Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Verliefd, Relatie met client, gehandicaptenzorg

<<

Anoniemknorknor

Noob

Berichten: 6

Geregistreerd: 03 Dec 2022 08:30

Bericht 03 Dec 2022 08:32

Verliefd, Relatie met client, gehandicaptenzorg

Hallo lieve lezers alleen tijdje wilde ik mijn verhaal kwijt maar wist niet waar of hoe heel veel mensen zullen dit raar vinden of denken wat is hier aan de hand ik ben heel benieuwd hoe jullie er na kijken.

Ik ben begeleider in de gehandicaptenzorg.
Werk met client met een licht verstandelijke beperking. Ik weet niet eens hoe ik het moet uitleggen, maar ben vrielfd geworden op een cliënt. En dat is heel sluipend gegaan. En ja hoor die cliënt is ook verliefd op mij. En nu hebben we een jaar een relatie. Alleen dit mag totaal niet. Cliënt geeft zelf ook aan nog nooit zo gelukkig te zijn geweest, en benoemd dat ik nooit misbruik van hem gemaakt heb. We begrijpen elkaar goed. Ik zie natuurlijk wel zijn beperkingen maar dat maakt hem uniek, ik kan daar door heen kijken. We hebben veel raak valken hebben zelfs bij de zelfde mensen in de klas gezeten. Helaas mag dit niet wat er nu gebeurd. Dit wordt gezien als misbruik, terwijl dit nooit misbruik is geweest. Cliënt zegt zelf ook, alles in mijn leven wordt bepaald en zelfs ook op wie ik verliefd wordt. En ik snap hem. Er was van moment 1 een klik en nu wordt er gezegt dat ik zijn vertrouwen beschadigd heb omdat hij afhankelijk was van mij.

Het maakt het zo lastig, zijn beide gelukkig alleen het mag niet. Het stomme is ik had gewoon bij hem in de klas kunnen zitten, alleen helaas elkaar nooit eerder ontmoet.

Nu zit het zo dat ik nooit een relatie mag krijgen met hem, zelfs niet als ik niet meer met hem werk.

Ik wilde mijn verhaal zo graag kwijt, en benieuwd of iemand tips heeft hoe we toch samen veder kunnen
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11570

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 03 Dec 2022 09:40

Re: Verliefd, Relatie met client, gehandicaptenzorg

Ik denk niet dat iemand hier tips kan geven. Het is niet voor niets dat het niet mag want het is gewoon geen gelijkwaardig relatie.
2015 💙
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9772

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 03 Dec 2022 09:52

Re: Verliefd, Relatie met client, gehandicaptenzorg

Ik zou sowieso zorgen dat hij geen cliënt meer van je is. Alleen dan zou het mogelijk iets kunnen zijn in de toekomst. Dit is gewoon fout.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5486

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 03 Dec 2022 13:08

Re: Verliefd, Relatie met client, gehandicaptenzorg

Ik kan zo niet beoordelen hoe ongelijkwaardig jullie relatie is (buiten jouw functie om natuurlijk). Een fysio en cliënt die verliefd op elkaar worden is al anders dan een begeleider en iemand met een verstandelijke beperking. Ze hebben beide een behandelende relatie maar jij werkt dus met een kwetsbaar persoon. Hebben jullie het al naar buiten gebracht?
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 10:09

Bericht 03 Dec 2022 13:22

Re: Verliefd, Relatie met client, gehandicaptenzorg

Anoniemknorknor schreef:Helaas mag dit niet wat er nu gebeurd. Dit wordt gezien als misbruik, terwijl dit nooit misbruik is geweest. Cliënt zegt zelf ook, alles in mijn leven wordt bepaald en zelfs ook op wie ik verliefd wordt. En ik snap hem.



Snap je ook wat hier problematisch aan is?
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2826

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 03 Dec 2022 17:31

Re: Verliefd, Relatie met client, gehandicaptenzorg

Lastig om iets te zeggen aangezien de aard van jullie relatie mij niet helder is. Ik vind het ook typerend dat je hem ‘client’ noemt ipv ‘vriend/partner’. Wat is zijn beperking en waarbij verleen jij hulp? Zien jullie elkaar alleen tijdens jouw diensten of ook daarbuiten?

Je kan niet kiezen op wie he verliefd wordt, maar wel of en wat je met die gevoelens doet. En bedenk wel dat jouw werkgever relaties met een reden verbiedt. Als jullie echt met elkaar verder willen zal je ontslag moeten nemen. En ook dan is de kans aanwezig dat je niet meer in dit werkveld kan werken, ook niet bij een andere werkgever.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2087

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 04 Dec 2022 09:38

Re: Verliefd, Relatie met client, gehandicaptenzorg

Dit valt niet voor niets onder misbruik. Natuurlijk kan hij het zo zien dat hij zich niet misbruikt voelt maar dan nog is het gewoon misbruik. Probeer je je hier ajb bewust van te worden want het is niets minder. Hoe vaak hoor je wel niet verhalen van tienermeisjes die echt verliefd waren op die leraar maar pas op latere leeftijd beseffen hoe fout het eigenlijk wel niet was? Iemand met een verstandelijke beperking haalt dat punt wellicht nooit maar dat maak het niet minder erg. Je brengt zijn veiligheid in gevaar, maakt misbruik van je functie en brengt bovendien je eigen werk en "leven" (qua toekomst, geloofwaardigheid, strafblad) in gevaar. En dat alles voor een relatie die gewoonweg niet gelijkwaardig kan zijn, hoe goed het ook voelt. Ik vind het niet raar dat je verliefd wordt, dat kan iedereen overkomen. Ik vind het verschrikkelijk dat je hier al een jaar iets mee doet. Het is niet voor niets dat het niet mag.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 04 Dec 2022 11:33

Re: Verliefd, Relatie met client, gehandicaptenzorg

Ik vind het vooral zorgelijk dat je zelf het probleem niet echt lijkt te zien. Verder kan ik me niet voorstellen dat je hier nog werkt? Als je al een jaar stiekem een relatie hebt met een cliënt en ze zijn daar nu achter gekomen dan zouden ze als organisatie wel heel fout bezig zijn als ze jou nog met deze cliënt laten werken.
2010 2012
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 04 Dec 2022 12:03

Re: Verliefd, Relatie met client, gehandicaptenzorg

Lexi schreef:Ik vind het vooral zorgelijk dat je zelf het probleem niet echt lijkt te zien. Verder kan ik me niet voorstellen dat je hier nog werkt? Als je al een jaar stiekem een relatie hebt met een cliënt en ze zijn daar nu achter gekomen dan zouden ze als organisatie wel heel fout bezig zijn als ze jou nog met deze cliënt laten werken.

Er staat toch nergens dat het nu ontdekt is?

Ik denk dat je eerlijk naar jezelf moet gaan zijn. Lees het nieuwe boek van Sara Kroos of wat interviews met haar over misbruik tussen behandelaar en cliënt. Jij maakt jezelf wijs dat het gelijkwaardig is en dat moet ook wel, omdat je aan jezelf waarschijnlijk niet wilt toegeven dat het fout is. Maar dat is het wel en het begint met dat jij dat moet gaan erkennen dat jullie geen gelijke relatie kunnen hebben door de ongelijke positie en rollen die jullie hebben.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 04 Dec 2022 16:35

Re: Verliefd, Relatie met client, gehandicaptenzorg

June schreef:
Lexi schreef:Ik vind het vooral zorgelijk dat je zelf het probleem niet echt lijkt te zien. Verder kan ik me niet voorstellen dat je hier nog werkt? Als je al een jaar stiekem een relatie hebt met een cliënt en ze zijn daar nu achter gekomen dan zouden ze als organisatie wel heel fout bezig zijn als ze jou nog met deze cliënt laten werken.

Er staat toch nergens dat het nu ontdekt is?

Ik denk dat je eerlijk naar jezelf moet gaan zijn. Lees het nieuwe boek van Sara Kroos of wat interviews met haar over misbruik tussen behandelaar en cliënt. Jij maakt jezelf wijs dat het gelijkwaardig is en dat moet ook wel, omdat je aan jezelf waarschijnlijk niet wilt toegeven dat het fout is. Maar dat is het wel en het begint met dat jij dat moet gaan erkennen dat jullie geen gelijke relatie kunnen hebben door de ongelijke positie en rollen die jullie hebben.


In ieder geval iemand is er achter gekomen haal ik uit dit stuk:

"Er was van moment 1 een klik en nu wordt er gezegt dat ik zijn vertrouwen beschadigd heb omdat hij afhankelijk was van mij."

Zoals dat er staat lijkt me dat iemand die beroepsmatig iets te maken heeft met deze cliënt.
2010 2012
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 04 Dec 2022 17:57

Re: Verliefd, Relatie met client, gehandicaptenzorg

Antwoord op je vraag hoe jullie toch samen verder kunnen: niet. Het kan simpelweg niet.

Zoals hierboven al is aangegeven verliefd worden kan altijd alleen in dit geval had je er niet naar mogen handelen en had je een jaar geleden afstand moeten nemen en je leidinggevende op de hoogte moeten stellen.

Je zult nu het contact moeten verbreken en hopen dat dit je niet je VOG gaat kosten en daarmee je verdere loopbaan.

Ben eerlijk niet alleen naar jezelf maar ook naar buiten toe. Je misbruikt je positie ook al voelt dat niet zo.
<<

Saji

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 23 Jul 2020 10:31

Bericht 06 Dec 2022 07:42

Re: Verliefd, Relatie met client, gehandicaptenzorg

Ik werk zelf ook in de gehandicaptenzorg en lees dit met mond open van verbazing en walging.
Een jaar! Vreselijk!

Wat hier speelt kan en mag niet! Jij bent en zit fout. Die cliënt (lvb cliënt, van buitenkant zie je weinig tot niets van zijn beperking) ziet de fout niet in, dat is juist zijn beperking.
Jij bent de professional, handel daar dan ook naar! Want je bent echt fout bezig. Het is machtsmisbruik.
Het is zelfs strafbaar wat je doet. Als ze jou er op gaan betrappen, kun jij je baan kwijt raken.
Je moet voorkomen en kunt een vorse straf krijgen. Recht op je VOG kun je vergeten.
Is dat het je waard?
Stop de "relatie".

Aantal jaar geleden is dit landelijk in het nieuws geweest. Die man is werkloos geworden na relatie met zijn cliënt.
<<

Anoniemknorknor

Noob

Berichten: 6

Geregistreerd: 03 Dec 2022 08:30

Bericht 07 Dec 2022 06:31

Re: Verliefd, Relatie met client, gehandicaptenzorg

Het is inderdaad mijn vriendje, en jawel we zijn gelukkig. Zijn familie weet er van en staan er achter. Alleen om mag het gewoon niet. Terwijl hij zelf ook een mens is met gevoel, en aangeeft gelukkig is. Dit is wel een gelijkwaardige relatie, was benieuwd of er mensen zijn die dit erkenen
<<

Saji

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 23 Jul 2020 10:31

Bericht 07 Dec 2022 07:28

Re: Verliefd, Relatie met client, gehandicaptenzorg

Hoe kan het een gelijkwaardige relatie zijn als hij een lvb cliënt is en jij zijn begeleider 🤔
Als zijn ouders er achterstaan, prima. Alleen misschien hebben zij ook een iets lagere iq dan normaal.
Als jij zijn begeleider niet bent, niet werkt in de gehandicaptenzorg, pas dan zou het mogelijk gelijkwaardig kunnen zijn. Nu echt niet omdat je een beroeps professional bent en zijn begeleider bent.
Echt, stop deze relatie of zoek een totaal andere nieuwe job.
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 10:09

Bericht 07 Dec 2022 09:39

Re: Verliefd, Relatie met client, gehandicaptenzorg

Anoniemknorknor: heb jijzelf misschien ook een lvb?
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Saji

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 23 Jul 2020 10:31

Bericht 07 Dec 2022 12:36

Re: Verliefd, Relatie met client, gehandicaptenzorg

Morrisey schreef:Anoniemknorknor: heb jijzelf misschien ook een lvb?


Hier heb ik ook nog aan zitten denken.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 07 Dec 2022 13:10

Re: Verliefd, Relatie met client, gehandicaptenzorg

Het volgende is niet van toepassing op knorknor, maar omdat ik hier zoveel negatieve geluiden hoor heb ik wel een vraag.

Heeft deze man wel toegang tot sekswerkers? Ik weet dat dit in de zorg best een ding is en dat zowel mannen als vrouwen die zorg nodig hebben ook die behoeftes hebben, maar omdat ze eigenlijk geen relatie met mensen aan kunnen/mogen gaan ze moeilijk intiem kunnen zijn. Los van deze liefdesrelatie met cliënt vraag ik mij af in hoeverre cliënten bij alle zorgorganisaties toegang tot sekswerkers hebben? Zijn zorgorganisaties verplicht om dit aan te bieden en/of kan er iets anders worden geregeld? Stel het wordt helemaal niet aangeboden wat dan? Mag een cliënt dan niet intiem zijn. Is dat geen levensbehoefte van cliënt zoals het bij veel mensen ook is.

@anoniemknorknor... Ik vind het een lastige situatie en heb er geen oordeel over. Stel jij was een man en de cliënte was een vrouw, dan werd het waarschijnlijk nog meer onder misbruik van de machts/werkpositie geschaard dan jouw situatie.
Vanaf de buitenwereld is het zo makkelijk om vooroordelen over jouw relatie te hebben, maar hoeveel relaties ontstaan er wel niet op de werkvloer tussen collega's. Ik ken er waar beide collega's dan nog steeds bij dezelfde werkgever werken. Dat kan dan bijv. wel, maar met een cliënt (waarbij beide met het volle besef het goed vinden) kan dan niet? Desnoods tekenen zowel cliënt als werknemer een verklaring dat ze instemmen met de liefdevolle relatie en dat er geen sprake is van misbruik tussen werknemer en cliënt.
<<

Saji

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 23 Jul 2020 10:31

Bericht 07 Dec 2022 14:20

Re: Verliefd, Relatie met client, gehandicaptenzorg

@Fred: Lvb cliënten zijn vrij in het relatie hebben tot personen, maar geen relatie met begeleider. Dat weet een lvb'er ook.
Dit staat ook in contract van medewerker.
Relatie wordt gezien als misbruik, omdat het niet gelijk waardig is. Hij haar cliënt, zij zijn begeleider. Zou to niet zijn begeleider zijn geweest, en niet in de gehandicaptenzorg werken, zou de relatie geen probleem zijn. Puur omdat zij zich dan niet aan de plicht hoeft te houden.
Dan nog, zo iemand heeft niet voor niets ergens begeleiding in nodig. Heeft zo iemand begeleid wonen of begeleid zelfstandig wonen? Hier zit ook verschil in.


Er zijn instanties die sekswerkers hebben voor deze doelgroep. Cliënt kan dan bij begeleider aanvraag doen voor de SAR (Stichting Alternatieve Relatiebemiddeling). Deze instanties staan wel los van de organisatie.
Vaak is dit voor een nog lager niveau dan een lvb'er.

Wanneer collega's de liefde bijelkaar vinden, gebeurt het vaak dat 1 van beide medewerkers op een andere locatie wordt geplaatst.
Liefde op 1 locatie tussen medewerkers is niet toegestaan, althans, niet bij de organisatie waar ik voor werk.
Laatst gewijzigd door Saji op 07 Dec 2022 15:08, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 10:09

Bericht 07 Dec 2022 14:34

Re: Verliefd, Relatie met client, gehandicaptenzorg

Fred schreef:
@anoniemknorknor... Ik vind het een lastige situatie en heb er geen oordeel over. Stel jij was een man en de cliënte was een vrouw, dan werd het waarschijnlijk nog meer onder misbruik van de machts/werkpositie geschaard dan jouw situatie.


Grappig wel. Jij bent juiste de enige die het bagatelliseert. De wet, de werkgever, en alle andere posters op dit topic benoemen dit juist heel duidelijk als misbruik, ongeacht gender.
Zie je zelf de ironie?
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 07 Dec 2022 14:38

Re: Verliefd, Relatie met client, gehandicaptenzorg

Fred, in de gehandicaptenzorg is seksualiteit een onderwerp dat bij elke cliënt besproken wordt en bij elke cliënt wordt gekeken of er op dat gebied een hulpvraag is. Dat betekent inderdaad dat er sekswerkers ingezet kunnen worden en dat gebeurt ook, maar wel met heel veel zorgvuldigheid omdat de cliënten kwetsbaar zijn en ook zelf niet altijd precies helder hebben wat ze wel of juist niet willen.
2010 2012
<<

Saji

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 23 Jul 2020 10:31

Bericht 07 Dec 2022 14:54

Re: Verliefd, Relatie met client, gehandicaptenzorg

Klopt Lexi, daarbij, als je een aanvraag doet, krijg je eerst een consult van een uur.
Hier is een begeleider vaak bij aanwezig, dit heeft met het niveau van de cliënt te krijgen. Hier worden grenzen/regels/afspraken besproken, maar ook wat voor cliënt het is.
Als dit alles doorgenomen is, kan er een volgende afspraak geregeld worden.
Ik heb echt respect voor deze werkers.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 07 Dec 2022 16:52

Re: Verliefd, Relatie met client, gehandicaptenzorg

Ik heb er wel eens een docu van gezien, maar daarin kwam niet heel het traject wat er aan vooraf ging voorbij. Dus de aanvraag zeg maar. Het programma zoomde meer in op de sekswerker zelf en hoe die omgaat met zulke kwetsbare mensen. Daarnaast moeten die mensen dat zelf betalen en meestal hebben mensen die zorg nodig hebben en uitkering, dus er kan wel duidelijk naar voren dat het een luxe was voor deze mensen en ze echt niet elke week een sekswerker langs konden laten komen. Ik kan mij nog herinneren dat in de docu oa een vrouw in een rolstoel naar voren kwam die erg twijfelde of ze via een mannelijke sekswerker haar eerste keer zou moeten beleven.
Heel het intieme gebeuren was nieuw voor haar. Was best een interessante documentaire.

Bedankt voor het verduidelijken hoe het traject er aan de voorkant aan toe gaat als een cliënt dat ook vraagt.
<<

Anoniemknorknor

Noob

Berichten: 6

Geregistreerd: 03 Dec 2022 08:30

Bericht 09 Dec 2022 06:54

Re: Verliefd, Relatie met client, gehandicaptenzorg

Nou nee, heb geen lvb maar ik kan iemand ook accepteren die anders is. Mijn vriendje heeft lager iq so what... Heeft een. Normale baan en wil ook graag normaal gevonden worden. Dat hij net met sommige dingen het overzicht verliest oke... Zo heeft iedereen wat. We hebben op de zelfde middelbare school gezeten...(alleen hij op praktijk) En ja hij kan heel goed zelf bepalen wat hij wil en dat doet hij ook. Hij geeft aan nu eindelijk gelukkig te zijn en niet als cliënt gezien wordt. Tuurlijk heeft hij zo zijn dingen maar dat hebben we allemaal. Ik ben natuurlijk niet meer zijn begeleider maar kunnen nog niks openbaar maken. Zijn familie staat er compleet achter en ziet hoe gelukkig wij zijn (niks onder dwang) ze zijn zelf aan het kijken om hem uit zorg te nemen omdat hij zo ontzettend gegroeid is en veel geleerd. En dat iedereen hier vies over denkt tja we zijn alle bij mega gelukkig en dat is belangrijk.
<<

Morrisey

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 420

Geregistreerd: 16 Sep 2022 10:09

Bericht 09 Dec 2022 09:49

Re: Verliefd, Relatie met client, gehandicaptenzorg

Niemand ‘denkt vies’, mensen proberen aan je uit te leggen hoe dit werkt. Maar daar reageer je niet op. En nu verander je je verhaal weer. Dus ik vraag me af wat je hier komt zoeken en wat hier überhaupt van waar is.
Het gaat niet zozeer om de metworst
<<

Danny

Kletskop

Berichten: 634

Geregistreerd: 07 Mei 2021 08:54

Bericht 09 Dec 2022 10:47

Re: Verliefd, Relatie met client, gehandicaptenzorg

Ben je nou wel of niet zijn begeleider...want daar zit t probleem gelo9f ik.
Volgende

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers