Wat een hoop reacties al, leuk!!

@Marin, er is niet echt een specifiek iets waar ik me zorgen om maak. Deels in het algemeen "kan ik het wel allemaal alleen?", maar dat hangt ook samen met angst dat ik mijn vriend teveel ga missen. En deels ook gewoon inderdaad die praktische dingen. Mijn richtingsgevoel is bijvoorbeeld echt dramatisch, tijdens de vorige reis vertrouwde ik altijd 100% op mijn vriend. Maar lang leve de smartphones met google maps
@rapa nui, wat jij zegt over dat je niet zo snel op uitnodigingen in durfde te gaan etc, daar ben ik ook wel bang voor inderdaad. Ik neem sowieso 2 camera's mee, mijn goede camera en gewoon een kleinere in handig zakformaat. Die zou ik dan kunnen gebruiken om foto's mee te laten maken. Maar ik zou ook niet zomaar op een uitnodiging van iemand in durven gaan denk ik. Terwijl het soms juist ook wel leuke contacten op kan leveren inderdaad. Ik ga je tip onthouden om gewoon eens alleen in een park te gaan zitten, kijken of ik dan wat aanspraak krijg

En die papieren etc ga ik inderdaad nog scannen en naar mezelf, mijn vriend en mijn ouders mailen.
In Thailand schijnt een glimlach ook altijd het beste te werken, boos worden betekend alleen maar gezichtsverlies. Maar ik ben in de periode dat ik daar geweest ben al aardig immuun geworden voor al die mensen die je iets proberen te verkopen / aan te smeren.
@MissEnergy, toevallig, ik heb die afleveringen ook gister gezien! Had laatst ook al die over Bangkok gezien, maar die was niet zo heel erg van toepassing. Was meer gericht op het sekstourisme.
@Jip83, ik ben inderdaad ook van plan alleen wat daggeld mee te nemen iedere keer. Ik vertrouw het sowieso wel waar ik zit met mijn studio om daar mijn geld te laten. Om geld te besparen zal ik ook iedere keer wat grotere bedragen pinnen, terwijl we 5 jaar geleden gewoon iedere dag 1000 baht pinden. Maar toen zaten er nog geen transactiekosten etc aan vast.
Ook wel een goede tip idd, dat je een grens afsprak met jezelf, dat je niet uren blijft ronddwalen en helemaal verloren loopt.
@Polly Dot, bedankt voor de tips! Maar hoe doe je dat dan als je bijv. je geld nodig hebt of je pinpas? Ga je dan midden in een winkel dat uit je BH halen? En ben ook wel blij dat ik al eerder in Thailand geweest ben, zal dus niet helemaal als onwetende tourist er aan komen

Want dan wordt je inderdaad het snelste opgelicht.
@SillyOne, dat is ook een goede tip inderdaad, alleen neem ik geen slaapzak mee. Misschien neem ik wel gewoon een dekbedovertrek mee, of een lakenzak. Want ik denk dat ik wel vaak met nachttreinen zal gaan reizen.
Nog een vraag: Wat doen jullie om eenzaamheid te voorkomen? Ik ben iemand die nogal snel op zichzelf gericht is en daar ook geen problemen mee heeft, maar ik wil echt voorkomen dat ik iedere avond etc op mijn studio zit en me rot ga voelen uit eenzaamheid en daardoor juist nog meer mezelf terug trek.
Ik heb mezelf ook wel voorgenomen om zo nu en dan in het weekend een kamer te huren in een hostel in het centrum, omdat ik met mijn studio en stageplek buiten het backpackers centrum zit. Om zo hopelijk wat contacten op te doen, om misschien na mijn stage mee verder te reizen.