waard is. Mijn advocaat zei in het eerste gesprek om hoeveel gaat het? als het minder dan 2000 euro was was zijn advies geweest om het maar te laten. Dat waren de advocaatkosten en de energie niet waard. Een rechtszaak kost veel tijd en energie. Dit zal dan niet via een kort geding gaan maar via een bodemprocedure. Dan kan je rekenen op 2 jaar ongeveer. En geloof mij ik ben ook zo'n muts die liever niets krijgt maar wel haar gelijk, het vreet energie.


Ik heb het wel uitbetaald gekregen over de afgelopen vijf jaar en het was volgens mij iets van 100-150 euro. Leuk meegenomen hoor maar als ik het niet had gehad had ik me er ook niet druk om gemaakt. Natuurlijk heb je er recht op maar het zou mij de energie niet waard zijn.


Dit. Met een toevoeging leg je er zelfs nog op toe. Mijn eigen arbeidsconflict eerder dit jaar, ging om meer dan 2000 euro. Dat was de moeite waard, maar alles onder dit bedrag werd mij ook afgeraden en guess what: ik word omringd door advocaten en die brachten amper iets in rekening. Als ik je nu 1999 euro geef, bij wijze van spreken, heb jij het er dan voor over om minimaal 1,5 maand slechte nachtrust te hebben en aangezien er geen spoedeisend belang is, dit ook nog eens 1-2 jaar te laten sluimeren in afwachting op een uitspraak van de rechter? Laatstgenoemde lacht overigens de ballen uit z'n broek als het om zo weinig geld gaat en een beetje advocaat gaat hier eveneens niet in mee. Een werkgever zal het met je op een akkoordje willen gooien en als je dat afwijst, heb je dus alleen nog de gang tot de rechter. Door de afwijzing van jouw kant, sta je al op 10-0 achter en heb je dus ook nog het risico dat je in de proceskosten wordt veroordeeld.

Ik lees hier zo vaak dat je de rechtsbijstand moet inschakelen, of de vakbond. Leuk en aardig, maar het kost je vaak meer (stress!) dan dat het je oplevert. Als ik lees dat het om 100-150 bij Lexi ging, zou ik bijna denken: "Dat kan je nog wel van mij krijgen."
Laatst gewijzigd door Anoniem282 op 14 Dec 2016 11:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 14 Dec 2016 11:46

Re: Vraag aan de meiden in de zorg...

Oh het klopt niet helemaal wat ik zei zie ik. Ik heb het alleen van dit jaar uitbetaald gekregen en dat was ongeveer 100 euro.
2010 2012
<<

Anoniem282

Bericht 14 Dec 2016 11:50

Re: Vraag aan de meiden in de zorg...

Lexi schreef:Oh het klopt niet helemaal wat ik zei zie ik. Ik heb het alleen van dit jaar uitbetaald gekregen en dat was ongeveer 100 euro.


Nou, dat zou dus 500 euro zijn. Bruto? Netto? In beide gevallen loont het niet, want gaat JD erop toeleggen. Zelfs met een toevoeging en eigen minimale bijdrage van 180 euro, zal het dus uiteindelijk amper iets opleveren (mits ze al 5 jaar in de zorg werkt). Dan heb je ze niet alle 24 in het kratje als je dit juridisch gaat afdwingen.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 14 Dec 2016 11:52

Re: Vraag aan de meiden in de zorg...

Guattari schreef:
Lexi schreef:Oh het klopt niet helemaal wat ik zei zie ik. Ik heb het alleen van dit jaar uitbetaald gekregen en dat was ongeveer 100 euro.


Nou, dat zou dus 500 euro zijn. Bruto? Netto? In beide gevallen loont het niet, want gaat JD erop toeleggen. Zelfs met een toevoeging en eigen minimale bijdrage van 180 euro, zal het dus uiteindelijk amper iets opleveren. Dan heb je ze niet alle 24 in het kratje als je dit juridisch gaat afdwingen.


Ja dat zou dan ongeveer 500 netto zijn in mijn geval. Ik heb het blijkbaar dus ook niet gekregen maar ik vind het wel prima, ik ga er inderdaad verder niet achteraan. Mij te veel gedoe.
2010 2012
<<

Anoniem282

Bericht 14 Dec 2016 11:55

Re: Vraag aan de meiden in de zorg...

Verstandige beslissing, Lexi. :)
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 14 Dec 2016 13:56

Re: Vraag aan de meiden in de zorg...

Rechtsbijstand of de bond kan soms handig zijn om te horen wat je rechten zijn. Ik heb toen veel aan ze gehad om te horen wat ik nou moest doen.
2015 💙
<<

Anoniem252

Bericht 14 Dec 2016 14:02

Re: Vraag aan de meiden in de zorg...

Ik heb dit jaar ook een eenmalige compensatie gehad over het jaar 2015 cao ziekenhuizen. Zal een euro of 100 zijn geweest idd.
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3185

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:39

Bericht 14 Dec 2016 17:04

Re: Vraag aan de meiden in de zorg...

Collega van me heeft het uitgerekend en het gaat bij haar om een €1800 netto! En ze zijn het verplicht dit is nu juist waar het laatste cao conflict over gaat. Ze willen het betalen maar dan moet je vak dagen inleveren. Sigaar uit eigen doos dus.
D. 💙14-01-2019💙
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 14 Dec 2016 17:05

Re: Vraag aan de meiden in de zorg...

Ho wacht even jongens.... jullie maken het ondertussen wat erger dan het is haha :lol: |
Ik wil geen juridische stappen gaan ondernemen of het hard tegen hard gaan spelen met de bond.
Ik was gewoon benieuwd hoe dit bij jullie zit en wilde eens vrijblijvend de bond vragen of ik hier inderdaad recht op heb en hoe ik het het beste kan aanpakken als mijn werkgever zegt er geen geld voor te hebben. Het is niet zo dat ik er meteen een heel ding van wil gaan maken.

De reden is inderdaad omdat ik vind dat ik er recht op heb. De directeur van mijn organisatie stond vorig jaar nog in de Quote lijst, dus met die centen valt het wel mee gok ik haha. Het is gewoon een principe dingetje....als ik het niet krijg vind ik het niet netjes, maar ik ben ook weer niet van plan om álles op álles te gaan zetten om het wel te krijgen, ik laat me alleen niet meteen de deur wijzen met het zinnetje "daar hebben we geen geld voor". :laughcry:
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 14 Dec 2016 17:06

Re: Vraag aan de meiden in de zorg...

JustMeDaan schreef:Collega van me heeft het uitgerekend en het gaat bij haar om een €1800 netto! En ze zijn het verplicht dit is nu juist waar het laatste cao conflict over gaat. Ze willen het betalen maar dan moet je vak dagen inleveren. Sigaar uit eigen doos dus.


Hoe bereken je dit dan? Vind dat best lastig rekenen... Ik heb geen vast terugkerend rooster, dus hoe weet ik dan op hoeveel ORT ik recht heb in mijn vakanties? Nemen ze dan het gemiddelde ofzo?
1800 zal het bij mij niet zijn gok ik, maar alles is mooi meegenomen toch :)

En wat jij schrijft over het wel willen uitbetalen, maar dan vakantiedagen inleveren....dat mag toch ook niet lijkt me?
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron