Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Kleding in boeddhistische landen (Azië)

<<

Anoniem119

Bericht 17 Dec 2013 13:38

Kleding in boeddhistische landen (Azië)

Ik lees overal dat de kledingvoorschriften voor Myanmar vrij conservatief zijn. Dat je echt geen korte broeken aan mag (alleen over de knieën) en geen schouders bloot. Nou wil ik me graag aan de gedragsregels van het land houden, dus uiteraard ben ik bereid de juiste kleding mee te nemen. Maar ik wil het wel even dubbel checken hier, of iemand toevallig ervaring daar mee heeft. Is het echt zo streng daar en zo respectloos om toch net te blote kleding te dragen? IK wil dat niet doen natuurlijk, maar weet niet goed waar de grens ligt. Zou ik bijvoorbeeld wel zo'n soort topje kunnen dragen?

Afbeelding

Dat is al met blote schouders en dus not done? Of zou dit nog wel net kunnen, gewoon met een lange(re) broek er onder. Ik heb heel erg veel van dit soort shirtjes die ik graag draag, dus vandaar dat ik het even zeker wil weten of dit wel of niet kan. Anders moet ik nog even een lading van die echte t-shirtjes die net over de schouder vallen kopen.

Qua broekjes snap ik dat ik echt geen hotpants aan ga doen, en ik heb wel aantal langere broeken die prima kunnen, en aantal rokjes, maar die dan misschien net tot de knieën komen.

Heeft iemand ervaring er mee? Ik wil sowieso een soort sari (longyi heet dat in het Birmees) kopen, om vast te knopen voor in tempels, maar wat draag je daaronder als gewone Westerse kleding?
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Dec 2013 14:02

Re: Kleding in boeddhistische landen (Azië)

Er zullen misschien genoeg mensen zijn die dit soort topjes daar wel dragen. Ik lees echter toch overal dat bedekte schouders/bovenarmen gewaardeerd worden/dat dit de voorkeur heeft omdat men nog redelijk conservatief is. Ik zou daar dan toch wel genoeg van meenemen gewoon omdat het vaak een kleine moeite is en je hiermee wel respect toont aan de bevolking/ik lees dat ze die blote kleren eigenlijk belachelijk vinden. Ik vind het wel grappig om ergens te lezen dat vrouwen in elk geval geacht worden een BH te dragen.

Die omslagdoek als rok is inderdaad wel handig. Ik heb bij bepaalde tempels in volgens mij Vietnam of Sri Lanka toch wel gehad dat ik een rok of korte broek tot net boven/op de knie droeg (voor mijn gevoel echt wel lang) maar dat er soms toch kritisch naar gekeken werd door de mensen die toegang gaven tot de tempels. Die doek is dan handig of ik had een soort dunne, echt lange rok met elastiek in mijn tas zitten die ik er dan snel even over heen kan trekken.

Wat voor schoenen neem je mee?
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem119

Bericht 17 Dec 2013 14:10

Ja inderdaad, ik wil me ook gewoon graag aan de voorschriften houden want dat is wel zo netjes.
Maar ik twijfel over dit soort topjes, omdat ik hier gewoon er twintig van heb, dus dan hoef ik niks nieuws te kopen. Heb natuurlijk ook wel aantal T-shirtje 's hoor, die neem ik ook mee uiteraard, maar dan moet ik daar er misschien nog aantal van bij kopen. Op dagen dat je bijvoorbeeld geen tempels bezoekt maar een oerwoud wandeling maakt en met omifanten gaat zwemmen (bikini er onder) is het misschien al weer anders en kan zo'n topje best. Of niet?

Zo'n doek lijkt me handig inderdaad. Ze kunnen me daar vast wel uitleggen hoe die handig te knopen.

Ik neem slippers mee (wordt aangeraden ivm tempels voor blote voeten) en bergschoenen.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 17 Dec 2013 14:29

Aangezien je toerist bent, kan je dat op dergelijke dagen (dus niet echt bij bezoeken aan drukke pleinen, maar bij een toeristsche oerwoud wanderling) best wel aan. Echter denk ik niet dat je de plaatselijke bevolking erin gaat zien. Dan is het zeker wel respectvol om gewoon de schouders ook dan bedekt te hebben (ik doe dit trouwens ook in moslim landen, niet alleen boeddistisch). Maar again zeg ik, je bent een toerist waardoor ze daar wel wat aan gewend zijn. Toen wij tempels gingen bezoeken had ik niet altijd mijn schoulders bedekt (het is warm, vergeten dat dat moet etc.) en dat was geen probleem. En inderdaad, daar knopen ze heel gemakkelijk die doek voor je ;)

Edit: wat mijn ervaring is dat zo'n doek in sommige landen ook te huur/te leen is en bij boeddistische tempels ook verplicht ookal heb je bijvoorbeeld een lange broek aan.
<<

Anoniem119

Bericht 17 Dec 2013 14:43

Tabbie schreef:Edit: wat mijn ervaring is dat zo'n doek in sommige landen ook te huur/te leen is en bij boeddistische tempels ook verplicht ookal heb je bijvoorbeeld een lange broek aan.

Ja dat heb ik zelfs bij kerken in Italië wel eens gezien, dat je dan een doekje kreeg, wat je ook droeg. Hier gaat het nu meer om tempels waar je waarschijnlijk de enige toerist bent en dan op zoek moet gaan naar een monnik (jongetje) die de tempel voor je open kan doen met een sleutel. Dus toch wel ander soort toerisme verwacht ik waar ze geen stapels doeken klaar hebben liggen ;)

En bij drukkere tempels weet ik zeker dat ik inderdaad gewoon zorg dat ik bedekte schouders heb. Ik weet op welke dagen we de grote tempels gaan bezoeken, dus dan kleed ik me daar gewoon naar.
<<

Fayebella

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 17 Dec 2013 22:45

Heb je geen bolero met korte mouwen? Dan kun je evengoed je shirtjes aan doen, maar heb je als het nodig is ook bedekte schouders en bovenarmen?
<<

Anoniem119

Bericht 17 Dec 2013 22:52

Fayebella schreef:Heb je geen bolero met korte mouwen? Dan kun je evengoed je shirtjes aan doen, maar heb je als het nodig is ook bedekte schouders en bovenarmen?

Nee alleen een soort kerst bolero, dus die is te netjes.
Maar het is daar natuurlijk ook 30 a 35 graden! Pfoe, warm!
<<

Anoniem318

Bericht 17 Dec 2013 23:45

Dat geldt vooral als je tempels bezoekt, maar voor de rest valt het wel mee...ik zou alleen niet overdrijven met decolleté, ook buiten je tempelbezoekjes niet. Blote benen en armen vinden ze niet schokkend hoor. Disclaimer: ben in een aantal Aziatische landen geweest, maar niet in Myanmar.
<<

Anoniem119

Bericht 18 Dec 2013 10:32

Dank je voor de tips! Ik zal idd ook op decolleté letten, al heb ik inderdaad vrij veel lage shirtjes. Maar in een tempel dan gewoon met doek bedekken.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 18 Dec 2013 11:30

En natuurlijk niet ongesteld de tempels in gaan ;)
<<

Anoniem119

Bericht 18 Dec 2013 17:26

Tabbie schreef:En natuurlijk niet ongesteld de tempels in gaan ;)

Waarom mag dat niet? Ik ben toch nooit meer ongesteld, dat scheelt.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 18 Dec 2013 17:29

Is een bepaalde regel. Als je ongesteld bent, mag je de tempel niet in.
<<

Anoniem122

Bericht 18 Dec 2013 17:44

Tabbie schreef:Is een bepaalde regel. Als je ongesteld bent, mag je de tempel niet in.

Volgens mij geldt dat voornamelijk voor hindoeïstische tempels. Ik ben het namelijk nooit tegen gekomen tijdens mijn reizen daar en lees dit op internet er over:
In some Buddhist temples menstruating women are forbidden (particularly in the North of Thailand) because of the influence of Hinduism – however most Buddhist temples do not prohibit menstruating women (Buddhism does not have menstrual taboos).

En op een andere site:
In Buddhism (Theravada or Hinayana) menstruation is viewed as "a natural physical excretion that women have to go through on a monthly basis, nothing more or less". However, in Japanese Buddhism [13] menstruating women are banned from attending temples.[13]
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 18 Dec 2013 18:34

Weer wat geleerd :D
<<

Femme

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 18 Dec 2013 18:49

Tabbie schreef:Is een bepaalde regel. Als je ongesteld bent, mag je de tempel niet in.

En hoe checken ze dat dan? :suspect:
2019
2022
<<

Anoniem119

Bericht 18 Dec 2013 20:14

Tabbie schreef:Weer wat geleerd :D

Haha ik ook!

Maarre TukTuk wat denk jij over die topjes bij niet-tempel gelegenheden? Kan het wel of niet?
<<

Anoniem122

Bericht 18 Dec 2013 20:29

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de vorige keren ook wel dat soort topjes droeg, alleen niet laag uit gesneden omdat ik al weinig tiet heb, dus dan valt het al snel open. En met weinig tiet is het natuurlijk ook al snel anders ogend als dat je veel boezem hebt. Maar in Thailand bijvoorbeeld is toerisme veel meer normaal dan in Myanmar, ze zijn er dus veel meer gewent en het wordt van toeristen meer geaccepteerd bijvoorbeeld.
Ik denk dat het in Myanmar net even anders kan zijn, maar dat is puur een gok.

Ik zou als ik jou was toch ook wel shirtjes met kleine kapmouwtjes of korte mouwen mee nemen zodat je je kleding kan aanpassen aan de situatie.

Ik heb voor mijn stage nu expres wel shirtjes met korte mouwen gekocht, maar voor in de weekenden heb ik ook wel wat shirtjes mee zonder mouwen, maar dan meer dit idee (kwa vorm). Dat vind ik toch wat "netter" tonen dan zo iets uit je OP.
Afbeelding

Overigens is een sarong of sari inderdaad handig, alleen vraag ik me af hoe handig het voor jou gaat zijn ivm fotograferen. Ik denk dat een bolero dan toch wel handiger is. Mijn ervaring met een sarong om je schouders is dat deze toch snel afzakt als je die niet een beetje vast houdt.
Je kan ze vrij goedkoop krijgen, bij Miss Etam bijvoorbeeld
http://www.missetam.nl/zoeken/nl/page/224/?S=bolero
Maar dat is een persoonlijke overweging natuurlijk. Je zou ook thuis eerst kunnen kijken of het wel gaat tijdens het fotograferen.
<<

Kiwi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 18 Dec 2013 21:01

Tijdens mijn stage in India en tijdens mijn rondreis door Nepal zou ik me in beide landen niet prettig hebben gevoeld als ik alleen zo'n hemdje aan zou hebben gehad. Nu kwam ik bij beide ook op stukjes waar verder maar weinig toeristen waren, vooral in India.
Voorbeeldje, tijdens mij stage had ik een wijdere top met daaronder een hemdje aan zodat bh bandjes niet zichtbaar waren. En hoe lang ik ook al tussen die kids daar liep, mijn hemdbandjes werden onder mijn shirt gepropt want dat hoorde niet. Of als ik me even op het dak terug trok en stiekem even van de zon genoot door mn broek iets op te stropen en de mouwtjes van mijn t-shirt ophoog te doen.. Zodra een van de kinderen dan op het dak kwam, keken ze gelijk weg en de kinderen die iets Engels spraken maakten me duidelijk dat het voor hen heel ongemakkelijk was. Na een half jaar was het wegkijken wel over, maar dat heeft echt lang geduurd.
Tijdens de trekking in Nepal kwamen we ook een paar meiden tegen die in een soortgelijk hemdje als uit jou post liepen en je zag de Nepalezen gewoon kijken. Niet op het moment dat de meiden het konden zien maar juist die tellen daarna. En dat was dan in een vrij toeristisch gebied...
<<

Anoniem119

Bericht 20 Dec 2013 21:21

Heb even met een vriendinnetje van me gebeld die daadwerkelijk in Myanmar is geweest en die zei dat het in het oerwoud etc echt geen enkel probleem is om zulke topjes te dragen. Deed zij ook. Alleen tempels niet natuurlijk. Wel fijn om te weten.
<<

Lady starstruck

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 24 Dec 2013 18:48

Ja dat klopt. Dat was in Indonesie ook zo. ik denk daar het mijne over maar dat terzijde.
L. 02-03-2016
A. 15-01-2018
♥️♥️
<<

Anoniem122

Bericht 24 Dec 2013 18:51

Lady starstruck schreef:

Ja dat klopt. Dat was in Indonesie ook zo. ik denk daar het mijne over maar dat terzijde.

Er zit dus een verschil tussen Boeddhistische en Hindoeïstische tempels.
<<

Lady starstruck

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 24 Dec 2013 21:54

TukTuk schreef:
Lady starstruck schreef:

Er zit dus een verschil tussen Boeddhistische en Hindoeïstische tempels.

Inderdaad. Ik heb een hindoeïstische tempel bezocht. Daar mocht je inderdaad niet ongesteld zijn!
L. 02-03-2016
A. 15-01-2018
♥️♥️
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 24 Dec 2013 23:39

Kun je niet een brede, dunne sjaal meenemen die je eventueel over je schouders kunt slaan?
<<

Anoniem23

Bericht 27 Dec 2013 10:50

Ik zou inderdaad gewoon iets van een sjaal meenemen die je makkelijk om kunt slaan, of een vestje. Mocht het dan opeens toch niet oke zijn kun je die omslaan/aandoen.
<<

Anoniem119

Bericht 27 Dec 2013 12:14

Ik heb nog wel een dunne, lichte sjaal die ik van m'n vriend heb gekregen uit Thailand. Dat is wel een goed idee inderdaad!
Volgende

Terug naar Reizen & vakanties