Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Tips gezocht: Wereldreis!

<<

Anoniem40

Bericht 01 Dec 2013 23:51

Tips gezocht: Wereldreis!

De knoop is voor 99% zeker doorgehakt; mijn vriend en ik gaan januari 2015 op wereldreis. Het enige waar we redelijk uit zijn is dat we naar Antarctica gaan. De boot gaat eind februari weg uit Ushuaia en vaart door naar Kaapstad. Het nadeel hiervan is dat we maar 6 weken hebben voor Zuid-Amerika.

We hebben verder nog weinig ideeën en alle tips zijn dus welkom. Wat moeten we doen in 6 weken Zuid-Amerika? Als we in Kaapstad aankomen, wat/welke landen is dan realistisch om in Afrika te doen? En Azië, welke landen zijn het leukste? Ook tips over routes in Australië zijn welkom. Nu is het idee om daar een busje te kopen waar we ook in kunnen slapen en daarmee rond te rijden. Is dat een goed idee of is er een betere optie? En welke route is dan leuk om te doen?

We houden van natuur en een actieve vakantie. Het doel is om fysiek in goede vorm te zijn, zodat we alles kunnen doen van bergen beklimmen tot duiken. Qua luxe hebben we niks nodig, we kunnen overal slapen, maar afgewisseld met een paar luxe dagen vinden we soms wel leuk. Geld is niet echt een probleem, maar 100 euro uitgeven voor een overnachting vinden we zonde. Dan geven we bijvoorbeeld liever 300 euro uit aan een excursie die geweldig is.

Ook praktische tips zijn welkom. Kunnen we het beste onze tickets vooraf boeken? Of kan dat ook prima een week van te voren?

Dus... wie helpt ons met onze droomvakantie?
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 02 Dec 2013 00:24

Re: Tips gezocht: Wereldreis!

Mijn tip is, doe niet te veel in die zes weken Zuid-Amerika, je kunt als je wil heel veel zien in zes weken maar dat kan een ware uitputtingsslag worden. Ik weet niet waar je precies land in Zuid-Amerika? En what about Midden-Amerika?

Ik zou zelf Bolivia en de zoutvlakten enorm aanraden. Ik zou denk ik iets van een rondje Bolivia, Chili, Peru doen of misschien een stukje Argentinië. Paraguay kun je in elk geval overslaan, hoewel de watervallen op het drielandenpunt wel spectaculair zijn.

Als je Midden Amerika een optie vind zou je ook een rondje Guatemala, Honduras, Belize en Yucatan (Mexico) kunnen doen. Ook supergaaf.

Als ik zelf moest kiezen zou ik gaan voor een rondje Bolivia, Chili, Peru/Argentinië, maar dat is omdat ik dolgraag naar Chili wil, Bolivia echt geweldig vond en dat derde land is dan gewoon optioneel ;-).
Het is verstandig iets uit te kiezen waar op een niet al te groot oppervlak veel te zien is.
<<

Anoniem40

Bericht 02 Dec 2013 00:27

Bedankt Pompoen, het is inderdaad het idee om niet te veel te doen. We hebben nog geen vlucht, dus alle landen zijn mogelijk. Zelf zat ik aan Midden-Amerika te denken of aan Peru. Maar dat is meer omdat ik niet veel weet over de andere landen, dus ik wil eigenlijk nog niks afstrepen. Bolivia klinkt interessant, daar moeten we maar eens naar kijken!
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 02 Dec 2013 00:36

Ik vond Bolivia echt een prachtig land, ga vooral naar de zoutvlakten!
Ik heb daar overigens een tour van Hosteling International gedaan. Dat wilde ik eerst helemaal niet, ik was toch zeker aan het backpacken. Maar het was heerlijk, we hebben hem zo ingericht als we zelf wilden, het was echt niet duur en geen gedoe met hostels vinden. Het reizen deden we verder gewoon op onszelf maar de tickets voor de bus lagen vaak al klaar in het hostel, het was niet zo dat we een reisgids hadden of zo. Nou ja, ook dus wel een manier om wat tijd te besparen en het blijft gewoon lekker backpacken, dat was tenminste mijn ervaring. Ik heb een aangepaste tour gedaan overigens want ik moest terug naar Paraguay en had geen tijd om naar La Paz te gaan, ik heb toen ook minder betaald, er was echt superveel mogelijk!
http://www.hostellingbolivia.org/bolivi ... olivia.php
Ik heb de salt en silver tour gedaan, er is ook een bolivia/peru tour in 23 dagen.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 02 Dec 2013 01:41

Whoop whoop! Wat leuk :-)

Ik zou in Zuid Amerika ook niet téveel plannen. Antartica, wat een supervooruitzicht :cheers:
Kaapstad: hoe lang willen jullie daar blijven? De route door Swaziland, Zululand, Lesotho en dan de Garden route terug en wellicht door het wijngebied, zou ik jullie sowieso aanraden. Onderweg een wild park pakken en veel natuur bekijken en daar overnachten (bijv. In Lesotho). Geeeeeeeen krottenwijktour doen.
Australie: zelfde vraag, hoe lang willen jullie blijven? Busje is goed idee en benzine is hier in vergelijking met Nederland goedkoper. Aanraders zijn Whitsundays en Uluru, maar ook de oostkust (heel toeristisch) en de westkust (nog heel robuust) zijn prachtig. Natuurlijk ook de grote steden (Brisbane en Adelaide vond ik helemaal niks) en de great ocean rd. Het zuiden is heerlijk om te wild kamperen. Afhankelijk van de tijd zou ik binnenlandse vluchten nemen en dan een route plannen die je kunt rijden.
Azie kan ik je niet echt helpen..
Grote tickets zou ik vantevoren boeken en binnenlandse vluchten gewoon als je er bent.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem29

Bericht 02 Dec 2013 10:53

Wat super gaaf!

Mijn ouders zijn 2 jaar geleden, 6 weken naar Australie geweest. Die hebben van Perth naar Darwin gereden. Die foto's! Echt zo prachtig.

Een vriendin van mij is 3,5 maand naar Australie geweest en is van Sydney naar Cairns gereden en via het binnenland naar Adelaid, Melbourne - terug naar Sydney. Volgens mij ook echt heel gaaf.

De Westkust lijkt mij wel echt rustiger/minder ontdekt door toeristen.
Laatst gewijzigd door Anoniem29 op 02 Dec 2013 11:20, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 02 Dec 2013 11:18

Ik denk dat je met de oostkust in de laatste zin westkust bedoeld. De oostkust is juist heel toeristisch. Toen ik hier 5 jaar geleden was, ben ik van Melbourne naar Perth, via de great ocean rd en de outback, gereden en vervolgens nog 2000 km omhoog, vlakbij Exmouth, waar ik op een boerderij heb gewerkt. Geweldige ervaring ook. Australie is zo ontzettend veelzijdig!
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem29

Bericht 02 Dec 2013 11:20

hahaha, inderdaad! Westkust! Foutje :D
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Dec 2013 12:08

Gave plannen hoor!
Ik zou inderdaad ook de westkust van Australie aanraden! Je kan een busje kopen, maar het is maar net wat je zelf wil, er zijn ook andere mogelijkheden. Zoals de trein die van oost naar west rijd. En aan de westkust kan je bijvoorbeeld met EasyRiders een hop-on hop-off tour doen. Dan reis je met meerdere mensen, maar je kan wel zelf bepalen hoelang je waar wilt blijven! (en in de rest van het land heb je dezelfde mogelijkheden natuurlijk).

Hoe gaan jullie naar Antartica? Ik wil daar ook altijd heen, wist niet dat je zo de boot kon pakken als toerist (dacht dat het alleen van die expedities waren).
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Dec 2013 13:49

Ik vond in Bolivia de Zoutvlakte ook erg indrukwekkend. Natuurlijk is Mexico/Guatemala ook mooi qua cultuur en mensen maar misschien niet praktisch ivm te noordelijk en handiger om bv. Peru, Bolivia en Argentinië te doen. Het zuiden van Chili en Argentinië moet erg indrukwekkend zijn met genoeg toppen om te beklimmen/wandelen en jullie zitten er vooruitlopend aan Antarctica dan net in de goede periode dus ik zou dat zeker niet overslaan> En dan gewoon hopen dat jullie Midden-Amerika een andere keer nog kunnen doen, in principe kun je daar elke periode van het jaar wel terecht terwijl dat in het zuiden alleen in onze winter kan.

Vanuit Kaapstad ben je ook zo in Namibië en dat vond ik erg mooi en ook goed zelfstandig te bereizen: Etosha Nationaal Park om op safari te gaan, ik vond de Namib woestijn/Sossusvlei ook erg indrukwekkend en kun je genoeg zandduinen beklimmen.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem285

Bericht 02 Dec 2013 14:14

Geweldige plannen! Ik denk dat het er net vanaf hangt hoe lang je de tijd hebt overal. Ik zou Midden-Amerika overslaan voor deze reis als je 6 weken de tijd hebt voor Zuid-Amerika. Ik zou beginnen in Peru (Machu Picchu) en dan richting het zuiden gaan via Bolivia (Salar de Uyuni), Chili, dan Argentinie in en nog een stukje Brazilie. Naast Foz do Iguacu zou ik ook naar de Pantanal en Bonito gaan, als je toch in die hoek bent. Om vanaf bijvoorbeeld Rio de Janeiro terug te gaan naar Buenos Aires moet je rekening houden met redelijk prijzige vliegtickets, maar als geld geen probleem is, is dat wel gewoon het handigst.

Vanuit Kaapstad is het inderdaad 'maar' een paar duizend kilometer naar Namibie, en Namibie vind ik zelf ook geweldig! Maar als je een stuk verder wilt reizen en meer van Afrika wilt zien, dan kun je ofwel daarna door Botswana (nog redelijk weinig bereisd) richting Zimbabwe/Zambia (Vic Falls), Malawi, Tanzania en uiteindelijk Kenia. Maar je kunt ook binnen Zuid-Afrika eerst de route doen die Marsy beschrijft, en van daaruit richting het noorden gaan; makkelijker bereisbaar maar ook toeristischer, en je kunt dan nog een stuk van Mozambique zien. Basic Portugees is handig voor zowel Mozambique en Brazilie, zelfs met vloeiend Spaans had ik best wel wat moeite met communiceren toen ik nog geen Portugees sprak.

Vanuit Dar es Salaam of Nairobi kun je waarschijnlijk wel relatief goedkoop naar Azie vliegen. Voor daar heb ik ook nog wel genoeg tips, maar ik heb al genoeg geschreven zie ik, ik ben al helemaal enthousiast voor jullie, haha!
<<

Anoniem205

Bericht 02 Dec 2013 19:18

Wat gaaf, Whoop! Ik ben nu al plaatsvervangend jaloers :D

Mochten jullie de Galapagos eilanden overwegen: het is méér dan de moeite waard, maar het is zonde als je daar minder dan 5 dagen en 4 nachten doorbrengt. Als jullie op zo'n "light schedule" reizen, zou ik dat afraden. Wel jammer, want het is er echt grandioos gaaf.

Wat wij in Australië echt heel erg gaaf vonden was de Steve Irwin Zoo in/nabij Caloundra. Echt een geweldige dierentuin met veel interactie. We hebben daar een grandioze dag gehad!
<<

Anoniem285

Bericht 02 Dec 2013 23:31

Oreo, dat klinkt ook goed inderdaad! Ik wilde eigenlijk mijn volgende vakantie naar de Galapagos eilanden, maar ik heb nu andere plannen gemaakt, dus dat komt nog een keer. En die Steve Irwin Zoo lijkt me ook leuk, ik heb een collega die daar jarenlang gewerkt heeft, die heeft me er ook veel over verteld.
<<

Anoniem170

Bericht 04 Dec 2013 03:20

Wat een leuke plannen!!! Zuid-Afrika is echt prachtig. Je zou dan in Kaapstad kunnen beginnen en dan de gardenroute kunnen doen. Daarna doorreizen naar Swaziland en Lesotho. Je zult dan wel echt een auto moeten huren, ik vond het zelf niet echt een backpackland.
Als je 6 weken hebt zou ik persoonlijk niet naar Zuid-Amerika gaan, maar naar Midden Amerika, vanwege de afstanden en tijd. Je zou bijv Panama-Costa Rica(de Jungle daar is zoooo mooi!!!)-Nicaragua kunnen doen.
<<

Anoniem205

Bericht 04 Dec 2013 22:23

Polly Dot schreef:Oreo, dat klinkt ook goed inderdaad! Ik wilde eigenlijk mijn volgende vakantie naar de Galapagos eilanden, maar ik heb nu andere plannen gemaakt, dus dat komt nog een keer. En die Steve Irwin Zoo lijkt me ook leuk, ik heb een collega die daar jarenlang gewerkt heeft, die heeft me er ook veel over verteld.

De Galapagos is echt echt echt echt ECHT gaaf! Al ben ik er inmiddels 10 jaar geleden geweest, ik zie nog steeds voor me hoe we tussen de wilde zeeleeuwen doorliepen om de rode krabbetjes te zien en dat die zeeleeuwen gewoon op hun plek bleven en niet eens omkeken! Of die kleine zeeleeuw die als een hondje achter me aan hobbelde.... Of het zwemmen, mídden in de oceaan, tussen een school van zo'n 20 wilde dolfijnen. Wat we echter niet wisten was dat er zeeleeuwen bij zwommen EN een groep van 5 haaien... :shock: Maar echt, het was zo onwijs gaaf!

In de Steve Irwin Zoo heb ik (wel tegen betaling) de Red Panda mogen voeren. Ze klommen op schoot, je mocht ze aaien en ze aten fruit uit je handen. Zoooooo gaaf! :)
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 05 Dec 2013 01:32

Haha Roos , je zegt precies dezelfde route in Zuid Afrika die ik ook al zei :P
Je hoeft trouwens geen auto te kopen hoor, volgens mij rijdt de Baz bus nog steeds in dat land, ideaal, beet hop on hop off idee.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 09 Dec 2013 11:42

Polly Dot schreef:Geweldige plannen! Ik denk dat het er net vanaf hangt hoe lang je de tijd hebt overal. Ik zou Midden-Amerika overslaan voor deze reis als je 6 weken de tijd hebt voor Zuid-Amerika. Ik zou beginnen in Peru (Machu Picchu) en dan richting het zuiden gaan via Bolivia (Salar de Uyuni), Chili, dan Argentinie in en nog een stukje Brazilie. Naast Foz do Iguacu zou ik ook naar de Pantanal en Bonito gaan, als je toch in die hoek bent. Om vanaf bijvoorbeeld Rio de Janeiro terug te gaan naar Buenos Aires moet je rekening houden met redelijk prijzige vliegtickets, maar als geld geen probleem is, is dat wel gewoon het handigst.

Ik denk dat 6 weken echt te kort is om dit allemaal te doen. Ik ben net 5 weken geweest en kon krap Argentinie en Chili doen. En dan heb ik niet eens het noorden van die landen gedaan. Kijk, heb je veel geld, dan pak je 1 of 2 highlights en vlieg je naar het volgende land. Maar aangezien jullie naar Antartica gaan en ik heb gezien dat je daar zo'n 3000 dollar minimaal aan kwijt ben, weet ik niet of jullie verder low-budget willen reizen. In Zuid-Amerika zijn de afstanden enorm! Houd hier zeker rekening mee.

Trouwens Patagonie is zeker niet te missen in die twee landen. Als je echter niet van trekking houdt, is het weer prima om over te slaan. En Ushuaia :kt:
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 09 Dec 2013 11:44

Oh zie dat geld niet echt een optie is. Dan zou ik kijken naar jullie wensen om te zien, kijken wat jullie waard vinden. Je kan bijvoorbeeld ook gewoon vliegen naar Ushuaia vanuit allerlei steden (in Chili en Argentinie sowieso). Dat scheelt zeker in tijd. Al is het jammer dat je dan heel veel mis van de rest van het land.
<<

Anoniem40

Bericht 10 Dec 2013 14:29

Ik heb de laatste weken een beetje weinig tijd gehad om te forummen, dus ik lees jullie reacties nu pas. Superbedankt voor alle tips! Mijn vriend en ik moeten er maar eens goed voor gaan zitten om alles te bekijken.

Marsy; waarom raad je geen krottenwijkentour aan? Het was ook niet per se een idee voor ons, maar goed om te weten waarom je dat afraadt.
We hebben nog niet echt besloten hoe lang we in Australië willen blijven, eigenlijk zolang we willen en zolang we het kunnen betalen. We zouden rond juli/augustus in Australië zijn denk ik, wordt de westkust dan niet afgeraden? Ik dacht zoiets gelezen te hebben.

Jorja; je kunt gewoon een reis naar Antarctica boeken hoor! Die waar wij naar kijken is van Bark Europa. Het is een supergave reis, maar het kost wel 7.500 euro zonder de vluchten er naartoe :pale: Dat is wel even slikken, maar een collega vertelde me gisteren dat hij een paard heeft gekocht voor 10.000 euro. Ieder zijn keuze dan maar, ik praat het voor mezelf een beetje goed :yes: En het is inclusief overnachtingen en eten voor 2 maanden natuurlijk. En het scheelt een vliegticket van Zuid-Amerika naar Afrika :angel:

Tabbie; geld is geen probleem, maar er is natuurlijk wel een max. We hebben ongeveer 20.000 euro per persoon denk ik, dus min de Antarctica reis blijft er dan nog 12.500 over voor de rest van de reis. Gelukkig kennen we op veel plekken mensen en kunnen we ook best gaan couchsurfen, daar kunnen we op besparen.

Allemaal echt bedankt voor de tips, ik neem ze allemaal mee in het plannen van de reis! Het is denk ik het handigste om het per werelddeel te doen en dat we dan maar beginnen met Zuid/Midden-Amerika omdat ik daar zelf het meeste van weet. Gelukkig hebben we nog even de tijd om voor te bereiden!
<<

Anoniem40

Bericht 05 Apr 2014 22:16

Even een upje!
Inmiddels is Antarctica geboekt en betaald en zijn we de rest aan het plannen. We hebben al aardig wat ideeën, maar ik zou graag feedback/tips van jullie willen :)

Zuid-Amerika: We wilden het liefste naar Ecuador/Peru/Bolivia, maar dan zouden we daar echt precies in het regenseizoen zijn. Dat vinden we zonde, dus nu kiezen we 99% zeker toch voor Costa Rica/Nicaragua en misschien een stukje Panama. We willen daar veel natuur gaan zien, regenwoud, dieren en leuke stadjes. Vanaf daar willen we dan naar Ushuaia met evt. een paar dagen in Buenos Aires. Tips voor Costa Rica/Nicaragua zijn erg welkom :)

Afrika: We komen aan in Kaapstad en daar blijven we een paar dagen om uit te rusten van de Antarctica-reis. Vanuit Kaapstad willen we langs de kust naar het oosten. We gaan daar de Otter trail doen (5 dagen wandelen) en we willen ergens langs de kust ons duikbrevet gaan halen. Dan richting Kruger park, evt via Swaziland. Van Kruger Park door naar Namibië. Daar willen we naar Fish River Canyon, Lüderitz, Sossusvlei en Swakopmund. Dan afhankelijk van hoeveel dieren we al gezien hebben, doen we misschien nog een safari in Etosha of een ander park. Dan verder naar Victoria Falls. Dan door Zambia en Tanzania naar Dar es Salaam. In Zambia en Tanzania laten we ons een beetje verrassen, we hebben niet echt plannen en we zien wel. We willen dan nog een paar dagen naar Zanzibar, misschien wat duiken of snorkelen en dan vliegen we verder naar Australië.

Australië: Hier zijn we er nog niet helemaal uit. Eigenlijk willen we zowel de oostkust als de westkust doen. Het idee is nu om vanaf Perth naar Darwin te rijden met een huurauto. Hier hebben we dan ongeveer een maand voor. De auto leveren we dan in in Darwin en we nemen de trein via Alice Springs/Uluru naar Adelaide. In Adelaide willen we dan weer een auto huren en naar Cairns rijden. Hiervoor hebben we dan ook een maand. Dit idee is pas een paar uur geleden geboren, dus geen idee of het haalbaar is. Tips zijn dus welkom, ook qua budget voor eten/activiteiten. We rekenen op ongeveer 700 euro per persoon per maand hiervoor, dat is dus excl. Autohuur, benzine en overnachtingen. Is dat realistisch? We willen vooral zelf koken (simpel en goedkoop) en geen extreem dure overbodige activiteiten doen (dus geen parachutespringen, etc).

Nieuw-Zeeland: Noord naar zuid of zuid naar noord in een week of 3. Verder nog niet echt plannen.

Azië: Sowieso de hike naar Everest Base Camp in Nepal. Noord-India, we hebben wel een beetje een idee, maar nog niet echt. Thailand/Laos/Cambodja/Vietnam zonder een nog al te concreet plan. Misschien dat we dat wel gaan maken, misschien niet. Ik heb het idee dat het in dat deel van Azië wel leuk is om het een beetje los te laten en te doen waar we op dat moment het meeste zin in hebben. Omdat dat tegen het einde van de reis is, kunnen we dan ook een beetje bekijken hoe we er financieel voor staan.
Daarna willen we nog een stukje China doen, niet te veel waarschijnlijk. En dan terug met de trein naar Moskou, met nog een week of 2 in Mongolië. Daar willen we het liefste een kleinschalige rondreis doen met een stuk of 6 mensen in een busje ofzo.

Ik weet natuurlijk dat we heel veel hele leuke dingen (moeten) overslaan. Dit wordt het wel ongeveer globaal, maar als we echte must-sees overslaan, dan hoor ik dat graag :)
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 05 Apr 2014 22:32

Ik heb nooit een wereldreis gemaakt. Maar ik heb wel rondgereisd en alle keren merkte ik dat ik op een gegeven moment gewoon verzadigd was. Dat ik gewoon echt graag een week op 1 plek wilde blijven om even bij te tanken en even geen nieuwe indrukken op te doen. Ik zou daar echt rekening mee houden, ook al is er nog zo veel gaafs te zien en heb je tijd te kort. Rust heb je nodig. Dus plan tussendoor een week op een mooi strand, op een geweldig eiland of juist in een fijne stad. Ik weet niet hoe lang jullie precies weg willen gaan, maar ik had na een week of 3 gewoon écht behoefte aan even een wat rustiger moment. Het is fijn als je daar van te voren rekening mee houd en dat ook een beetje in bouwt dat dat mogelijk is. Anders krijg je echt serieus dat je tegen je zin in geweldige dingen aan het doen bent. Ik weet nog dat ik in Mexico door een indrukwekkende Maya-ruïne liep en het zei me gewoon níets meer! Ik was moe en had al zo veel dingen gezien in korte tijd!
En toen ik op rondreis was door Zuid-Oost Europa hadden we een week in Istanbul en dat was zó hard nodig, de eerste dagen hebben we alleen maar in ons hotel en directe omgeving gezeten omdat we vol zaten van alles wat we gezien hadden. We hebben dan ook lang niet alles gezien wat we in een week hadden kúnnen zien. Niet erg, we hebben echt enorm genoten van gewoon langs de waterkant zitten, lekker eten en rondvaren met de veerbootjes.

Dat is dan tegelijk ook mijn tweede tip. Allemaal prachtige toeristische dingen doen is gaaf, maar gewone dingen doen die locals doen is ook echt superleuk. Ik weet nog dat we in Istanbul met een veerboot naar de overkant voeren naar een stuk wat totaal ontoeristisch was en het broodje kipdöner wat ik daar kocht in een straatstalletje was zó lekker!
<<

Anoniem40

Bericht 05 Apr 2014 22:41

Bedankt Pompoen!
Dat rust houden is ook zeker de bedoeling! Vooralsnog beginnen we met 5 weken intensief Midden-Amerika. Dan gaan we op de boot naar Antarctica, waarin we 5 dagen op volle zee zitten en dus tijd hebben om een beetje te rusten en zeeziek te zijn. Na Antarctica zitten we weer 10 dagen op zee. Ik hoop echt dat we daar uit kunnen rusten. In Johannesburg gaan we misschien een paar dagen bij een vriend langs (anders slaan we Johannesburg over). Ik hoop echt dat dat lukt en we een paar dagen een local kunnen zijn. De volgende relax-stop is Zanzibar, daar willen we wel wat dagen inplannen om op het strand te liggen en te duiken/snorkelen. Australië/Nieuw-Zeeland wordt waarschijnlijk wel vrij hectisch, dus het is inderdaad een goed idee om daarna in Azië weer wat rust te pakken.

We willen ook proberen om zo veel mogelijk te gaan couchsurfen, een beetje om kosten te besparen, maar vooral om locals te leren kennen en de echte cultuur mee te krijgen. Maar je hebt wel gelijk, misschien moeten we daar wat vaker een paar dagen voor inplannen!
<<

Anoniem170

Bericht 06 Apr 2014 10:30

Wauw, het klinkt echt als een ongelooflijk gave reis!!!!

In Costa Rica vind ik Corcovado echt een aanrader, naar de jungle. Vooral met dat kleine vliegtuigje gaan, is wel een beetje creepy, de landingsbaan ligt pal naast de begraafplaats.
Echt ongelooflijk mooi daar, veel mooie dieren gezien! (Papegaaien, allerlei soorten apen, tapir).
Ook Puerto viejo vond ik een aanrader, reggaestad van Costa Rica. Is erg leuk daar, allemaal van die rastafiguren haha en van die gekleurde huizen.

Panama is echt geweldig! Ik heb toen de bus genomen van San Jose naar Panama City, duurde wel even hoor, ik geloof zo'n 17 uur. Maar vliegtickets waren erg prijzig. Die bussen in Panama city, echt geweldig!!!!!!
De eerste dag heb ik ook echt in een deuk gelegen daar.Panamakanaal mag je ook niet overslaan :)
Ik ben daar naar Bocas del Toro geweest, erg mooi ook!!!
Ik ben daar naar Boquete ook geweest, daar heb je zo'n grote koffieplantage, echt heel leuk om te zien waar koffie vandaan komt. Je krijgt dan ook een rondleiding, die gids vertelde het ook echt heel leuk! Ook zeker een aanrader!

In Nicaragua was ik niet zo heel erg lang, ik heb toen nog wel vulkaanboarding gedaan, was best eng, maar wel echt hilarisch. Je gaat dan op een houten plank van een vulkaan af glijden. Verder zijn San Guan del sur(Granada en Leon erg leuk (wel super toeristisch) en met de boot naar Ometepe.

Swaziland is trouwens echt een heel leuk land, daar hebben ze ook zo'n natuurpark. De natuur is daar trouwens echt heel mooi!
<<

Anoniem173

Bericht 07 Apr 2014 11:08

Ik kan wel wat tips geven over nieuw Zeeland!

Jullie houden van wandelen volgens mij als ik het zo lees he? Op zich is 3 weken wel weinig voor zowel noorder en zuider eiland. Ik zou op het noordeneiland sowieso tongariro national park meepakken, das zo gaaf zeker als je goed kunt hiken de tongariro crossing doen! Lake taupo is ook heel mooi.

Op het zuider eiland zou ik Abel tasman meepakken en kajakken, geweldige ervsring vond ik. Zuidereiland de westkust is prachtig met de pannekoekenrotsen en de gletsjers.

Je kunt daar reizen per huurauto maar wat ook makkelijk intercity Bussen of magic bus pakken. Hop on hop of idee zeg maar.

Jullie gaan trouwens echt een geweldige reis maken. Mag ik vragen welk bedrag jullie begroten voor deze enorme trip?
<<

Anoniem40

Bericht 07 Apr 2014 11:33

Bedankt voor de tips Roos en AM! Volgend weekend gaan we weer verder met plannen, dus dan zullen we naar jullie tips kijken :)

De Antarcticareis kost 7.500 euro. Dat is dan zonder vluchten. We waren eigenlijk begonnen met een budget van 20.000 euro totaal, maar inmiddels rekenen we met 20.000 euro plus Antarctica, dus 27.500 euro totaal. Dat is per persoon en dan gaan we uit van ongeveer een jaar reizen. Qua overnachtingen en eten zullen we voor de goedkopere alternatieven kiezen, maar we willen een aantal activiteiten doen die veel geld kosten. Bijv. duikbrevet halen, Everest Base Camp, transmongolië express, etc. En inentingen en visa enzo komen er ook nog bij natuurlijk, dat moet allemaal binnen het budget.
Volgende

Terug naar Reizen & vakanties