Haha dat duurt nog wel even.
Ok, kleine korte uitleg:
Bij Flying blue spaar je elke keer dat je vliegt Miles. Lekker sparen dus. Nou hebben ze twee soorten Miles:
Award Miles spaar je door te vliegen, aankopen te doen bij inderdaad sommige webshops, bijv als je een Flying Blue American Expres kaart hebt, en je kunt zelfs Award Miles kopen. Deze Miles kun je sparen om te gebruiken. Gebruiken om inderdaad dat business class ticket naar Sydney te betalen (nou vliegen wij niet op Sydney, maar ok). Wel leuk om bijvoorbeeld je verdiende Miles te gebruiken naar een Economy Comfort upgrade, toegang tot de lounge, of een lekkere a la carte maaltijd. Deze Miles zijn dus leuk om te sparen, want je hebt er zelf nog wat aan. Al duurt t erg lang voordat je beetje wat gespaard hebt hoor, even onder ons gezegd. ;-)
Dan heb je daarnaast nog Level Miles. Deze kun je alleen sparen door te vliegen, status kun je immers niet kopen. Deze Miles bepalen je niveau binnen het loyaliteitsprogramma. Je begint als ivory lid, de laagste klasse. De meeste mensen, zoals ik, dromen van platinum lidmaatschap maar zijn gedoemd tot 'ivory for life'.
Je moet namelijk echt heel wat vliegen voordat je een niveau omhoog gaat. Ik geloof dat je 15 vluchten of 30.000 Miles gevlogen moet hebben in 1 jaar om van ivory naar silver te gaan. Vrijwel alleen weggelegd voor de zakenmannen in pak dus. Per jaar wordt je niveau bepaalt. Je Level Miles worden in januari dus weer op 0 gezet om opnieuw te tellen. Ben je wel Silver, Gold of Platinum (Elite dus) member? Dan heb je allerlei voordelen. Zo heb je voorrang bij het boarden, krijg je korting of gratis Economy Comfort stoelen, extra bagage mogelijkheden, en heb je toegang tot de lounge.
Maar ook als ivory heb je al enig voordeel hoor! Wanneer je binnen Europa vliegt, zorg dan dat je je Flying blue nummer in je boeking hebt staan (gewoon invullen via MijnReis op de KLM.com) pagina, en dan heb je recht op gratis bagage. Tegenwoordig heb je namelijk op Europese vluchten geen standaard bagage stuk (voor check in) meer, maar moet je hier voor betalen. Indien je Flying blue lid bent, is dit gratis! Moet wel je nummer in je boeking staan dus.
Enfin, hoop dat het zo een beetje duidelijk is! Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust, ik weet er niet zoveel vanaf als mijn dedicated Flying Blue collega's, en ik kan momenteel óók niet binnen een uur antwoorden zoals op m'n werk want ik ga naar de bruiloft van Lejow (vandaar dat ik om 4.30 dit typ) maar vraag gerust!