Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Wie durft? Liften.

<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Apr 2014 23:14

Wie durft? Liften.

Ik zou zo graag eens een stuk gaan liften! En dan bedoel ik dus echt naar Parijs of Berlijn of een andere mooie plek een paar honderd km hier vandaan.
Zou jij het durven? Of heb je het misschien al eens gedaan?

(Ohja en: niet per se waar ik met dit topic naartoe wil hoor maar wie weet; is er iemand die deze uitdaging misschien wel met mij aan zou willen gaan?)
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Apr 2014 03:44

Re: Wie durft? Liften.

Ik lift eigenlijk nooit maar het is denk ik wel een leuke manier van reizen. Toevallig een paar maanden terug hier wel een keer gedaan. We liepen op de weg op een eiland en vroegen ons af of we de bus zouden nemen of zouden gaan liften en toen stopte er al een auto naast en werd er gevraagd waar hij ons heen mocht brengen. Echt superlief aangezien die man net z'n oprit op reed maar ons wilde helpen.

Wij nemen zelf hier ook zoveel mogelijk lifters mee! Vorige week lag onze camper nog vol surfplanken omdat we allemaal surfers opgepikt hadden.

Helaas zijn er vorige week 2 meisjes (waaronder een Nederlandse) aangevallen tijdens het liften hier, behoorlijk ernstig dus dat kan me er dan wel weer van weerhouden. We nemen ook alleen maar backpackers mee, geen vage figuren.

Volgens mij heeft Whatever er ervaring mee!
<<

Dennenappel

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 08 Apr 2014 11:13

Feline schreef:
Volgens mij heeft Whatever er ervaring mee!

Dat wilde ik ook zeggen!

Ik heb nooit echt bewust gelift. Vorig jaar wel een lift gehad naar mijn auto, toen ik grandioos verdwaald was in een bos (ze geloofde niet dat mijn auto op de plek stond die ik vertelde).
Het lijkt mij wel leuk om te doen!
Zelf heb ik nooit een lifter meegenomen, dat ik mij kan herinneren.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 08 Apr 2014 12:09

Ik heb weleens gelift, maar meestal korte stukken en uit noodzaak. Alleen zou ik het niet durven :laughcry: maar met meer wel. Berlijn ben ik nog niet geweest :p
<<

Anoniem40

Bericht 08 Apr 2014 12:47

Ik heb samen met mijn vriend gelift, ongeveer 1000 km in Noorwegen. Wij vonden het echt superleuk en Noorwegen is een heel veilig land om te liften. We werden vooral meegenomen door Fransen in campers, terwijl Duitsers altijd voorbij reden terwijl ze de andere kant op keken. Wel een gelukje dat mijn vriend Frans kan, dat communiceerde echt een stuk makkelijker. We hebben zo veel leuke mensen ontmoet, dat het voor mij echt 1 van de leukste vakanties was. Van een 90-jarige Noorse man die nooit zijn dorp uit was geweest tot een man met een supervette oldtimer en zelfs iemand die 100 km extra reed om ons ergens af te zetten! We hadden van die kartonnen bordjes gemaakt en dat werkte heel goed. Het ging wel beter als ik ging staan, dat stopten mensen eerder dan voor mijn vriend hadden wij het idee (kan natuurlijk toeval zijn geweest). Vaak hadden we binnen 5 minuten een lift, het langste dat we moesten wachten was een half uur. We zijn ook wel eens zelf op iemand afgestapt, bij parkeerplaatsen/tankstations kan dat heel goed. Vraag wel duidelijk waar ze heen moeten, een kaart is dan handig. Wij zijn 1 keer in the middle of nowhere afgezet en toen was het heel moeilijk om daar weg te komen. In drukke gebieden is dat anders natuurlijk.
Ik zou het niet alleen gedaan hebben, maar nu zou ik het wel alleen durven, afhankelijk van het land. Ik denk dat we volgend jaar in Zuid-Afrika ook gaan liften, ik ben benieuwd hoe het dan gaat, dat wordt compleet anders denk ik.
<<

Anoniem40

Bericht 08 Apr 2014 13:01

En over het 'durven', ik denk dat liften door de buitenwereld veel enger wordt gemaakt dan het is, wel afhankelijk van het land natuurlijk. Het engste wat wij hebben meegemaakt was die 90-jarige man, want die kon helemaal niet meer autorijden. Hij slingerde, reed bijna de berm in en remde veel te laat waardoor we bijna op een andere auto botste.
De kans dat je bij een seriemoordenaar, een verkrachter of een overvaller in de auto stapt en dat er iets gebeurt is niet heel erg groot, zeker niet in dichtbevolkte gebieden/snelwegen en als je een telefoon binnen handbereik hebt. Laat zulke gedachten je dus niet tegenhouden, tenzij je in Colombia wil gaan liften.

En je kunt ook nee zeggen natuurlijk. Als je het niet vertrouwt zeg je gewoon dat je het niet doet en dat diegene weer verder kan rijden.
<<

Anoniem187

Bericht 08 Apr 2014 19:23

Ik zou het wel echt eens willen meemaken.. Die ervaring lijkt me geweldig. Maar ik durf het niet..
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 08 Apr 2014 19:33

Veel studentenverenigingen organiseren liftwedstrijden. Vaak raden ze aan een combinatie jongen meisje. Blijkbaar is dat veiliger.
Verder eerst instappen en dan pas je tas in de auto leggen, omdat er ook wel eens na het inladen van de tas is weggereden.

Verder zelf geen ervaring, maar dit Ijn welk puntjes om mee te nmen.

Anoniem130

Bericht 08 Apr 2014 19:35

Klopt, ik heb wel eens gelift. Naar Antwerpen (dat was echt veel te makkelijk haha, gewoon in 1x een binnen paar uur daar) en naar Berlijn (ook makkelijk in 1 dag te doen). Nog nooit echt lang of ver gelift.

Wat betreft het durven/gevaar. Je moet gewoon op je vertrouwen afgaan. De kans op een seriemoordenaar/verkrachter is echt niet groot hoor, die moet dan net toevallig langs jouw benzinepomp komen. Denk dat je iedere ochtend op je fiets volgens dezelfde route naar je werk meer risico loopt.. ;) Denk dat het in west-europa helemaal prima kan. Ik zou het niet in Mexico gaan doen inderdaad. En ik zou het niet alleen doen. Maar verder, vind ik het een superchille manier van reizen!

We hadden wel gewoon wat trucjes, bijvoorbeeld uitleggen dat je met je ouders/vereniging afgesproken had dat je van iedere lift het auto typenummer/kenteken even zou smsen. Vond niemand een probleem en als ze daar moeilijk over doen, gewoon een andere lift afwachten.
<<

Anoniem130

Bericht 08 Apr 2014 19:36

De jongens-meisjes regel deden we bij mijn vereniging nooit wat mee. Ik ben ook beide keren met een meisje gegaan. Tuurlijk, als je een vent van 1.90 meeneemt met een beetje spiermassa schrikt dat wellicht iets meer af, maar als ze echt kwaad willen slaan ze hem ook wel eerst op zijn hoofd.. ;)
<<

Anoniem156

Bericht 08 Apr 2014 19:51

Oh dat lijkt me echt zo tof om eens te doen!
Het enige wat me niks lijkt is de verplichte social talk die je moet hebben denk ik haha.
<<

Anoniem40

Bericht 08 Apr 2014 20:13

Social talk vond ik juist leuk :) Als ze je meenemen, zijn het open-minded mensen en die hebben vaak heel veel leuks te vertellen. Maar ik heb ook heel wat kilometers geslapen, omdat ik zo moe was van het reizen. 1 keer werden we meegenomen voor een ritje van 4 uur, dan 'moet' je niet 4 uur achter elkaar praten natuurlijk.

Het meest aparte gesprek wat ik had was trouwens ook weer met die 90-jarige. Zijn dorpje was in de 2e wereldoorlog bezet geweest door de Duitsers en dat vond hij wel handig, want daardoor had hij goed Duits geleerd :nerd: Hij dacht dat Nederlands en Duits ongeveer hetzelfde was, dus hij wilde graag oefenen. De hele rit heeft hij nazi-uitspraken geoefend. Die man had waarschijnlijk geen idee dat het een beetje not done was wat hij zei, hij vond het gewoon leuk om de paar Duitse zinnen die hij kende met ons te oefenen.

En wat ik ook leuk vond is dat we in alle Franse campers die ons meenamen werden overladen met koekjes, snoepjes en drinken. Dan gingen die mensen een half uurtje stoppen om koffie te drinken en mochten wij er gewoon bij zitten :) Supergezellig!
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

President

Bericht 08 Apr 2014 20:16

Leuk idee! Ik heb alleen vorig jaar een keer gelift naar mn werk (tien minuten), toen er een dik pak sneeuw lag en de trams niet reden :P
❤️ 7 juni 2018
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Apr 2014 20:23

Ik en een vriendin hebben het weleens voor een stukje gedaan in LA. Was een stoere ervaring maar ik zou dat nu denk ik nooit meer doen.
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Apr 2014 20:59

Wat leuk om te lezen! Whoop, super tof dat jij en je vriend zo ver hebben gelift. Met je vriend zou dat inderdaad ideaal zijn, alleen die heb ik niet. De social talk lijkt mij ook juist leuk! Maar ik hou er sowieso wel van om met vreemde te praten, ook in de trein enzo. Zondag heb ik nog met wildvreemde in de mac gegeten, ontmoet in de rij voor de kassa en daarna bij elkaar aan tafel gaan zitten, dat vind ik echt leuk :D

Whatever, handige tip van dat kenteken.. Heb je steeds bij een benzinepomp een nieuwe lift geregeld? Dat lijkt mij wel de meest veilige plek inderdaad.

Ik wil het sowieso op korte termijn gaan doen, het liefst naar Parijs of Berlijn maar in principe vind ik iets anders ook prima. Misschien al in de meivakantie en anders sowieso in de zomervakantie. En nog even iemand zoeken die mee wil haha :thumbup:
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Apr 2014 21:19

Nee, echt nooit van mijn leven ook. Ga liever gewoon dood, haha. Ik heb echt teveel horrorfilms/verhalen gekeken of gehoord haha.
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

President

Bericht 08 Apr 2014 21:29

Ik ga in de meivakantie met mn vader en zusje naar Parijs met de auto :P Ik ga opletten of ik je ergens zie staan ;)
❤️ 7 juni 2018
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Apr 2014 22:01

Bliss schreef:Ik ga in de meivakantie met mn vader en zusje naar Parijs met de auto :P Ik ga opletten of ik je ergens zie staan ;)

Dan neem je me wel mee he! :banaan:
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 08 Apr 2014 22:20

Wat tof joh!

Ik ben ooit van Earnewoude naar Leeuwarden gelift en dat was het wel. Geen spannende verhalen.
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

SuperGrover

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 09 Apr 2014 09:14

Ik ben vorig jaar naar Londen gelift. Super tof en ik zou het zo weer doen. Ik heb me geen moment onveilig gevoeld. We hebben echt fantastische mensen ontmoet, die gesprekken die je dan voert, zijn echt zo anders. Je zit soms best lang bij iemand in de auto, maar je weet ook dat je diegene daarna nooit meer terug gaat zien. Met dat inzicht komen er soms ook heel persoonlijke verhalen los, zoals de vrachtwagenchauffeur die vertelde dat hij eigenlijk wel heel graag kinderen had gewild, maar dat het er nooit van gekomen is. We hebben twee heel lieve zussen ontmoet, waarvan de één kanker had en zich niet meer liet behandelen. Met die vrouwen zijn we ook nog wezen lunchen, het was zo gezellig, en we hebben nog wat heen en weer gemaild achteraf.

Ik ging trouwens met een vriendin, een meisje van 1.60 m en 45 kilo, dus niet bepaald een boom van een kerel. De belangrijkste tip voor de veiligheid is vertrouwen op je gevoel. Als je ook maar een beetje twijfelt, niet doen. Je hoeft niet uit beleefdheid in te stappen, je ziet die mensen immers toch nooit meer terug. En lifttechnisch, zorg dat je niet in steden terecht komt. Liften vanaf benzinepompen is veilig en gemakkelijk. Als je in een stad terecht komt, zul je aan een doorgaande weg of bij de oprit van de snelweg moeten liften (is gevaarlijk en vaak niet toegestaan). Het gevaarlijkste van liften is niet het treffen van enge mannen, maar het aangereden worden omdat je onveilig staat. Daarnaast, zorg voor bordjes voor langs de kant van de weg en spreek bij benzinepompen mensen aan. Vraag mensen waar zij naar toe gaan in plaats van te vragen of ze ook een bepaalde richting op gaan. Let ook op je kleding, zorg dat je zichtbaar bent en toegankelijk (dus geen pet/zonnebril/zwarte kleren, dat schrikt mensen af).

Ik heb trouwens ook twee keer binnen Nederland gelift, maar dat was vanwege de NS (Van 't Harde naar Zwolle en van Zwolle naar Utrecht). In mei ga ik naar Antwerpen liften.
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Apr 2014 11:17

Heel vet SuperGrover, ik vind jou er ook echt een type voor! Leuk dat je dit jaar weer gaat. Hoe lang zijn jullie onderweg geweest naar Londen? Ik zou inderdaad ook niet per se met een jongen samen willen maar ik zie eerlijk gezegd ook niet zo snel ergens gevaar in en sta vrij nuchter in zulke dingen.

Ik heb zojuist De Social Club getwitterd met dit idee en ze willen m'n telefoonnummer haha, wie weet wat hieruit gaat komen :smile:
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Apr 2014 11:36

Haha, supercool! Misschien kom je wel op tv! :smile:
<<

Anoniem287

Bericht 10 Apr 2014 12:04

Ik zou het niet durven. Wel heb ik ooit bij wildvreemde mensen in Nederland aangebeld en daar overnacht, samen met een vriendin. We waren toen vanuit Londen gestrand in Roosendaal tijdens een sneeuwstorm. Bussen, treinen en taxi's reden niet meer en het was te gevaarlijk voor onze ouders om ons met de auto op te komen halen. De hotels daar zaten ook al vol. Maar het lijkt het me heeeel gaaf om mee te doen met Peking Express (dan zijn er cameramensen bij dus vind ik het minder eng, haha), om weer even op het liften terug te komen.
<<

SuperGrover

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 10 Apr 2014 23:25

We vertrokken toen rond half 7 's ochtends (vanuit Utrecht dus) en uiteindelijk waren we rond 20:00 in Londen. Wel een beetje gesmokkeld, we waren in een stad nabij Londen vast komen te zitten, dus na 4 uur tevergeefs liften langs de snelweg hebben we maar een lift genomen naar een treinstation, en zijn we het laatste stukje met de trein gegaan. Dus again, niet in steden of dorpen terecht komen en 's morgens vroeg vertrekken! :D
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Apr 2014 23:54

Toet schreef:Heel vet SuperGrover, ik vind jou er ook echt een type voor! Leuk dat je dit jaar weer gaat. Hoe lang zijn jullie onderweg geweest naar Londen? Ik zou inderdaad ook niet per se met een jongen samen willen maar ik zie eerlijk gezegd ook niet zo snel ergens gevaar in en sta vrij nuchter in zulke dingen.

Ik heb zojuist De Social Club getwitterd met dit idee en ze willen m'n telefoonnummer haha, wie weet wat hieruit gaat komen :smile:

Haha, als Gwen bij je langskomt moet je maar ff de groetjes van me doen ;)
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
Volgende

Terug naar Reizen & vakanties